Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?

Gestart door Adrie, 11-01-2010 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Leuk voor de andere mensen in de straat. Alsmaar die dikke smog uit de schoorsteen, wanr voorat je het weet zet je de verbranding op smeulen en gaan er allerlei afvalhouten in. Bij ons is ook zo'n pipo in de straat. Zodra je de voordeur opendoet, komt de rook naar binnen. Ongehoord.

Nee, dan liever een warmtepomp.

MO

Zelf Jasper onwetend. Ik geef toe, het is een lang artikel en lezen kost tijd. Een kacheloven opereert op 1100-1200 °C in het vlamgebied en geeft daarom een zeer schone verbranding. Geen overlast voor de buurt dus.
Nadelen worden ook genoemd in het artikel

(1) het duurt enkele uren voordat hij warm is
(2) als je teveel hebt gestookt, dan kun je niet meer dimmen
(3) verwarmd alleen maar de ruimte waar hij staat
(4) is groot, zwaar (constructie huis) en duur

EBC

Citaat van: MO op 01-09-2010  20:42 uZelf Jasper onwetend. Ik geef toe, het is een lang artikel en lezen kost tijd. Een kacheloven opereert op 1100-1200 °C in het vlamgebied en geeft daarom een zeer schone verbranding. Geen overlast voor de buurt dus.
Nadelen worden ook genoemd in het artikel

(1) het duurt enkele uren voordat hij warm is
(2) als je teveel hebt gestookt, dan kun je niet meer dimmen
(3) verwarmd alleen maar de ruimte waar hij staat
(4) is groot, zwaar (constructie huis) en duur

Dat zeggen ze ook over allesbranders en dergelijke stookovens. Maar het probleem is dat mensen de luchtschuifjes zo instellen dat het nog maar net smeult. En dan is dat prachtig voor binnen, maar klote voor buiten.

Maar je hebt gelijk, ik heb het artikel niet gelezen. Ik reageer puur impulsief.

wiwi

De bedoeling van die types van ovens is dat ze worden geladen met 5 a 10 kg hout dat in één keer met een hevig vuur wordt weggestookt. De warmte die daarbij vrijkomt wordt opgeslagen in de massa van de massieve kachel. Die warmte wordt geleidelijk afgegeven aan de woonruimte en kan een geïsoleerde woning 12 uur verwarmen. Dat is de reden waarom ik de kachel van 12 ambachten eerder minderwaardig vind, ze heeft te weinig massa. Door het hevige vuur met temperaturen boven 800°C krijgt men een beter verbranding en een secundaire verbranding in een apart compartiment van de kachel waar de rookgassen een tijd worden afgeremd maakt de verbranding zeer zuiver.
Vieze rookgassen worden meestal veroorzaakt doordat men vaak kolenkachels (en zogenaamde "allesbranders") gebruikt als houtkachel. Hout laten smeulen in een gesmoorde kachel is niet stoken maar om problemen vragen. Ik las hier ook over goed brandhout eik en beuk, awel, het zijn juist die houtsoorten die om een smeulend vuur roepen. Ik vind die houtsoorten enkel geschikt als ze gemend worden met lichter, snel brandend hout.Mijn favoriet brandhout zijn berk, es en naaldhout.
De kachel die Walter gebruikt is een vrij goede houtkachel waarbij door allerlei turbulenties de rookgassen gemengd met lucht nog eens door de vuurhaard passeren om een volledige verbranding te verkrijgen met weerom hogere temperaturen. Mijn moeder heeft vorig jaar een gelijkaardige kachel laten plaatsen (ander merk) en hierover zijn we zeer tevreden, veel hoger rendement dan de vorige, propere schouw en minder as die ook nog eens zeer mooi wit ziet.

Big Willem

Citaat van: Hopmans op 01-09-2010  14:48 uKan je ook vlees grillen in/op zo'n haard?
 :)

Daarvoor moet je een rayburn, maar die is weer niet zo geschikt om op te brouwen; het kookplaatje is een beetje krap als je er een grote pan op wilt zetten.

Walter

Precies, je mag niet elke houtkachel over dezelfde boeg gooien. Zo'n goedkoop ding (enkele honderden euro's) van in de bouwmarkt is geen degelijke houtkachel maar een verontreinigend onding.

Dit kan niet worden gezegd van een degelijke houtkachel (zoals de mijne) die voor een bijna volledige verbranding zorgt (geen enkele kachel verbrandt volledig  ;) ). Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik niet elke dag mijn aslade moet legen. Ik kan gerust een hele week voor dat dat opnieuw moet.

Ook wat betreft de hitteregeling heb je opties. Doordat zo'n kachel mooi verbrand kan je perfect je hout doseren. Gooi je er veel hout op en zet je de interne ventilatie op het maximum, dan krijg je (te)veel warmte. Maar zet je je ventilatie op het midden en matig je de houttoevoer, dan houdt de kachel mooi een constante héél aangename warmte aan. En geloof me, geen enkele andere vorm van verwarmen geeft dàt gevoel van warmte in huis.

Ik wil wel nog een klein nadeel van de "kacheloven" tegenover mijn type kachel meegeven. Met een kacheloven verwarm je (hoewel héél efficient) maar één ruimte. Met een goede houtcassette zoals de mijne kan je makkelijk meerdere ruimten verwarmen, zeker als je een optionele ventilator eropzet die ook warme lucht naar andere kamers vervoert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.