Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?

Gestart door Adrie, 11-01-2010 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Lees eerst HIER mijn artikel.

[disclaimer] Het artikel kan schokkende inzichten bevatten. Mensen met een zwak hart of een instabiele geestelijke structuur wordt geadviseerd eerst hun arts c.q. psychiater te raadplegen alvorens de link aan te klikken. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele opgelopen schade. Lezer is zelf verantwoordelijk voor het oppikken van de toch positieve boodschap in het artikel. [/disclaimer]

Voor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling om in deze draad politieke discussies te voeren, want die ontaarden, zoals gebleken is, in onfrisse moddergooierij, gekissebis en verhitte moderatoren.  ;) Mocht je door het artikel zelf oververhit raken, neem dan een koude douche, rol een paar keer naakt in de sneeuw, ga hout hakken of handmatig mout schroten. Of beter nog: zet je energie om in positieve actie. Mocht je willen discussiëren, beperk je dan tot de vraag van de titel van deze draad.

Hopmans

Ik denk dat de makkelijkste manier zou zijn om het met hout te doen,
maar dat is natuurlijk niet zo goed voor het milieu.
Raapolie zit ik ook aan te denken.
Of misschien iets van een zonne-reflector.

Tegen die tijd zijn er ook 3D zonnecellen.
Deze zijn superkrachtig.
Daar kan je wel een elektrische weckpan mee aan de praat krijgen.


Adrie

Citaat van: Hopmans op 11-01-2010  14:17 uTegen die tijd zijn er ook 3D zonnecellen.
Deze zijn superkrachtig.
Daar kan je wel een elektrische weckpan mee aan de praat krijgen.

Die zijn denk ik minder efficiënt dan direct zonlicht middels een paraboolspiegel te gebruiken. Loodrecht op de zoninstraling van je ongeveer 1000 W/m² op. Een weckpan heeft een vermogen van 2000 W toch? Dan heb je bij een paraboolspiegel al minimaal (mits alle energie wordt omgezet in warmte) 2 m² nodig. 3D zonnecellen kunnen nooit efficiënter zijn dan directe verwarming, dus heb je (veel?) meer dan die 2 m² nodig.

jelle

Ik loop ook al langere tijd te dubben over een boiler op zonne-energie.
Leidingsysteem op het dak en een pompje,warmtewisselaar in de boiler.

Koken op hout of zonne energie?

groet Jelle

Hopmans

Ze zijn nu bezig met kern-fusie.
OK, al 100 jaar, maar nu gaat het echt lukken.
Volgens mij is de globalisering niet meer te stoppen.
Aan de andere kant kan jouw toekomstbeeld wel eens de redding van de mens kunnen zijn.
Als de technologie van nu zo doorgaat met dit tempo, dan zijn er over 150 jaar helemaal geen mensen meer.
Over 50-70 jaar komt de kunstmatige intelligentie in een explosieve stroomversnelling.


Adrie

Weet iemand waar je tweerijige gerst kan kopen? Het lijkt me wel leuk om in onze groententuin een stukje brouwgerst in te zaaien en zelf mout te maken.

Leeghwater

We praten nu over dingen die over 50 tot 100 jaar gaan gebeuren...
Ik denk niet dat we het mee maken en als dat wel zo is dan alleen de beginfase er van.
Maar ik ben het wel met Adrie eens het is een probleem en we moeten kijken hoe het anders kan.
Er zullen hier mensen zijn die wel kinderen hebben of wensen. en ik vind dat we voor hun ook een wereld achter moeten laten.
Ik ben er nog niet uit hoe ik moet gaan brouwen. En zit toch al met een probleem want ik heb geen eigen tuin... dus hop en gerst verbouwen zit er niet in voor mij.

@ Adrie Leuk stuk heb je geschreven... verborgen talent?

Erick

Ik brouw al elektrisch en ga dat maar niet veranderen als olie en gas op zijn :)

Adrie

Citaat van: Leeghwater op 11-01-2010  14:35 u@ adrie Leuk stuk heb je geschreven... verborgen talent?

Bedankt! Hoezo verborgen?  ;)

aldo

Volgens mij wordt uitgaande van dit verhaal voor hobbybrouwers het grootste probleem dat productie van graan grondgebonden is. Niet iedereen beschikt over een flinke tuin waar naast z'n brouwgerst dan ook nog andere voedselgewassen geteeld zullen moeten worden.
Of de prioriteit dan nog op bier ligt is natuurlijk sterk de vraag, gezien graan of andere gewassen ook voedsel- en energie-bronnen zijn.
Dus eet je liever of heb je liever een biertje?
Ook zal dan de productie van graan zonder fosile brandstoffen veel arbeidsintersiever worden, en daarmee de kilo opbrengsten per hectare lager worden gezien je niet zo even met je trekkertje je ploeg/mestwagen/zaaimachine/wied-eg/oogstmachine over het land kunt sturen.
Ook gewasbeschermingsmiddelen (lees landbouwgif) en kunstmesten worden meestal vanuit aardolie gemaakt.
Ook zal ook de invloed van misoogsten/schimmels en ziekten een grotere rol gaan spelen gezien je dan niet zomaar even graan uit verre landen kunt importeren tegen de zelfde prijs.


Het zelfvoorzienend zijn spreekt mij als hobby-boertje natuurlijk ontzettend aan. Mijn droombeeld van brouwen is op de langere termijn dus ook alle ingrediënten van eigen grond te halen.(de hop staat er al...expirimentjes met zelf verbouwde tarwe vermouten heb ik gedaan, de sorghumteelt was helaas geen succes ;D)

Op youtube kan je wel verschillende voorbeeldjes van simpele homemade biogasinstalaties zien, vergelijkbaar met moerasgasinstalaties die men in vroegere tijden ook wel in Nederland gebruikte.

Leeghwater

Nou ja ik weet niet of je er naast deze artikelen ook nog wel eens wat mee doet. Ben je schrijver/journalist/columnist of iets dergelijks?
Ik vind het knap.

Ik ga hem nog eens een keertje rustig doorlezen als ik wat meer tijd heb.

Adrie

Citaat van: aldo op 11-01-2010  14:55 uOp youtube kan je wel verschillende voorbeeldjes van simpele homemade biogasinstalaties zien, vergelijkbaar met moerasgasinstalaties die men in vroegere tijden ook wel in Nederland gebruikte.

Gaaf!

Overigens kan kleinschalige landbouw een net zo grote (of zelfs grotere) opbrengst hebben dan intensieve landbouw. De trucs zijn: kleinschaligheid met veel verschillende gewassen bij elkaar (dus multi-cultuur in plaats van monocultuur; dat zorgt voor sterke reductie van plagen en ziekten) en het weer gezond maken van de bodem door gebruik van compost en het bevorderen van de biodiversiteit van organismen in de bodem. Ook stadslandbouw in de vorm van kassen op daken en het benutten van elk stukje groen is heel goed mogelijk. Het mooie van kassen is niet alleen dat zij zomer en winter opbrengst in de vorm van gewassen opleveren, maar ook warmte creëren als je het combineert met warmte-koude opslag.

jelle

Citaat van: Adrie op 11-01-2010  14:30 uWeet iemand waar je tweerijige gerst kan kopen? Het lijkt me wel leuk om in onze groententuin een stukje brouwgerst in te zaaien en zelf mout te maken.

Ik heb 2 kilo gerst gekocht bij www.zaadhandelvanderwal.nl
Of het tweerijig is weet ik niet alleen dat het zomergerst is.

Groet Jelle

aldo

Citaat van: Adrie op 11-01-2010  14:30 uWeet iemand waar je tweerijige gerst kan kopen? Het lijkt me wel leuk om in onze groententuin een stukje brouwgerst in te zaaien en zelf mout te maken.

Adrie, Agrifirm plaats regelmatig info borden op velden met de tekst: "brouwgerst" ik neem toch aan dat dit tweerijge gerst zal zijn, als je vervolgens contact opneemt met de boer waar het veld van is zal je vast wel wat kilootjes kunnen overnemen in ruil voor wat lekkere biertjes.

Adrie

Citaat van: Leeghwater op 11-01-2010  14:56 uNou ja ik weet niet of je er naast deze artikelen ook nog wel eens wat mee doet. ben je schrijver/journalist/columnist of iets dergelijks?

Ik schrijf af en toe een artikel op mijn website en rapporten (en soms een artikel) voor mijn werk. Edgar is de beste columnist die we op dit forum hebben, alleen wil hij daar nog niet zo aan. Pint Nieuws (en heel bierliefhebbend Nederland) schreeuwt om zijn inbreng.  ;D

Leeghwater

Ik heb net eens even het een en ander gelezen over dat biogas verhaal. Dat is best te doen zo'n ding zelf maken is niet te veel werk.
Echt het probleem is dat je pas een redelijke hoeveelheid gas hebt als je 6 kg aan afval in je generator gooit (dagelijks). (wij hebben een twee tweepersoonshuishouden en 3 katten dus we komen een eind maar 6 kg??? dat weet ik niet). En dan ben je er nog niet. Het duurt een maand ongeveer een maand om het juiste gas te winnen (eh shit dat is methaan). Maar en nu komt het. Het gas wat je wint is niet alleen puur methaan, maar ook nog een ander (schadelijk) gas. deze moet je er uit wassen... dus je blijft met vervuild water zitten (corrigeer me als ik het fout heb). Daarnaast heb je van de 6 kilo afval nog een restant over dit is ongeveer 20% van de begin hoeveelheid. dus op basis van 6kg zou dat 1.2 kg aan compost zijn. Waar ga je dat laten? als je een tuin hebt is het leuk maar je gebruikt geen 1.2 kg compost per dag zelfs niet per week. En kwekers gaan echt niet jou stront en keuken afval gebruiken... das dan maar een extra vat in je tuin ingraven omdat in op te slaan? (is misschien ook wel leuk idee om daar je tuin afval bij te gooien en nog verder te laten composteren?)

Waar ga je dus met de afval stoffen van je gaswinning project heen?

Proost!

Adrie

Op individueel niveau lijkt het me ook niet haalbaar (telkens als je een weekend weg bent ligt je reactor stil), maar op wat grotere schaal wel. Bij een lokale economie en zelfvoorzienendheid kan het digestaat gewoon gebruikt worden als mest en is ook een constante stroom organisch afval gegarandeerd.

wilko

Oh..  Ik denk dat we dan niet meer brouwen.  Dan zijn we namelijk veel te druk met elkaar wederzijds de hersens inslaan voor de laatste restjes nog resterende grondstoffen...   :weetniet:

jelle

Citaat van: Adrie op 11-01-2010  16:42 uOp individueel niveau lijkt het me ook niet haalbaar (telkens als je een weekend weg bent ligt je reactor stil), maar op wat grotere schaal wel. Bij een lokale economie en zelfvoorzienendheid kan het digestaat gewoon gebruikt worden als mest en is ook een constante stroom organisch afval gegarandeerd.
De meeste digestaat uit de huidige vergistingsinstalaties wordt verbrand in Wijster en zo.
Net een werk afgerond waar we 60.000 ton hebben verwerkt tot een minerale afdichting.

O ja, digestaat is de reststof van bv de vergistingsinstalaties die zogenaamd biomassa vergisten.
Wat wij verwerkten is huishoudelijk afval.
Voor jou eigen vergisting kun je al het organisch materiaal gebruiken, ook snoei-afval en groente-afval en natuurlijk shit.

Groet Jelle

Maarten

Leuk artikel, Adrie!

In de eerste plaats wilde ik mijn kop in het zand steken. De hoofdreden hiervoor is dat ik er te weinig voor weet. Echter, hoe duurder de olie wordt, hoe meer geld er beschikbaar komt voor onderzoek naar alternatieven (met als belangrijkste oplossing: kernfusie). Zoals de kenniseconomie nu werkt, wordt er dan dus meer onderzoek gedaan. Dit garandeert niks, maar verhoogt wel de kans op nuttige fusie gigantisch.

Even niet mijn kop in het zand stekend: Tegen de tijd dat de energie te duur wordt om te brouwen, ga ik zeker een lokaal alternatief verzorgen. Een zonneboiler wordt tegen die tijd waarschijnlijk een vrij standaard apparaat om thuis te hebben, douchen wordt natuurlijk ook extreem duur anders. Een zonneboiler met voldoende capaciteit hebben is dan een must voor elke brouwer.

RobinB

Dat doet stefan al (maischen op de zonneboiler), alleen het koken doet ie nog op gas/elektrisch volgens mij?

Maarten

Citaat van: RobinB op 11-01-2010  18:52 uDat doet stefan al (maischen op de zonneboiler), alleen het koken doet ie nog op gas/elektrisch volgens mij?
Precies. Het is haalbaar en evt met wat bijverwarming op de meest logische manier te zijner tijd beschikbaar, ook om er op te koken. Waarschijnlijk worden dit soort alternatieven meer en meer gesubsidieerd wanneer olie en gas duur en echt op beginnen te raken, en door grote vraag en massaproductie (die dan nog mogelijk is) zal de prijs ook dalen. Zeker vergeleken bij de dan hoge gasprijzen...

Liemingbrouwer

Zelf een kernreactor bouwen in de tuin... ;D
Persoonlijk denk ik dat je dan niet meer zult willen brouwen.

Adrie, een goed artikel, en ook een goed idee om kleine gemeenschappen op te richten die zelf bedruipend zijn maar....
Stel u voor; jullie handeltje werk naar behoren; hoe denk je gaan al die mensen die in apartementen wonen reageren? ???
Ze hebben een tekort (wat dat ook mag zijn, olie, groenten, graan enz), ze gaan geen dagen zitten wachten tot ze sterven van de honger... ze gaan het eten halen waar het is. Al wie nog grondstof, wat dan ook, bezit zal erom vermoord worden.
Dus voorzie voor uw kleine gemeenschap al maar een groot leger om alles te beschermen.
Op de bestuurders van uw land moet je ook niet meer rekenen, want je betaalt geen belastingen meer, zodat de regeringen als kaartenhuisjes in elkaar vallen.  (Trouwens als deze winter nog een paar weken duurt gaat de min-inkomst voor de staat enorm zijn... de auto's rijden dagelijks samen miljoenen kilometers minder. Dus minder accijnzeninkomsten.)
De film Mad Max komt dan heel dicht bij...

Niels

Leuk artikel Adrie,

De vraag van deze thread is goed te beantwoorden;
Dan brouw ik op dure stroom of duur gas!

Om toch inhoud te geven aan je vraag;
Je kan mogelijk denken aan een warmtepomp, deze maken gebruik van laagwaardige warmte die wordt opgewerkt naar het temperatuur gebied wat je nodig hebt. Een warmtepomp hebben de meeste mensen in huis, je kan hem herkennen als koelkast. Deze techniek kan worden gebruikt om laagwaardige warmte op te werken met een graad of veertig. Je kan een Cascade maken van deze pompen, en grondwater of buitenlucht gebruiken om warmte aan te onttrekken, maar dit kost veel apparatuur en geld.    

Ik zit te denken aan een vat water, wat met een zonnenboiler tot bijvoorbeeld 70 graden kan worden verwarmd. Deze 70 graden laat je in een warmtepomp opwerken tot 110 graden en afgeven aan thermische olie. Op deze temperatuur kan je maischen en koken en dus brouwen. De stroom voor de warmtepomp kan je opwekken met een windmolentje. Na het koken kan je het water wat je hebt gebruikt om warmte aan te onttrekken gebruiken om je wort te koelen.  

Het zou wel een leuk experiment zijn, wat anderen kan aanzetten om zelf ook meer op een energie efficiënte manier met onze hulpbronnen om te gaan.
Het openlijk uiten van zorgen is goed, beter is het demonstreren van alternatieven. ;)

P.S. Op hout stoken is momenteel denk ik het beste alternatief.  

Adrie

Citaat van: Liemingbrouwer op 11-01-2010  19:09 uZelf een kernreactor bouwen in de tuin... ;D
Persoonlijk denk ik dat je dan niet meer zult willen brouwen.

Adrie, een goed artikel, en ook een goed idee om kleine gemeenschappen op te richten die zelf bedruipend zijn maar....
Stel u voor; jullie handeltje werk naar behoren; hoe denk je gaan al die mensen die in apartementen wonen reageren???
Ze hebben een tekort (wat dat ook mag zijn, olie, groenten, graan enz), ze gaan geen dagen zitten wachten tot ze sterven van de honger...ze gaan het eten halen waar het is. Al wie nog grondstof, wat dan ook, bezit zal erom vermoord worden.
Dus voorzie voor uw kleine gemeenschap al maar een groot leger om alles te beschermen.
Op de bestuurders van uw land moet je ook niet meer rekenen, want je betaald geen belastingen meer, zodat de regeringen als kaartenhuisjes in elkaar vallen.  (Trouwens als deze winter nog een paar weken duurt gaat de min-inkomst voor de staat enorm zijn...de auto's rijden dagelijks samen miljoenen kilometers minder. Dus minder accijnzen inkomsten.)
De film Mad Max komt dan heel dicht bij...

Pessimist!  ;) De crux is het niet zover te laten komen. Door nu met de omschakeling te beginnen hoeven dit soort rampscenario's niet plaats te vinden. Gelukkig zijn er ook in de grote steden al Transition Town groepen actief.

Liemingbrouwer

Hopelijk lokken die Transition Town groepen de versnelling van het proces niet uit.
Want nu worden alle gegenereerde inkomsten, van belasting, accijnzen, BTW, voor een groot stuk aangewend om ons van energie te voorzien.
Energie die we natuurlijk duur betalen, maar die er niet zou zijn indien er geen gestructureerde beleidsideeën zouden zijn.

Er zijn zelfs T. T. groepen die een eigen munt hebben, dus bijdragen aan de gemeenschap doen ze dus niet.

Maar van mij mag het natuurlijk, maar het zal gegarandeerd mis lopen als er te veel (lees bijna iedereen) "het" gaan doen.

Johannes

Dan toch maar op een electriciteit waarvan ik hoop dat er voldoende van beschikbaar is uit alternatieve bronnen. De techniek staat op sommige vlakken nog in de kinderschoenen (volgens mij).

Hoewel niet specifiek voor brouwen; dit is toch wel een onderwerp waar ik vaak bij stil sta (nou, ja. ik pieker er meer over) Zeker als je met de huidige temperaturen zoveel moet stoken. Ik durf tegenwoordig nog amper de thermostaat omhoog te draaien omdat je van alle kanten bestookt wordt met negatieve berichten over CO2 uitstoot enz. enz.

Ik realiseer me door Adrie's artikel dat het prettiger is om op een positieve manier met een oplossing bezig te zijn. Ik zal me nog eens beraden over de manier waarop. Ik heb al gezien dat een eigen windmolentje of zonnecollectoren nou niet direct haalbare zaken zijn.

SeekingBeer

Best een goed artikel van Adrie.

Zelf zie ik het wat minder positief in; we zijn nu al met meer dan zes miljard mensen op deze aardkloot en wie weet hoeveel dat er over 50 jaar zijn.

Geen idee, ik zeg maar wat: stel dat het er 10 miljard zijn.

Hoeveel 'transition town' je dan ook hebt; er is gewoon geen land genoeg voor 10 miljard mensen.
Volgens mij moeten er gewoon eerst een aantal miljard sterven voordat de rest het doorheeft hoe het moet.

Vergelijk het met WWI en WWII: alleen daarna gingen de Europese landen samenwerken om WWIII op Europees grondgebied te voorkomen...

Op dit moment, gegeven het feit dat we in een democratie leven, is er gewoon geen politiek draagvlak voor het verduurzamen van de economie. Elke politicus wil dit alleen maar doen zonder verlaging van de levensstandaard, volgens mij gaat dat nooit lukken.

__________

Maar toch: Vele kleintjes maken één grote en het simpelweg omlaagdraaien van de CV thermostaat scheelt al het meeste. Overdag hooguit 15 graden Celcius en 's avonds een uurtje of twee wat hoger.

Met het gas dat je zo uitspaart kan je heeeel wat hectoliters brouwen.

(

Trouwens, 's winters brouwen verwarmt je huis en het gas dat je gebruikt heb je dan niet nodig in je HR ketel.
Je hebt wel wat verliezen aan warmte omdat je meer moet ventileren, but that's it...

)

Adrie

Als je over alle problemen nadenkt, word je inderdaad als je niet oppast snel in een negatieve spiraal gezogen. Maar we kunnen er ook voor kiezen nu positieve actie te ondernemen. Ik denk niet dat de bevolking groeit tot 10 miljard, daar zijn nu al de benodigde grondstoffen niet voor en verdere roofbouw van de aarde zal grote (ecologische) rampen teweegbrengen.

Als we onze energie en vindingrijkheid inzetten, dan redden we het wel. Als we het niet proberen, redden we het zeker niet. Het feit dat er zoveel groepjes spontaan als paddenstoelen de grond uit schieten vind ik een zeer positief teken. Het leeft. Mensen willen de maatschappij en de economie terugbrengen naar de menselijke maat, niet meer afhankelijk zijn van grote, onpersoonlijke ondernemingen en instellingen, kwaliteit boven kwantiteit, lokaal boven globaal. Dat zijn toch ook de redenen waarom wij bier brouwen? En ik merk zelf ook dat ik veel liever bezig ben met zwaar werk in de moestuin of het maken van een helofytenfilter of een Living Machine dan met abstracte beleiddstukken achter de PC.


RobinB

Mooie uitzending van buitenhof die hier wel wat op aansluit!

Hopmans

Ik ben het in principe helemaal met je eens, maar er is een groot voordeel van de Globalisering:
Wereldvrede.
Zelfs de Arabische wereld trekt naar het Westen toe, en visa versa.
Slechts kleine groepjes kunnen dat niet hebben, maar de trein gaat nu eenmaal voorwaarts,
en iedereen wil mee. Zelfs Noord Korea zal toegeven.

Er zal wel een overheid op landelijk/continentaal niveau moeten zijn,
anders zal je weer stadsmuren moeten bouwen.

Je moet op globaal niveau denken, en je werk lokaal moeten zoeken,
maar we kunnen en willen niet meer terug naar de middeleeuwen.




Adrie

Citaat van: Hopmans op 12-01-2010  09:48 uIk ben het in principe helemaal met je eens, maar er is een groot voordeel van de Globalisering:
Wereldvrede.
Zelfs de Arabische wereld trekt naar het Westen toe, en visa versa.
Slechts kleine groepjes kunnen dat niet hebben, maar de trein gaat nu eenmaal voorwaarts,
en iedereen wil mee. Zelfs Noord Korea zal toegeven.

Er zal wel een overheid op landelijk/continentaal niveau moeten zijn,
anders zal je weer stadsmuren moeten bouwen.

Je moet op globaal niveau denken, en je werk lokaal moeten zoeken,
maar we kunnen en willen niet meer terug naar de middeleeuwen.

Niemand pleit voor Middeleeuwen, ik moet er niet aan denken. Globalisering hoeft helemaal niet te betekenen dat je met grondstoffen en eerste levensbehoeften over de hele wereld gaat slepen. Hopelijk blijft internet gewoon bestaan en handel tussen verschillende werelddelen ook (alleen wat trager). De Transition beweging pleit alleen voor regionale zelfvoorzienendheid van eerste levensbehoeften, niet voor het isoleren van gemeenschappen. Laat hierover geen misverstand bestaan!

Liemingbrouwer

Als je alleen lokaal gaat consumeren (voedsel) heb je een probleem, je gaat dikwijls hetzelfde moeten eten.
Een heleboel verse groenten en fruit kun je gewoon niet telen in ons klimaat (zonder bijverwarming natuurlijk).  En de bewaarmogelijkheden zonder energie zijn heel miniem. De ijskelder gaat dan terug zijn intrede doen. Maar hiervoor heb je een vijver nodig die in de winter dichtvriest (met de zogenaamde opwarming van de aarde ook al niet zo evident)
Maar grondstoffen voor brouwen die gaan gemakkelijk te bewaren zijn; hop gedroogd en mout blijft zeker een jaar goed.  Dus brouwen zal nog wel meevallen.  Stoken op hout, een ander type brouwprocess bvb door heet water toevoeging. 
Wat volgens mij zou moeten gebeuren is dat de mensen veel socialer worden;  mijn buurman kweekt groenten en ruilt die met mijn bier.  Mijn overbuur kan goed timmeren en maakt voor mij een hekje en ik 'betaal' met bier.  Allemaal illegaal natuurlijk want het mag niet...
En dan hebben we die T.T. groepen niet nodig...

Ps: ik bak al 30 jaar brood met natuurlijke bloem; gewoon een boer die speciaal voor een maalder een plek biologische tarwe plant en de maalder maalt die met een watermolen.  Wat dus ook weer illegaal is want de hygiëne is volgens de heren keurders niet in orde.  Maar het brood is heerlijk (was trouwens te proeven in Oss).

Adrie

We zullen kassen gaan bouwen die in de zomer verwarmd worden door de zon en gekoeld door opgepompt grondwater. Dit vwater wordt dan verwarmd en opgeslagen in de bodem en in de winter pompen we dat warme water op waarmee we de kassen (en huizen) verwarmen. Dit is een beproefd concept dat heel weinig energie kost (alleen pompenergie).

Lokale economie houdt natuurlijk ook in dat iedereen zich een beetje specialiseert. Niet iedereen hoeft zijn eigen eten te verbouwen. Een lokale economie betekent uiteraard dat we producten en diensten uitwisselen tegen betaling.

Ik denk dat TT groepen wel degelijk nodig zijn om de omslag op gang te brengen en mensen te mobiliseren en voor te bereiden op de overgang. Vergeet niet dat er ook in de infrastructuur het een en ander moet veranderen en daarvoor moet je de gemeente mee hebben. De gemeente is alleen te mobiliseren als voldoende mensen uit de stad of het dorp druk uitoefenen op het bestuur. Zonder dat gebeurt er niets en komt de omslag te abrupt met alle catastrofale gevolgen van dien.

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  10:19 uAls je alleen lokaal gaat consumeren (voedsel) heb je een probleem, je gaat dikwijls hetzelfde moeten eten.

Het gaat natuurlijk niet om alleen, maar om de bijdrage die je als leefgemeenschap kan leveren.

CiteerEn de bewaarmogelijkheden zonder energie zijn heel miniem. De ijskelder gaat dan terug zijn intrede doen.

Los ervan dat bewaren in een kelder veel energie kan besparen, zegt niemand (lijkt me) dat je geen koelkast mag gebruiken?
Waarom meteen zo doorschieten?

Je kan ook bijdragen zónder extremisme?

Adrie

Precies. Dankzij het olietijdperk hebben we natuurlijk heel veel bruikbare technieken ontwikkeld. Ook technieken die weinig energie kosten en die zullen we zeker (blijven) gebruiken. We gaan zeker niet terug naar de middeleeuwen, maar evolueren verder. Het boek "From Eco-cities to Living Machines" van Nancy en John Todd geeft vele schitterende voorbeelden van hoe we bijvoorbeeld in de stad op zonne-energie veel voedsel kunnen verbouwen en tegelijkertijd onze huizen verwarmen. Er zijn heel veel bruikbare technieken die nu nog geen gemeengoed zijn omdat we nog teveel goedkope energie tot  onze beschikking hebben.

Liemingbrouwer

Citaat van: RobinB op 12-01-2010  10:30 uHet gaat natuurlijk niet om alleen, maar om de bijdrage die je als leefgemeenschap kan leveren.

Los ervan dat bewaren in een kelder veel energie kan besparen, zegt niemand (lijkt me) dat je geen koelkast mag gebruiken?
Waarom meteen zo doorschieten?

Je kan ook bijdragen zónder extremisme?
Dit is dan maar een tijdelijke oplossing...ooit zijn de energievoorraden op.
En juist daarover vraagt Adrie om na te denken in de titel.

Adrie

De kwestie die Liemingbrouwer opwerpt is trouwens vrij academisch. In de zomer is er voldoende voedsel en in de winter is het koud waardoor voedsel goed bewaart. In de met warm grondwater verwarmde kassen produceren we bovendien nog wat aanvullend voedsel. We zijn inventief genoeg om de winter door te komen, hoor. Voor het olietijdperk overleefden de mensen toch ook?

Hopmans

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  10:36 uooit zijn de energievoorraden op.
Ach welnee, er komt in de toekomst een gigantische kernfusiereactor in de grote oceaan.
Zonnecellen in een orbit.
Warmte vanuit de aarde.
Alcohol, raapolie, zonne-energie direct van de zon etc, etc.


Maarten

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  10:36 uDit is dan maar een tijdelijke oplossing...ooit zijn de energievoorraden op.
En juist daarover vraagt Adrie om na te denken in de titel.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar Robin (edit: en Hoppie) heeft een punt, de energie gaat niet óp. Er blijft altijd een klein beetje beschikbaar in de vorm van wind-, zonne- en waterenergie. Dat is alleen niet genoeg om onze huidige economie te ondersteunen, en wordt dus heel duur. Doordat de energieprijs stijgt, zal beschikbaarheid en ontwikkeling van dit soort energietechnologie (en zuinige electronica) een vlucht nemen en er zal veel meer 'groene' energie beschikbaar zijn dan nu. De balans zal komen te vallen bij veel minder, veel duurdere energie dan nu. Een groot deel van onze energieconsumptie moeten we dus veranderen, maar een klein deel zal blijven bestaan. Bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat je als vervanging van koelkasten als flat, straat of buurt 1 grote gedeelde koude (gekoelde) kelderruimte gaat hebben, waar eventueel nog wel wat elektrische energie (van buiten) voor nodig is.

Overigens gaat de olie ook niet op, de prijs gaat alleen zover stijgen, dat het weinig rendabel wordt om alles op te pompen. Maar ook hier: als de prijs stijgt, worden moeilijker bereikbare voorraden weer meer rendabel.

Adrie

Citaat van: Maarten op 12-01-2010  10:59 uMaar ook hier: als de prijs stijgt, worden moeilijker bereikbare voorraden weer meer rendabel.

Alleen kunnen we die beter niet gebruiken vanwege de klimaatverandering. Daarnaast kost het ook steeds meer energie om die olie te winnen en te raffineren. Er komt een moment dat het net zoveel energie kost om het te winnen dan dat het oplevert. De olie uit teerzanden waar jij waarschijnlijk op doelt moeten bovendien gewonnen worden door de olie eruit te stomen. Dit kost behalve veel energie ook heel veel water. Er zijn dus goede redenen om die olie te laten zitten waar zij zit.

Maarten

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  11:04 uAlleen kunnen we die beter niet gebruiken vanwege de klimaatverandering. Daarnaast kost het ook steeds meer energie om die olie te winnen en te raffineren. Er komt een moment dat het net zoveel energie kost om het te winnen dan dat het oplevert. De olie uit teerzanden waar jij waarschijnlijk op doelt moeten bovendien gewonnen worden door de olie eruit te stomen. Dit kost behalve veel energie ook heel veel water. Er zijn dus goede redenen om die olie te laten zitten waar zij zit.
Goed punt. Daarbij wordt op een goed moment alternatieve energie zoveel goedkoper dan olie, dat niemand het meer wil.

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  10:41 uVoor het olietijdperk overleefden de mensen toch ook?
En toen waren we in de middeleeuwen ;D

Serieus nu, inderdaad energie zal er altijd zijn maar zoals al gezegd waarschijnlijk onbetaalbaar...
Alhoewel we moeten eens dringend nadenken of energie nu wel zo duur is als iedereen wil laten uitschijnen...
Een voorbeeldje; ik rij met een benzineauto die verbruikt ongeveer 7L. aan 1,3 euro per liter, is  dus voor 100 km te rijden een verbruik aan energie van een kleine 10 euro. (ik weet wel er is nog andere kost aan rijden met de auto)
Wie wil er mijn auto voor 10 euro 100 km ver duwen?????
Misschien ligt de grens voor iedereen op een ander niveau maar voor mij zou autorijden pas (heel)duur worden als de benzine boven de 10 euro zou komen.
Citaat van: Adrie op 12-01-2010  10:41 uDe kwestie die Liemingbrouwer opwerpt is trouwens vrij academisch. In de zomer is er voldoende voedsel en in de winter is het koud waardoor voedsel goed bewaart. In de met warm grondwater verwarmde kassen produceren we bovendien nog wat aanvullend voedsel. We zijn inventief genoeg om de winter door te komen, hoor. Voor het olietijdperk overleefden de mensen toch ook?
Maar dit sluit niet uit dat bepaalde groenten en fruit niet meer ter beschikking zullen zijn.  bvb citroenen, ananas, bananen enz.  We zullen natuurlijk dat ook wel overleven.

Een goede test die iedereen eens zou moeten doen is; vanaf vandaag zijn alle winkels dicht (hypothetisch) hoelang kan ik vanaf nu nog overleven???? Wij hebben de test eens gedaan en ik kwam op bijna drie maand...op een zeker ogenblik zijn koffie thee en vooral vers fruit en melkproducten op. mocht ik die aanvullen dan zou het gerust nog een maandje of drie mogen duren...  Ik heb dan ook een tuin en gebruik alleen (ingevroren) tuingroenten.

Adrie

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  11:39 uMisschien ligt de grens voor iedereen op een ander niveau maar voor mij zou autorijden pas (heel)duur worden als de benzine boven de 10 euro zou komen.Maar dit sluit niet uit dat bepaalde groenten en fruit niet meer ter beschikking zullen zijn.  bvb citroenen, ananas, bananen enz.  We zullen natuurlijk dat ook wel overleven.

Precies. Bananen zijn lekker, maar zeker niet noodzakelijk.

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  11:39 uEen goede test die iedereen eens zou moeten doen is; vanaf vandaag zijn alle winkels dicht (hypothetisch) hoelang kan ik vanaf nu nog overleven???? Wij hebben de test eens gedaan en ik kwam op bijna drie maand...op een zeker ogenblik zijn koffie thee en vooral vers fruit en melkproducten op. mocht ik die aanvullen dan zou het gerust nog een maandje of drie mogen duren...  Ik heb dan ook een tuin en gebruik alleen (ingevroren) tuingroenten.

Je slaat de spijker op zijn kop. Door zo dicht mogelijk bij huis ons voedsel te (laten) verbouwen, worden we veel veerkrachtiger dan wanneer we afhankelijk zijn van aanvoer van elders.

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  11:39 uverhaal

Het gaat er inderdaad niet om dat energie op is, alleen het goedkope gas en olie.
Wat er over blijft, is zéker niet onbetaalbaar?
Hoe kom je daar nu bij?

En die test die je noemt is ook geen goede. Immers, iemand die enorme voorraden aanlegt houdt het gewoon langer uit. Onafhankelijk van waar die voorraad vandaan komt.
Dat zegt dus vrij weinig over de duurzame zelfvoorzienendheid (?) van die persoon?

jelle

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  11:51 uJe slaat de spijker op zijn kop. Door zo dicht mogelijk bij huis ons voedsel te (laten) verbouwen, worden we veel veerkrachtiger dan wanneer we afhankelijk zijn van aanvoer van elders.
Is het niet zo dat een van de redenen van energietekort veroorzaakt word door op zich onnodige transporten,
van allerlei exotische groenten, fruit, vlees en vis.

Groet Jelle

Adrie

Citaat van: jelle op 12-01-2010  11:59 uIs het niet zo dat een van de redenen van energietekort veroorzaakt word door op zich onnodige transporten,
van allerlei exotische groenten, fruit, vlees en vis.

Groet Jelle

Dat klopt en daarom zullen deze transporten vanzelf ophouden te bestaan en moeten wij ons daarop voorbereiden door lokale productie op te zetten.

Hopmans

Tja, met een flinke groente tuin ben je al een half jaar self-supporting, maar ik heb er geen.
Ik ben ook wel voorstander van een lokale economie.
Dat onnodige reizen ben ik ook een beetje zat.
In mijn geval is het compleet onnodig.
Ik werk puur elektronisch.
Ik kan 100% thuiswerken, maar een stelletje **kels in het bedrijf hebben het
vertrouwen geschaadt van de directie, waardoor het aan banden is gelegd.
En ze lopen te piepen over sociaal met collega's omgaan.
Als iets van mij niet hoeft.....
Laat mij maar lekker thuis werken, zodat de snelweg voor de vrachtwagens overblijft.


Hopmans

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  12:05 uDat klopt en daarom zullen deze transporten vanzelf ophouden te bestaan en
moeten wij ons daarop voorbereiden door lokale productie op te zetten.
Maar dan moeten de wetten ook niet zo mieren.....ig zijn.
Als het aan mij ligt, dan komt die ketel liever gisteren dan morgen.
Nou ja, alles op zijn tijd. De eerste 1500 flesjes zijn besteld voor het streekbier.

Brood bakken lukt me ook wel aardig.
Je kan er iemands hersenen mee inslaan, maar het is best wel lekker eigenlijk.




Liemingbrouwer

Citaat van: Hopmans op 12-01-2010  12:31 uBrood bakken lukt me ook wel aardig.
Je kan er iemands hersenen mee inslaan, maar het is best wel lekker eigenlijk.

Ik zal u eens een goed receptje geven voor brood;
1 L. lauwwarm water
1650 gr bloem liefst voltarwebloem
22,5 gr droge gist
22,5 gr zout (pas toevoegen als het deeg al goed gekneed is)
60 gr boerenboter zonder zout (anders compenseren met het zout)
1000 toeren kneden...
30 minuten rusten onder een doek
opnieuw kneden
verkleinen tot plus min 900 gr
30 minuten rijzen
insnijden met scherp mes (breekmes)
20 minuten later in de oven bij 210°
na 10 minuten temperatuur dalen naar 180°
totaal 45 min in de oven.


Liemingbrouwer

Citaat van: RobinB op 12-01-2010  11:57 uEn die test die je noemt is ook geen goede. Immers, iemand die enorme voorraden aanlegt houdt het gewoon langer uit. Onafhankelijk van waar die voorraad vandaan komt.
Dat zegt dus vrij weinig over de duurzame zelfvoorzienendheid (?) van die persoon?
Het was wel de bedoeling dat je onverwacht deelneemt aan de test natuurlijk.
Als je een eigen tuin hebt, zoals ik, moet je sowieso uw groenten en fruit invriezen of opleggen...om deze voor een langere periode te bewaren.

Adrie

Wecken als als conserveringstechniek ook weer zijn intrede gaan doen. Energieverslindend invriezen en bevroren houden is dan niet meer nodig.

aldo

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  13:09 uHet was wel de bedoeling dat je onverwacht deelneemt aan de test natuurlijk.
Als je een eigen tuin hebt, zoals ik, moet je sowieso uw groenten en fruit invriezen of opleggen...om deze voor een langere periode te bewaren.


Naast vriezen kan je natuurlijk ook nog wecken, in zuur zetten,drogen,zouten,suikeren, inkuilen...oh wacht dat bedoel je vast met opleggen? (ken de term niet)


Dat het eten van seizoens of bewaargroente een saaie bezigheid zou zijn, iets wat ik mensen regelmatig hoor zeggen, ben ik het niet mee eens, hier thuis hebben we afgelopen paar jaar nauwelijks anders gedaan...(ik weet het,  ik zit wat dat betreft ook in de luxe positie van veel contacten met telers) het meeste wat ik eet is dan ook nog locaal/regionaal geproduceert ook (en vaak ook nog lekkerder ;D owww de zuivel van karwij in rolde, het vlees uit annen, de groente van het leeuweriksveld bij emmen , de geitenkaas uit nooitgedacht ik krijg al honger als ik er aan denk!)
Je staat versteld hoeveel groenten er ook voor dit seizoen zijn die met beetje creatief kookwerk niet onderdoen voor zomergroente.(bv:vele koolsoorten,knol en wortelgewassen, veldsla/postelijnsoorten, gedroogde bonen erwten,appels en peren,noten,granen en andere zaden en een flinke vooraad in de weck/zuur/zoet/zout/alcohol)

Het is echt niet zo dat je niet zonder gasgestookte kasgroente of voer uit warme landen een smakelijke maaltijd kan samenstellen.

aldo

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  13:22 uWecken als als conserveringstechniek ook weer zijn intrede gaan doen. Energieverslindend invriezen en bevroren houden is dan niet meer nodig.


hahaha adrie poste wecken terwijl ik wecken schreef ;-) ;-)

aldo

Voor veel lekkers bij jou in de buurt:
http://www.biogids.nl/node/2681 allemaal boederijwinkels met ekokeurmerk

Liemingbrouwer

Citaat van: aldo op 12-01-2010  13:55 uNaast vriezen kan je natuurlijk ook nog wecken, in zuur zetten,drogen,zouten,suikeren, inkuilen...oh wacht dat bedoel je vast met opleggen? (ken de term niet)

Opleggen is bij ons hetzelfde als wecken, in bokalen met zout koken zodat de bokaal dicht (gepasteuriseerd) is en de inhoud gaar is.
Natuurlijk zijn er op dit ogenblik allerlei groenten te eten, maar bij langdurige sneeuw is het toch een beetje beperkt; ik heb ook nog bloemkolen, rode kolen, veldsla, prei, knolselder en spruiten staan.  Maar er aan geraken is iets moeilijker, natuurlijk hadden we deze witte vacht niet verwacht. De knolselder en de rode kool zijn ingekuild en vele soorten (zomer)groenten zitten in de diepvries.

Adrie

Er zijn ook transitiesteden in België, kijk op http://www.transitie.be. Kijk HIER voor een lijst van lokale initiatieven in België. Er zijn daar nog meer initiatieven dan in Nederland!

aldo

Nu we toch linkjes aan het spammen zijn, 2 blogs over zelf voedsel maken die ik met gropte intresse en vaak nog grotere glimlach lees:
http://www.wateetons.com en http://www.sjoerdmulder.nl/ was sjoert niet ook forumlid? of was dat z'n naamgenoot?

edit: Inderdaad dezelfde ;-).

wiwi

Tja, en er worden hier nog altijd garnaaltjes gevangen, in Marokko gepeld en hier weer opgegeten .... decadentie!
Gelukkig komen er meer en meer mensen tot het besef dat gas en stookolie (a rato van 3000 liter per jaar en meer) veel te zonde zijn om zo maar op te branden om hun thermisch lekke, oversized, huizen te verwarmen. Meer mensen denken aan isoleren, alternatieve brandstof, dikke fleece en dekentje voor de TV met de thermostaat op 18 °C en noem maar op
Ook zie ik als maar meer mensen de oogst uit hun tuin op rommelmarkten aan bieden waaruit ik durf afleiden dat die producten dan ook wel gekocht worden. Op diezelfde rommelmarkten zie ik ook (melk)boeren producten aan bieden zonder dat die eerst naar de melkerij, de opslaghuizen en de supermarkten zijn getransporteerd.
Heet dat ook transitie of is transitie enkel iets waar grote gemeenschappen aan kunnen meedoen?

wilko

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  13:22 uWecken als als conserveringstechniek ook weer zijn intrede gaan doen. Energieverslindend invriezen en bevroren houden is dan niet meer nodig.

Wecken gaat anders toch echt gepaard met heetstoken met het nodige gas.  Het rendement van dat gebeuren was in ieder geval in het verleden behoorlijk treurig.  Kan me nog goed herinneren dat het bij mijn grootouders op de boerderij gedaan werd.

Wilko

Adrie

Citaat van: wilko op 12-01-2010  14:52 uWecken gaat anders toch echt gepaard met heetstoken met het nodige gas.

Dat klopt, maar dat kost veel minder energie dan invriezen en vervolgens gedurende lange tijd op -20 graden houden.

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  13:09 uHet was wel de bedoeling dat je onverwacht deelneemt aan de test natuurlijk.
Dan nog is het toch geen zinvolle test?

Stel iemand slaat altijd voor een half jaar diepvries eten in, heeft net ingeslagen en je doet onverwacht de test. Dan redt die het een half jaar, maar is op geen enkele manier bezig met duurzame zelfvoorziening?
Het is alleen een test om te kijken hoe groot iemands voorraad is op een willekeurig moment. Dat heeft met milieubewustheid niks te maken.
Ook dan is het nog een onzinnige test, want als je het degene gewoon vraagt weet je ook ongeveer hoe lang ie het redt.


CiteerAls je een eigen tuin hebt, zoals ik, moet je sowieso uw groenten en fruit invriezen of opleggen...om deze voor een langere periode te bewaren.

Dat wel, en dat vind ik ook goed! Wil ik wanneer ik een grotere tuin heb ook gaan doen, maar die test... ? Nee. ;)

weed

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  15:18 uDat klopt, maar dat kost veel minder energie dan invriezen en vervolgens gedurende lange tijd op -20 graden houden.

Het gaat hier over wecken.
Wat ik me nog herinner van mijn jeugd is dat het toch vrij lastig was.
Je kan alles kapot koken natuurlijk maar dan is het niet te hachelen? Minder koken verhoogd het risico op bederf.
De gemiddelde leeftijd is behoorlijk opgelopen de laatste 50 jaar dat is niet enkel de verdienste van de medische wetenschap het industrieel voedsel zal hier zeker zijn steentje aan bijgedragen hebben.

Zo langzamerhand is deze draad een draad over zelfvoorziening aan het worden wat weinig meer met de vraag in de titel meer te maken heeft.

Waarom zo'n hang naar zelfvoorziening als antwoord op deze vraag? Er wordt naar vroeger verwezen maar dat is ten onrechte hoe zelf voorzienend was een doorsnee Amsterdammer in 1749?
Er waren toen ook bakkerijen, vis-, graan-, groentemarkten, wol uit Engeland enz..

Als ik het mag meemaken zal ik elektrisch brouwen. Elektriciteit is eenvoudig te transporteren kan schoon opgewekt worden en is veilig. De infrastructuur is er al enkel mijn cv moet er uit of omgebouwd worden.

Binnen een aantal jaren wordt er begonnen met de bouw van een zonnecollector generator park in de Sahara.
Nadat deze operationeel gaat zal deze steeds verder uitgebreid worden. Men beweert dat er voldoende oppervlak aanwezig is om heel Europa en Afrika van energie te voorzien. Het probleem wat opgelost moet worden is de opslag van deze energie zodat je 's nachts niet met een kaarsje op zoek moet naar de nachtspiegel.

Groet,
Ronald

Adrie

Natuurlijk hoeft niet iedereen zelf te doen. Zelfvoorzienendheid slaat niet noodzakelijkerwijs op het individu, maar wel op een stad of regio. Handel in niet strikt noodzakelijke goederen zal er altijd blijven. MO kan dus rustig Zuster Agatha blijven exporteren naar Warnsveld, want dat bier is lang houdbaar.

Wat betreft hernieuwbare energie, zoals DIT boek aantoont, kan hernieuwbare energie nooit het huidige energieverbruik ondersteunen.

RobinB

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  20:11 uWat betreft hernieuwbare energie, zoals DIT boek aantoont, kan hernieuwbare energie nooit het huidige energieverbruik ondersteunen.

Ondersteunen natuurlijk wel ;)
Er is alleen niet voldoende om in de totale behoefte te voorzien ;D

Batavier

Adri,
Je moet je mening niet vormen door enkel eenzijdige gekleurde publicaties.
Buiten de ontwikkeling op het gebied van zonne energie zijn er op dit moment tal van ontwikkelingen die de komende 10 jaar tot ontwikkeling komen.
Zo gauw de olieprijs definitief boven de $ 200 per barrel komt worden de plannen, die nu al in ontwikkeling zijn, versneld uitgerold.
Wat niet betekent dat dit binnen 5 jaar resultaten oplevert. Maar binnen 15 tot 20 jaar wel. De afhankelijkheid van, en daarom de marktwerking, van de OPEC, zal dan sterk afnemen waardoor ook het prijsniveau van de fossiele brandstoffen zal dalen.
  

wilko

Citaat van: weed op 12-01-2010  20:05 uAls ik het mag meemaken zal ik elektrisch brouwen. Elektriciteit is eenvoudig te transporteren kan schoon opgewekt worden en is veilig. De infrastructuur is er al enkel mijn cv moet er uit of omgebouwd worden.

Binnen een aantal jaren wordt er begonnen met de bouw van een zonnecollector generator park in de Sahara.
Nadat deze operationeel gaat zal deze steeds verder uitgebreid worden. Men beweert dat er voldoende oppervlak aanwezig is om heel Europa en Afrika van energie te voorzien. Het probleem wat opgelost moet worden is de opslag van deze energie zodat je 's nachts niet met een kaarsje op zoek moet naar de nachtspiegel.

Groet,
Ronald

De infrastructuur is er dus niet, in de zin dat de capaciteit die er nu is volstrekt onvoldoende is om 'alles' elektrisch te doen.  Het kan wel, maar het is echt geen triviale klus, en zeker ook niet goedkoop.  Je kunt nu al niet klakkeloos je decentrale opwekking aan het net hangen, laat staan grootschalige PV of windparken.

Wat we ook doen, er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden, en de daarbij horende investeringen moeten worden gedaan.  'Zomaar' gaat het niet werken.

Wilko

Adrie

Citaat van: Batavier op 12-01-2010  20:32 uAdri,
Je moet je mening niet vormen door enkel eenzijdige gekleurde publicaties.
Buiten de ontwikkeling op het gebied van zonne energie zijn er op dit moment tal van ontwikkelingen die de komende 10 jaar tot ontwikkeling komen.
Zo gauw de olieprijs definitief boven de $ 200 per barrel komt worden de plannen, die nu al in ontwikkeling zijn, versneld uitgerold.
Wat niet betekent dat dit binnen 5 jaar resultaten oplevert. Maar binnen 15 tot 20 jaar wel. De afhankelijkheid van, en daarom de marktwerking, van de OPEC, zal dan sterk afnemen waardoor ook het prijsniveau van de fossiele brandstoffen zal dalen.

Wie zegt dat ik mij baseer op 1 publicatie? Er zijn ondertussen tientallen (onafhankelijke) publicaties over onze energieconsumptie en de (on)mogelijkheden van het invullen van onze energiehonger door alternatieve bronnen.

Citaat van: weed op 12-01-2010  20:05 uBinnen een aantal jaren wordt er begonnen met de bouw van een zonnecollector generator park in de Sahara.
Nadat deze operationeel gaat zal deze steeds verder uitgebreid worden. Men beweert dat er voldoende oppervlak aanwezig is om heel Europa en Afrika van energie te voorzien. Het probleem wat opgelost moet worden is de opslag van deze energie zodat je 's nachts niet met een kaarsje op zoek moet naar de nachtspiegel.

Ook dit gaat niet werken. De investeringen zijn enorm en om die terug te verdienen moeten we terugvallen op de aanname dat de economie ongebreideld blijft groeien. Een kind kan begrijpen dat dat nooit kan lukken op een eindige wereld (of gaan we delfstoffen winnen op de maan?). Daarnaast wil je als Europa niet afhankelijk worden van landen als Mauretanië, Algarije en Marokko. Bij vervoer van electriciteit van de Sahara naar Europa gaat enorm veel energie verloren en zo'n infrastructuur aanleggen kost veel tijd en geld. Het helpt ook niks om onze samenleving veerkrachtig te maken, want we hangen weer ons hele bestaan op aan 1 kabel naar de Sahara. Ik zou daar niet afhankelijk van willen zijn. Dan liever een paar zonnepanelen op mijn dak en wat zuiniger aan doen.

Liemingbrouwer

Maar die zonnepanelen op uw dak moet jij die zonodig bekostigen???
Kan de electriciteitsmaatschapij deze niet gratis plaatsen en u een soort huur betalen???

Ik ben 53 als ik nu zonnepanelen plaats op gans mijn dak kost dat ongeveer 25.000 euro. (ik heb een redelijk groot dak, en in de goede richting)
Ik kan nooit in de rest van mijn leven hier een centje winst mee doen...dus plaats ik er geen.
Ik heb wel geld om dit te bekostigen.
Mijn dochter is 27 maar heeft geen geld om op haar pas gebouwd huis panelen te plaatsen.
Daarom die stelling hierboven.

Adrie

Er zijn steeds meer initiatieven die dat mogelijk maken, inderdaad. Zonvogel is zo'n initiatief in Nederland. In Duitsland is het al gebruikelijk dat mensen of bedrijven hun dak verhuren aan bedrijven die er zonnepanelen opzetten.


kristoff

Wat een interessante discussie!! :groots:
ik zelf woon nog bij de ouders en studeer nog, maar vanaf ik zelf iets ga opbouwen, wil ik daar zo veel mogelijk zelfvoorziening bij betrekken, omdat dat in België vrij moeilijk is wil ik naar een land (bv Zweden) verhuizen waar je goedkoop veel bosgrond en landbouwgrond kunt kopen en waar minder mensen op elkaar gepakt zitten ^-^

Batavier

Citaat van: Liemingbrouwer op 13-01-2010  10:01 uMaar die zonnepanelen op uw dak moet jij die zonodig bekostigen???
Kan de electriciteitsmaatschapij deze niet gratis plaatsen en u een soort huur betalen???

Ik ben 53 als ik nu zonnepanelen plaats op gans mijn dak kost dat ongeveer 25.000 euro. (ik heb een redelijk groot dak, en in de goede richting)
Ik kan nooit in de rest van mijn leven hier een centje winst mee doen...dus plaats ik er geen.
Ik heb wel geld om dit te bekostigen.
Mijn dochter is 27 maar heeft geen geld om op haar pas gebouwd huis panelen te plaatsen.
Daarom die stelling hierboven.


De laatste 5 jaar is de prijs voor zonnecellen al gehalveerd.
De verwachting is dat dit de komende 3 jaar weer gebeurt.
Zeker met de nieuwste CIS technieken.

weed

Citaat van: wilko op 12-01-2010  22:09 uDe infrastructuur is er dus niet, in de zin dat de capaciteit die er nu is volstrekt onvoldoende is om 'alles' elektrisch te doen.  Het kan wel, maar het is echt geen triviale klus, en zeker ook niet goedkoop.  Je kunt nu al niet klakkeloos je decentrale opwekking aan het net hangen, laat staan grootschalige PV of windparken.

Wat we ook doen, er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden, en de daarbij horende investeringen moeten worden gedaan.  'Zomaar' gaat het niet werken.

Wilko

De infrastructuur bij mij thuis werd bedoeld daar buiten zullen inderdaad aanpassingen moeten plaatsvinden

weed

Citaat van: Adrie op 13-01-2010  09:31 uOok dit gaat niet werken. De investeringen zijn enorm en om die terug te verdienen moeten we terugvallen op de aanname dat de economie ongebreideld blijft groeien. Een kind kan begrijpen dat dat nooit kan lukken op een eindige wereld (of gaan we delfstoffen winnen op de maan?). Daarnaast wil je als Europa niet afhankelijk worden van landen als Mauretanië, Algarije en Marokko.

Dit noem ik nou een politiek gekleurde discussie.

Citaat van: Adrie op 11-01-2010  14:10 uVoor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling om in deze draad politieke discussies te voeren, want die ontaarden, zoals gebleken is, in onfrisse moddergooierij, gekissebis en verhitte moderatoren.  ;) Mocht je door het artikel zelf oververhit raken, neem dan een koude douche, rol een paar keer naakt in de sneeuw, ga hout hakken of handmatig mout schroten. Of beter nog: zet je energie om in positieve actie. Mocht je willen discussiëren, beperk je dan tot de vraag van de titel van deze draad.

Wat is er mis met de landen die je noemt? mogelijk is dit juist een kans die ze met beide handen willen aangrijpen.

Zie hier en hier.

Op TV is een interview geweest met een kerel van het vermelde samenwerkingsverband die vertelde toen dat dit maar een beginnetje was.
Ook tijdens het interview is het risico van de landen aldaar ter sprake geweest alle benaderde landen bleken enthousiast en hebben medewerking reeds toegezegd.

Het zal niet zo zijn dat we hier met alle initiatieven kunnen stoppen en volledig van dat project afhankelijk mogen worden je zou dan letterlijk de stekker uit Europa kunnen trekken. Ook moet je (nog)niet van Duitse bedrijven afhankelijk willen zijn. Al met al lijkt mij dit grens overschreidend initiatief een betere oplossing dan zelf voorzienende oplossingen die in principe het karakter hebben "maar niet voor de buurman".

Hopmans

Citaat van: weed op 13-01-2010  18:42 uDit noem ik nou een politiek gekleurde discussie.
Wat is er mis met de landen die je noemt?
Met de landen helemaal niets. Ik zeg veroveren die zooi.  ;D


Batavier


Hopmans

Inderdaad, het rapport komt toch pas 6 jaar later.
 :D



kristoff

Ëén conclusie; oorlog!



waar heb ik dit eerder gehoord  ::)

SeekingBeer

Oorlog? Zou best kunnen maar tegenwoordig is het voor volksmenners niet meer mogelijk om eenvoudigweg hele volkeren tegen elkaar op te zetten.

Onze geliefde vrienden de Amerikaantjes hadden mooi nul komma niks in olie contracten in Irak (doe bijv een Google news search met 'Iraqi oil contracts').

Maar toch is het leuk om eens te kijken hoeveel goedkope energie er wil niet in onze mouten zitten, dat is heel wat, veel transport maar het maken van de mout is energie intensief en dan nog het maischen en koken...

Best wel veel eigenlijk.

__________

Misschien moeten de bio-chemici het gras maar genetisch modificeren; als je het gras gemaaid hebt brouw je gewoon een zalig biertje van je vers gemaaide gras...

Adrie

Gras? Je zaait dan toch gewoon gerst in je tuin?

SeekingBeer

De kinderen kunnen niet voetballen op gerst...

wilko

Citaat van: Adrie op 14-01-2010  14:40 uGras? Je zaait dan toch gewoon gerst in je tuin?

Welke tuin?

wiwi

Citaat van: SeekingBeer op 14-01-2010  14:27 uMaar toch is het leuk om eens te kijken hoeveel goedkope energie er wel niet in onze mouten zitten, dat is heel wat, veel transport maar het maken van de mout is energie intensief en dan nog het maischen en koken...

Kwestie van systemen te vinden om de vrijgekomen warmte rendabel te recupereren, het moutproces is in ieder geval exotherm en het maischen ook. Hobbybrouwerijen slikken per liter afgewerkt product wel vele malen meer energie dan commerciële brouwerijen.
Ik meen ooit eens cijfers gezien te hebben over de ecologische afdruk of energieverbruik of iets dergelijks van verschillende voedingswaren, ik ken de cijfers niet meer maar bier kwam er véél beter uit dan bijvoorbeeld melk.

wilko

Citaat van: wiwi op 14-01-2010  15:42 uKwestie van systemen te vinden om de vrijgekomen warmte rendabel te recupereren, het moutproces is in ieder geval exotherm en het maischen ook. Hobbybrouwerijen slikken per liter afgewerkt product wel vele malen meer energie dan commerciële brouwerijen.
Ik meen ooit eens cijfers gezien te hebben over de ecologische afdruk of energieverbruik of iets dergelijks van verschillende voedingswaren, ik ken de cijfers niet meer maar bier kwam er véél beter uit dan bijvoorbeeld melk.


Melk heeft het nadeel van methaan-leverende producenten (laten we zeggen koeien).  Methaan is een stevig broeikasgas.  Als je nu die koe haar gas op kon vangen kon je daar weer op maischen   ::)  :P

kristoff

Dat vind ik nog zo iets absurt, men ontwikkeldt methodes om schapen minder te laten boeren, en koeien minder te laten scheten, maar minder auto's, fabrieken of laat staan onze levenstijl aanpassen ho maar.

Wiens zijn schuld is deze kwestie nu eigenlijk? ::)



Om niet te verhit of politiek door te gaan he :D

Hopmans

Citaat van: kristoff op 14-01-2010  18:20 uDat vind ik nog zo iets absurt, men ontwikkeldt methodes om schapen minder te laten boeren, en koeien minder te laten scheten, maar minder auto's, fabrieken of laat staan onze levenstijl aanpassen ho maar
Auto's en fabrieken zijn nu toch veel schoner?
Niet te vergelijken met fabrieken van 20 jaar geleden.

Ik ben het wel met je eens dat sommigen te ver doorschieten met 2 auto's per gezin,
en rijden voor 300 m, maar ik ben blij dat ik een auto heb.


RobinB

Ik gebruik de auto alleen als ik de stad uit moet, anders doe ik alles op de fiets! :)
We proberen het hier in ieder geval zo zuinig mogelijk te doen, kamertemp 19 ºC alleen van 18-22u, A-label koelkast niet op max (stand 3 van 5), max 5 min douchen, alleen nog maar spaarlampen en die zo veel mogelijk uit.

Helaas zit het met het (huur)huis niet echt mee: jaren '30 met enkel glas...  :'(

Naja, zodra ik een huis koop, pak ik dat ook meteen aan!
Dan is een zonneboiler/collertor ook wel een optie!

Hopmans

Ik heb een oud huis met een oude installatie (gaskacheltje en een geisertje),
maar ik verbruik de minste energie van de hele buurt.
Boven is het koud, maar dat los ik op met een extra dekentje.
Het huis is wel goed geïsoleerd overigens.



wilko

Citaat van: kristoff op 14-01-2010  18:20 udat vind ik nog zo iets absurt, men ontwikkeldt methodes om schapen minder te laten boeren, en koeien minder te laten scheten, maar minder auto's, fabrieken of laat staan onze levenstijl aanpassen ho maar

wiens zijn schuld is deze kwestie nu eigenlijk ::)

om niet te verhit of politiek door te gaan he :D

Zowel auto's als fabrieken hebben enorme aanpassingen ondergaan, ga maar eens in een auto van 15-20 jaar oud zitten.  Helaas is het met autos zo dat ze door allerlei extras (niet in de laatste plaats veiligheidsvoorzieningen) steeds zwaarder worden.  En dan heb ik het niet per se over Stupid Ugly Vehicles (aka SUVs) maar in het algemeen.  En hoe zwaarder hoe hoger het verbruik.  Autos in de file zijn ook een voorbeeld van inefficient brandstofverbruik, gewoon redelijk doorrijdend met een constante (cruise control) snelheid scheelt echt een slok op een borrel.

De beste oplossing voor de planeet is om te zorgen dat er minder homo sapiens rond gaan lopen.  Want op dat 'sapiens' vertrouwen is een twijfelachtige optie.

aldo

Citaat van: Hopmans op 14-01-2010  22:11 uIk heb een oud huis met een oude installatie (gaskacheltje en een geisertje),
maar ik verbruik de minste energie van de hele buurt.
Boven is het koud, maar dat los ik op met een extra dekentje.
Het huis is wel goed geïsoleerd overigens.


Ah kijk het extra dekentje/de extra trui!
Bij mij staat de kachel ook niet vaak aan, dit niet uit bewust energie zuinig zijn maar gewoon omdat ik niet van die benauwde doorstookte ruimtes houd.

Johannes

Nog even een filmpjeTrailer over een zelfvoorziening in 'de vrijstaat' Reduzem. De film zelf moet je bestellen.

Leeghwater

Citaat van: Hopmans op 14-01-2010  22:11 uIk heb een oud huis met een oude installatie (gaskacheltje en een geisertje),
Het huis is wel goed geïsoleerd overigens.

Goh ik wou dat ik dat kon zeggen... ook mijn huis wordt enkel verwarmd door een gaskachel. Het nadeel is het is een huur huisje met bouwjaar 57 dus van issolatie is geen sprake. Heb heel ouderwets voorzet ramen. Als ik weg ga, dan gaat dat kachel laag (op alleen de waakvlam). Als ik thuis kom is het schoenen aanhouden en een lekker warm truitje aan... Heb met de woningmaatschappij om de tafel gezeten voor isolatie. Hiervoor krijg ik geen subsidie en nog gekker zelfs geen goedkeuring. En het enige wat ik wou doen is het plafond vanaf zolder bedekken met isolatiemateriaal. Dit mag niet en als ik het wel doe riskeer ik een boete en dien ik het weg te halen (? wtf??)

kristoff

Misschien een bescherming van een historisch pand of zo?

Leeghwater

Whahahah historisch pand... geweldig... Nee het is een gewoon lelijk oud huisje... Maar goed eind van het jaar gaan we een huis kopen, en de winter is bijna voorbij...

Liemingbrouwer

Heeft er iemand al eens geprobeerd om de draf, van het brouwen, bij te houden, te drogen, eventueel te persen, en dan te gebruiken als brandstof voor een kachel ofzoiets????   Te persen zoals vroeger papier briketten gemaakt werden.

Want dan zou aan Adrie zijn vraag wel kunnen voldaan worden: gewoon brouwen op het "restproduct" van onze hobby!!!

Ik weet het; voor sommigen is draf geen restproduct, het wordt gebruikt voor de kippen, schapen of als meststof voor de tuin. Maar voor de anderen???

Adrie

Misschien is vergisten tot biogas een betere optie? Het digestaat kun je dan weer gebruiken als meststof voor de nieuwe gerst.

kristoff

Citaat van: Adrie op 15-01-2010  14:35 uMisschien is vergisten tot biogas een betere optie? Het digestaat kun je dan weer gebruiken als meststof voor de nieuwe gerst.

Maar dat is dan weer omslachtig, niet te doen voor de kleine brouwer, en je zit met afvalwater, zo'n briket is snel geperst, ik geloof dat we zelfs nog zo'n persje hebben thuis, het vocht dat je er uit perst kan misschien wel voedingsrijk zijn om terug gist mee op te starten? En anders saus mee maken of zo ;D

jelle

Citaat van: kristoff op 15-01-2010  16:45 umaar dat is dan weer omslachtig, niet te doen voor de kleine brouwer, en je zit met afvalwater, zo'n briket is snel geperst, ik geloof dat we zelfs nog zo'n persje hebben thuis, het vocht dat je er uit perst kan misschien wel voedingsrijk zijn om terug gist mee op te starten? en anders saus mee maken of zo ;D
De reststoffen van het brouwen zijn wel een ideale aanvulling in de vergister,
Die heeft namelijk naast uitwerpselen  ook vezels nodig (in de landbouw goeie snijmais).
Vetten vergisten ook prima maar leveren weer meer H2S op, dit geeft met water zwavelzuur.

Groet Jelle

kristoff

Vetten vergisten? Dus vet in je bier of wijn zouden ook geen kwaad kunnen buiten voor de schuimvorming dan ...


Citaat van: Leeghwater op 15-01-2010  11:06 uWhahahah historisch pand... geweldig... Nee het is een gewoon lelijk oud huisje... Maar goed eind van het jaar gaan we een huis kopen, en de winter is bijna voorbij...


Weet ik veel ik ken je huis niet ... :D

jelle

Citaat van: kristoff op 15-01-2010  17:03 uvetten vergisten? dus vet in je bier of wijn zouden ook geen kwaad kunnen buiten voor de schuimvorming dan ...
De vergistingsinstallaties waar ik het over heb produceren vooral veel biogas ;)

Groet Jelle


RobinB

Persen tot briketten is geen gek idee, maar dat moet natuurlijk wel manueel he? ;)
En krijg je het meteen zo droog geperst dat het de oven in kan?  :weetniet:
lijkt me lastig...

[edit]
Hahaha, google heeft ons door! ;)
http://nl.biodys.com/?gclid=CNvz-Pmbp58CFc2UzAod4Vll0w

Liemingbrouwer

Citaat van: RobinB op 15-01-2010  21:21 uEn krijg je het meteen zo droog geperst dat het de oven in kan?  :weetniet:
lijkt me lastig...

In de vorige energiecrisis( jaren '80) maakten wij van papierpap briketten met een manuele machine; natuurlijk moesten die briketten heel lang drogen bvb in de zomer.
Maar stel; van een brouwsel zou ik zo'n vier misschien vijf briketten kunnen maken, als je dan zou kunnen maischen met zonne energie dan zouden die briketten misschien wel volstaan om te koken.  Ik veronderstel dat maischen op zonne energie nog net zou lukken koken zal al iets moeilijker zijn.

RobinB

Als je er nu mee zou beginnen, ben je er wel klaar voor tegen de tijd vd crisis! :D

Hopmans

Hey Robin, we gaan wel een beetje groen doen hey?

Jo!


Batavier

Citaat van: Liemingbrouwer op 15-01-2010  22:04 uIn de vorige energiecrisis( jaren '80) maakten wij van papierpap briketten met een manuele machine; natuurlijk moesten die briketten heel lang drogen bijvoorbeeld in de zomer.
Maar stel; van een brouwsel zou ik zo'n vier misschien vijf briketten kunnen maken, als je dan zou kunnen maischen met zonne energie dan zouden die briketten misschien wel volstaan om te koken.  Ik veronderstel dat maischen op zonne energie nog net zou lukken koken zal al iets moeilijker zijn.

Maischen en koken kan best op zonne-energie maar dan wel met zonnespiegels.
Dit houdt in dat dan wel de zon moet schijnen. Dus een beperking.
Alleen met zonne energie waterstof maken en opslaan is een optie. Erg complex en duur.

Maar maak je niet druk, de komende 100 jaar is er nog fossiele energie genoeg.
Voor de kust Brazilië zijn gigantische olievoorraden ontdekt. Zit alleen wat diep maar haalbaar.
Ook de oliezandvoorraden in Canada kunnen bij de verwachte groei de komende 100 jaar wel aan.

Wat niet werkt is windenergie. Voor Nederland alleen zijn nu al meer dan 50.000 windmolens nodig om alleen de elektriciteitsbehoefte van nu te dekken.
Het moet dan wel waaien. Een back-up is dan wel noodzakelijk dus te duur.
Om windmolens te vervaardigen is evenveel energie nodig die zij zelf in 10 jaar produceren.
De kosten zijn extreem hoog i.v.m. onderhoud. Let maar eens op als je er een paar ziet langs het IJsselmeer of de randmeren.
Er is minimaal 20% buiten werking.

Bioenergie werkt ook niet. Bij 40% dekking door bionergie is er een fosfaattekort.
Waterkracht is ook maar beperkt bruikbaar. Bijvoorbeeld in Canada zijn voldoende mogelijkheden. Als je dit naar Newyork wil transporteren is het transportverlies bijna 100%. Alleen omzetten tot waterstof is dan weer een optie.

Dit kunnen we zelf ook maken met een kleine zonnecel of windmolen>elektrolyse  en opslaan. Alleen een andere nozzle in je brander en brouwen maar.
Dan kunnen we ook nog CO2 neutraal brouwen. 

Hopmans

Vraag me niet van wie ik het heb, maar in Nederland werd er een aantal jaren geleden aangeboord,
en vervolgens ging de stop erop.
Er zijn honderden bronnen die aangeboord zijn, en vervolgens zijn afgedopt.
Als de hele zooi leeg is in het midden Oosten, dan hebben wij nog genoeg.
Ha ha, het zijn en blijven die Hollanders....
 ;D

Batavier

We gooien gewoon de mijnen in Limburg weer open.
Zijn deze jongens nog ergens goed voor.

jelle

Citaat van: Batavier op 16-01-2010  01:09 uWe gooien gewoon de mijnen in Limburg weer open.
Zijn deze jongens nog ergens goed voor.
Die zitten vol met afval van DSM

Leeghwater

Voor de mensen die dat eco gebeuren het helemaal vinden. (en zeker die met kinderen) is dit wel leuk.
ga een kamperen om te voelen hoe men vroeger leefde.
http://www.betereboerenbed.nl/

Voor als je dit al een gedaan hebt. Een leuke optie (echter alleen in Engeland) maar dit is zeg maar heel milieu vriendelijk.
Stroom opwekken met de fiets koken op hout.
http://www.countryhousehideout.co.uk/
Er is ook een Nederlandse site van maar, er zijn nog geen Nederlandse campings.

heeft iemand dit al eens gedaan, ik als schoonzoon van een van de bedenkers moet nog steeds een keer in zo'n tent zitten maar ja... helaas nog niet aan toe gekomen.

Hopmans

Elektriciteit opwekken met menselijke energie is helemaal niet goed voor het milieu (methaan).
Een centrale is rendabeler.


Leeghwater

Citaat van: Hopmans op 18-01-2010  15:25 uElektriciteit opwekken met menselijke energie is helemaal niet goed voor het milieu (methaan).
Een centrale is rendabeler.



Het gaat toch ook om het principe? Ik bedoel in het kratje staat ook een accu das al helemaal slecht voor het milieu want als dat ding vervangen moet worden...

Adrie

Nu is het wel tijd om even te lachen:























Ronnie

Citaat van: Hopmans op 18-01-2010  15:25 uElektriciteit opwekken met menselijke energie is helemaal niet goed voor het milieu (methaan)
Nee, maar ze zouden wel de fitness centra moeten verplichten hun toestellen om te bouwen en aldus ellentriek te maken.

Ook zou het verboden moeten zijn schone windmolen energie te verspillen aan indoor skipistes zoals dat van die coffeeshopbaron in Terneuzen.

Hopmans

Ik vind dat iedereen zonnecellen en een windmolen op zijn dak moet krijgen van de regering.
Nu betaal ik voor Jan L*L belasting, en dan heb je tenminste iets.




Adrie

Wie hou je nou voor de gek? Als iedereen iets krijgt van de regering is dat toch een sigaar uit eigen doos?

Hopmans

Klopt.

Zie het als een soort kerstpakket na al het belasting-leed.

 ;D

weed

Citaat van: Hopmans op 18-01-2010  18:44 uIk vind dat iedereen zonnecellen en een windmolen op zijn dak moet krijgen van de regering.
Nu betaal ik voor Jan L*L belasting, en dan heb je tenminste iets.

Dat is toch geen gezicht vroeger had je van die antennes op het dak :nut:

@Ronnie
In Terneuzen kan je tenminste groen skieen dat kunnen ze niet overal zeggen.
Het was niet een project van de man die jij voor ogen hebt maar van een zuiderbuur Olivier Beherman . >:D

Space-based solar power ziet er veel belovend uit.
1 collector en alle windmolens kunnen neergehaald worden.

 :degroeten:

pincopallino

Citaat van: Adrie op 18-01-2010  16:12 uNu is het wel tijd om even te lachen :


Inderdaad, als je over de energie problematiek hebt, lachen is het enige wat je kunt doen. De energie zal zeker opraken maar waanneer dit zal gebeuren zijn de wetenschappers niet eens. Speculeren, filosoferen, en ook manipuleren is troef. Los van dit, mijn complimenten aan Adrie.

RobinB

Citaat van: weed op 18-01-2010  20:00 uSpace-based solar power ziet er veel belovend uit.

Voor in de ruimte is dat leuk, maar hoe krijg je die energie hier?
Enorme magnetrons of laserbeams... neuh dan maar een paneeltje op mijn dak!
 :brouwen:

weed

Citaat van: RobinB op 18-01-2010  21:07 udan maar een paneeltje op mijn dak!

ik ben geen idealist dus die drive onrbreekt als er wat te verdienen viel dan misschien.
Maar de huidige stand is niks aan te verdienen en het ziet er niet uit.

Er is hoop, op de Oost Vlaamse TV AVS zag ik laatst zonnepanelen die geintegreerd waren met de dakpannen.
Dus platte dakpannen (geen golf patroon) als een lei maar dan dikker met daar tussen de zonnepanelen.
Zonnecollectoren staken er helaas bovenuit.

Vreemd eigenlijk dat elke 'deel' oplossing er zo lelijk uit moet zien.

Ergens gehoord dat men werkt aan voltaische coating hiermee zou het mogelijk worden om het dak te coaten als alternatief voor die lelijke panelen. ik ben benieuwd wat voor kleur die krijgt.

 :degroeten:

Hopmans

Ha ha, we hebben gelijk een olie-banner in de reclame balk.




Muldermans

Citaat van: Batavier op 16-01-2010  00:50 uMaar maak je niet druk, de komende 100 jaar is er nog fossiele energie genoeg.
Voor de kust Brazilië zijn gigantische olievoorraden ontdekt. Zit alleen wat diep maar haalbaar.
Ook de oliezandvoorraden in Canada kunnen bij de verwachte groei de komende 100 jaar wel aan.

Wat niet werkt is windenergie. Voor Nederland alleen zijn nu al meer dan 50.000 windmolens nodig om alleen de elektriciteitsbehoefte van nu te dekken.


Hallo Batavier, dat er genoeg fossiele brandstoffen zijn geloof ik meteen, maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje kortzichtig. Waarom zouden we brandstoffen opstoken volgende generaties kunnen er wellicht vele nuttigere dingen mee doen.

Groene energie werkt wel degelijk en je geeft zelf de oplossing al aan. Onze energiehonger moet getemperd worden (ik vraag me echt af waarom mijn overburen bijv 5 tv's in huis hebben)
De windmolen in zijn huidige vorm is niet rendabel genoeg, maar er zijn ook andere vormen die beter werken. Een voorbeeld waarvoor je niet afhankelijk bent van de wind is de tochtmolen, zet deze molen in een tochtstroom en hij zal draaien (de arabieren maakten hier vroeger al gebruik van heb ik me eens laten vertellen)

Vr groet
Muldermans (Die uiteraard een voorkeur voor windenergie heeft :D)

Hopmans

Ik ben hoe dan ook voor alternatieve energie, alhoewel het Nederlandse
landschap nu echt verziekt is met een overdreven hoeveelheid niet mooie moderne molens.
Er zijn nog veel meer vormen: Bv vuilverbranding: Je bent van je troep af, en je hebt energie.
De moderne oven in Alkmaar recycled zelfs nuttige stoffen uit de rook.
De warmte van de aarde, golven van de zee, etc. etc.




Ronnie

Citaat van: weed op 18-01-2010  20:00 uIn Terneuzen kan je tenminste groen skieen dat kunnen ze niet overal zeggen.
Hoe dan ook, ik vind het decadente verspilling, het kan voor nuttiger dingen aangewend worden, indoor skiën hoort nergens thuis, niet in Dubay en niet hier of in Zeeland, of het nu groene, blauwe of rode energie is, en of het nu van een Pelg of een noorderbuur komt...
en dat terwijl ze in Afrika met moeite aan drinkwater komen, om nu over Haïti  maar te zwijgen..
Die man die je noemt is een projectontwikkelaar, hoofdzakelijk architectuur en werkt met architecten bureaus en zo... hij is niet de geldschieter en/of eigenaar...

Adrie

We zijn ondertussen wel heel erg afgedwaald van het onderwerp. Is er nog iemand die iets slims heeft bedacht om zoveel mogelijk energie te besparen bij het brouwen?

JWVG

Citaat van: Adrie op 19-01-2010  09:45 uWe zijn ondertussen wel heel erg afgedwaald van het onderwerp. Is er nog iemand die iets slims heeft bedacht om zoveel mogelijk energie te besparen bij het brouwen?

Alleen nog maar Berliner Weisse brouwen  :idea:.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: aldo op 11-01-2010  14:55 uOp youtube kan je wel verschillende voorbeeldjes van simpele homemade biogasinstalaties zien, vergelijkbaar met moerasgasinstalaties die men in vroegere tijden ook wel in Nederland gebruikte.

Ik heb eens wat van die filmpjes zitten bekijken, maar het lijkt toch vrij eenvoudig en goed te doen, zeker als je je bostel hierin kunt laten vergisten. Lastig lijkt me alleen nog het comprimeren en opslaan van het gas. Daar kon ik zo snel geen filmpje over vinden.

EBC

Simpel natuurlijk, hergebruik van energie.

Je moet vooral zelfgebrouwen bier drinken tijdens brouwen. De energie die je toendertijd in het brouwen hebt gestoken, komt dan weer ten goede aan het nieuwe brouwsel.

aldo

Citaat van: Adrie op 19-01-2010  10:30 uIk heb eens wat van die filmpjes zitten bekijken, maar het lijkt toch vrij eenvoudig en goed te doen, zeker als je je bostel hierin kunt laten vergisten. Lastig lijkt me alleen nog het comprimeren en opslaan van het gas. Daar kon ik zo snel geen filmpje over vinden.

Ik zag een filmpje waar ze water gebruikten om druk op te bouwen:


http://www.youtube.com/watch?v=yiWYF92YKZE


Wel moet je flink brouwen om het met alleen bostel te doen ;D ;D ;D



Adrie


Adrie

Citaat van: Batavier op 16-01-2010  00:50 uMaar maak je niet druk, de komende 100 jaar is er nog fossiele energie genoeg.

Hier moet ik nog even op reageren. In mei 2007 zei Jeremy Gilbert, de voormalige Chief Petroleum Engineer bij BP: "Ik verwacht de piek ergens vóór 2015 [...] en afnamepercentages van 4 tot 8% per jaar." En dit is maar een van de vele experts die de piek-olie ergens tussen 2006 en 2015 plaatsen. Na piekolie is er alleen nog moeilijk of niet-winbare olie over die bovendien van slechtere kwaliteit is. Op een gegeven moment, zoals met vele olievoorraden die er nog zijn, kost het meer dan 1 vat olie om 1 vat olie uit de grond te halen. Gelukkig hebben we nu nog tijd om onze samenleving zodanig om te vormen dat we zonder rellen en ander ongemak over kunnen schakelen naar een economie en samenleving die toekan (en moet) zonder goedkope fossiele energie.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 19-01-2010  15:28 uGelukkig hebben we nu nog tijd om onze samenleving zodanig om te vormen dat we zonder rellen en ander ongemak
over kunnen schakelen naar een economie en samenleving die toekan (en moet) zonder goedkope fossiele energie.
Ik wil wel, maar wat nu?


Batavier

Citaat van: Adrie op 19-01-2010  15:28 uGelukkig hebben we nu nog tijd om onze samenleving zodanig om te vormen dat we zonder rellen en ander ongemak over kunnen schakelen naar een economie en samenleving die toekan (en moet) zonder goedkope fossiele energie.

Zolang er economische belangen mee zijn gemoeid, en dit is al van alle tijden, zal er niet veel veranderen.
Ook wij, de mens, kan zich in de toekomst gaan scharen in het rijtje van de dodo, mamoet, Vos etc. :huilen:

Adrie

Kom kom, niet zo fatalistisch. Wij mensen zijn creatief genoeg om de boel op poten te zetten. Batavier: in Arnhem wil men ook een Transition Town groep beginnen en men zoekt nog mensen. Hopmans, misschien zit er bij jou ook een initiatief in de buurt. Kijk hier voor een overzicht van bestaande groepen en van mensen die nog medestanders zoeken.

Batavier

Wij hebben wel zeker ons lot in eigen handen. Maar dit is ook tevens ons probleem.
Wij zullen de enige soort zijn die door eigen gedrag van de aarbodem verdwijnt.
Dit in tegenstelling tot de ander soorten. Voor het verdwijnen hiervan in de toekomst zijn wij ook grotendeels verantwoordelijk.

Als wij ons gedrag nu aanpassen, en met wij bedoel ik.. die het zich kan permitteren, zal dit geen oplossing zijn voor de komende 50 jaar.
De ontwikkelingen in b.v. India en China zullen de komende decennia niet stoppen. En welke landen zijn daarna aan de beurt?
Kunnen wij vanuit onze welvarende positie deze landen moreel verplichten het gas terug te nemen?
 


RobinB

Citaat van: Batavier op 19-01-2010  17:53 uVos etc. :huilen:

Wat doet de Vos in dit rijtje? ???
Het stikt hier van de vossen?

Batavier


RobinB

Citaat van: Batavier op 19-01-2010  20:24 uKunnen wij vanuit onze welvarende positie deze landen moreel verplichten het gas terug te nemen?

Ik vind van wel.
Je kan gewoon niet het voortschrijdend inzicht negeren en iedereen door al onze "oude" fases van ontwikkeling laten gaan. Dat is ook nergens voor nodig?
Waarom zou je uberhaupt willen dat ze in China eerst nog bijv. auto's op loodhoudende benzine laten rijden?

Daarom moeten we ze juist ook met technologisch innovatie steunen.

Hopmans

Citaat van: Batavier op 19-01-2010  20:24 uKunnen wij vanuit onze welvarende positie deze landen moreel verplichten het gas terug te nemen?
Ze moeten wel gas terugnemen als de olie op is.
China is zich terdege bewust dat ze niet net zoals het Westen 200 jaar milieu-onvriendelijk bezig kunnen zijn.
Ze hebben wel eens voor de gein gezegd dat ze daar ook recht op hebben, maar ze weten dat ze mee moeten,
en dat hun ontwikkeling gewoon sneller moet als de ontwikkeling die het Westen heeft gehad.

De grootse bedreiging voor de mensheid is op dit ogenblik terrorisme en binnenkort kwaadaardige kunstmatige intelligentie.

De mens zelf gaat zich ook ontdoen van zijn belemmerende biologische schil overigens.

Volgens Raymond Kurzweil:
CiteerBinnen enkele tientallen jaren zal machine-intelligentie menselijke intelligentie overstijgen en leiden tot de
singulariteit-technologische veranderingen die zo snel en allesomvattend zijn dat er sprake is van een breekpunt
in de menselijke geschiedenis.
De gevolgen zullen onder andere inhouden; het samengaan van biologische en non-biologische intelligentie,
onsterfelijke op softwaregebaseerde menselijke wezens en ultrahoge niveaus van intelligentie die in het universum
zich verspreiden met de snelheid van het licht.

 :)

wilko

Citaat van: Hopmans op 19-01-2010  22:03 uDe grootse bedreiging voor de mensheid is op dit ogenblik terrorisme en binnenkort kwaadaardige kunstmatige intelligentie.


Waarom zou je je zorgen maken over kwaadaardige kunstmatige intelligentie als er zo'n overvloed aan kwaadaardige natuurlijke intelligentie beschikbaar is?  >:D

Wilko

Hopmans

Juist, hier heb je een punt.
Op een gegeven ogenblik wordt de boel zo intelligent, dat het boven het kwade gaat staan.
Goed en kwaad is alleen maar een kwestie van belangen.
Op een gegeven ogenblik heb je alle belangen.

Middels nanotechnologie is alles binnen handbereik, en heb je de huidige maatschappij die
gebaseerd is op schaarste niet meer nodig.
Je tovert min of meer een bloemkool uit een zwarte doos.


aldo


Mocht je morgen of overmorgen niks te doen hebben en wel een alternative energiebron zoeken :D:

Op de biovak (vakbeurs voor de biologische sectorhttp://www.biovak.nl/) in zwolle zal ook een stand staan van Ode (www.duurzameenergie.org)
en geachte bierliefhebbers de sponser van biovak is gulpener, ook zal er een stand van leireken staan http://www.leirekenbier.be  van Jessenhofke www.jessenhofke.be en van Distilleerderij Rutte & Zn.http://www.rutte.nl;D

Batavier

Dit soort voorspellingen in de tijd moet je met een korreltje zout nemen.
Over 20 jaar wordt nog steeds het zelfde beweerd.

Voorbeeld:
1965 > kernfusie zal over 50 jaar operationeel zijn
1980 > kernfusie zal over 50 jaar operationeel zijn
2005 > kernfusie zal over 50 jaar operationeel zijn

1975 > Waterstof is over 15 jaar DE brandstof zijn
1980 > Waterstof is over 15 jaar DE brandstof zijn
1990 > Waterstof is over 15 jaar DE brandstof zijn
2000 > Waterstof is over 10 jaar DE brandstof zijn
2009 > Waterstof is over 10 jaar DE brandstof zijn

Na 15 jaar gewerkt te hebben bij Shell research en nu al 16 jaar bezig met het ontwikkelen en bouwen van testinstallies voor bijna alle nieuwe energie vormen ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal nog wel ff kan duren.
De ontwikkelingen die nu op diverse schalen plaat vindt worden geïnitieerd door meestal kleine bedrijven die leven van subsidies.
In ons jargon "subsidieschrapers" genoemd. De grote bedrijven zijn nog zeer afwachtend (Korte termijn beleid om de aandeelhouders te pleasen)
10 jaar voorruit kijken levert voor de huidige generatie CEO's geen enkel profeit.
Vandaar mijn wat negatieve kijk op de nabije toekomst, sorry :weetniet:
  

aldo


Ronald_

Citaat van: aldo op 19-01-2010  23:19 uwat is ons in deze zin?

Zo te lezen testers/ onderzoekers bij Shell...

Adrie

Jammer van het fatalisme en de apathie. Het lijkt een beetje op een verslaafde die denkt niet zonder zijn heroïne te kunnen. Als we nu beginnen met het omvormen van onze eigen steden en dorpen tot zelfvoorzienende, diverse en veerkrachtige eenheden, zijn we zeker nog niet te laat om iets moois op te bouwen. Dit is niet de tijd om af te wachten tot overheden of bedrijven iets gaan doen, maar om zelf het heft in handen te nemen en ons leven terug te eisen van de grote ondernemingen. Wij hoeven niet afhankelijk te zijn (van olie, van multinationals, van overheden) als we dat niet willen. Als we morgen besluiten om de auto te laten staan en lekker te gaan fietsen, liggen de grote oliemaatschappijen overmorgen op hun rug. Het zijn ónze keuzes, het is óns leven. Wij geven de grote ondernemingen de macht die ze (denken te?) hebben.

Lees het Transitie Handboek van Rob Hopkins maar eens (als je het niet wilt kopen, kun je het ook HIER downloaden). Als je leest we onze samenleving opnieuw kunnen vormgeven, dan word je zowaar enthousiast. Of bekijk de film op DEZE pagina, maar pas op, want je kunt ook té enthousiast worden.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 20-01-2010  09:28 uDit is niet de tijd om af te wachten tot overheden of bedrijven iets gaan doen, maar om zelf het heft in handen te nemen en ons leven terug te eisen van de grote ondernemingen. Wij hoeven niet afhankelijk te zijn (van olie, van multinationals, van overheden) als we dat niet willen. Als we morgen besluiten om de auto te laten staan en lekker te gaan fietsen, liggen de grote oliemaatschappijen overmorgen op hun rug. Het zijn ónze keuzes, het is óns leven. Wij geven de grote ondernemingen de macht die ze (denken te?) hebben.

Er zijn natuurlijk wel problemen die om de hoek komen kijken.
Als je jezelf voor de 100% stort in de lokale economie, dan moet je ontslag nemen bij je huidige werkgever (ik wel).
De hoeveelheid geld die binnen komt zal een stuk lager zijn, en van ruilhandel kan je geen hypotheek betalen.
Mijn hypotheek is niet gebaseerd op de locale economie.

Ik moet nog eea lezen, want misschien is hier ook wel een oplossing voor (al zou ik het nu niet weten).


Adrie

Natuurlijk. Met die problemen zitten we allemaal. Maar dit soort obstakels mogen nooit een belemmering zijn om actief te worden. We kunnen in onze vrije tijd beginnen door actief te worden in een TT groep en de transitie vorm gaan geven in je eigen gemeente. Je kunt werken aan je eigen zelfvoorzienendheid door groente te gaan telen in een volkstuin en zonnecollectoren of -panelen op je dak te leggen. Je kunt waarschijnlijk meer dan je denkt en als je dat doet ben je al een heel eind.

Ik kijk ook uit naar een mogelijkheid om lokaal te gaan werken zodra dat kan. Mogelijkheden komen er, daar ben ik van overtuigd, maar waarschijnlijk niet vandaag of morgen. Al weet je  nooit hoe een koe een haas vangt.

RobinB

Citaat van: Batavier op 16-01-2010  00:50 uOm windmolens te vervaardigen is evenveel energie nodig die zij zelf in 10 jaar produceren.

Ff wat opgezocht en dat blijkt niet te kloppen?
De terugverdientijd in geld is ca 10 jaar, de energie om de molen te maken heeft de molen binnen een jaar geproduceerd:
http://home.planet.nl/~windsh/basics.html#balans

Leeghwater

Citaat van: Adrie op 20-01-2010  10:53 uAl weet je  nooit hoe een koe een haas vangt.


Hij gaat achter een boom staan en doet een boerenkool na...

Adrie

Citaat van: Batavier op 19-01-2010  22:50 uVandaar mijn wat negatieve kijk op de nabije toekomst, sorry :weetniet:

Beste Batavier,

Lees DIT hoofdstuk uit het Transitie Handboek maar eens. Het geeft een realistisch en hoopvol toekomstbeeld.

Muldermans

Citaat van: RobinB op 20-01-2010  11:42 uFf wat opgezocht en dat blijkt niet te kloppen?
De terugverdientijd in geld is ca 10 jaar, de energie om de molen te maken heeft de molen binnen een jaar geproduceerd:
http://home.planet.nl/~windsh/basics.html#balans

Leuk artikel Robin!

Adrie

Ik wil jullie toch niet dit filmpje onthouden. Het is een overzicht van wat Transition Town Deventer sinds haar start een jaar geleden heeft gedaan en bereikt. Ik ben onder de indruk.

http://www.youtube.com/watch?v=MPOxUfTyDUY

Muldermans

Citaat van: Adrie op 20-01-2010  15:28 uBeste Batavier,

Lees DIT hoofdstuk uit het Transitie Handboek maar eens. Het geeft een realistisch en hoopvol toekomstbeeld.

Tjonge ik zeg doen :) Mooi voorbeeld Adrie en ik denk dat het helemaal niet onrealistisch is en juist heel goed haalbaar

aldo

Citaat van: Streekbier op 20-01-2010  08:57 uZo te lezen testers/ onderzoekers bij Shell...

0ops :verbergen: lezen is ook een kunst

SeekingBeer

Robin had een leuke en eenvoudige statistiek:

Terugverdientijd windmolen in geld = 10 jaar terwijl de hoeveelheid energie die nodig is om een windmolen te maken al na een jaar terugverdiend is.

Dat betekent volgens mij dat in de limiet als peak oil daar is, energiedragers als olie en gas wel 10 keer zo duur kan worden (dan zijn de terugverdientijden gelijk qua energie en geld).
Tegen die tijd kan je dus ook betalen met een litertje benzine of een tankje vloeibare gas...

Adrie

Hierbij een referentie naar het gratis te downloaden en voortreffelijke boek: 'Sustainable energy, without the hot air' van de Cambridge hoogleraar fysica David MacKay. De website is HIER te vinden en HIER is de link naar de hoge resolutie pdf (50 MB) en HIER is de link naar de lage resolutie pdf (10 MB).

In het boek rekent de hoogleraar uit of het mogelijk is om de huidige energieconsumptie van het VK in te vullen met duurzame energie. Hij geeft ook een doorkijkje naar Europa. Zijn conclusie is dat het alleen lukt als we elke beschikbare technologie en elke beschikbare vierkante meter inzetten. Nederland is dichter bevolkt dan het VK. Hij geeft ook aan dat het gebruiken van elke beschikbare technologie en elke beschikbare vierkante meter om diverse redenen niet haalbaar is en dat we dus drastisch terug moeten met energieconsumptie.

Overigens heb ik, na het vluchtig scannen van het boek, niet de indruk dat hij de energieconsumptie van het maken van diverse consumptieproducten meerekent met de energieconsumptie per persoon en ook dat hij de energie-efficiëntie van de diverse duurzame energievoorzieningen niet meeneemt. Maar ik kan het mis hebben. Het zou betekenen dat het plaatje nog wat negatiever uitkomt dan uit het boek blijkt.

Hoe dan ook: dit boek is een aanrader voor iedereen die meer over energie(voorziening) wil weten.

Gerlinde

Adrie, wat een interessant topic!

De link die je postte ga ik straks eens op mijn gemak doorlezen. Ben zelf bezig (althans, ik doe een enthousiaste poging) om mijn tuin te maken volgens permacultuur principes. Bak ook zelf brood (gewoon in de oven) en omdat ik meer zelf wil doen en minder afhankelijk wil zijn van anderen, ben ik ook bij het zelf bier brouwen gekomen. Wil ook proberen zelf een broodoven die je op hout stookt te gaan maken in de tuin.

Ik heb mijn eerste biertje nog niet gebrouwen maar ik zou het wel tof vinden om meer te lezen over hoe men dit vroeger dan deed. mijn tuin is groot genoeg voor nog wat hobby dingetjes wat dat betreft  :brouwen:

Adrie

Ha Gerlinde. Je kunt eens beginnen met dit jaar hop te gaan kweken. Met drie of vier hopplanten kun je aardig zelfvoorzienend zijn, is mijn ervaring.

aldo

Ook de koriander voor in een eventueel witbiertje of zo kan je makkelijk van eigen bodem halen, zelfs geschikt voor een siertuin, koriander heeft grote witte schermen zoals fluitekruid.

MO


Muldermans

Ik zou trouwens best willen brouwen op zonne energie, weet eigenlijk niet of zonnepanelen zoveel energie kunnen leveren dat ik daar op kan maischen en koken....

Hmm ik voel een project aankomen voor komende zomer :D

@Martin, tja dat artikel steekt elk jaar de kop wel een keer op volgens mij.... Volgens mij is het moeilijk te voorspellen. In Schoonebeek is men weer begonnen met de oliewinning en dat veld is nog niet eens voor de helft leeg.

jelle

Citaat van: Muldermans op 16-03-2010  18:39 uIk zou trouwens best willen brouwen op zonne energie, weet eigenlijk niet of zonnepanelen zoveel energie kunnen leveren dat ik daar op kan maischen en koken....
Wat je wel kunt doen is een zonneboiler installeren voor het maischen ;)

Groet Jelle

Muldermans

Zou je een dergelijke warmtewisselaar kunnen maken met veel koperbuis en spiegels erachter...... Leuk experiment. Op het dak van mijn brouwerij is nog wel een plekje, haha.

Sjakie

Citaat van: Muldermans op 16-03-2010  19:58 uZou je een dergelijke warmtewisselaar kunnen maken met veel koperbuis en spiegels erachter...... Leuk experiment. Op het dak van mijn brouwerij is nog wel een plekje, haha.

Dat kan. Maar het rendement wordt veel beter als je met een andere vloeistof als water werkt.
Op internet is wel een en ander te vinden om vervolgens via een warmtewisselaar je water weer op te warmen.
Je wil je drinkwater namelijk niet zo lang warm in de buizen hebben staan.

Adrie

HIER een prachtig stuk over de huidige economische situatie, grenzen aan groei en de consequenties voor de toekomst.

Muldermans

Adrie, hoe kom je toch steeds weer aan dergelijke artikelen! Erg interessant :duimop: :duimop:

Het maakt je er toch wel van bewust dat het zo niet langer kan. Ik ben voor een groene revolutie :D

Adrie

Citaat van: Muldermans op 17-03-2010  14:32 uHet maakt je er toch wel van bewust dat het zo niet langer kan. Ik ben voor een groene revolutie :D

Ik ook, maar ik vrees dat de wal het schip gaat keren. Aan de andere kant zie je her en der goede initiatieven ontstaan.

Laatst zag ik op TV dat (toen nog) minister Cramer het woord piek-olie in de mond nam en zei dat zelfs al is klimaatverandering niet door mensen veroorzaakt we wel op niet-fossiele brandstoffen moeten overstappen omdat fossiele brandstoffen op raken en te duur gaan worden. Ze vertelde er helaas niet bij dat dat ook betekent dat we naar een samenleving toe moeten met een drastisch lager energieverbruik en wat de consequenties daarvan zijn. De beleidsmakers in Den Haag weten donders goed dat het anders moet, maar kunnen en/of willen het niet verkopen aan de kiezer.

Momenteel ben ik trouwens betrokken bij een project waarbij een gemeente een pilotproject wil starten om nutriënten (voedingsstoffen als fosfaat en stikstof) en water lokaal wil gaan kringlopen en energie lokaal wil gaan opwekken. Schitterend project en een mooi voorbeeld van hoe het kan. Hopelijk komt er genoeg financiering los om dit te gaan uitvoeren.

Muldermans

Super goed initiatief! Gelukkig zie je al wel meer maatregelen, Stadskanaal wil compleet over op energiezuinige straatverlichting. Ontzettend goed project waar de basis nu van gelegd is. Helaas malen ambtelijke molens niet altijd even snel.
De kiezer krijgt de bewustwording wel, helaas is het dan al te laat, de meesten kunnen dan geen brandstof meer kopen voor de auto.... en maar fitten op de overheid dat de brandstofprijs omlaag moet :pan:

RobinB

Citaat van: Adrie op 17-03-2010  14:47 uMomenteel ben ik trouwens betrokken bij een project waarbij een gemeente een pilotproject wil starten om nutriënten (voedingsstoffen als fosfaat en stikstof) en water lokaal wil gaan kringlopen en energie lokaal wil gaan opwekken.

Gaan jullie ook gescheiden riool (urine / feces) toepassen hierin?
Uit urine kan je nog veel halen...

Adrie

Citaat van: RobinB op 17-03-2010  15:27 uGaan jullie ook gescheiden riool (urine / feces) toepassen hierin?
Uit urine kan je nog veel halen...

Niet in dit project, maar wel in andere projecten. Bij bestaande bebouwing en riolering is dat veel te ingrijpend en duur. In nieuwe woonwijken zijn dit soort nieuwe sanitatie toepassingen veel eenvoudiger te realiseren en leveren ze een enorme kostenbesparing op.

Hopmans

CiteerUit urine kan je nog veel halen...
In de Romeinse tijd werd urine gebruikt als mondwater en bleekmiddel voor de witte was.

Mmm, ik wacht nog maar ff met de groene revolutie.
 :denken:


Muldermans

Citaat van: Hopmans op 17-03-2010  16:35 uIn de Romeinse tijd werd urine gebruikt als mondwater en bleekmiddel voor de witte was.

Mmm, ik wacht nog maar ff met de groene revolutie.
 :denken:



Ach Louis, daar heeft toch niemand met de handen aan gezeten, hartstikke schoon :clownsmile:

Walter

Tja, ik woon in een straat waar geen aansluitingen op aardgas bestaan. Dus voorlopig behelp ik me nog met flessengas (die blauwe van campinggaz). Voor het maischen echter heb ik een elektrisch digitale ketel die goed geïsoleerd is. Deze verbruikt relatief weinig energie en zal ook in een gasloze toekomst kunnen blijven werken.

Voor het wegvallen van elektriciteit heb ik niet zo'n bang eigenlijk, de 4e generatie nucleaire reactoren die men zou kunnen bouwen zouden wel eens de meest groene oplossing kunnen zijn om op een rendabele realistische manier aan de stijgende energievraag te voldoen. Hier in België wordt er alleszins opnieuw naar gekeken, en naar wat ik vernam in Frankrijk ook net als in de VS.

Hopmans

Citaat van: Muldermans op 17-03-2010  17:36 uAch Louis, daar heeft toch niemand met de handen aan gezeten, hartstikke schoon :clownsmile:
Sterker nog: Bij gezonde mensen is urine steriel.
De blaas is het enige deel in ons lichaam die steriel is meen ik.
Robin zal dat wel weten.


Ronnie

Citaat van: RobinB op 17-03-2010  15:27 uUit urine kan je nog veel halen...
Ammoniak om ijsblokken te maken voor koelkasten.
eens gelezen dat ze aan het Noordstation in Parijs zo een ijsfabriek hadden, naast de urinoirs en paardestallen..

RobinB

Midstream urine is inderdaad steriel.
Bloed doorgaans ook, behalve op risicovolle momenten als tanden poetsen en poepen.

Adrie

Citaat van: Walter op 17-03-2010  18:35 uVoor het wegvallen van elektriciteit heb ik niet zo'n bang eigenlijk, de 4e generatie nucleaire reactoren die men zou kunnen bouwen zouden wel eens de meest groene oplossing kunnen zijn om op een rendabele realistische manier aan de stijgende energievraag te voldoen. Hier in België wordt er alleszins opnieuw naar gekeken, en naar wat ik vernam in Frankrijk ook net als in de VS.

Ach ja. Helaas is het zo dat als we massaal overstappen op nucleair ook piek-uranium al heel snel optreedt. Bovendien blijven we verschrikkelijk lang met dat afval zitten.

RobinB

Massaal met de huidige reaktoren wel.
Als er ook masaal wordt geswitched naar die 4e generatie vallen beide punten heel erg mee.

Het is alleen niet heel waarschijnlijk dat dát ook gebeurd...
 :-\

aldo

Hebben die nieuwe reactoren dan geen afval waar je jaren mee blijft zitten?

Muldermans

Citaat van: aldo op 17-03-2010  23:14 uhebben die nieuwe reactoren dan geen afval waar je jaren mee blijft zitten?

Zoals ik dat heb gelezen, werken deze reactoren het afval zo op dat het restafval kort bewaard hoeft te worden. Even googlen op 4e generatie kerncentrale.

RobinB

Yep, daardoor zijn ze ook een stuk efficienter, dus gaat je splijtstof langer mee. Daarnaast zijn ze intrinsiek veilig, dwz ze kunnen niet vanzelf in een meltdown schieten.

Eigenlijk zouden alle "oudere reactoren" verboden moeten worden en alleen het gebruik van de 4e generatie moeten toestaan. Maar dat is dan weer zo duur dat je dat ook net zo goed in alternatieven kan pompen?

Adrie

Citaat van: Muldermans op 17-03-2010  14:32 uAdrie, hoe kom je toch steeds weer aan dergelijke artikelen! Erg interessant :duimop: :duimop:

Nou, hier dan nog maar wat.

Een interview met David Orr, docent en schrijver van het boek "Down the Wire: confronting climate collapse". Interessante stuff.

DEEL 1
DEEL 2
DEEL 3

Orr legt duidelijk uit waarom we moeten werken aan veerkracht (resilience) van onze steden en dorpen. We zijn veel te afhankelijk voor onze eerste levensbehoeften van grote, kwetsbare systemen. Kortom: aan de slag met je groententuin!

Adrie

"The UK Industry Task-Force on Peak Oil and Energy Security" in het Verenigd Koninkrijk is aan de slag gegaan en raadt de (toekomstige) regering aan snel actie te ondernemen om negatieve gevolgen voor de economie in het VK te voorkomen. Lees hier meer en download het rapport "The Oil Crunch".

Adrie

Ook Lloyd's komt met een rapport waarin het bedrijven dringend adviseert om snel over te stappen naar duurzame energie en minder energieconsumptie. Klik HIER om het rapport te downloaden.

Enkele conclusies:

Traditional fossil fuel resources face serious supply constraints and an oil supply crunch is likely in the short-to-medium term with profound consequences for the way in which business functions today.

Energy infrastructure will be increasingly vulnerable to unanticipated severe weather events caused by changing climate patterns leading to a greater frequency of brownouts and supply disruptions for business.

The sooner that businesses reassess global supply chains and just-in-time models, and increase the resilience of their logistics against energy supply disruptions, the better.

Jacques

Citaat van: Adrie op 14-06-2010  16:38 uEnkele conclusies:

Traditional fossil fuel resources face serious supply constraints and an oil supply crunch is likely in the short-to-medium term with profound consequences for the way in which business functions today.

Energy infrastructure will be increasingly vulnerable to unanticipated severe weather events caused by changing climate patterns leading to a greater frequency of brownouts and supply disruptions for business.

The sooner that businesses reassess global supply chains and just-in-time models, and increase the resilience of their logistics against energy supply disruptions, the better.

Oftewel in gewoon Nederlands...

Hopmans

Tja, ik wil wel met een zelf gemaakte zonnemobiel de snelweg op,
maar dan krijg je weer gehannes met zowel de fiscus, de RDW en nog een paar andere instellingen.
Hopmans op blik op de weg... Ik zie het al weer voor me.




Oscar

Citaat van: Hopmans op 14-06-2010  20:40 uHopmans op blik op de weg... Ik zie het al weer voor me.

Beter dan Hopmans in het wrak v/d weg....(Waarom is dat onderdeel er niet meer??)  ;D ;D

Adrie


wiwi

Ik ben alvast bezig om de zolder met 24 cm glaswol en de spouwmuren met 6 cm pur  te isoleren, tevens komen er nieuwe ramen met, indien mogelijk, een U-waarde kleiner dan 1, kwestie van te anticiperen op een spectaculaire olieprijsstijging.

Walter

Ik vind het allemaal wat paniekzaaierij eigenlijk. Eerst zitten ze jarenlang op ons in te hakken om de kerncentrales te sluiten en afhankelijk te worden van steenkool, aardolie en aardgascentrales waarna je dan weer dit soort berichtgeving krijgt.

Dat de economisch rendabele aardolie rond 2030-2040 op zal zijn is toch al lang geweten? Maar intussen willen de heren nog effe het onderste uit de kan halen. En dat doen ze ook. Vergelijk maar eens hoeveel je nu voor een liter benzine betaalt in vergelijking met pakweg 15 jaar geleden. En neen, zoveel is de index niet gestegen hoor  ;)

En dat er geen alternatieven zouden zijn? Komaan, in Indië produceren ze een wagen die op lucht kan rijden. Noorwegen werkt nu al aan de integratie van waterstof en zo kan je nog wel voorbeelden vinden. Maar geen van die alternatieven wordt momenteel serieus ondersteund want ze zijn stuk voor stuk ernstige concurrentie voor het zwarte goud.

Hopmans

Ik ben het helemaal met je eens Walter.
De techniek is er al lang om zonder aardolie voort te kunnen.
Men is natuurlijk niet gek.
Alleen is het nu nog ff het onderste uit de kan, en dan gaan we langzaam over.
Vanmiddag nog de nieuwste Lithium-ion accu's gezien op TV. Wat een power...


RobinB

Er zijn inderdaad al wel alternatieven, maar allemaal vereisen ze (grote) aanpassingen aan onze huidige energie infrastructuur. Dat kost geld en daar lijkt men vooralsnog huiverig voor.
Ook is de schaal van de alternatieven nog (lang) niet groot genoeg.

Die auto op lucht, is overigens een auto op perslucht!
En hoe wordt die gebruikte lucht eerst samengeperst?
.
.
.
.

Juist...!

Hopmans


Hieronymus

Citaat van: RobinB op 25-08-2010  18:33 uEn hoe wordt die gebruikte lucht eerst samengeperst?
.
.
.
.

Juist...!

Met een generator welke ook op perslucht loopt. Was vorige week toevallig op tv ;)
De perslucht generator hoefden ze maar éénmalig op druk te zetten en daarna zorgde de motor ervoor dat het een continusysteem werd. Geweldig alternatief... maar wat ik me afvraag en waar Dicovery geen antwoord op gaf, wat als je maar heel weinig gebruik ervan maakt (lekt toch altijd wel een beetje...)  ::)

RobinB

@Hoppie: Hahaha, Adrie vast wel inderdaad! ;D ;D

@Hieronymus: inderdaad! Het perpetuum mobile is naar mijn weten nog steeds onmogelijk... :weetbeter:

Adrie

Citaat van: RobinB op 25-08-2010  18:48 u@Hoppie: Hahaha, Adrie vast wel inderdaad! ;D ;D

Waar zie je me voor aan! Wel eens van een windmolen gehoord?

Walter

Citaat van: RobinB op 25-08-2010  18:33 uEr zijn inderdaad al wel alternatieven, maar allemaal vereisen ze (grote) aanpassingen aan onze huidige energie infrastructuur. Dat kost geld en daar lijkt men vooralsnog huiverig voor.
Ook is de schaal van de alternatieven nog (lang) niet groot genoeg.

Die auto op lucht, is overigens een auto op perslucht!
En hoe wordt die gebruikte lucht eerst samengeperst?
.
.
.
.

Juist...!

Oh, kies maar uit : zonnepanelen op je dak, windmolen in je tuin of miniwaterkrachtcentrale als je vlak aan een waterloop woont. Da's een nulargument.

Het punt is dat onze infrastructuur niet eens zozeer moet worden aangepast. Binnen 10 jaar kan je nagenoeg het hele wagenpark in de wereld hebben vervangen met ecologische modellen.

Ach er kan zoveel, maar de wil is er (nog) niet. Er zal eerst een rampeke van de nodige magnitude moeten gebeuren om ons allen wakker te schudden.

SeekingBeer

Oh oh Walter wat ben jij positief, citaat:

CiteerBinnen 10 jaar kan je nagenoeg het hele wagenpark in de wereld hebben vervangen met ecologische modellen.

Versneld zuinige modellen bouwen kost extra energie net als het afvoeren van niet zuinige auto's.
Een auto bouwen kost giga veel energie, het afleveren bij de klant een beetje minder en de klant gooit z'n oude slurper weg die gerecycled wordt...

En het echte probleem wordt niet opgelost: concentraties aan broeikasgassen in de atmosfeer nemen niet af.

Ze stijgen alleen minder snel als er meer zuinige auto's zijn.
Nee, als er al een probleem is gaat dat eco gedoe ons niet redden.

Frenky

Hou er me niet zo mee bezig ..
Maar wat ik wil zeggen    sinds 1969  <niel armstrong> kunnen we wel mensen naar de maan en terug sturen.....
Voor welk doel ook..
Hadden we dat geld in duurzame energie gestoken?... Denk ik wel dat de wereld behoefte aan energie geslonken was.
Small step for...

Walter

Ach, wat die auto's betreft, dat proces is nu al bezig. Ook renault heeft blijkbaar een reeks hybride of electrovoertuigen klaar waar je je als vaste klant (waaronder ik dus) kan voor inschrijven. In Japan kunnen Toyota, Honda en Mitsubishi niet volgen met de bestellingen (inderdaad, ook Honda en Mitsubishi) voor dit type voertuigen. Dus dat zit wel snor. Tegen 2020 rijdt er niemand meer op benzine. Let op mijn woorden.

En wat stroom betreft? In 2023 is het ITER project klaar in Zuid-Frankrijk. Daar wordt verwacht om in een plasmacentrale kernfusie te kunnen uitvoeren die rendabel moet zijn tegen 2027. Vanaf dat moment zou zo'n centrale een gelijkaardige output moeten hebben aan een kerncentrale (héél véél dus) maar met dit verschil : GEEN RADIOACTIEF AFVAL! Het enige afval dat er vandaan komt is : helium.

Dus ik heb er wel een goed oog in  ;)

Edgar

Citaat van: Walter op 30-08-2010  11:57 uGEEN RADIOACTIEF AFVAL! Het enige afval dat er vandaan komt is : helium.

Dat komt mooi uit.

Tsjerk


SeekingBeer

Dat auto's zuiniger worden is an sich wel een goed ding natuurlijk, maar je moet ook naar het energie verbruik van het hele ding kijken (van winning van grondstoffen tot productie van auto's en aan het eind de recycling van het spul). Daarom is volgens mijn bescheiden mening het nogal stom als de overheid subsidie geeft om zogenaamde 'oude slurpers' van de weg te krijgen.

Want voor elke oude slurper moet er wel een nieuwe auto gemaakt worden, dat zeggen onze milieu ministers er nooit bij want anders krijgen ze ruzie met het departement van economische zaken.

__________

Dat hele kernfusie gedoe gaat volgens mijn nooit lukken, tenminste niet zolang als ik nog zal leven.
We horen al tientallen jaren dat de boel over 20 jaar wel operationeel zou zijn...

Dat kernfusie is wel 1000 maal zo moeilijk als wat ze in de CERN ring in Zwitserland doen; je moet de temperaturen en druk van het binnenste van de zon combineren met extreme koude voor supergeleiding in de magneten die het plasma bij elkaar houden.

Maar goed, als ik in 1935 of zo had geleefd had ik waarschijnlijk ook gedacht dat de atoom bom in theorie wel kon maar in de praktijk toch allemaal haken en ogen had.
Dus misschien kan het wel, maar kernfusie geeft net zo goed straling die stabiele isotopen radioactief kan maken.

Je kunt een oude kernfusie reactor echt niet op je brood smeren of meekoken met het wort...  ;)

__________

Maar Tjerk heeft gelijk met zijn opmerking 'Tjonge een echt biertopic'.

Dus terug naar de draad: Hoe brouw jij als goedkope energie op is?

Er is één ding wat zeker is: Brouwen zal op termijn veel duurder worden, net als al het andere wat met energie te maken heeft.

Frenky

Zoals ze vroeger deden? Of... je neemt afscheid van je riolering  en maakt van je eigen sh*t biogas  :degroeten:
-edit-
nieuw topic?
Welk gist produceert meeste biogas om je ketels te stoken ;)

Adrie

Op youtube vind je filmpjes van mensen die hun eigen methaanvergister hebben gemaakt voor de vergisting van hun uitwerpselen en groenafval. Het werkt. Ik ken iemand in Wageningen die op zijn studentenbarak zo'n soort vergister heeft (of had, ik weet eigenlijk niet of hij er nog woont). Je moet zo'n ding wel voeden met minimaal 6 kg organisch afval per dag om hem draaiende te houden, maar het kan.

Walter

Citaat van: SeekingBeer op 30-08-2010  22:47 uDat hele kernfusie gedoe gaat volgens mijn nooit lukken, tenminste niet zolang als ik nog zal leven.
We horen al tientallen jaren dat de boel over 20 jaar wel operationeel zou zijn...

Dat kernfusie is wel 1000 maal zo moeilijk als wat ze in de CERN ring in Zwitserland doen; je moet de temperaturen en druk van het binnenste van de zon combineren met extreme koude voor supergeleiding in de magneten die het plasma bij elkaar houden.


Tja, als we te ver afwijken moet dit onderwerp maar gesplitst. Maar nog even dit : ITER is geen hersenspinsel maar een Fusiecentrale in aanbouw in Zuid-Frankrijk. Er bestaat trouwens ook een Amerikaanse tegenhanger maar die z'n naam ben ik effe kwijt. ITER is een samenwerking tussen een groot aantal landen (onder andere Frankrijk, Japan, UK, België zit er ook ergens tussen, ...) . Het is geen gedoe maar een bewezen manier van energie op te wekken. Alleen was dat op dit moment alleen mogelijk door meer energie in de centrale te pompen dan eruit kwam. ITER moet break-even draaien tegen 2023 en volledig rendabel zijn tegen 2027. Meer info vind je als je googled op "ITER".

CERN doet momenteel vooral onderzoek naar het maken van antimaterie. En dit is, geloof me, véél moeilijker dan het maken van een plasma waar waterstof in kan fuseren tot helium hoor.  ;) Antimaterie wordt echter gezien als DE energiebron voor de 22e eeuw (of misschien wat vroeger). Antimaterie laten fuseren met materie geeft namelijk 100% rendement. Ter vergelijking, de atoombom op Hiroshima was slechts voor 1% energie-efficient. Antimaterie is het spul dat mee de oorzaak was van het ontstaan van het universum.

Maar we wijken af. Mocht ik morgen moeten terugvallen op een alternatieve verwarmingsbron voor mijn brouwketel, dan zou dit hout zijn. Meer bepaald wilg die ik kweek in mijn tuin (27 are dus daar kan een boompje op) en om de paar jaar rooi. Wilg is wel niet het efficientste hout voor een kachel, maar het groeit zo snel dat je makkelijk wat meer hout kan krijgen door een boompje meer te zetten. Dit houtvuur zou ik in een metalen karretje opstoken dat ik onder de brouwketel kan duwen en eronderuit halen als nodig. Zoiets moet lukken lijkt me.

Adrie

Citaat van: Walter op 31-08-2010  11:08 uCERN doet momenteel vooral onderzoek naar het maken van antimaterie. En dit is, geloof me, véél moeilijker dan het maken van een plasma waar waterstof in kan fuseren tot helium hoor.  ;) Antimaterie wordt echter gezien als DE energiebron voor de 22e eeuw (of misschien wat vroeger). Antimaterie laten fuseren met materie geeft namelijk 100% rendement. Ter vergelijking, de atoombom op Hiroshima was slechts voor 1% energie-efficient. Antimaterie is het spul dat mee de oorzaak was van het ontstaan van het universum.


En waar komt de energie vandaan die nodig is om antimaterie te maken?

korek

Citaat van: Walter op 31-08-2010  11:08 uMaar we wijken af. Mocht ik morgen moeten terugvallen op een alternatieve verwarmingsbron voor mijn brouwketel, dan zou dit hout zijn. Meer bepaald wilg die ik kweek in mijn tuin (27 are dus daar kan een boompje op) en om de paar jaar rooi. Wilg is wel niet het efficientste hout voor een kachel, maar het groeit zo snel dat je makkelijk wat meer hout kan krijgen door een boompje meer te zetten. Dit houtvuur zou ik in een metalen karretje opstoken dat ik onder de brouwketel kan duwen en eronderuit halen als nodig. Zoiets moet lukken lijkt me.

Zo werkt de 'Grijze Olifant' ook, op hout en als het te warm wordt, wordt het vuur onder de ketel uit getrokken!

Walter

Citaat van: Adrie op 31-08-2010  11:20 uEn waar komt de energie vandaan die nodig is om antimaterie te maken?

Dat is momenteel nog het grootste probleem. Het kost ontieglijk veel energie, maar je krijgt er dan ook heel wat voor terug. Maar dat is toch met elke ontwikkeling zo? Hoeveel energie kostte het aanvankelijk om aardgas vloeibaar te krijgen? Om benzine te destilleren? Zelfs om steenkool naar boven te krijgen?

Maar dit wijkt een beetje van het topic af vrees ik.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 31-08-2010  11:20 uEn waar komt de energie vandaan die nodig is om antimaterie te maken?

Wind-energie.


Big Willem

Citaat van: Hopmans op 31-08-2010  12:30 u
Citaat van: Adrie op 31-08-2010  11:20 uEn waar komt de energie vandaan die nodig is om antimaterie te maken?
Wind-energie.

ligt er een beetje aan of anti-materie op te slaan is.

Een groot probleem van alternatieve energievormen op het moment is dat er geen goede manier is om deze energie op te slaan om op een ander tijdstip te gebruiken (zonnecollectors om 's avonds een lampje aan te kunnen doen bv.)

Ik denk dat voorlopig het groeien van een paar bomen om aan je persoonlijke energievoorraad te komen nog het meest bereikbaar is. En hoewel dat wel in je warmtevoorziening voldoet (dus voor het bierbrouwen, om ff on-topic te blijven ;)), word het dan nog lastig om er elektriciteit mee op te wekken.

wiwi

Citaat van: Walter op 31-08-2010  11:08 uMocht ik morgen moeten terugvallen op een alternatieve verwarmingsbron voor mijn brouwketel, dan zou dit hout zijn. Meer bepaald wilg die ik kweek in mijn tuin (27 are dus daar kan een boompje op) en om de paar jaar rooi. Wilg is wel niet het efficientste hout voor een kachel, maar het groeit zo snel dat je makkelijk wat meer hout kan krijgen door een boompje meer te zetten.
Van wilg kunt ge heel gemakkelijk hakhoutstoven maken die wel eens veel hout zouden kunnen opbrengen door de grote wortel t.o.v. het bovengrondse deel van de plant.

Walter

Citaat van: Big Willem op 31-08-2010  12:41 uIk denk dat voorlopig het groeien van een paar bomen om aan je persoonlijke energievoorraad te komen nog het meest bereikbaar is. En hoewel dat wel in je warmtevoorziening voldoet (dus voor het bierbrouwen, om ff on-topic te blijven ;)), word het dan nog lastig om er elektriciteit mee op te wekken.

Ik ben er ook mee bezig. In een hoek van onze tuin komen kapbomen. Dit zijn wilgen, maar ook elzen en hazelaars. Om de x-jaar gaan we die rooien voor hun hout en worden er nieuwe exemplaren in de plaats gezet. Het jaar erop rooien we dan in een andere hoek van de tuin. Ik heb nu reeds een inbouwhaard met ventilator in huis voor de leefruimte en daar komt er binnen een tweetal jaar een tweede bij voor de keuken en de slaapkamers. Bedoeling is dat we hiermee dan kunnen voorzien in onze verwarming van ongeveer maart tot oktober. De vier koudste maanden zullen dan nog op gewone manier moeten worden verwarmd, maar ook daar kunnen we met de kachels de grootste energievraag opvangen.

wiwi

Citaat van: Walter op 31-08-2010  17:32 uIk ben er ook mee bezig. In een hoek van onze tuin komen kapbomen. Dit zijn wilgen, maar ook elzen en hazelaars. Om de x-jaar gaan we die rooien voor hun hout en worden er nieuwe exemplaren in de plaats gezet.
Citaat van: wiwi op 31-08-2010  13:49 uVan wilg kunt ge heel gemakkelijk hakhoutstoven maken die wel eens veel hout zouden kunnen opbrengen door de grote wortel t.o.v. het bovengrondse deel van de plant.
Wilgen, elzen en hazelaars zijn geweldig goede bomen om hakhoutstoven van te maken.
Gewoon 10 cm boven de grond schuin afzagen zodat er geen regenwater op de wonde blijft staan. Het stukje stam schiet terug uit en van die scheuten laat ge er 5 staan, binnen de 5 jaar kunt ge weer oogsten. Een beetje zoals een knotwilg maar dan net boven de grond. Hakhoutstoven produceren veel hout en gaan lang mee.

MO

En met een kacheloven blijft de warmte in het huis en stook je niet voor de vogeltjes (link).

wiwi

Citaat van: MO op 31-08-2010  20:34 uEn met een kacheloven blijft de warmte in het huis en stook je niet voor de vogeltjes (link).
Kacheloven, finoven, grundofen, dubbelbeloven, rocketbell oven,... inderdaad zeer efficiënte kachels en beter betaalbaar dan de bekende varianten in speksteen.

Hieronymus

Wij hebben op het werk een Biomassakachel staan,welke op granen kan branden. Op het moment verbrandt deze tarwe... Ik zeg er maar direct bij, geen voedsel. De granen welke wij verbranden, of als brandstof gebruiken zijn geïnfecteerd met mycotoxinen.   

Walter

Citaat van: MO op 31-08-2010  20:34 uEn met een kacheloven blijft de warmte in het huis en stook je niet voor de vogeltjes (link).

Met een degelijke inbouwhaard ook niet hoor  ;) . De haard die wij hebben van Stüv is er eentje met hercirculatie van de warmte binnenin de haard. Dit zorgt voor een betere (zuiverdere) verbranding van het hout waardoor het hout meer hitte afgeeft. Daarnaast is er geen rechtstreekse verbinding tussen de vuurhaard en de schouw. De warmte gaat aldus niet door de schouw verloren. Tot slot heb je een ventilator die de warmte in de ruimte gaat verspreiden, maar die staat bij ons meestal uit omdat het daarmee snel te warm wordt. En als je dit uit laat staan gaan de stenen van de schouw langzaamaan opwarmen en geven ze nog de hele nacht een mooie warmte af.

Het enige spijtige van mijn haard is dat hij in de aanbouw staat en niet in het hoofdgebouw van het huis. Anders kon ik er mijn hele huis mee verwarmen. Bij verbouwingen die voor volgend jaar gepland zijn, komt er waarschijnlijk een broertje van deze haard te staan in onze keuken (die wordt vergroot) in het hoofdgebouw en dan kan die de rest van het huis warmen. Op die manier zal bij mij de CV het grootste deel van het jaar uit staan.

MO

Ah, dus jij hebt een soort tussenoplossing. Als je tijd hebt, moet je misschien het artikel toch eens lezen. Volgens mij ben jij helemaal de persoon voor een kacheloven. Je schijnt maar 6 m3 hout nodig te hebben om je huis een jaar te verwarmen.

Hopmans

Kan je ook vlees grillen in/op zo'n haard?
 :)

Walter

Citaat van: MO op 01-09-2010  13:56 uAh, dus jij hebt een soort tussenoplossing. Als je tijd hebt, moet je misschien het artikel toch eens lezen. Volgens mij ben jij helemaal de persoon voor een kacheloven. Je schijnt maar 6 m3 hout nodig te hebben om je huis een jaar te verwarmen.

Ik heb het artikel gelezen. En het is inderdaad héél interessant. Maar het maakt ook geen melding van 1 klein feit : de kacheloven neemt veel meer plaats in dan een inbouwcassette of zelfs een standaard kachel. De modellen die ik daar zie vragen toch minstens een vierkante meter voor de installatie ervan.

Maar, met 6 m3 kom je ook met een gewone kachel al een heel eind hoor. Maar dan spreken we wel van goed brandhout (beuk en eik), niet van hout afkomstig uit afbraak of paletten of zoiets.

Maar als het zo ver is, ga ik wel eens kijken naar zo'n kacheloven. Het concept staat me wel aan.

Adrie

Ze worden ook wel finovens genoemd (google er maar eens op) en diverse clubs (onder andere 12ambachten) geven een workshop over hoe zo'n ding te maken. Wij willen ook graag zo'n kachel, maar ruimte is wel een issue hier.

wiwi

Citaat van: wiwi op 31-08-2010  20:51 uKacheloven, finoven, grundofen, dubbelbeloven, rocketbell oven,... inderdaad zeer efficiënte kachels en beter betaalbaar dan de bekende varianten in speksteen.

Hopmans


EBC

Leuk voor de andere mensen in de straat. Alsmaar die dikke smog uit de schoorsteen, wanr voorat je het weet zet je de verbranding op smeulen en gaan er allerlei afvalhouten in. Bij ons is ook zo'n pipo in de straat. Zodra je de voordeur opendoet, komt de rook naar binnen. Ongehoord.

Nee, dan liever een warmtepomp.

MO

Zelf Jasper onwetend. Ik geef toe, het is een lang artikel en lezen kost tijd. Een kacheloven opereert op 1100-1200 °C in het vlamgebied en geeft daarom een zeer schone verbranding. Geen overlast voor de buurt dus.
Nadelen worden ook genoemd in het artikel

(1) het duurt enkele uren voordat hij warm is
(2) als je teveel hebt gestookt, dan kun je niet meer dimmen
(3) verwarmd alleen maar de ruimte waar hij staat
(4) is groot, zwaar (constructie huis) en duur

EBC

Citaat van: MO op 01-09-2010  20:42 uZelf Jasper onwetend. Ik geef toe, het is een lang artikel en lezen kost tijd. Een kacheloven opereert op 1100-1200 °C in het vlamgebied en geeft daarom een zeer schone verbranding. Geen overlast voor de buurt dus.
Nadelen worden ook genoemd in het artikel

(1) het duurt enkele uren voordat hij warm is
(2) als je teveel hebt gestookt, dan kun je niet meer dimmen
(3) verwarmd alleen maar de ruimte waar hij staat
(4) is groot, zwaar (constructie huis) en duur

Dat zeggen ze ook over allesbranders en dergelijke stookovens. Maar het probleem is dat mensen de luchtschuifjes zo instellen dat het nog maar net smeult. En dan is dat prachtig voor binnen, maar klote voor buiten.

Maar je hebt gelijk, ik heb het artikel niet gelezen. Ik reageer puur impulsief.

wiwi

De bedoeling van die types van ovens is dat ze worden geladen met 5 a 10 kg hout dat in één keer met een hevig vuur wordt weggestookt. De warmte die daarbij vrijkomt wordt opgeslagen in de massa van de massieve kachel. Die warmte wordt geleidelijk afgegeven aan de woonruimte en kan een geïsoleerde woning 12 uur verwarmen. Dat is de reden waarom ik de kachel van 12 ambachten eerder minderwaardig vind, ze heeft te weinig massa. Door het hevige vuur met temperaturen boven 800°C krijgt men een beter verbranding en een secundaire verbranding in een apart compartiment van de kachel waar de rookgassen een tijd worden afgeremd maakt de verbranding zeer zuiver.
Vieze rookgassen worden meestal veroorzaakt doordat men vaak kolenkachels (en zogenaamde "allesbranders") gebruikt als houtkachel. Hout laten smeulen in een gesmoorde kachel is niet stoken maar om problemen vragen. Ik las hier ook over goed brandhout eik en beuk, awel, het zijn juist die houtsoorten die om een smeulend vuur roepen. Ik vind die houtsoorten enkel geschikt als ze gemend worden met lichter, snel brandend hout.Mijn favoriet brandhout zijn berk, es en naaldhout.
De kachel die Walter gebruikt is een vrij goede houtkachel waarbij door allerlei turbulenties de rookgassen gemengd met lucht nog eens door de vuurhaard passeren om een volledige verbranding te verkrijgen met weerom hogere temperaturen. Mijn moeder heeft vorig jaar een gelijkaardige kachel laten plaatsen (ander merk) en hierover zijn we zeer tevreden, veel hoger rendement dan de vorige, propere schouw en minder as die ook nog eens zeer mooi wit ziet.

Big Willem

Citaat van: Hopmans op 01-09-2010  14:48 uKan je ook vlees grillen in/op zo'n haard?
 :)

Daarvoor moet je een rayburn, maar die is weer niet zo geschikt om op te brouwen; het kookplaatje is een beetje krap als je er een grote pan op wilt zetten.

Walter

Precies, je mag niet elke houtkachel over dezelfde boeg gooien. Zo'n goedkoop ding (enkele honderden euro's) van in de bouwmarkt is geen degelijke houtkachel maar een verontreinigend onding.

Dit kan niet worden gezegd van een degelijke houtkachel (zoals de mijne) die voor een bijna volledige verbranding zorgt (geen enkele kachel verbrandt volledig  ;) ). Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik niet elke dag mijn aslade moet legen. Ik kan gerust een hele week voor dat dat opnieuw moet.

Ook wat betreft de hitteregeling heb je opties. Doordat zo'n kachel mooi verbrand kan je perfect je hout doseren. Gooi je er veel hout op en zet je de interne ventilatie op het maximum, dan krijg je (te)veel warmte. Maar zet je je ventilatie op het midden en matig je de houttoevoer, dan houdt de kachel mooi een constante héél aangename warmte aan. En geloof me, geen enkele andere vorm van verwarmen geeft dàt gevoel van warmte in huis.

Ik wil wel nog een klein nadeel van de "kacheloven" tegenover mijn type kachel meegeven. Met een kacheloven verwarm je (hoewel héél efficient) maar één ruimte. Met een goede houtcassette zoals de mijne kan je makkelijk meerdere ruimten verwarmen, zeker als je een optionele ventilator eropzet die ook warme lucht naar andere kamers vervoert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.