Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?  (gelezen 75755 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?
« Gepost op: 11-01-2010 14:10 u »
Lees eerst HIER mijn artikel.

[disclaimer] Het artikel kan schokkende inzichten bevatten. Mensen met een zwak hart of een instabiele geestelijke structuur wordt geadviseerd eerst hun arts c.q. psychiater te raadplegen alvorens de link aan te klikken. De auteur is niet verantwoordelijk voor eventuele opgelopen schade. Lezer is zelf verantwoordelijk voor het oppikken van de toch positieve boodschap in het artikel. [/disclaimer]

Voor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling om in deze draad politieke discussies te voeren, want die ontaarden, zoals gebleken is, in onfrisse moddergooierij, gekissebis en verhitte moderatoren.  ;) Mocht je door het artikel zelf oververhit raken, neem dan een koude douche, rol een paar keer naakt in de sneeuw, ga hout hakken of handmatig mout schroten. Of beter nog: zet je energie om in positieve actie. Mocht je willen discussiŽren, beperk je dan tot de vraag van de titel van deze draad.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2010 14:17 u »
Ik denk dat de makkelijkste manier zou zijn om het met hout te doen,
maar dat is natuurlijk niet zo goed voor het milieu.
Raapolie zit ik ook aan te denken.
Of misschien iets van een zonne-reflector.

Tegen die tijd zijn er ook 3D zonnecellen.
Deze zijn superkrachtig.
Daar kan je wel een elektrische weckpan mee aan de praat krijgen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2010 14:23 u »
Tegen die tijd zijn er ook 3D zonnecellen.
Deze zijn superkrachtig.
Daar kan je wel een elektrische weckpan mee aan de praat krijgen.

Die zijn denk ik minder efficiŽnt dan direct zonlicht middels een paraboolspiegel te gebruiken. Loodrecht op de zoninstraling van je ongeveer 1000 W/m≤ op. Een weckpan heeft een vermogen van 2000 W toch? Dan heb je bij een paraboolspiegel al minimaal (mits alle energie wordt omgezet in warmte) 2 m≤ nodig. 3D zonnecellen kunnen nooit efficiŽnter zijn dan directe verwarming, dus heb je (veel?) meer dan die 2 m≤ nodig.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2010 14:24 u »
Ik loop ook al langere tijd te dubben over een boiler op zonne-energie.
Leidingsysteem op het dak en een pompje,warmtewisselaar in de boiler.

Koken op hout of zonne energie?

groet Jelle

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2010 14:30 u »
Ze zijn nu bezig met kern-fusie.
OK, al 100 jaar, maar nu gaat het echt lukken.
Volgens mij is de globalisering niet meer te stoppen.
Aan de andere kant kan jouw toekomstbeeld wel eens de redding van de mens kunnen zijn.
Als de technologie van nu zo doorgaat met dit tempo, dan zijn er over 150 jaar helemaal geen mensen meer.
Over 50-70 jaar komt de kunstmatige intelligentie in een explosieve stroomversnelling.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2010 14:30 u »
Weet iemand waar je tweerijige gerst kan kopen? Het lijkt me wel leuk om in onze groententuin een stukje brouwgerst in te zaaien en zelf mout te maken.

Offline Leeghwater

• Senior lid
  • nieuw huis, nieuwe brouwerij, nieuwe naam
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2010 14:35 u »
We praten nu over dingen die over 50 tot 100 jaar gaan gebeuren...
Ik denk niet dat we het mee maken en als dat wel zo is dan alleen de beginfase er van.
Maar ik ben het wel met Adrie eens het is een probleem en we moeten kijken hoe het anders kan.
Er zullen hier mensen zijn die wel kinderen hebben of wensen. en ik vind dat we voor hun ook een wereld achter moeten laten.
Ik ben er nog niet uit hoe ik moet gaan brouwen. En zit toch al met een probleem want ik heb geen eigen tuin... dus hop en gerst verbouwen zit er niet in voor mij.

@ Adrie Leuk stuk heb je geschreven... verborgen talent?

Erick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2010 14:35 u »
Ik brouw al elektrisch en ga dat maar niet veranderen als olie en gas op zijn :)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2010 14:52 u »
@ adrie Leuk stuk heb je geschreven... verborgen talent?

Bedankt! Hoezo verborgen?  ;)

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2010 14:55 u »
Volgens mij wordt uitgaande van dit verhaal voor hobbybrouwers het grootste probleem dat productie van graan grondgebonden is. Niet iedereen beschikt over een flinke tuin waar naast z'n brouwgerst dan ook nog andere voedselgewassen geteeld zullen moeten worden.
Of de prioriteit dan nog op bier ligt is natuurlijk sterk de vraag, gezien graan of andere gewassen ook voedsel- en energie-bronnen zijn.
Dus eet je liever of heb je liever een biertje?
Ook zal dan de productie van graan zonder fosile brandstoffen veel arbeidsintersiever worden, en daarmee de kilo opbrengsten per hectare lager worden gezien je niet zo even met je trekkertje je ploeg/mestwagen/zaaimachine/wied-eg/oogstmachine over het land kunt sturen.
Ook gewasbeschermingsmiddelen (lees landbouwgif) en kunstmesten worden meestal vanuit aardolie gemaakt.
Ook zal ook de invloed van misoogsten/schimmels en ziekten een grotere rol gaan spelen gezien je dan niet zomaar even graan uit verre landen kunt importeren tegen de zelfde prijs.

Het zelfvoorzienend zijn spreekt mij als hobby-boertje natuurlijk ontzettend aan. Mijn droombeeld van brouwen is op de langere termijn dus ook alle ingrediŽnten van eigen grond te halen.(de hop staat er al...expirimentjes met zelf verbouwde tarwe vermouten heb ik gedaan, de sorghumteelt was helaas geen succes ;D)

Op youtube kan je wel verschillende voorbeeldjes van simpele homemade biogasinstalaties zien, vergelijkbaar met moerasgasinstalaties die men in vroegere tijden ook wel in Nederland gebruikte.

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2010 14:56 u »
Nou ja ik weet niet of je er naast deze artikelen ook nog wel eens wat mee doet. Ben je schrijver/journalist/columnist of iets dergelijks?
Ik vind het knap.

Ik ga hem nog eens een keertje rustig doorlezen als ik wat meer tijd heb.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2010 15:01 u »
Op youtube kan je wel verschillende voorbeeldjes van simpele homemade biogasinstalaties zien, vergelijkbaar met moerasgasinstalaties die men in vroegere tijden ook wel in Nederland gebruikte.

Gaaf!

Overigens kan kleinschalige landbouw een net zo grote (of zelfs grotere) opbrengst hebben dan intensieve landbouw. De trucs zijn: kleinschaligheid met veel verschillende gewassen bij elkaar (dus multi-cultuur in plaats van monocultuur; dat zorgt voor sterke reductie van plagen en ziekten) en het weer gezond maken van de bodem door gebruik van compost en het bevorderen van de biodiversiteit van organismen in de bodem. Ook stadslandbouw in de vorm van kassen op daken en het benutten van elk stukje groen is heel goed mogelijk. Het mooie van kassen is niet alleen dat zij zomer en winter opbrengst in de vorm van gewassen opleveren, maar ook warmte creŽren als je het combineert met warmte-koude opslag.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2010 15:02 u »
Weet iemand waar je tweerijige gerst kan kopen? Het lijkt me wel leuk om in onze groententuin een stukje brouwgerst in te zaaien en zelf mout te maken.

Ik heb 2 kilo gerst gekocht bij www.zaadhandelvanderwal.nl
Of het tweerijig is weet ik niet alleen dat het zomergerst is.

Groet Jelle

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2010 15:03 u »

Adrie, Agrifirm plaats regelmatig info borden op velden met de tekst: "brouwgerst" ik neem toch aan dat dit tweerijge gerst zal zijn, als je vervolgens contact opneemt met de boer waar het veld van is zal je vast wel wat kilootjes kunnen overnemen in ruil voor wat lekkere biertjes.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2010 15:04 u »
Nou ja ik weet niet of je er naast deze artikelen ook nog wel eens wat mee doet. ben je schrijver/journalist/columnist of iets dergelijks?

Ik schrijf af en toe een artikel op mijn website en rapporten (en soms een artikel) voor mijn werk. Edgar is de beste columnist die we op dit forum hebben, alleen wil hij daar nog niet zo aan. Pint Nieuws (en heel bierliefhebbend Nederland) schreeuwt om zijn inbreng.  ;D

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2010 16:35 u »
Ik heb net eens even het een en ander gelezen over dat biogas verhaal. Dat is best te doen zo'n ding zelf maken is niet te veel werk.
Echt het probleem is dat je pas een redelijke hoeveelheid gas hebt als je 6 kg aan afval in je generator gooit (dagelijks). (wij hebben een twee tweepersoonshuishouden en 3 katten dus we komen een eind maar 6 kg??? dat weet ik niet). En dan ben je er nog niet. Het duurt een maand ongeveer een maand om het juiste gas te winnen (eh shit dat is methaan). Maar en nu komt het. Het gas wat je wint is niet alleen puur methaan, maar ook nog een ander (schadelijk) gas. deze moet je er uit wassen... dus je blijft met vervuild water zitten (corrigeer me als ik het fout heb). Daarnaast heb je van de 6 kilo afval nog een restant over dit is ongeveer 20% van de begin hoeveelheid. dus op basis van 6kg zou dat 1.2 kg aan compost zijn. Waar ga je dat laten? als je een tuin hebt is het leuk maar je gebruikt geen 1.2 kg compost per dag zelfs niet per week. En kwekers gaan echt niet jou stront en keuken afval gebruiken... das dan maar een extra vat in je tuin ingraven omdat in op te slaan? (is misschien ook wel leuk idee om daar je tuin afval bij te gooien en nog verder te laten composteren?)

Waar ga je dus met de afval stoffen van je gaswinning project heen?

Proost!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2010 16:42 u »
Op individueel niveau lijkt het me ook niet haalbaar (telkens als je een weekend weg bent ligt je reactor stil), maar op wat grotere schaal wel. Bij een lokale economie en zelfvoorzienendheid kan het digestaat gewoon gebruikt worden als mest en is ook een constante stroom organisch afval gegarandeerd.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2010 17:16 u »
Oh..  Ik denk dat we dan niet meer brouwen.  Dan zijn we namelijk veel te druk met elkaar wederzijds de hersens inslaan voor de laatste restjes nog resterende grondstoffen...   :weetniet:

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2010 18:20 u »
Op individueel niveau lijkt het me ook niet haalbaar (telkens als je een weekend weg bent ligt je reactor stil), maar op wat grotere schaal wel. Bij een lokale economie en zelfvoorzienendheid kan het digestaat gewoon gebruikt worden als mest en is ook een constante stroom organisch afval gegarandeerd.
De meeste digestaat uit de huidige vergistingsinstalaties wordt verbrand in Wijster en zo.
Net een werk afgerond waar we 60.000 ton hebben verwerkt tot een minerale afdichting.

O ja, digestaat is de reststof van bv de vergistingsinstalaties die zogenaamd biomassa vergisten.
Wat wij verwerkten is huishoudelijk afval.
Voor jou eigen vergisting kun je al het organisch materiaal gebruiken, ook snoei-afval en groente-afval en natuurlijk shit.

Groet Jelle

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2010 18:45 u »
Leuk artikel, Adrie!

In de eerste plaats wilde ik mijn kop in het zand steken. De hoofdreden hiervoor is dat ik er te weinig voor weet. Echter, hoe duurder de olie wordt, hoe meer geld er beschikbaar komt voor onderzoek naar alternatieven (met als belangrijkste oplossing: kernfusie). Zoals de kenniseconomie nu werkt, wordt er dan dus meer onderzoek gedaan. Dit garandeert niks, maar verhoogt wel de kans op nuttige fusie gigantisch.

Even niet mijn kop in het zand stekend: Tegen de tijd dat de energie te duur wordt om te brouwen, ga ik zeker een lokaal alternatief verzorgen. Een zonneboiler wordt tegen die tijd waarschijnlijk een vrij standaard apparaat om thuis te hebben, douchen wordt natuurlijk ook extreem duur anders. Een zonneboiler met voldoende capaciteit hebben is dan een must voor elke brouwer.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2010 18:52 u »
Dat doet stefan al (maischen op de zonneboiler), alleen het koken doet ie nog op gas/elektrisch volgens mij?

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 11-01-2010 18:59 u »
Dat doet stefan al (maischen op de zonneboiler), alleen het koken doet ie nog op gas/elektrisch volgens mij?
Precies. Het is haalbaar en evt met wat bijverwarming op de meest logische manier te zijner tijd beschikbaar, ook om er op te koken. Waarschijnlijk worden dit soort alternatieven meer en meer gesubsidieerd wanneer olie en gas duur en echt op beginnen te raken, en door grote vraag en massaproductie (die dan nog mogelijk is) zal de prijs ook dalen. Zeker vergeleken bij de dan hoge gasprijzen...

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #22 Gepost op: 11-01-2010 19:09 u »
Zelf een kernreactor bouwen in de tuin... ;D
Persoonlijk denk ik dat je dan niet meer zult willen brouwen.

Adrie, een goed artikel, en ook een goed idee om kleine gemeenschappen op te richten die zelf bedruipend zijn maar....
Stel u voor; jullie handeltje werk naar behoren; hoe denk je gaan al die mensen die in apartementen wonen reageren? ???
Ze hebben een tekort (wat dat ook mag zijn, olie, groenten, graan enz), ze gaan geen dagen zitten wachten tot ze sterven van de honger... ze gaan het eten halen waar het is. Al wie nog grondstof, wat dan ook, bezit zal erom vermoord worden.
Dus voorzie voor uw kleine gemeenschap al maar een groot leger om alles te beschermen.
Op de bestuurders van uw land moet je ook niet meer rekenen, want je betaalt geen belastingen meer, zodat de regeringen als kaartenhuisjes in elkaar vallen.  (Trouwens als deze winter nog een paar weken duurt gaat de min-inkomst voor de staat enorm zijn... de auto's rijden dagelijks samen miljoenen kilometers minder. Dus minder accijnzeninkomsten.)
De film Mad Max komt dan heel dicht bij...

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #23 Gepost op: 11-01-2010 19:48 u »
Leuk artikel Adrie,

De vraag van deze thread is goed te beantwoorden;
Dan brouw ik op dure stroom of duur gas!

Om toch inhoud te geven aan je vraag;
Je kan mogelijk denken aan een warmtepomp, deze maken gebruik van laagwaardige warmte die wordt opgewerkt naar het temperatuur gebied wat je nodig hebt. Een warmtepomp hebben de meeste mensen in huis, je kan hem herkennen als koelkast. Deze techniek kan worden gebruikt om laagwaardige warmte op te werken met een graad of veertig. Je kan een Cascade maken van deze pompen, en grondwater of buitenlucht gebruiken om warmte aan te onttrekken, maar dit kost veel apparatuur en geld.    

Ik zit te denken aan een vat water, wat met een zonnenboiler tot bijvoorbeeld 70 graden kan worden verwarmd. Deze 70 graden laat je in een warmtepomp opwerken tot 110 graden en afgeven aan thermische olie. Op deze temperatuur kan je maischen en koken en dus brouwen. De stroom voor de warmtepomp kan je opwekken met een windmolentje. Na het koken kan je het water wat je hebt gebruikt om warmte aan te onttrekken gebruiken om je wort te koelen.  

Het zou wel een leuk experiment zijn, wat anderen kan aanzetten om zelf ook meer op een energie efficiŽnte manier met onze hulpbronnen om te gaan.
Het openlijk uiten van zorgen is goed, beter is het demonstreren van alternatieven. ;)

P.S. Op hout stoken is momenteel denk ik het beste alternatief.  

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 11-01-2010 20:06 u »
Zelf een kernreactor bouwen in de tuin... ;D
Persoonlijk denk ik dat je dan niet meer zult willen brouwen.

Adrie, een goed artikel, en ook een goed idee om kleine gemeenschappen op te richten die zelf bedruipend zijn maar....
Stel u voor; jullie handeltje werk naar behoren; hoe denk je gaan al die mensen die in apartementen wonen reageren???
Ze hebben een tekort (wat dat ook mag zijn, olie, groenten, graan enz), ze gaan geen dagen zitten wachten tot ze sterven van de honger...ze gaan het eten halen waar het is. Al wie nog grondstof, wat dan ook, bezit zal erom vermoord worden.
Dus voorzie voor uw kleine gemeenschap al maar een groot leger om alles te beschermen.
Op de bestuurders van uw land moet je ook niet meer rekenen, want je betaald geen belastingen meer, zodat de regeringen als kaartenhuisjes in elkaar vallen.  (Trouwens als deze winter nog een paar weken duurt gaat de min-inkomst voor de staat enorm zijn...de auto's rijden dagelijks samen miljoenen kilometers minder. Dus minder accijnzen inkomsten.)
De film Mad Max komt dan heel dicht bij...

Pessimist!  ;) De crux is het niet zover te laten komen. Door nu met de omschakeling te beginnen hoeven dit soort rampscenario's niet plaats te vinden. Gelukkig zijn er ook in de grote steden al Transition Town groepen actief.

Tags: