Bier blijft maar gisten...

Gestart door Renier, 09-01-2010 13:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Renier

Ene Goede Ondergesneeuwde namiddag,

Tijdens de kerstvakantie 'brouwde' ik via de blikken van Brewferm, een tripel. Deze staat ondertussen al bijna 14 dagen te gisten en nog steeds blijven er gasbelletjes opstijgen uit het waterslot, dit wijst er denk ik op dat het gisten nog niet voltooid is. Nu is mijn vraag of ik mijn brouwsel gewoon moet laten uitgisten (tot het waterniveau van het waterslot terug gelijk staat, zo beschreven in de Brewferm handleiding) of ik toch moet overgaan op het bottelen?

Ik heb ondertussen ook al wel wat discussies gelezen over het al dan niet lageren van het bier heb hieruit kunnen afleiden dat het al dan niet lageren van het bier een persoonlijke keuze is. Mocht iemand hier toch anders over denken; laat mij dan iets weten.

Dank Renier,
post scriptum: Voor er commentaar volgt op de manier van werken met de blikken van Brewferm; ik ben nog jong (16j) en beschik dus niet continu over de nodige hoeveelheid aan geld om degelijk materiaal aan te schaffen. Ik ben volop aan het sparen om te kunnen beginnen aan het echt brouwen en probeer mijn enthousiasme een beetje onder controle te houden door nu al een beetje ervaring op te doen met Brewferm.

VEMP

Dat ken ik wel van die systeem. Heb je al het SG gemeten? Waar het volgens mij ook aan kan liggen is aan het warm en dan weer koud worden van het wort. Iemand anders ervaring?

Renier

Heb nog geen hydrometer aangeschaft :-[
De man in ons streekproductencentrum zei mij dat een hydrometer pas nodig is in een later stadium. Vandaar dat ik deze dan ook nog niet aangeschaft heb.

leen123

Meten is weten, maar zolang als het gist wordt er dus suiker in alcohol&koolzuur omgezet dus dat kan geen kwaad.
Bij mijn  heeft ook een van mijn brouwsels een witbiertje, omwijs lang staan te gisten.
Hij is vorige week gebotteld en tot nu toe is het ook even afwachten
Hij was wel iets donkerder als de eerste verise van deze.

Maar een hydrometer is toch niet zo duur, en heb je wel gemeten na het koken en voor het gisten?

Leen

Renier

Ik ga mij dan dringend eens een beetje meetapparatuur aanschaffen en informatie opzoeken over waarden etc. want daar ben ik helemaal niet in thuis. :) Bovendien ken ik ook niemand anders die zich bezig houdt met het brouwen van bier en kan dus daar ook geen raad bij gaan vragen.
Misschien breng ik wel eens een bezoekje aan de Geuzestekerij (1 van de enigste 3 in België) in ons dorp, of heeft dit gezien het feit dat hij niet echt brouwt niet veel zin?

JWVG

Ha Renier,

Ik snap best waarom je met blikken begint. Toch erg eigenlijk dat je je daarvoor moet verdedigen op het forum, ik ben zelf ook zo begonnen :). Nu heb je tenminste wat te drinken tijdens het sparen voor apparatuur voor brouwen met mout.

Maar een hydrometer is niet duur, en echt superbelangrijk! Het kan echt gevaarlijk zijn als je het bier bottelt na een gestokte vergisting terwijl je denkt dat het al is uitgegist. Mijn advies is om het bier lekker te laten staan, in ieder geval totdat je een hydrometer hebt gekocht. Het voordeel van een blik is dat je het start SG makkelijk met redelijke nauwkeurigheid moet kunnen terug rekenen.

:degroeten: JW.

Renier

Dank voor het advies.
Ik heb direct eens een kijkje genomen op Brouwland:

Hydrometer €6,50
Maatglas € 10,19

Totaal €16,69

Heb ik hierbij alles om een goede meting te kunnen doen?
Nog verder advies over het aanschaffen van degelijk en voldoende materiaal?

Renier ;)

JWVG

Dan heb je wel genoeg om een goede SG meting te doen. Maar je moet het jongbier nog wel uit de fles/vat krijgen. Dat doe ik zelf met een wortdief, alhoewel anderen het misschien op een andere manier doen?

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Renier op 09-01-2010  14:15 uDe man in ons streekproductencentrum zei mij dat een hydrometer pas nodig is in een later stadium.

Die mand weet niet waar ie over praat. Meteen aanschaffen!  :brouwen:

Citaat van: JWVG op 09-01-2010  15:14 uDat doe ik zelf met een wortdief

Dat heet "officieel" een wijndief... :P  maar kun je ook voor wort gebruiken. En die is supermakkelijk !

RobinB

Citaat van: JWVG op 09-01-2010  14:35 uik ben zelf ook zo begonnen :).

Idem hier en al zou je het de rest van je leven met blikken willen blijven doen, dat is dan ook je keuze! Zou je je inderdaad niet voor moeten (hoeven) verdedigen, keuzes van anderen moet je respecteren!

CiteerHet voordeel van een blik is dat je het start SG makkelijk met redelijke nauwkeurigheid moet kunnen terug rekenen.

Hoewel de hydrometer echt en MUST is, staat het startSG volgens mij zelfs in de tabel bij het blik? (afhankelijk vd hoeveel liter water je erbij gedaan hebt)
Dus daar mag je mijns inziens gewoon vanuit gaan!

JWVG

Citaat van: RobinB op 09-01-2010  15:20 uHoewel de hydrometer echt en MUST is, staat het startSG volgens mij zelfs in de tabel bij het blik? (afhankelijk vd hoeveel liter water je erbij gedaan hebt)

Uhhh. Ja. Dat bedoelde ik dus precies. Was dat niet duidelijk genoeg?

 :degroeten: JW.

RobinB

Jawel, maar geruststellende woorden heeft 'den beginenden brouwert' nooit genoeg!  :brouwen:
;D

Renier

Heb mijn blik Triple er ondertussen bijgenomen en vind daarop terug:
OG: 1.075  (Op het etiket)
Botteldichtheid: 1.010 (In de tabel in de gebruiksaanwijzing)

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarvoor deze getallen juist staan en welke invloed ze kunnen hebben op het brouwen van het bier?

Renier

VEMP

1075 staat voor de hoeveelheid suiker in je bier voor dat je hem laat vergisten. Als hij helemaal uit is gegist en je meet dan, dan kom je uit op 1010. Dus er zit dan nog een beetje suiker in. Dat is dan het moment om het bier op de fles te doen.

Succes!

RobinB

Als je 'm nu hebt gemaakt volgens de (juiste) tabel (9L water erbij?), mag je inderdaad ervan uitgaan dat je startSG 1075 is.
Dat zegt iets over de dichtheid van je wort (adhv opgeloste suikers).

Bij vergisting worden suikers omgezet in alcohol waardoor de dichtheid daalt.
Het streef eind-SG (gemeten met een hydrometer) is dus 1010.


Renier

Dank voor de verhelderende uitleg :groots:
Heb vernomen dat velen hun uitrusting bestellen via Brouwland.com en kan hieruit dan ook afleiden dat de betaalservice veilig is?

Renier

VEMP

Ja hoor, dat gaat prima. Maar ik bestel bij Brouwland altijd via een verdeler bij mijn in de stad. Scheelt een hoop portokosten.

Hoeze

Als je niet al te ver woont van Beringen is misschien eens fijn om eens een bezoek te brengen aan de winkel. Altijd eens gezellig om daar eens rond te neuzen.

Jacques

Citaat van: JWVG op 09-01-2010  14:35 uHet kan echt gevaarlijk zijn als je het bier bottelt na een gestokte vergisting terwijl je denkt dat het al is uitgegist. Mijn advies is om het bier lekker te laten staan, in ieder geval totdat je een hydrometer hebt gekocht.

Renier

Het helemaal uit laten gisten van het jongbier is de voornaamste reden om een bier voldoende lang in de nagisting/lagering te houden.

Of een bier helemaal uitgegist is of niet is niet afhankelijk van de waarde die je op een hydrometer kunt aflezen. Het gaat er om dat er geen meetbaar verschil is tussen twee metingen waartussen meer dan 48 uur heeft gezeten terwijl het bier op een temperatuur staat waarbij de hoofdgisting wordt uitgevoerd. 
Op het blik staat dus dat het eind SG 1010 zou moeten zijn. Dat hoeft echter niet altijd zo het geval te zijn. Het zo heel goed kunnen dat het ein SG 1014 of 1010 is maar ook 1008 zou kunnen. Bij het brouwen van bier is het niet zo dat je altijd dezelfde resultaten krijgt.

Meten, geduld en weer meten. Op die manier onderzoek je of de gisting is afgelopen. En zo nu een dan een belletje koolzuur door het waterslot is geen probleem. Als er nog een heel klein beetje activiteit is, is dat wel handig. Er is dan nog voldoende actieve gist aanwezig voor een vlotte hergisting.

SeekingBeer

Gewoon uit laten gisten!

Mijn laatste bier (vergist bij een graad of 13 tot 15) deed er ook twee weken over, dat is heel normaal net zoals je soms in drie dagen al klaar bent met vergisten.

Als je door wilt gaan met brouwen maar nog niet allerlei apperatuur wilt aanschaffen moet je je eens verdiepen in moutextract. Koop daar een paar kilo van (met een zakje hop en een zakje gist) en als je het nog steeds een leuke hobby vind, koop dan pas aanvullende apparatuur zoals schrootmolen etc.

Ik sluit mij helemaal bij JWVG aan die opmerkt dat het belachelijk is dat je je op dit forum zou moeten verdedigen tegen het brouwen met een blik extract siroop.
Dat is samen met droge moutextract een perfecte kennismaking voor deze hobby;

Je moet al genoeg leren zoals netjes bottelen en zo...

Renier

Dank voor al het advies  :groots:
Al weer een tijdje geleden dat ik op het forum was... :verbergen:

Ik heb ondertussen mijn derde en laatste blikbrouwsel in mijn gistingsvat staan en al mijn materiaal om met het grote werk te beginnen is besteld  ;D en komt (als alles goed verloopt) zaterdag aan :) Heb er meteen ook een samengesteld pakket van Brewferm bij gekocht (de exacte naam ontsnapt me nu even maar ik veronderstel dat jullie wel weten waarover ik spreek  ;) ) omdat het me nogal onverstandig leek om meteen in het onbekende te duiken en te gaan foefelen met ingrediënten...? :weetniet:

Hopelijk lukt het brouwen nu nog even goed als het blikbrouwen  :brouwen:

Groet Renier :degroeten:

Oscar

Citaat van: Renier op 11-02-2010  17:34 uomdat het me nogal onverstandig leek om meteen in het onbekende te duiken en te gaan foefelen met ingrediënten...? :weetniet:

Waarom lijkt jou dat onverstandig? Je hebt hier een heel forum die jou daarbij kan helpen... :)

Renier

Ik dacht: 'kan voor de eerste keer misschien maar beter beginnen met het niet te moeilijk te maken, want het gaat denk ik al moeilijk genoeg zijn ::)'

Maar naar de toekomst toe is het natuurlijk de bedoeling dat ik receptjes van hieruit probeer en mijn bedenkingen kan verhelderen (hetgeen tot nu toe echt al vaak is gebeurd dankzij dit form :groots: )
Btw: iemand ervaring met de moutpakketten van Brouwland (De luxe pils)? ???

Renier :degroeten:

broeder

Hoi Reinier,

Volgens mij doe je het goed;
volg je eigen weg en bepaal je eigen snelheid.
Ik denk dat zo'n 60% van deze hele club is begonnen met blik.
Dus een prima start.
Zoals al eerder vermeldt: er staat een heleboel info op deze site.
Maak daar gebruik van.
Veel oefenen (brouwen) en het gaat je zeker lukken.
Succes en pas op je hersencellen.
(want 16 jaar houd in dat je hersenen nog zeker een aantal jaren groeien
en dus kwetsbaar zijn voor alcoholgebruik)
Dus drink met mate en goede maten,

groet Broeder Willem  :lekkerbier:

Renier

Haha Broeder Willem ;D
Juist dankzij het bierbrouwen heb ik leren specialere bieren te accepteren en deze worden in veel kleinere maten gedronken  :)
Btw: 1 van mijn favorieten voor de moment is De Gouden Carolus Classic  :proost:

Renier :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.