Eerste brouwsel / giststarter

Gestart door wimb, 04-01-2010 07:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimb

Hallo allemaal,

Iedereen de beste wensen en een brouwrijk 2010 gewenst.

Nou he he het eerste brouwsel is gisteren geboren aan onze zijde. Enkele maanden materiaal en kennis vergaard met name van deze site en via de cursus van 't Wort Wat. Bij deze cursus werd aangeraden om te beginnen met korrelgist (lekker makkelijk).
Voor ons brouwsel (karemeliet) hadden we Belgian Abby II nidig en naar mijn mening is deze er alleen in smackpack van Wyeast. Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb. We hebben een brouwsel van 30 liter gemaakt. Alles ging naar behoren tijdens de brouwdag hopelijk gaat het ook goed met de vergisting.

Ik heb namelijk met wat te weinig kennis de giststarter in elkaar gesleuteld.
In een wortoplossing (100 g /ltr) de propagator pack gedaan maar nauwelijks belucht (ging gelijk enorm schuimen) en geen extra voeding (dacht dat deze al in de pack zat) en geen zink toevoeging. Wel in klimaatkast op 22  ºC gezet gedurende 4 dagen. Onderin lag een laagje witte gist van een 1/2 cm ongeveer.

Enige tips betreffende de gist zijn welkom.

Het was al met al een enorm leuke dag en we staan al te springen voor het volgende brouwsel.

Wim

Hopmans

Citaat van: wimb op 04-01-2010  07:30 udacht dat deze al in de pack zat
Volgens mij zit er ook al wat voeding in zo'n smackpack.
Voeding en zink zijn belangrijk, maar het werkt ook zonder.
Oude korrelgist meekoken is ook goede voeding.

Hopmans

Ik wil je trouwens wel een keer helpen met een starter,
maar ik heb een afwijkende methode ten opzichte van de massa.
Buiten mijn wilde-gist experiment om nog nooit een infectie gehad,
en mijn vergistingen voldoen ook aan de spec's van Wyeast.

Dus...


Ik kan je ook wegwijs maken met schuine buizen en agarplaten.
Ik heb daar een goede cursus voor gehad bij twortwat.

RobinB

Hoi Wim,

Het een en ander is afhankelijk van hoeveel gist je nodig hebt. Brouw je veel (liters) en zwaar (hoog SG), dan heb je meer gist nodig om de klus te klaren (zonder bijsmaakjes).
Er zijn op dit forum de meest exotische opkweekmethoden te vinden, maar dat is niet altijd/allemaal nodig.

Hier:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Kan je zien hoeveel je nodig hebt en hoeveel je (vrij simpel) kan opkweken. Voor jou geldt de "simple starter" optie.
Een aanrader is ook om in plaats van de propagator, Activator (XL) pakken van Wyeast te kopen. die zijn ca 50% duurder, maar bevatten 3x zoveel gist.

Citaat van: wimb op 04-01-2010  07:30 uVoor ons brouwsel (karemaliet) hadden we Belgian Abby II nodig

Dat is een merkwaardige keuze?
Waarop is dat gebaseerd?
De Belgian Abbey II gist (Rochefort) heeft een zeer karakteristiek gistprofiel, dat ik niet proef in de Karmeliet.

Edgar

Als ik jou was zou ik Hopmans' aanbod accepteren en eens 'live' zien hoe hij het doet.

wimb

Hallo Robinb,



De gistkeuze is uit een bestaand recept, daar dit mijn eerste brouwsel is ga ik niet daar gelijk aan sleutelen.
Dus de gistkeuze is geen must maar bij gebrek aan kennis kon ik nog geen andere kiezen.

Welke had jij bv gebruikt dan.

Wim

RobinB

Dat is een lastige... Sommigen zeggen (aan de hand van de gist in de fles) dat het een neutrale gist is en de smaak vooral uit kruiden komt. In dat geval zou je met een gist als de US05 nog uit de voeten kunnen (ook korrel, makkelijk).

Mogelijke andere Belg is de Abbey 1 (Chimay) of trappist high gravity (Westmalle) beiden indien koel gehouden?
Ik weet het verder ook niet hoor, ben geen Karmeliet liefhebber noch expert.
Wat ik wél weet is dat de Rochefort een heel ander (en dominant) gistprofiel heeft dan de karmeliet, vandaar.

Er is al wel een draadje over de karmeliet als kloonbrouwsel:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,667.0.html

EBC

We moeten wel blijven onthouden dat we de rochefortgist eigenlijk alleen kennen voor donkere bieren. Als je er een blonde mee brouwt, dan krijg je heel andere eigenschappen.


Chimay en Westmalle geven in ieder geval geen karmeliet profiel...en US05 al helemaal niet, die gist is alleen geschikt voor APAs en IPAs...als het om korrels gaat, dan zou ik veel eerder de S04 nemen.

Nee, 1762 lijkt mij zo gek nog niet.

Hopmans

Citaat van: EBC op 04-01-2010  21:47 uWe moeten wel blijven onthouden dat we de rochefortgist eigenlijk alleen kennen voor donkere bieren. Als je er een blonde mee brouwt, dan krijg je heel andere eigenschappen.


Chimay en Westmalle geven in ieder geval geen karmeliet profiel...en US05 al helemaal niet, die gist is alleen geschikt voor APAs en IPAs...als het om korrels gaat, dan zou ik veel eerder de S04 nemen.

Nee, 1762 lijkt mij zo gek nog niet.

Ik heb een opgekweekte karmelietgist in de vriezer liggen in de vorm van een glycerine capsule.
Of het exact de hoofdgist is, dat weet ik niet, maar het komt al veel dichter in de buurt dan de Chimay bijvoorbeeld.


William

Citaat van: Hopmans op 04-01-2010  22:24 uIk heb een opgekweekte karmelietgist in de vriezer liggen in de vorm van een glycerine capsule.
Of het exact de hoofdgist is, dat weet ik niet, maar het komt al veel dichter in de buurt dan de Chimay bijvoorbeeld.

Ik ben vrijwel zeker van niet. Ik heb een keer vergist met deze gist maar daar kwam totaal geen aroma van af bij relatief hoge temperatuur). Of de geur / smaak wordt volledig veroorzaakt door kruiden / granen óf ze gebruiken verschillende hoofdgist en bottelgist in een Karmeliet (óf beide)

Henielma

En opkweken vanuit een capsule is voor een eerste brouwsel niet aan te raden.

Hopmans

Citaat van: William op 04-01-2010  22:32 uIk ben vrijwel zeker van niet. Ik heb een keer vergist met deze gist maar daar kwam totaal geen aroma van af bij relatief hoge temperatuur). Of de geur / smaak wordt volledig veroorzaakt door kruiden / granen óf ze gebruiken verschillende hoofdgist en bottelgist in een Karmeliet (óf beide)

Het is inderdaad een hele neutrale gist hè?
Ik heb er geen Karmeliet mee gebrouwen, omdat ik wist dat ik commercieel ging.
Het hele kloon gebeuren ben ik mee gestopt.
Vandaar dat ik het niet heb kunnen vergelijken.

Ik denk wel dat een Karmeliet afhankelijk is van de kruiden en de haver etc.
De gist in een Karmeliet is niet echt opvallend.




Hopmans

Citaat van: Henielma op 04-01-2010  22:38 uEn opkweken vanuit een capsule is voor een eerste brouwsel niet aan te raden.

Niet in je eentje, maar met hulp...

wimb

Hoi,

Het gaat toch niet helemaal naar wens met het bier denk ik.
Na dag drie was de vergisting van 1074 naar 1046 gegaan, dit leek me aardig.
Na wee 3 dagen is hij van 1046 naar 1043 gegaan, staat dus redelijk stil, terwijl hij wel af en toe borrelt.

Wordt dit een kwestie van een lange adem of zijn er nog andere tips.

Ik hoor graag van jullie

Groet
Wim

MM

Citaat van: wimb op 09-01-2010  11:14 uHoi,

Het gaat toch niet helemaal naar wens met het bier denk ik.
Na dag drie was de vergisting van 1074 naar 1046 gegaan, dit leek me aardig.
Na wee 3 dagen is hij van 1046 naar 1043 gegaan, staat dus redelijk stil, terwijl hij wel af en toe borrelt.

Wordt dit een kwestie van een lange adem of zijn er nog andere tips.

Ik hoor graag van jullie

Groet
Wim

Je zou de omgevingstemperatuur van je gistvat kunnen verhogen. Of je zou de gist een beetje kunnen wakker schudden door met het vat te schudden.

wimb

De omgevingstemperatuur van het gistvat is al 21 a 22  ºC ik denk dat nog hoger niet helpt toch?

Wim

MM

Citaat van: wimb op 09-01-2010  12:13 uDe omgevingstemperatuur van het gistvat is al 21 a 22  ºC ik denk dat nog hoger niet helpt toch ??

Wim

Nee echt helpen zal het niet dan.

Hopmans

Staat het vat in een aangename ruimte.
Niet teveel temperatuurschommelingen?

Ik sluit me aan bij MM.
Je zou de boel over kunnen hevelen, in een mandfles, en dan de boel een beetje schudden.
Een beetje gistvoeding kan ook gunstig zijn.

Tja, ik heb het één keer meegemaakt, en dat is inderdaad ellendig.


wimb

Het gistvat staat in een ijkast waar het continu geregeld 21 a 22  ºC is.

Is het ook mogelijk het gistvat te schudden, geeft dit al activiteit.
Dus nog niet hevelen maar het hele vat even schudden.

Jacques

Wat was her recept dat je gebrouwen hebt. Hoe zag je maischschema uit en hoe dik heb je gemaischt? Het kan zijn dat je maar heel weinig verigstbare suikers hebt.

Wat bewegen met het vat kan helpen bij een minder vlot verlopende gisting.
Als ik mijn niet vergis had Adrie positieve ervaring met het afnemen van een klein gedeelte van het gistende wort waarna hij daaraan dit gedeelte beluchtte, gistvoeding bij deed en op een hogere temperatuur liet vergisten. Na de gistgroei kan de actieve gist toegevoegd worden.

wimb

Het recept is karmeliet. 
pilsmout 6,3 kg / munchenermout 1,3 kg / tarwemout 0,9 kg / havervlokken 0,45 kg (deze appart verhit naar 90  ºC)

dikte 2,7 l/kg.
Schema was 44 ºC/15 min   52  ºC/10min   63  ºC/40min   72  ºC/20min   78  ºC/5min.


Jacques

Citaat van: wimb op 09-01-2010  14:28 uHet recept is karmeliet. 
pilsmout 6,3 kg / munchenermout 1,3 kg / tarwemout 0,9 kg / havervlokken 0,45 kg (deze appart verhit naar 90  ºC)

dikte 2,7 l/kg.
Schema was 44 ºC/15 min   52  ºC/10min   63  ºC/40min   72  ºC/20min   78  ºC/5min.

In dit maischschema zie ik geen gekke dingen behalve dan dat begonnen wordt bij 44 ºC. Dat is met de huidige mouten niet echt nodig.

Het enige wat beter kan is de maischdikte. Die zou ik op 3,5 l/kg of hoger doen.


We moeten het denk ik ergens anders gaan zoeken.
Hoeveel gist heb je toegevoegd? Heb je een starter gebruikt?
Hoelang heeft die nog gestaan en bij welke temperatuur nadat de hoofdgisting van de starter afgelopen was?
Heb je het wort belucht? Op welke wijze en hoelang?

wimb

Ja ik heb een starter gebruikt alleen deze is zonder beluchten en voeding gemaakt.
Deze komt van een propagator pack en heeft vier dagen op 21  ºC gestaan.
Ik weet inmiddels dat er verbeterpunten zijn voor mijn starter.

Ik heb bewust het wort niet belucht omdat hier de meningen ook over verdeeld zijn.

Dus de enige oorzaak die ik kan bedenken is dat mijn starter niet groot genoeg was.
In een fles van 2 ltr. lag er een 1/2 cm gist op de bodem.

Jacques

Citaat van: wimb op 09-01-2010  20:51 uJa ik heb een starter gebruikt alleen deze is zonder beluchten en voeding gemaakt.
Deze komt van een propagator pack en heeft vier dagen op 21  ºC gestaan.
Ik weet inmiddels dat er verbeterpunten zijn voor mijn starter.

Ik heb bewust het wort niet belucht omdat hier de meningen ook over verdeeld zijn.

Dus de enige oorzaak die ik kan bedenken is dat mijn starter niet groot genoeg was.
In een fles van 2 ltr. lag er een 1/2 cm gist op de bodem.

Ik lees de draad nog een keer door en zie dat je deze informatie al in het eerste bericht gegeven hebt.
Of een starter voldoende groot is of niet hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid wort waaraan de starter wordt toegevoegd.

Over tal van zaken wordt hier op het forum verschillend gedacht. Dat is best wel lastig voor beginnende brouwer. Mijn advies is varieer een beetje en ga voor je zelf na wat jou het beste bevalt. Na een tijdje kun je nog een keer variëren en evalueren. Zelf jo-jo ik ook regelmatig op en neer als het gaat om mijn manier van brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.