Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zoetigheid in bier...  (gelezen 4612 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Zoetigheid in bier...
« Gepost op: 13-01-2010 13:50 u »
Zo nu weer een onderwerp over bier :)

Ik zat van de week wat te lezen in Brew Like a Monk en bladerde even snel naar wat recept voorbeelden en bieren die mij wel wat zoet leken hebben helemaal niet zo'n laag eind SG. Ook bieren in het kloonrecepten topic zoals de Kwak (wat toch best zoet te noemen is) hebben een best laag eind SG. Daarom vraag ik me af is de zoetigheid hier wel aan af te zien?

Wij gaan over twee weken de Rick Ashtley opnieuw brouwen, minder bitter en iets zoeter maischschema (was 40 min op 63° en 20 min op 73° en wordt 25 min op 63° en 35 min op 73°). Nu was ons eerste doel ook een BPA, maar op deze manier en een iets hoger begin SG (1060) gaan we toch wat meer richting die Kwak misschien. Maar ik dwaal af. Zal het eind SG van dit tweede brouwsel hierdoor hoger uitkomen dan de 1012 van de vorige keer?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Zoetigheid in bier...
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2010 14:10 u »
Zoals velen hier op het forum hebben gemerkt, is zoetheid van een bier maar in zeer beperkte mate afhankelijk van het eind SG. Normaal gesproken snoept de gist alle vergistbare suikers op en de niet-vergistbare suikers zijn maar beperkt of zelfs niet zoet. Zoet kan worden versterkt of veroorzaakt door bijvoorbeeld esters of hogere alcoholen, door het gebruik van minder hop (een lage bitterheid) en door een hoge chloride/sulfaatverhouding in het brouwwater.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2010 14:17 u »
Wij hebben het vorige bier bij 20 graden vergist, dus vergisten bij 21 zou het ook al zoeter kunnen maken als ik het goed begrijp? Waarom zou je dan meer onvergistbare suikers willen? Mondgevoel? Body?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2010 14:23 u »
Inderdaad. Daarnaast worden de onvergistbare suikers door het speeksel verder afgebroken tot kleinere (zoete) suikers, waardoor je in de nasmaak wat extra zoetigheid krijgt (en niet voor in de mond zoals bij onvergiste, maar wel vergistbare suikers).

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2010 14:34 u »
Aha, thanks!

Beetje off topic, maar gisteren schonk een bier in het het schuim is behoorlijk stevig bijna Weizen achtig. Komt denk ik door de gerstvlokken die we gebruiken. Ook dreef er iets onder het schuim door het bier een soort troebeling. Ik vermoed eiwitten. Zou dit met een eiwitrust van pak 'm beet 15 minuten verdwijnen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2010 14:36 u »
Een troebeling alleen vlak onder het schuim? Merkwaardig, dat heb ik nog nooit gezien. Eiwittroebeling zit door het hele bier.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2010 16:42 u »
Aha, thanks!

Beetje off topic, maar gisteren schonk een bier in het het schuim is behoorlijk stevig bijna Weizen achtig. Komt denk ik door de gerstvlokken die we gebruiken. Ook dreef er iets onder het schuim door het bier een soort troebeling. Ik vermoed eiwitten. Zou dit met een eiwitrust van pak 'm beet 15 minuten verdwijnen?
Is die troebeling niet gewoon een klein beetje meegeschonken gist geweest?

Verder ben ik het met Adrie eens (duh, hij weet er veel meer van) dat de zoetigheid toe zou moeten nemen met hogere vergistingstemperatuur, en de restsuikers voor body etc zijn. Let wel dat als je hoger vergist, het bier ook 'heet' alcoholisch kan gaan smaken, en het kan fruitiger van smaak worden. Maar dat is niet altijd een probleem. De verwarmende alcoholsmaak komt grotendeels door hogere alcoholen, deze zijn overigens (toch, jongens?) wat meer katerveroorzakend. Maar uit 1 warm vergist biertje per avond heb je nog geen houten kop hoor!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2010 17:12 u »
De verwarmende alcohol smaak is volgens mij de juiste alcohol.

Als de alcohol scherp in de keel is dan heb je meer hogere alcoholen. Dit kan gepaard gaan met slecht schuim.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2010 20:23 u »
Ik heb wel eens gestookt, en de laatste alcoholen (foezels) zijn juist helemaal niet zo scherp.
Deze zijn juist een beetje vettig, en smaken een beetje naar karton.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2010 14:34 u »
Laatst hoorde ik dat het bokbier van Grolsch eerst gefilterd wordt (zodat alle gist er netjes uit is) en dan kristal suiker toevoegen voor de zoete smaak...

Zelf zou ik dat nooit doen, afgezien van het feit dat ik niet zo perfect kan filteren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2010 16:01 u »
Laatst hoorde ik dat het bokbier van Grolsch eerst gefilterd wordt (zodat alle gist er netjes uit is) en dan kristal suiker toevoegen voor de zoete smaak...

Zelf zou ik dat nooit doen, afgezien van het feit dat ik niet zo perfect kan filteren.

Deze methode wordt meer toegepast. In Duitsland heeft dat uiteindelijk geleid tot het onverbindend verklaren van het Reinheitsgebot door de hoogste bestuurlijke rechter.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2010 19:22 u »

:neenee: Er word geen kristal suiker gebruikt voor zover ik weet.... maar karamel voor zowel de kleur als de zoetigheid.. Het bokbier komt Blond uit het filter...en gaat donker in de helderbier tank...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 14-01-2010 19:46 u »
Eh...
Volgens mij staat er gewoon suiker op het etiket? wel bij de lentebok in ieder geval! :)

Reinheitsgebot

Poehee, die wordt ook overal bij getrokken he? ;)

En hij is nog steeds bindend als je zélf zegt je eraan te houden!  >:D

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2010 19:55 u »
Humm, bizar eigenlijk. Misschien moeten we dan toch maar ons maischschema zo houden, we gaan de stort al verhogen om op een begin SG van 1060 uit te komen. Dat met een vergistingstemp. van 21 moet misschien al opleveren wat we willen. Ben benieuwd, nog twee weken en dan is het weer brouwen :) Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van het uiteindelijke recept.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2010 10:12 u »
Poehee, die wordt ook overal bij getrokken he? ;)

En hij is nog steeds bindend als je zélf zegt je eraan te houden!  >:D

In dit geval is het Reinheitsgebot zeer relevant omdat de toevoeging van suiker aan bier volgens de Duitse autoriteiten in strijd was met het Reinheitsgebot waardoor dit product geen bier mocht worden genoemd. Daar dacht de hoogste Duitse bestuursrechter anders over...

Maar ik stop er gauw over op voordat we de discussie weer over gaan doen.

Tags: