Bierkleur meten

Gestart door Albertus, 02-01-2010 10:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus


Hier kwam ik een apparaat tegen om de EBC waarde van bier te bepalen.
Het ziet er simpel uit, maar ik kan geen prijs of iets dergelijks vinden. Heeft iemand dit apparaat wel eens gezien?

Bert

William

Leuk apparaatje - niet bekend. Het lijkt een beetje op de opstelling die HansH ooit heeft laten zien. Ook hij liet zien dat je bij verschillende EBC-waarden verschillende correcties / berekeningen moet toepassen op tot de "juiste" kleurwaarde te komen.

Ik schat in dat je hier wel tegen de € 1000 voor betaalt als het niet meer is

Albertus

Citaat van: William op 02-01-2010  10:32 uIk schat in dat je hier wel tegen de € 1000 voor betaalt als het niet meer is

Dat kon wel eens meevallen. Ik heb nog even gezocht.
Het apparaat wordt gebruikt voor allerlei analyses waarbij, in combinatie met reagens, hoeveelheden van bepaalde stoffen kunnen worden gemeten. Onder meer voor wateranalyse, zwembaden.
In combinatie met een set chemicaliën kostte dit apparaat ergens in de beuurt van $ 350. Omgerekend € 250.
De prijs voor de uitvoering die EBC's kan meten kan ik niet vinden.

Bert

William

Citaat van: Albertus op 02-01-2010  15:02 uDat kon wel eens meevallen. Ik heb nog even gezocht.

Dat zou dan inderdaad erg meevallen.

Jacques

Op ebay te koop. Zou die ook geschikt te maken zijn?

Albertus

Citaat van: Jacques op 02-01-2010  15:33 uOp ebay te koop. Zou die ook geschikt te maken zijn?

Dat zou bijna te mooi zijn. Ik denk eigenlijk dat de meter voor elke andere toepassing een aparte ijktabel in de software heeft zitten.
Ik zal nog eens zoeken of er meer over te vinden is.

Bert

Edgar

Even voor mijn goed begrip, waarom zou je zoiets willen hebben? Wat voegt zo'n ding toe aan een tabelletje en je oog?

RobinB

Voor € 100 haal ik er ook eentje! :D
En dan nog een IBU metertje erbij, zou ook leuk zijn!
;)

RobinB

Kleur wat je op het oog inschat is toch anders dan gemeten met 1 golflengte.
Als je daarmee kleurberekeningen kunt bijschaven is dat wel leuk...

Edgar

Citaat van: RobinB op 02-01-2010  18:32 uKleur wat je op het oog inschat is toch anders dan gemeten met 1 golflengte.
Als je daarmee kleurberekeningen kunt bijschaven is dat wel leuk...

Inderdaad is dat anders. Minder nauwkeurig, zou ik zeggen! Niet bijschaven, maar, tja, wat eigenlijk. Beperken, in feite.

'Wel leuk'. Ok. Nutteloos dus?

RobinB

Och, beperken?
Wel objectiever in ieder geval!

En of het nutteloos is, is meer een kwestie van interesse denk ik?
Sommigen hebben bijvoorbeeld een pH-meter...

Hopmans

Met deze apparaten kan je je programma ijken.
Je stelt 'm in op Tinseth of iemand anders die er vaak naast zit,
en met een IBU-meter stel je de bitterheids-volumeknop in op de juiste waarde.

Tinseth x factor = werkelijke bitterheid

Zo kan je dat ook met Morey doen.


Edgar

Ieder z'n hobby of z'n fetisj, mij best natuurlijk. Ik wil het alleen even relativeren. 'Objectieve' bepaling van je bieren achteraf, inderdaad. Maar of die bepaling, gemeten bij 1 golflengte, beter overeenkomt met wat wij mensen als 'bierkleur' ervaren dan wat ons oog ons vertelt, waag ik te betwijfelen. En uiteindelijk is ons oog toch de maat, mag ik hopen, als we het over bierkleur hebben, nee? Waarom zouden we het anders willen sturen...

Software ijken? Goed voor programmeurs die op hun eigen installatie opnieuw het wiel willen uitvinden zodat hun gebruikers datzelfde wiel nog eens kunnen gaan corrigeren naar eigen methodes en installatie. Kortom daar levert het ook al niet veel op.

De vergelijking met pH-meters gaat een beetje mank denk ik, omdat die pH een directe invloed heeft op je bierkwaliteit en omdat het de beste en meest praktische manier van meten is. En die je gebruikt tijdens het brouwen, om je bier te verbeteren. Dit ding gebruik je erna, of op z'n vroegst na het maischen, om je fetisj uit te leven. Van een pH-meter kan je dus beter bier krijgen, van een colorimeter krijg je op z'n best een korte wowkick.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe suffer ik zo'n ding vind. Leuk voor een grootbrouwer die kramp krijgt als z'n pispils een fractie te donker is, en voor niemand anders.

Huub Krekels

Voor ons hobbybrouwers denk ik dat dit wel een beetje overdreven is. Maar ja zoals Edgar reeds schreef: ieder zijn "Fetisch"  ;D

Hopmans

Citaat van: Edgar op 02-01-2010  19:12 uHoe meer ik erover nadenk, hoe suffer ik zo'n ding vind.
Leuk voor een grootbrouwer die kramp krijgt als z'n pispils een fractie te donker is, en voor niemand anders.

Tja, je hebt nog gelijk ook.
Mooi gesproken trouwens; weer een verdiende plek in "citaat van de week".

Een kleurformule bijschaven heeft ook niet veel zin, want zelfs de gistsoort heeft invloed op de kleur.
Dan moet je een lijst van gistsoorten integreren in je formule.
Misschien dat zelfs hop en/of pH invloed heeft.

Ik denk dat het een leuk apparaatje is voor een gilde.
In mijn eentje zo'n ding bezitten is overdreven (wordt te weinig gebruikt).

EBC

Dat geneuzel over kleur...

Bij kaarslicht is een pils haast amber. Op een zonnig terras lijkt een Guinness al gauw een Palm (de cafébaas had alleen nog fluitjes).

RobinB

Ik denk dat de vergelijking met de pH-meter best wel een goede is?
Je kan nl heel goede bieren brouwen zonder, net als die kleurmeter.

De vraag is: heb je er behoefte aan, ja of nee.

Een product afzeiken kan iedereen... :slaperig:

Oscar

Citaat van: RobinB op 02-01-2010  21:54 uJe kan nl heel goede bieren brouwen zonder, net als die kleurmeter.

Ja en nee... Met een pH meter stuur je bij tijdens brouwen en met een kleurmeter doe je een "eindcontrole". Dit is pas functioneel indien je een zelfde bier veel brouwt en je de kleur belangrijk vindt. Echter ben ik van mening dat het een aardig speeltje is, dat je in het begin zult gebruiken, daarna steeds minder.

Voor de middelgrote brouwerij zou het een leuke tool zijn om een goede kleurwaarde op je etiket te vermelden en zodoende ook je kleur onder controle te houden. Echter geldt dit natuurlijk alleen voor de bieren met een redelijk % kleurmout tot ± 50 - 60 EBC (= zwart)

William

Citaat van: RobinB op 02-01-2010  21:54 uIk denk dat de vergelijking met de pH-meter best wel een goede is?
Je kan nl heel goede bieren brouwen zonder, net als die kleurmeter.

Maar de pH tijdens maischen en koken heeft invloed op het uiteindelijke resultaat, een kleurmeting is alleen maar een gegeven achteraf. Op zich leuk, maar ik schat een pH meting toch duidelijk belangrijker in.

Edgar

CiteerEen product afzeiken kan iedereen... :slaperig:

Nou, ik denk dat ik toch een speciaal talent heb op afzeikvlak.
 :D
We zijn het niet eens. Volgens mij voegt dit ding helemaal niks toe aan de bierkwaliteit of de hobbybrouwpraktijk, een kruising tussen een gouden kraan en je mout afwegen in tienden van grammen. Mijn pH-meter verbetert niet alleen mijn bier, maar vergemakkelijkt de brouwdag. Wat niet wegneemt dat als er ooit echt deftig afleesbare pHstrips komen ik die waarschijnlijk zou prefereren.

Oscar

Citaat van: William op 02-01-2010  22:06 uik schat een pH meting toch duidelijk belangrijker in.

IK weet wel zeker... ;)

RobinB

Ik ben het wel met jullie eens dat je met een pH meter nog in hetzelfde brouwsel kan bijsturen, maar je kan ook goed zonder. Ik denk dat er niet één ONK winnaar is geweest die dat brouwsel dankzij z'n pH meter heeft gecorrigeerd en dat het daardoor het winnende brouwsel is geworden.

Met andere woorden het heeft z'n nut, maar je kan heel goed zonder.

Dit dingetje kan je ook goed zonder, maar het heeft ook z'n nut (zie boven).
in ieder geval als je erin geïnteresseerd bent.

Net zoals een IBU-meter of een Anton Paar...

Edgar

Da's een manier van redeneren waarvan ik vermoed dat je er zelf in omgekeerde omstandigheid niet mee akkoord zou gaan,

Maar nogmaals: ieder z'n fun! Ik zou er best een middagje mee willen spelen.

RobinB

Och, dat zien we dan wel weer.
Meteen iets als nutteloos afdoen omdat je zelf het nut er niet van inziet vind ik altijd zo kortzichtig...

Edgar

Ik probeer Albert $99,- te besparen. Of toch nuttiger te laten besteden. Fijnafstellen van kleur heeft nu eenmaal maar een heel beperkt belang voor de bierervaring. Voor dat geld heb je op Ebay een heel aardige... pH-meter!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.