Vernieuwd inzicht maischen in verband met moutkwaliteit

Gestart door EBC, 31-12-2009 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Dit is een afgesplitste draad.



Citaat van: Caspar op 31-12-2009  15:29 uIk zou de activiteit even in de gaten houden als ik jou was. Ik vermoed alleen wel dat ie niet verder uit gaat gisten dat SG 1025, mijn zware stouts en porters hebben de laatste tijd ook geen beste schijnbare vergistingsgraad's en ik vermoed dat dit iets met de grote hoeveelheid donkere mouten te maken heeft :-\.  

Ik vermoed, of kan al bijna zeker stellen, dat het te maken heeft met te korte maischtijden. We zijn een jaar of tien geleden overgestapt op kortere tijden, omdat de moutfabrikage veranderde.
Ik meen te menen dat dit nu ten einde is en er een nieuwe tijd is aangebroken van weer langere maischtijden.

Een half uurtje langer maischen levert bij mij niet alleen een flink verhoogde vergistingsgraad op -75% is weer het minimum met nagenoeg volledig onbeluchte gisten-, maar ook met (Promash) rendementen van 90% -er lost meer zetmeel op uit de mout-.

Probeer het eens. 30 min op 60, 30 min op 66, 30 min op 73.

William

Citaat van: EBC op 31-12-2009  21:03 uProbeer het eens. 30 min op 60, 30 min op 66, 30 min op 73.

Eensch ;) waarbij vooral bij de laatste 73°C stap veel winst geboekt wordt. Ondanks zetmeelnegatief bij lagere temperaturen zie je bij deze hogere temperaturen toch nog weer extra zetmeel oplossen. In deze laatste stap heb ik doorgaans nog wel 1 °Brix sijging op de 15, dus toch 6.5% winst. Als je dan ook nog eens langzaam spoelt bij een temperatuur van 73°C.... tel uit je winst.

Henielma

Mee eens, maischen mag best 1,5 uur duren. Dit levert inderdaad een hogere vergistingsgraad en een hoger rendement op. Waarbij je de stap boven de 71 ºC niet moet vergeten.

Jacques

Citaat van: EBC op 31-12-2009  21:03 uIk vermoed, of kan al bijna zeker stellen, dat het te maken heeft met te korte maischtijden. We zijn een jaar of tien geleden overgestapt op kortere tijden, omdat de moutfabrikage veranderde.
Ik meen te menen dat dit nu ten einde is en er een nieuwe tijd is aangebroken van weer langere maischtijden.

Een half uurtje langer maischen levert bij mij niet alleen een flink verhoogde vergistingsgraad op -75% is weer het minimum met nagenoeg volledig onbeluchte gisten-, maar ook met (Promash) rendementen van 90% -er lost meer zetmeel op uit de mout-.

Probeer het eens. 30 min op 60, 30 min op 66, 30 min op 73.

Ook ik ben het hier mee eens. Bij mijn voorlaatste brouwsel heb ik kort gemaischt en bij mijn laatste lang. Het verschil in de vergistingsgraad is groot. Bij mijn laatste brouwsel klopte het model van Geert niet meer. Ik heb een grotere vergistingsgraad gekregen dan het model berekend had. Door de gegevens van nieuwe brouwsels in het model te zetten gaat het model weer kloppen. Dat model van Geert blijf ik mooi vinden werken.

Gerb

Wat is precies de reden van de verandering in moutkwaliteit. Komt dit door kostenbesparingen bij de mouterijen, waardoor er een mindere modificatie plaats vindt?

Ik heb laatst bij 2 brouwsels per ongeluk langer (ongeveer 1 uur) op 60 ºC gezeten, waardoor mijn efficientie met een aantal % omhoog is gegaan.

William

Citaat van: Jacques op 01-01-2010  10:46 uBij mijn laatste brouwsel klopte het model van Geert niet meer. Ik heb een grotere vergistingsgraad gekregen dan het model berekend had. Door de gegevens van nieuwe brouwsels in het model te zetten gaat het model weer kloppen. Dat model van Geert blijf ik mooi vinden werken.

Volgens mij wordt in het model van Geert alleen de maischtijd tussen 60 en 66 ºC gebruikt. Er is wel de mogelijkheid de totale maischtijd in te voeren maar met de laatste wordt voor zover ik kan zien niets gedaan. Op zich kun je dan met nieuwe data nog wel een goede voorspellende waarde krijgen voor de vergistingsgraad maar dan moet je altijd met een relatief lange "71 ºC" stap werken. Eigenlijk zou het model een combinatie moeten zijn van lineaire bijdrages van de tijden tussen 60-66 ºC; 66-70 ºC; >70 ºC. Dan zou het robuuster zijn voor verschillende soorten maischschemas.

Maar eens kijken wat Geert hier van vindt ;)

William

Citaat van: Gerb op 01-01-2010  11:23 uWat is precies de reden van de verandering in moutkwaliteit. Komt dit door kostenbesparingen bij de mouterijen, waardoor er een mindere modificatie plaats vindt? 

We zouden eens moeten weten wat de inkoopspecificaties zijn voor mouten. Korrelgrootte, zetmeel, eiwit, kleurwaarde en enzymactiviteit zullen belangrijke parameters waar goede afspraken over zijn gemaakt met de brouwerijen. Ik kan me niet voorstellen brouwerijen het pikken dat dusdanige mout wordt geleverd dat men langer moet maischen en dus een duurder proces heeft. Misschien krijgen de huisbrouwers door selectie wel de slechtere mouten :o. (minder enzymaciviteit, meer kleinere korrels e.d.).






EBC

Citaat van: Gerb op 01-01-2010  11:23 uWat is precies de reden van de verandering in moutkwaliteit. Komt dit door kostenbesparingen bij de mouterijen, waardoor er een mindere modificatie plaats vindt?

'Vroeger' werd vooral met decoctie gemaischt en ook met eiwitrusten op lagere temperaturen. Vanzelfsprekend kost dit de brouwerij geld. Brouwerijen wilden bezuinigen en zijn met infusie gaan brouwen. Om het ermee gepaard gaande rendementsverlies te compenseren, werd door de mouterijen de mout verder opgelost. Dit maakte de eiwitrust overbodig. Dit alles speelde zo rond de 80-90er jaren van de vorige eeuw. (?)

In hobbybrouwland betekende dit dat we maischschemas flink hebben ingekort. Toen ik begon met brouwen was een schema als dit heel normaal:

54 ºC - 20 minuten
63 ºC - 60 minuten
74 ºC - 30 minuten

Dat werd toen ingekort tot:
60 ºC - 30 minuten
70 ºC - 20 minuten

En daarmee haalden we normale vergistingsgraden. Rendement weet ik niet, want dat heeft me nooit zo geboeid, totdat ik Promash ging gebruiken en het gemakkelijk te berekenen is.
De laatste jaren merk ik een teruggang. Deels wijt ik die aan het overmatig beluchten en voor het andere deel dus aan de maischtijden.

Met het korte schema zit ik rond de 80 % rendement.
Kortgeleden brouwde ik een pils met een wat langer maischschema en haalde 92 % rendement, ik dacht dat er iets mis was.
Eergisteren brouwde ik een blond met hetzelfde schema en haalde 90 % rendement.
Mijn maisch- spoelwater verhouding is gelijk, 2 delen maischwater, 1 deel spoelwater.

EBC

Maar misschien speelt ook klam schroten een rol. Hierbij blijft de korrel meer intact en lost het zetmeel misschien moeilijker op uit de uiterste hoekjes. Door langer te maischen haal je wel de hele korrel leeg?

Of nog: brouwerijen gebruiken steeds meer poeder en minder mout. Poeder vergist erg ver en levert een verlaagde body aan het bier (?). Met minder opgeloste mout komen er meer bodyverhogende smaakstoffen in het bier. Ofwel het is een compensatie en win/win voor zowel mouterij als brouwerij. De meeste mouterijen zijn immers ook onderdeel van het brouwerijconcern.

Jacques

Citaat van: William op 01-01-2010  11:31 uVolgens mij wordt in het model van Geert alleen de maischtijd tussen 60 en 66 ºC gebruikt. Er is wel de mogelijkheid de totale maischtijd in te voeren maar met de laatste wordt voor zover ik kan zien niets gedaan. Op zich kun je dan met nieuwe data nog wel een goede voorspellende waarde krijgen voor de vergistingsgraad maar dan moet je altijd met een relatief lange "71 ºC" stap werken. Eigenlijk zou het model een combinatie moeten zijn van lineaire bijdrages van de tijden tussen 60-66 ºC; 66-70 ºC; >70 ºC. Dan zou het robuuster zijn voor verschillende soorten maischschemas.

Maar eens kijken wat Geert hier van vindt ;)

Het is inderdaad zo dat het model uitgaat van een éénmaischstap.
Ik omzeil dat door een simpel apart rekenblad die een meerstapsmaischschema terugbrengt tot een éénstapsmaischschema. Een sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid maar het werkt zo te merken goed.

Uiteraard zou ik het zeer toejuichen als het model van Geert verbeterd wordt. Met het model krijgen we steeds meer grip op het karakter van het bier dat we willen gaan brouwen. De vergistingsgraad maakt veel uit. Niet alleen of een bier wat zoeter of droger overkomt maar zeker ook voor de body en de beleving van de bitterheid. Bieren met een hoge vergistingsgraad beleef je namelijk veel bitterder dan bieren met een lage vergistingsgraad.

Misschien is dit verschijnsel wel de reden waarom een bier met een hoog eind SG als zoeter overkomt. Restsuikers zijn namelijk niet echt zoet. Jamil Zainasheff beweert dat bij zoete bieren er nog mogelijk restanten kliene suikers (fructose en glucose) aanwezg zijn waardoor die bieren zoet zijn. Zelf geloof ik dat niet. Fructose en glucose worden heel makkelijk opgenomen door de gist en worden als eerste vergist. Het lijkt mij wat vreemd als deze suikers nog na de hoofdgisting in het jongbier aanwezig zouden zijn.

Jacques

Citaat van: William op 01-01-2010  11:46 uMisschien krijgen de huisbrouwers door selectie wel de slechtere mouten :o. (minder enzymaciviteit, meer kleinere korrels e.d.).

In het verleden was dat zo. Dat was in de tijd dat ik mijn mout betrok via Huisvlijt een leverancier in Den Bosch. Daar kwam ik regelmatig mout tegen waarvan ik de indruk kreeg dat deze van de laadvloer geveegd was: verschillen in kleur en grootte van de korrels en met behoorlijk wat steentjes. Na klachten werd dat gelukkig beter. Maar het idee van tweede keus bleef toch wel hangen.

Tegenwoordig heb ik de indruk dat we veel betere mout te pakken hebben. Waarschijnlijk ook omdat er nog maar weinig met de hand uitgevoerd wordt. De verschillen in kwaliteit zullen daardoor veel kleiner zijn dan in het verleden.

Henielma

Ik denk dat we als hobbybrouwers betere mout krijgen door de eisen van de grotere brouwerijen. Ik geloof niet dat ze voor die paar ton per jaar voor de hobbybrouwers een eenvoudiger proces gaan uitvoeren. Die mout voor de hobbybrouwers komt naar mijn idee gewoon van de grote hoop.

Hopmans

Merkwaardig.
Ik heb van de week gewoon een 62/72 schema gedaan op 35 en 25 minuten.

Dat was 84% met ConfoMash.
Volgens mij is dat meer dan 90% in Promash.


William

Citaat van: Henielma op 01-01-2010  12:43 uIk geloof niet dat ze voor die paar ton per jaar voor de hobbybrouwers een eenvoudiger proces gaan uitvoeren. Die mout voor de hobbybrouwers komt naar mijn idee gewoon van de grote hoop.

Een apart product / proces voor hobbybrouwers geloof ik ook niet in maar mogelijk wel dat mouten die buiten specificatie zijn geproduceerd voor minder kritische brouwers worden gereserveerd (hobbybrouwers, brouwers zonder ingangscontrole)

j3r03nq

Wat ik eigenlijk mis is een goed artikel wat in "Jip en Janneke" taal aan ons beginnend brouwers wat inzicht
verschaft in wat nou wat is als het om maichen gaat.
Bij de enkele bieren die ik nu gebrouwen heb kwamen de schema's van het forum,
en bij het voorzichtige vraagje dat ik had over een zoete dubbel werd me direct verteld dat je dat niet met
maischen bereikt. Terwijl in andere maisch draadjes juist vaak staat geschreven dat maischen rond de 70 graden een
zoeter bier oplevert.  :weetniet:

Hoe bepaal je de verschillende rust temperaturen en de duur daarvan nou eigenlijk?

pincopallino

Citaat van: EBC op 01-01-2010  11:46 u'Vroeger' werd vooral met decoctie gemaischt en ook met eiwitrusten op lagere temperaturen. Vanzelfsprekend kost dit de brouwerij geld. Brouwerijen wilden bezuinigen en zijn met infusie gaan brouwen. Om het ermee gepaard gaande rendementsverlies te compenseren, werd door de mouterijen de mout verder opgelost. Dit maakte de eiwitrust overbodig. Dit alles speelde zo rond de 80-90er jaren van de vorige eeuw. (?)


Naar mijn mening geldt dit niet voor alle moutproducenten. Brouwland levert mout/granen pakketten waar een eiwitrust wordt aangeraden van 20 min.Brewferm levert in Italië o.a. mout welke niet gemodificeerd is. ( er staat vermeld 30 min./54 graden )

RobinB

Citaat van: EBC op 01-01-2010  11:48 ubrouwerijen gebruiken steeds meer poeder en minder mout. Poeder vergist erg ver en levert een verlaagde body aan het bier (?)

hey Don Diego,  ook gelukkig nieuwjaar!
Ik leg ff nadruk op de (?), want "poeder gist erg ver door" is natuurlijk maar een dubieuze aanname.
Dat is volledig afhankelijk van het type poeder dat je toevoegt. In het geval van dextrine's gist dat bijvoorbeeld niet (ver) door...
:D

Edgar

Sinds ik decocties doe (om precies te zijn sinds mijn eerste brouwsel) ben ik niet bang voor lange maischschema's. Als je deelmaisch eenmaal een uur op 52° heeft staan pruttelen in afwachting van de andere deelmaisch, en idem op 62°, en dat uiteindelijk een goed bier oplevert, ga je de betrekkelijkheid inzien van de vele precieze adviezen over maischtijden bij bepaalde temperaturen. Idem als je neust bij grotere brouwerijen, die vaak erg kalm aan doen met het maischen (de grootsten natuurlijk uitgezonderd). Gewoon lekker hangen op 73° tot het zetmeel op is.

Citaat van: EBC op 01-01-2010  11:48 uMaar misschien speelt ook klam schroten een rol. Hierbij blijft de korrel meer intact en lost het zetmeel misschien moeilijker op uit de uiterste hoekjes. Door langer te maischen haal je wel de hele korrel leeg?

Sinds ik klam schroot (om precies te zijn sinds mijn eerste brouwsel) heb ik ook die indruk. Je krijgt er een heel erg mooi filterbed van (dat helpt het rendement) maar als je niet lang genoeg maischt blijven die puntjes lang blauw afgeven bij de jodiumtest (dat hindert het rendement). Die paar keer dat ik, tegen wil en dank, droog heb geschroot, had ik de indruk dat die laatste fase een stuk sneller ging. Natuurlijk hangt dat ook samen met (de afstelling van) je molen; de mijne is niet instelbaar. Je zou 'klam' dus een tikje fijner kunnen schroten. Roeren/een roersysteem heeft naar mijn idee ook invloed. Meer roeren bij klam schroten: snellere omzetting.

Bij mijn laatste brouwsel (meibock) ben ik ook erg lang (ruim een uur) blijven hangen op 73°. Ik had een erg hoog rendement vond ik, zo'n 91%, terwijl ik een paar liter in de kookketel heb laten zitten en bij 5 Brix ben gestopt met spoelen.

Recepten die een maischtijd voorschrijven voor de laatste omzettingsfase vind ik onzinnig. Je maischt totdat je zetmeel geen zetmeel meer is, of je vrouw begint te roepen. Niet totdat de grote wijzer op één of ander getal staat. Daar trekken die koolhydraten zich geen bal van aan.

Kortom EBC heeft een punt. Een punt dat overigens opgelost (no pun intended) kan worden als onze moutleveranciers de sprong in de 21e eeuw wagen en via een batchcode online de precieze specs van de basismouten zouden openbaren. Dat zou een hoop van dit gegis kunnen omzetten (again no pun intended) in een kort 'I told you so' in de sig van EBC.

Adrie

Ik maisch de laatste tijd ook weer wat langer en dat komt mijn rendement ten goede en ook de vergistbaarheid van het wort (ja, zelfs bij lange tijd op 70-73 graden). Meestal maisch ik 90 minuten. Soms eenstaps, soms tweestaps. Of er nog zetmeel aanwezig is kun je inderdaad prima testen met de jodiumproef. Vergistbaarheid is niet te testen (behalve achteraf).

JWVG

Citaat van: RobinB op 01-01-2010  16:57 uhey Don Diego,  ook gelukkig nieuwjaar!
Ik leg ff nadruk op de (?), want "poeder gist erg ver door" is natuurlijk maar een dubieuze aanname.
Dat is volledig afhankelijk van het type poeder dat je toevoegt. In het geval van dextrine's gist dat bijvoorbeeld niet (ver) door...
:D

Haha, Don Diego Poeder zat natuurlijk nog met zijn hoofd in de poedersuiker. Dat zal wel doorvergisten ja!  :D

Toch grappig dat iedereen hierop (moutkwaliteit, niet het poederstokpaardje) zo snel instemmend reageert. Er zal vast wat inzitten dan. Ik ga er mee experimenteren in mijn volgende Daaglijks Brood.

 :degroeten: JW.

SeekingBeer

Dit is wel een interessante draad want ik brouw nu ongeveer 2,5 jaar en maisch eigenlijk altijd 1,5 uur (soms een kwartiertje minder) maar hoe zit dat nu met het alpha en beta amylase gedoe?

Had ik een half jaar terug een artikel gevonden waarin stond dat het toch het beste is temperaturen op te zoeken waarbij beide vormen van opknippen van de zetmeelketens konden optreden (maischen oplopend vanaf 66 tot 69 graden Celcius).

En nu een 90 min schema waarin de boel juist uit elkaar getrokken wordt?

Ok, ik zal het eens proberen...

De-Geert

Citaat van: William op 01-01-2010  11:31 uVolgens mij wordt in het model van Geert alleen de maischtijd tussen 60 en 66 ºC gebruikt. Er is wel de mogelijkheid de totale maischtijd in te voeren maar met de laatste wordt voor zover ik kan zien niets gedaan. Op zich kun je dan met nieuwe data nog wel een goede voorspellende waarde krijgen voor de vergistingsgraad maar dan moet je altijd met een relatief lange "71 ºC" stap werken. Eigenlijk zou het model een combinatie moeten zijn van lineaire bijdrages van de tijden tussen 60-66 ºC; 66-70 ºC; >70 ºC. Dan zou het robuuster zijn voor verschillende soorten maischschemas.

Maar eens kijken wat Geert hier van vindt ;)
Deze draad had ik nog niet gezien. Deze suggestie lijkt me wel een goede. Ik ben eerlijk gezegd niet meer bezig geweest met het model, de laatste tijd. Ik verwacht ook niet dat ik er binnenkort heel veel tijd in ga steken.
Voor mijn brouwerij geeft het voldoende indicatie.



Adrie

Citaat van: EBC op 01-01-2010  11:46 uMet het korte schema zit ik rond de 80 % rendement.
Kortgeleden brouwde ik een pils met een wat langer maischschema en haalde 92 % rendement, ik dacht dat er iets mis was.
Eergisteren brouwde ik een blond met hetzelfde schema en haalde 90 % rendement.

Ik merk ook duidelijk een hoger rendement bij langer maischen (en een wat hogere vergistingsgraad). Bij mijn laatste brouwsel (Wintertenen Vienna) heb ik voor het eerst een filterplaat van Anton in mijn HERMS gebruikt en mijn rendement schoot omhoog van 82% naar 92%, dus ik zit nu in dezelfde range als jij. De wijze van filteren speelt dus een belangrijke rol, maar ook het maischschema. Overigens duurde het maischen deze keer 110 minuten omdat we zaten te eten, normaal maisch ik de laatste tijd 90 minuten.

Ronald_

Citaat van: Sonoride op 01-01-2010  14:01 uWat ik eigenlijk mis is een goed artikel wat in "Jip en Janneke" taal aan ons beginnend brouwers wat inzicht
verschaft in wat nou wat is als het om maichen gaat.
Bij de enkele bieren die ik nu gebrouwen heb kwamen de schema's van het forum,
en bij het voorzichtige vraagje dat ik had over een zoete dubbel werd me direct verteld dat je dat niet met
maischen bereikt. Terwijl in andere maisch draadjes juist vaak staat geschreven dat maischen rond de 70 graden een
zoeter bier oplevert.  :weetniet:

Hoe bepaal je de verschillende rust temperaturen en de duur daarvan nou eigenlijk?

Iemand hier antwoord op? Is er nou 1 maischschema per bier, of is er 1 goed maischschema? Of verschilt het per moutsoort (lijkt mij logisch)

aldo

Even over een andere boeg:

Zal de verandering in gebruikte gerst-rassen misschien die invloed gehad hebben op de maischtijden?
Dit gezien een kleinere opbrengst van goed brouwgerst meer opbrengt dan een grote opbrengst voedergerst.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.