Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hergisten in de tuin?  (gelezen 13573 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Hergisten in de tuin?
« Gepost op: 11-08-2004 08:58 u »
Hallo allemaal...

Dit is het eerste bericht dat ik plaats op het forum. Ik heb zo'n drie weken geleden voor het eerst bier gebrouwen met een goede bekende en vond het super!

Na de open en gesloten gisting hebben we het bier afgelopen week gebotteld. Gezien ons huis stikke benouwd was met het weer van de afgelopen dagen, heb ik de kratten buiten in de tuin in een schaduwhoekje onder een bankje geplaatst.

Mijn vraag eigenlijk... is dit wel goed voor de nagisting (die temperatuurschommelingen van dag en nacht)? En wat is de maximale temperatuur welke gist kan verdragen eigenlijk (in dit geval standaard bovengist van Brewferm of zo)?

Ik hoor het wel... Info kan ik weer meenemen voor mijn volgende  brouwsel.  ;).

Met vriendelijke groet,

Caspar

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re:nagisten in de tuin?
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2004 09:03 u »
Ha Caspar :proost:

Welkom!
Het beste is om temepratuurschommelingen zo veel mogelijk te voorkomen. Buiten staan is daarmee niet de beste keus. Benauwde lucht heeft met de luchtvochtigheid te maken en onder de kroonkurk heeft het bier daar niet zo'n last van  ;D. Buiten laten staan met deze temperaturen zal de gist niet nekken denk ik.

Wat wel een risico kan zijn is de regen. Daar kunnen de kroonkurken van gaan roesten, zeker indien daar ijzerdelen inzitten.

De maximumtemperatuur waarbij gist nog in leven blijft ligt boven de 350C. Ik kan er een graadje naast zitten, maar in die orde van grote.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2004 09:24 u »
Houd er ook rekening mee dat gisten bij hogere temperaturen meer fruitige aroma's gaan produceren. Gisten kunnen dus wel tegen 35 graden, maar de vraag is of je de smaakeffecten die zich met dit meebrengt wel in je bier wilt hebben. Vooral de Brewferm gist produceert nogal veel kauwgombalachtige aroma's, zeker bij temperaturen boven de 25 graden.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 11-08-2004 09:27 u »
Ja da's waar!  :proost:

Vergeten te zeggen. Die gist produceert een nogal vreemd (niet lekker in bier) bijsmaakje bij hogere temperaturen.

Edwin

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 11-08-2004 16:27 u »
Ok ok, ik heb het niet letterlijk over de luchtvochtigheid ;). Maar de temperatuur waar ik het bier had staan (op zolder) liep op tot zo'n 32 graden, waardoor ik zo schrok dat ik de kratten maar buiten had gezet. Ik zet ze wel weer in de woonkamer (al zijn we nu wel weer een week verder).

Het is niet de bedoeling dat het bier een bijsmaakje krijgt, 20 graden is waarschijnlijk dan de beste gist temp.

Verder Hebben we de eerste gisting in twee emmers laten verlopen, maar het leek wel alsof de ene emmer veel harder had gegist. Bij het bottelen had het bier afkomstig uit emmer 1 meer koolzuur dan het andere (ze hebben ook gescheiden gezeten tijdens gesloten gisting). Eigenlijk had het bier uit emmer 2 nagenoeg geen koolzuur.....

Ik heb een klein theelepeltje met suiker toegevoegd bij het bottelen... maarrrrr. de hamvraag van elke beginner: Zou er nu wel schuim op mijn bier komen, afkomstig uit emmer 2?

Uiteraard moet ik gewoon maar ff afwachten, beginners stress denk ik....  

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2004 21:29 u »
Heb je SG's gemeten in elke emmer? Ik ga altijd pas bottelen als ik op het SG ben uitgekomen dat ik zo ongeveer voor ogen had. En als het SG een paar dagen niet meer zakt (of het waterslot nauwelijks meer bubbelt, bij bv 1 blub per 2 minuten kun je wel gaan bottelen).

Bij lage temperatuur lost er meer koolzuur op dan bij hogere. Stonden beide vaten bij dezelfde temperatuur? Het is wel vreemd dat er zoveel verschillen zijn tussen de twee vaten. Wel in beide gevallen dezelfde gist gebruikt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 14-08-2004 23:08 u »
Hoi Caspar,

Ik zie dat in de discussie die is ontstaan na jouw vraag niet is ingegaan op een belangrijk aspect.

Door zonlicht krijgt gehopt bier een smaakafwijking. Een bepaald gedeelte van de zogenaamde iso-alfazuren afkomstig uit de hop wordt omgezet onder invloed van UV-licht waardoor een zeer ongeaangename smaakafwijking kan ontstaan. Lichtsmaak wordt deze smaakafwijking genoemd. Engelstalige omschrijven deze smaakafwijking als skunky (stikdierachtig).

Bewaar bier daarom bier in het donker! Zeker in de zomer zou ik geen bier dat gist of hergist buiten zetten. Je hebt in deze tijd heel wat uren intens zonlicht.

Het beste lijkt mij het bier op een koele plek in huis te zetten. Ikzelf heb een kleine overbodige slaapkamer in het gebruik als bieropslagplaats. De gordijnen van deze kamer zijn altijd dicht en over de kratten liggen doeken.
Waarom slecht bier gaan drinken als je dat makkelijk kunt voorkomen, is mijn motto.

:degroeten:  Jacques

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 16-08-2004 09:22 u »
Hoi Hoi...

Ik kon het niet laten om toch ff twee flesjes open te trekken gister (zowel emmer 1 als 2)... Ze zijn allebei erg lekker geworden en de schuimkraag is prima (ik laat ze vanaf nu nog wel een weekje of 2 rusten)! Er zit ook voldoende alcohol in, ik vermoed een procentje of 6. Ik heb het eind SG (nog) niet gemeten (begin was 160).

Ik heb de kratten onder een bankje geplaatst in een hoekje waar het altijd schaduwrijk is. De volgende brouw plaats ik echter gewoon in de woonkamer... Het zal toch niet meer zo warm worden (vrees ik ;)).

Bedankt voor de reacties.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2004 13:21 u »
Ik heb gister weer wat flesjes open getrokken en er zit voldoende koolzuur in... Het bier smaakt prima, alleen het smaakt wat bitterder dan de witjes die ik gewend ben.

Verder Wordt het bier steeds minder troebel naar mate het langer rust (maar dat komt wel vaker voor, las ik in andere threads). Er zit wel behoorlijk wat bezinksel in sommige flesjes (vooral de gene die als laatst gebotteld zijn). Ik schenk deze expres voorzichtig in (in tegenstelling tot Hoogaerden bijv, waar ik het flesje goed uitschenk).

Dit bezinksel geeft geen lekkere smaak aan het bier als het opzweeft, het smaakt een beetje scherp, muf zeg maar!!!

Ik hoop dat dit bezinksel zich gaat hechten aan de bodem naarmate het bier langer heeft gerust... klopt dat? Het is namelijk een beetje brokkellig zeg maar en niet wolkerig zoals echt wit-bier.

Maaruh wat is dat bezinksel precies?  

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2004 13:24 u »
Bezinksel is een mengsel van eiwitten en gist. Eventueel kunnen er nog wat hopresten in zitten.
Hoe kouder je je flesjes wegzet, hoe beter de gistlaag zich aan de bodem zal hechten.
Hoe heb je precies gebotteld, direct uit het gistvat?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2004 17:05 u »
Ik heb ze gebotteld vanuit de flessen waarin de 2e gesloten gisting verloopt. In deze flessen lag ook een enorme laag troep...

Ik denk dat we:

1 Te kort hebben gekookt (60 min net aan de kook gehouden, niet volop doorkoken)
2 De gist niet helemaal toppie was en zich te laat ontwikkelde (ik ga nu vloeibare gist gebruiken i.p.v. korrel)

... Ok, ik ga mijn kantoor nu verlaten (had graag nog ff door geforumt) ik kom hier morgen ff op terug

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #11 Gepost op: 27-08-2004 17:06 u »
Trouwens helpt het als ik ze in de koelkast zet?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 28-08-2004 09:45 u »
Je kunt het beste bottelen vanuit een nieuw vat. Dus overhevelen vanuit vergistingsvat naar een nieuw vat en zorgen dat je zo min mogelijk drap meeneemt. Als je niet langer dan circa een maand hebt gelagerd, dan zweeft er meestal nog genoeg gist rond voor de navergisting.
Een weekje in de koelkast zal zeker helpen voor sedimentatie (neerslaan van gist en eiwitten).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #13 Gepost op: 30-08-2004 10:10 u »
Ik heb van het weekend flesjes opengetrokken die ik als eerste had gebotteld vanuit de gistingsfles. Hier zat helemaal geen drap in en de smaak was dan ook een stuk zachter en subtieler... Met het brouwen van het volgende bier ga ik:

1 beter en langer koken
2 Gebruik ik vloeibare gist, om te kijken hoe dat aanslaat
3 Voorzichtiger overhevelen van gistingsvat (1e gisting) --> mandfles (2e gisting)--> kleine flesjes (vooral de laatste restjes!!!)

Ik laat de flesjes nog even lekker rusten / rijpen en ga over een weekje of 3 weer eens proeven. De update volgt

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 30-08-2004 10:59 u »
Vind je het echt geen goed idee om te bottelen vanuit een nieuw vat? Dan heb je nauwelijks problemen met de drab onderin je gistvat.

Hoe meng je de suiker dan, of voeg je dat per flesje toe.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 30-08-2004 12:51 u »

Ik sluit me volledig bij MO aan!! Wil je een gelijkwaardig bier in alle flesjes hebben, dan zou ik ZEKER overhevelen naar een schoon vat. Daar dan bottelsuiker indoen en bottelen. Twee grote voordelen:
1: drap kan niet meegebotteld worden en de kwaliteit van het bier is bij alle flesjes hetzelfde (geeft niet zulke verrassingen).
2: gelijke hergisting op de flessen. Alle flesjes hebben precies dezelfde hoeveelheid zuiker meegekregen. Bij theelepeljes scheppen zit nogal wat verschil!

Naast actieve gist en eiwitten zitten er ook dode gistcellen in de drap. Deze 'vallen uit elkaar' en dat veroorzaakt een nare bijsmaak aan het bier (MO heeft dat nog niet genoemd).

Edwin

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #16 Gepost op: 30-08-2004 13:42 u »
Ja, het klinkt niet verkeerd hoor... Als ik het goed begrijp kan ik in mijn geval het beste:

1 De open gisting laten verlopen in een emmer, met een steriele theedoek eroverheen

2 De gesloten vergisting laten verlopen in een mandfles met een waterslot

3 Het bier overhevelen in een 2e mandfles, zodat de drap in het eerste fles blijft zitten.

4 Vanuit de 2e mandfles het bier bottelen.

Ik zag vanmiddag bij de V&D een mooie jerrycan in de aanbieding met een kraantje aan de onderkant. Deze zou kunnen dienen als vervanging van de tweede mandfles. Ik kan het allicht even proberen natuurlijk.... Bedankt voor de tip.

Alleen even zwart op wit geredeerd... Ik moet de 2e fles wel even een dagje laten rusten zeker, anders zou deze actie misschien weinig toegevoegde waarde hebben (behalve de gelijkmatige verdeling van suiker).  

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 30-08-2004 13:44 u »
Nee, rusten is niet nodig. Heb je alleen maar kans op infectie. Je doet het dus om twee redenen: je raakt de drab kwijt en je homogeniseert de suiker beter. Waarom zou je dan nog rusten?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 30-08-2004 13:53 u »
Ja... er komt altijd een zelfde hoeveelheid drap mee natuurlijk want ik hevel alles op de zelfde manier over, uhm ff denken hoor ;).... alleen zou je bij direct bottelen een andere verhouding hebben hebben:

1e flesje 0,1%
10e flesje 1%

bij de besproken methode alle flesjes 0,2%, ik noem maar wat. Suiker is geen discussie.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #19 Gepost op: 30-08-2004 14:07 u »
Het bier is wel homogeen op deze manier... Ik ga jouw manier toepassen MO. Ik sla mezelf op de vingers en verzin er nog wat regeltjes bij!

1 Ik zet de mandfles voorzichtiger op de aanrecht
2 Ik laat hem daar even een dagje rusten
3 Ik laat meer bier / drap achter in de fles
4 Ik hevel voorzichtiger over in de tweede (steriele) fles

Zo, als er dan nog zooi meekomt dan weet ik het ook niet meer!

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 30-08-2004 14:31 u »

Hoe ziet jouw hevel er uit? De mijne laat zich het beste vergelijken met een plstic pijpje met een dop. Die dop rust op de drap en van boven loopt het jongbier de dop in, zo door de buis naar buiten. Volgens mij werkt iedereen zo. Ikzelf verlies op deze manier zo'n 1.5 liter bier. Jammer, maar ja...

Als ik je nog een tip kan geven: indien je een tweede mandfles hebt: doe zowel de hoofdgisting als de lagering onder waterslot! Voorkomt infecties.
Je kunt inderdaad ook een jerycan met kraan gebruiken voor het bottelen. Is zelfs erg handig! Zet de can op een verhoging, doe een slangetje aan de kraan en je kunt precies vullen! Niks aanzuigen en dergelijke.

Edwin

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #21 Gepost op: 30-08-2004 14:43 u »
AIk heb zelf nog helemaal geen apparatuur... deze week ga ik de spullen ophalen. Ik zie dan gauw genoeg wat voor hevel erbij zit, anders koop ik een nieuwe en laat ik me even adviseren in de winkel. Het brouwsel, genoemd in deze thread is gebrouwen bij / met iemand anders met zijn apparatuur.

Hij had een slangetje met onderaan een soort uitschuifbaar kokertje welke op de bodem rustte.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #22 Gepost op: 30-08-2004 14:47 u »
Gebruik de jerrycan maar niet voor de lagering, want de meeste plastic materialen laten een beetje zuurstof door. Dat is niet bevorderlijk voor het bier. Lager in ieder geval in glas. Voor het bottelen kun je de jerrycan wel gebruiken.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #23 Gepost op: 30-08-2004 19:10 u »
Hoe ziet jouw hevel er uit? De mijne laat zich het beste vergelijken met een plstic pijpje met een dop. Die dop rust op de drap en van boven loopt het jongbier de dop in, zo door de buis naar buiten. Volgens mij werkt iedereen zo. Ikzelf verlies op deze manier zo'n 1.5 liter bier. Jammer, maar ja...
Zit daar ook een kromme pijp bij (j-vormig)? Zo een gebruik ik, gewoon het kromme stuk de fles in en dan kun je echt praktisch alles hevelen, dus zeker geen 1,5 liter verlies. Dat lijkt me nogal inefficient (=drink ik liever op)

Normaliter bevestigen mensen het slangetje aan die j-pijp. Maar ik gebruik het geval dus andesom, werkt veel efficienter. Het dopje heb ik weggegooid.

Herman

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #24 Gepost op: 30-08-2004 19:12 u »
Ik ben geloof ik een van de weinigen die geen bottelemmer gebruikt. Ik vul mijn pijpjes af vanuit de lageringsfles en doseer de suikeroplossing met een injectiespuitje. Werkt zeker zo snel als wanneer je eerst een hevelemmer moet ontsmetten. Bovendien zeer nauwkeurige suikerdosering.

Herman

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: nagisten in de tuin?
« Reactie #25 Gepost op: 30-09-2004 11:50 u »
Hallo allemaal..

Ik heb gister met mijn broertje weer wat flesjes "wit c.q. tarwebier" soldaat gemaakt (de flesjes welke als laatst zijn gebotteld zijn allemaal op gelukkig). Deze waren best lekker, het scherpe smaakje was dus puur sediment van de boden (ook belangrijk volgens mij: van een kwalitatief mindere gist... Brewferm, waarvan ik de houdbaarheidsdatum niet weet). Dit alles is weer een wijze les voor mij die ik bij het bottelen van mijn nieuwe bier kan meenemen... enuh bedankt voor de tips!

... beginnende brouwers: Zorg dat je geen troep meebottelt, het kan je bier behoorlijk verzieken  >:(.

Groetjes Caspar

Offline Hopmans

• Super lid
Re: nagisten in de tuin?
« Reactie #26 Gepost op: 08-10-2004 22:36 u »
Hey vriend Caspar,

Nu even een stukje hulp richting jou kant.  :proost2:

Waar je het beste bier kan bewaren na het botelen is onder de vloer in je huis.
Dit zijn omstandigheden die te vergelijken zijn met een wijnkelder.
Ik heb begrepen dat je niet in een flat woont, dus moet dit denk ik geen probleem zijn.

Ik zelf bottel direct uit het lagervat. Hier zet ik de eerste 2 en de laatste 2 flesjes appart.
Bv om te checken of de koolzuur genoeg is na een paar dagen.

De bottel-emmer is ook weer een bacteriele risicofactor.
Tevens is het een oxiderende omgeving. Zuurstof boven 12" diameter.  :lessmile:

Wat betreft de suiker :

De injectienaald is een goede manier (wel tijdrovend).

Nu ga ik vloeken in de kerk. :       ;D

Suiker direct in de fles is moeilijk te doseren, maar is het meest steriel van allemaal.
Op suiker in poedervorm zitten geen bacterien, schimmels etc.

Groetjes,

Hoppie