Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vloeibare gistvoeding  (gelezen 7333 keer)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
Vloeibare gistvoeding
« Gepost op: 29-12-2009 17:47 u »
Standaard giet ik de gekookte startervloeistof (extract, voedingszouten, gisttabletten etc.) af met achterlaten van diverse zaken. Dit zijn eiwitten (extract) maar ook... (biergisttabletten / oude korrelgist) blijft achter. Ik neem aan dat gistcellen alleen volledig opgeloste stoffen tot zich kunnen nemen, dus al wat je ziet is niet erg om "achter te laten" bij het afgieten. Bestaat er geen kant-en-klare vloeibare, optimale gistvoeding (suikers, zouten, ....) die alleen verdund moet worden zonder residue?

Ik heb Nutrivit, Wyeast, Siris, ... nog niet echt getest op residuen, maar mogelijk dat een en ander niet oplost of weer neerslaat na het koken. Dit is relevant voor een druppelinstallaties, waarbij de druppelaar verstopt kan raken door kleine deeltjes. Onder de microscoop zie ja vaak "propjes" die rondzweven 20-30 um)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Vloeibare gistvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2009 18:00 u »
Heb je al eens gekeken naar de voedingsvloeistof die in een zakje Wyeast zit. Is dat voldoende deeltjesvrij?

Ik denk dat het moeilijk is om een vloeibare deeljesvrije oplossing te maken. Er zitten allerlei componenten die na een hittesterilisatie na verloop van tijd toch weer deeltjes gaan vormen omdat allerlei zoutevenwichten zich opnieuw instellen, pH die iets verloopt en peptiden die daardoor uitvlokken. Je zou eens een starteroplossing kunnen maken, deze steriliseren (inkoken), deze laten uitvlokken en sedimenteren en dan door een sterielfilter halen en dan eens kijken hoe deze zich visueel houdt in de tijd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2009 19:37 u »
Ik zou alleen suikeroplossing (+ evt DAP) druppelen en voeding bij het begin en evt verderop inspuiten?

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #3 Gepost op: 29-12-2009 20:58 u »
Ik zou alleen suikeroplossing (+ evt DAP) druppelen en voeding bij het begin en evt verderop inspuiten?
Dat is precies wat ik nu doe Robin (zie andere draad van fed-batch).

Bij de voorbereiding bleek er echter relatief veel bezinksel na het koken toen ik heel weinig extract gebruikte (8 gram op 1500 ml), wat ik niet verwachtte. Dus vroeg ik mij af wat ik allemaal weggooide van de voeding (restanten van de biergisttabletten dus gedroggde gist en ...). Vandaar deze vraagstelling naar een complete "eenvoudige vloeibare voeding". Op het ogenblik kook ik een geconcentreerde Nutrivit oplossing en ben benieuwd wat dat aan bezinksel oplevert. Het ruikt wel enorm sterk / scherp; kan niet gezond zijn.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2009 21:14 u »
Het ruikt wel enorm sterk / scherp; kan niet gezond zijn.

Dat zijn de peptiden en aminozuren, uiteindelijk zou een oude kaas dit ook moeten kunnen benaderen. Volgens bodybuilders ook heel goed voor het kweken van spiermassa.

Het staat me bij dat SiriS ooit heeft gezegd dat je die nutrienten niet te lang mag koken omdat het dan een deel van z'n functionaliteit verliest.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2009 21:51 u »
Is dat niet vrijkomende ammoniak?
Zo ruikt het wel vind ik. Hebben de Wyeast en Siris voedingen minder...

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2009 21:53 u »
Het staat me bij dat SiriS ooit heeft gezegd dat je die nutrienten niet te lang mag koken omdat het dan een deel van z'n functionaliteit verliest.
Dat is uiterst belangrijke informatie: een mogelijke bron van problemen bij de starter opkweek.

ik dacht dat de meesten van ons gistvoeding meekookten maar als dat b.v. max. 2 min. mag duren of zelfs liever helemaal niet, kan je de voeding dan niet beter na het afkoelen direct toevoegen (aangenomen dat dit droog steriel is)??

Extra info: Nutrivit iets van 20 minuten gekookt, Geeft ook sediment, dat ik normaal gezien dus ook weggooi. Is dit al eens in een ander draadje doorgenomen (hoort hier eigenlijk niet thuis).

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2009 21:59 u »
Normaal voeg ik de gistvoeding toe op het moment dat ik de vlam uitzet en laat het dan nog 5 minuutjes staan voordat ik ga koelen. Omdat er door het moutextract ook altijd sediment ontstaat weet ik niet wat er wel/niet van de voeding oplost. Ik denk dat er altijd colloidale deeltjes kunnen zijn die uiteindelijk wel gemakkelijk kunnen uitzakken (niet oplosbaar zijn) maar wel beschikbaar zijn voor de gist vanwege het evenwicht tussen materiaal in suspensie en opgelost materiaal.

In het wort voeg ik de gistvoeding tegenwoordig aan de gekoelde wort toe (of beter: ik dump de voeding in het gistingsvat en hevel hier het wort op)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2009 22:02 u »
Ik probeer altijd het sediment zoveel mogelijk toe te voegen.
Door veranderende omstandigheden in de starter (lagere pH) zou het misschien wel kunnen oplossen, of misschien breken de gisten het actief af.
Maar in essentie is mijn gedachtengang: "ze zullen het er niet voor niks ingestopt hebben, dus het gaat ook in de starter!" :D

Ook kook ik de voedingen niet uit.
Ik giet er kokend water op en laat dat afkoelen tot ik het toevoeg. Dit is dan samen met de suiker of moutextract, dus de combinatie van hoge osmotische druk en 10min >70 ļC moeten wel afdoende steriliserend zijn...

Nutrivit en DAP zou ik wel droog durven toevoegen, dat zijn toch alleen maar zoutkristallen. Die Wyeast en Siris (met allerlei gistextracten enz) vertrouw ik daar niet voor!

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 30-12-2009 15:46 u »
Nutrivit en DAP zou ik wel droog durven toevoegen, dat zijn toch alleen maar zoutkristallen. Die Wyeast en Siris (met allerlei gistextracten enz) vertrouw ik daar niet voor!
Wat een gelul, alsof tussen 'alleen maar zoutkristallen' geen bacterien kunnen zitten. OK je hebt geen kans op slecht geinactiveerde gistextracten, maar verder is het net zo link als in je starter blazen.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #10 Gepost op: 30-12-2009 17:37 u »
Wat een gelul, alsof tussen 'alleen maar zoutkristallen' geen bacteriŽn kunnen zitten. OK je hebt geen kans op slecht geinactiveerde gistextracten, maar verder is het net zo link als in je starter blazen.
En hoe behandel jij de gistvoeding dan Maarten en met welk resultaat?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2009 19:12 u »
Wat een gelul

Poehť, boude taal!
Maar toch blijf ik erbij dat ik er geen groot gevaar in zie. De bacteriŽn die welig tieren op zoutkristallen wil ik nog wel van je zien... (en hun relevantie bij bierinfecties)

Lůs daarvan schrijf ik erboven hoe ik het doe...
???

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2009 20:16 u »
Wat een gelul.
Hey, thats my line!

Ik denk dat er in droge zout kristallen nagenoeg geen bacteriŽn zitten.
Zelfs op droog suiker zitten geen bacteriŽn.

Tja, in theorie overleven sommige bacteriŽn het zelfs in de ruimte, maar of ze het daar lekker vinden....

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2009 22:53 u »
Hey, thats my line!

Ik geloof wel in de paar bacterien die hier en daar verstopt zitten. Ik geloof ook in bacterien in kraanwater (kun je vinden bij je watermaatschappij, is orde grootte 1 colony forming unit per mL of zo geloof ik) en in bacterien in omgevingslucht. Ik heb dan ook absoluut geen reden om aan te nemen dat er geen beestjes in zout of suiker zitten. Ik verhit alles om het 'steriel' te maken. Ik ben hier niet te grondig mee, wat ik besef terdege dat het vechten is tegen de bierkaai. Ik heb geen zin om op elke slak zout te leggen. Ik wilde met name Robin erop wijzen (zij het op een iets grove manier) dat hij een onvoorzichtige aanname doet.

Gistvoeding heb ik vorige keer (eerste keer dat ik met Yeastvit werkte) meegekookt met starterwort, maar ik zal het voortaan toevoegen aan het eind van het koken. Suiker los ik altijd op met water uit de waterkoker. Dat koelt vrij snel af, maar voor mijn gemoedsrust helpt het al hoopies.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
« Reactie #14 Gepost op: 31-12-2009 08:57 u »
Ik geloof wel in de paar bacteriŽn die hier en daar verstopt zitten. Ik geloof ook in bacteriŽn in kraanwater (kun je vinden bij je watermaatschappij, is orde grootte 1 colony forming unit per mL of zo geloof ik) en in bacteriŽn in omgevingslucht.
He, 'n goeie, dat kunnen we nagaan. Verzin net voor het nieuwe jaar een eenvoudige test:

- 8 ml kraanwater (koud)
- twee gram suiker (droog)
- twee gram Nutrivit (droog)

en een met

- 8 ml kraanwater (koud)
- twee gram suiker
- een gram Biergisttablet

schudden, 10 min open laten staan aan de lucht en zet maar een paar weken warm weg. Eens zien wat er gebeurt. Nu eerst de ketel opstoken voor de oudejaarsbrouw.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #15 Gepost op: 31-12-2009 09:11 u »
Leuk. Misschien ook een variant meenemen waarbij je uitgaat van gekookt water en niet open aan de lucht laten staan om na gaan of er wel / niet veel bacterieen op de gistvoeding / suiker zitten (zei hij zittend in een lekkere warme kamer ;))

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 31-12-2009 09:45 u »
24 uur aan de open lucht en alles gaat gisten/bacteriŽn...  :D

Laat vanavond na je oudejaarsbrouw maar eens een maatglas met gekookt wort staan. Ik verwacht dat het over een twee dagen gist en dat het een merkbare citroenzure smaak krijgt...

Vroeger kookte ik ook alle suiker voor hergisting. Tegenwoordig niet meer. Geen enkele infectie ermee gehad. 't Is net als koudhoppen, dan gaat ook nooit mis.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 31-12-2009 10:35 u »
't Is net als koudhoppen, dan gaat ook nooit mis.

Een kleine waarschuwing is hier op zijn plaats:
Het dry-hoppen kan een infectie opleveren met tuinhop.
Wilde gisten zitten van nature op bloemen, vruchten en blaadjes.
Als je een wat slappere tuinhop hebt met weinig alfazuur, dan heb
je een grote kans op een infectie.
Verpakte hop heeft een behandeling ondergaan, en dat is het verschil.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 31-12-2009 11:46 u »
24 uur aan de open lucht en alles gaat gisten/bacteriŽn...  :D

Bij minder ook... ;)

Laat vanavond na je oudejaarsbrouw maar eens een maatglas met gekookt wort staan. Ik verwacht dat het over een twee dagen gist en dat het een merkbare citroenzure smaak krijgt...

Maak daar maar azijnzure van... :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 31-12-2009 12:07 u »
Bij minder ook... ;)

Maak daar maar azijnzure van... :)

In Zeeland werd het citroenzuur. Ik heb nu een maatglas staan in Belgisch Limburg, van een brouwsel van gisteren... ik zal het laten staan en verslag doen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 31-12-2009 12:23 u »
Een klein lambiek projectje... :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 31-12-2009 12:54 u »
Kijkende naar het productieproces van DAP en uitgaande van machinale verpakking ben ik niet bang voor infecties. Ik los hetwel altijd in kokend water op, maar kook dit dus niet důůr.

Daar is volgens mij niks onveiligs aan!

De stelling dat ik het droog zou durven toevoegen indien noodzakelijk, blijf ik ook bij. Ik zou het niet aanraden, maar de gok die je dan neemt is geen grote.

Kraanwater bevat ook enkele CFU/KVE's bacterien inderdaad, maar dat zijn ook niet bacteriŽn die het goed doen in bier...

Tags: gistvoeding