Jodiumtest

Gestart door Gast, 10-08-2004 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Hoe werkt nu precies die jodiumtest?

Zo ver ik het begrijp moet je na het maischen een klein beetje wort op een schaaltje leggen en een druppel jodium erop. als dit verkleurd is het verkeerd gegaan, zo niet dan is het goed...

Maar stel, ik doe de test en kom er achter dat het verkleurd: Wat te doen?!?

Is er niet een manier om elke temperatuursstap te controleren zodat je weet of dat je nog even door moet gaan op deze temperatuur?

Adrie

Ha Gast,

Met de jodiumtest meet je of er nog zetmeel in je wort aanwezig is. Bij een positieve test (dus verkleuring) moet je nog doorgaan met maischen. Meestal zit je dan al op 70-73 graden en houd je die stap aan net zo lang totdat de zetmeeltest negatief is.

Er is geen test per temperatuurstap. Het zou fijn zijn wanneer je eenvoudig zou kunnen meten hoeveel vergistbare suikers en hoeveel dextrinen er in je wort zitten, maar zo eenvoudig is het leven helaas niet.

Groeten,

A3

Arjan

Ik heb van de zomer bij Van der Kooy een flesje Joodoplossing gekocht. Dit spul is echter van nature al heel donker blauw. Als ik dat op mijn wort druppel is het altijd blauw.

Is dit het verkeerde soort Jodium? Moet ik deze jodium verdunnen?

Hopmans

Hoi Arjan,

Ja, het is de verkeerde.
Ik heb dezelfde ook voor niets gekocht.  :stom:
Gewoon Betadine kopen bij de drogist.
Die werkt wel.

 :degroeten:

Arjan

Okay bedankt,

Waar kan je die "verkeerde Jodium" nog wel goed voor gebruiken? Ontsmetten? Beeldscherm schoonmaken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.