1850 Porter met 'brown malt'

Gestart door Herman, 26-12-2009 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ik ben al even bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe porter. Het is uiteindelijk een recept geworden van de Durden Park Beer Circle, een 1850 Whitbread Porter. Een paar eigen recepten zijn even in de wachtkamer beland.

Ik ga dit keer voor 15 liter bier:

 
TF Maris Otter Pale Ale3400 gram74,7%
Brown Malt700 gram15,4%
Black Malt200 gram4,4%
TF Crystal 120EBC150 gram3,3%
Carafa Spezial I100 gram2,2%

Hopstort wordt Fuggles met EK Goldings en Styrian Goldings. Omgerekend zou ik zo'n 93 gram moeten gebruiken, bij 4-6% alfazuur is dat zo'n 64-96 IBU. Ik heb het maar een beetje naar beneden bijgesteld, bitter is lekker maar we moeten niet overdrijven....  80 gram vind ik zat voldoende, mikkend op ca 50 40 IBU.

Ik richt me op een sg van 1.060-1.062.

De brown malt heb ik zelf gefabriekt. Palemout ca 45 minuten op 100C uitgedroogd. Vervolgens ca 30-45 min op 150 ºC en tenslotte ca 30-45 minuten op 175/180 ºC. Als je de korrel doorsnijdt, moet ie de kleur van inpakpapier hebben, de lichte variant. M.a.w. heel lichtbruin. Je moet dus af en toe de mout controleren (en proeven) om het proces te kunnen volgen en beoordelen. Deze mout ruikt echt heerlijk! Ik hoop dat hier wat van terugkomt in het bier, ik ga er in ieder geval wel van uit.

Als alles goed gaat wordt dit bier morgen gebrouwen. Mijn Fuller's gist is niet op tijd actief, een zakje S04 moet het werk doen. Maar dat vind ik een prima gistje voor een porter.

RobinB

Waarschijnlijk is de S04 nog wel beter dan de Fuller's gist voor een Whitbread porter, aangezien de S04 een whitbread gist is! :D

Herman

Ja, dat bedacht ik me later ook. Maar het was niet direct de bedoeling een Whitbread kloon te maken, doel is eerder een 'echte' porter te brouwen.

Hopmans

Citaat van: RobinB op 26-12-2009  21:21 uWaarschijnlijk is de S04 nog wel beter dan de Fuller's gist voor een Whitbread porter, aangezien de S04 een whitbread gist is! :D
Tja, het is alleen een korrel.......
Dus de vraag is: Wil je een echt bier, of een Lego-bier.




Herman

Ik hap. Wel even wat zinnigs opmerken hopmans, denk je nu echt dat je dat kunt proeven in een porter met een dergelijke bitterheid?

De-Geert

Leuk, ben benieuwd naar het effect van Brown malt. Ik heb zo'n zak bij Hop&Grape gekocht, moet er ook nog een keer iets mee maken.

Het recept ligt al klaar, maar het moet er nog ff van komen.


Herman

Ik heb, eigenwijs, toch nog wat caramout toegevoegd om niet te veel van een droge stout te krijgen. Beetje caramel voor het evenwicht zeg maar. Ik heb daarom 150 gram crystal 120ebc (Thomas Fawcett) toegevoegd.

Brown malt kopen is ook een idee, al was het maar om te kijken hoever je komt met zelf gemaakte brown malt.

MM

Citaat van: Herman op 27-12-2009  14:02 uIk heb, eigenwijs, toch nog wat caramout toegevoegd om niet te veel van een droge stout te krijgen. Beetje caramel voor het evenwicht zeg maar. Ik heb daarom 150 gram crystal 120ebc (Thomas Fawcett) toegevoegd.

Brown malt kopen is ook een idee, al was het maar om te kijken hoever je komt met zelf gemaakte brown malt.

Ik ben wel benieuwd wat je bevindingen zijn met de zelf gemaakte Brown malt.

Herman

Ik heb dit bier gisteravond gebrouwen. Omdat ik de kleur nog wat tegen vond vallen, heb ik alsnog 100 g Carafa Spezial toegevoegd. Wat weer iets te veel van het goede bleek te zijn. Haastige spoed...  Afijn, het ruikt en smaakt prima. Ben benieuwd hoe het straks met een beetje prik en alcohol zal smaken.

Het hoppen heb ik als volgt gedaan: 20 g Fuggles (4%) en 20 g EK Goldings (4%) en 40 g Styrian Goldings (2,9%). Alles FWH, kooktijd 90 minuten. Uitkomend op 40 IBU. SG 1.068 / 17 brix bij 15 liter wort. Da's 73% Efficiency, niet slecht bij bijna niet spoelen (ca 4 l spoelwater).

Ik ben gestart rond 18.30 en had de boel om 23.10 in de fles. Het mout was reeds geschroot, dat is mede reden voor de snelle brouwsessie. Inmiddels ook de troep afgewassen, da's toch het minst leuke onderdeel....

Herman

Het bier is inmiddels lekker aan het gisten. Omdat de brouwsessie pas gisteren heeft plaats gevonden, heb ik toch verse gist gebruikt. De Fullers opkweek was lekker actief en dus toegevoegd. Dat wordt regelmatig schudden, want de Fullers is een enorme plakgist. Je krijgt echt zo'n hele dikke koek onderin je gistingsfles.

MM

Citaat van: Herman op 30-12-2009  00:31 uIk heb dit bier gisteravond gebrouwen. Omdat ik de kleur nog wat tegen vond vallen, heb ik alsnog 100 g Carafa Spezial toegevoegd.

Had je de Brown malt te kort gebakken vond je?

Herman

Nee hoor, volgens mij niet. Ik vond alleen dat de algehele kleur wat donkerder moest zijn.

MM

Citaat van: Herman op 30-12-2009  22:54 uNee hoor, volgens mij niet. Ik vond alleen dat de algehele kleur wat donkerder moest zijn.

Ok bedankt, dan weet ik dat de manier waarop jij je Brown malt hebt gemaakt werkt.

Herman

Ben dit bier aan het hevelen. SG 1.018/1.020, Brix 9,4. Het monster smaakte mooi moutig, fijn bitter (niet te) met een beetje choco-koffie-koekjes smaak. Ben benieuwd hoe dit bier zich ontwikkeld.

Herman

Gisteravond gebotteld. SG en Brix waren ongewijzigd. Het bier heeft een heerlijke moutige geur en smaak. De afdronk is behoorlijk droog, ondanks de aanwezige restsuikers. Bittere chocolade was een van de associaties, daarnaast poedercacao, vers gebakken koekjes en veel hop.

Ben benieuwd hoe hij gecarboneerd smaakt, ik heb gebotteld met 5 g/l suiker. Er zat niet veel CO2 opgelost in het bier, het stond in de keuken op de vloerverwarming...

RobinB

Klinkt erg goed!
Maart mee naar 't gilde?  :proost:


Adrie

Citaat van: Herman op 01-02-2010  00:30 uGisteravond gebotteld. SG en Brix waren ongewijzigd. Het bier heeft een heerlijke moutige geur en smaak. De afdronk is behoorlijk droog, ondanks de aanwezige restsuikers. Bittere chocolade was een van de associaties, daarnaast poedercacao, vers gebakken koekjes en veel hop.

Ben benieuwd hoe hij gecarboneerd smaakt, ik heb gebotteld met 5 g/l suiker. Er zat niet veel CO2 opgelost in het bier, het stond in de keuken op de vloerverwarming...

Kan ik er vast een reserveren voor het volgende ruilbierevenement?  ;)

Herman

In maart zal hij wel op druk zijn, dus dat komt wel goed.

A3, staat genoteerd.

Herman

Bij het bottelen zag ik een vliesje op het bier, dit i.c.m. niet afgenomen vergisting sinds de heveling (ergo: het bier was al uitvergist), deed kaam vermoeden.

Ik zie het nu ook in flesjes terugkomen.... balen! Gelukkig doet het aan de smaak niets af, maar qua presentatie is het natuurlijk wel een tegenvaller.

Afijn, vandaag mijn eerste 1850 opengetrokken. Weinig koolzuur, maar dat was ook de bedoeling. De smaak is echt heel lekker. Veel donkere moutsmaken, cacao, zoet, bitter zonder de droge bite die je bij een stout aantreft. Hoeveel punten aftrek kun je bij een wedstrijd verwachten als je bier last heeft van kaam? Jacques? Oscar?

Hopmans

Zakt kaam uiteindelijk niet naar de bodem net als de andere gist?


Jacques

Citaat van: Herman op 07-02-2010  21:51 uHoeveel punten aftrek kun je bij een wedstrijd verwachten als je bier last heeft van kaam? Jacques? Oscar?

Voor een laagje kaam boven in de fles wordt bij mijn weten door geen enkele keurmeester puntenaftrek gegeven. Wel kan de kaaminfectie invloed hebben op de body van het bier heb ik gemerkt. Dat kan natuurlijk wel tot puntenaftrek leiden.

Oscar

Citaat van: Herman op 07-02-2010  21:51 uHoeveel punten aftrek kun je bij een wedstrijd verwachten als je bier last heeft van kaam? Jacques? Oscar?

Juist, als het niet in de geur en/of smaak zit en niet leidt tot gushing of andere afwijkingen zul je er geen punten aftrek voor krijgen.  :)

Herman

Hmm, toch merkwaardig. Ik had aftrek op punt van presentatie verwacht. Nu ja, eerst maar es afwachten hoe het bier zich ontwikkeld.

Oscar

Citaat van: Herman op 08-02-2010  21:42 uHmm, toch merkwaardig. Ik had aftrek op punt van presentatie verwacht.

Nou, als je het per se wilt.... wil ik er wel punten voor aftrekken hoor.  :D :D

Herman

Tja, dat zou wat wezen als jij hem zou keuren. Te veel voor informatie.... dan rest alleen de vraag: mag hij mij of mag hij mij niet?  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.