Geordie bitter / waterslot werkt niet / afsluiten gistvat

Gestart door wensen, 05-08-2004 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wensen

Ik heb voor het eerst met een kitje een poging gewaagd.
Het kitje heb ik hier nog nooit gezien, was geordie bitter.
Laten gisten in een kunststof gistingsvat met waterslot (met het bekende rode dopje) en dat heb ik totaal niet zien borrelen.
Ik meet nu een sg van 1005 ongeveer, en dat zou het ook moeten worden volgens de gebruiksaanwijzing
maar ik heb geen bubbeltje gezien.
Vanavond ga ik het bottelen, maar ik zal eerst maar proeven of het iets geworden is lijkt mij. Iemand ook al zoiets gehad ?

Adrie

Ha Wensen,

Waarschijnlijk sloot je vat niet goed af, waardoor er koolzuur langs een andere weg dan door het waterslot kon ontsnappen. Heb je wel een schuimlaag op je bier gezien tijdens de vergisting of heb je geroken dat er een vergisting plaatsvond? Wat was de dichtheid voordat je met de gisting begon?

Groeten,

A3

wensen

Nou, veel schuim heb ik niet gezien, maar volgens mij gistte het wel. inderdaad heb ik het bekende beginners plastic witte vat, wat niet echt afsluit.
Gisteravond heb ik gebotteld, na eerst een suikeroplossing toegevoegd te hebben, en er leek activiteit te zijn in het vat.
Ik heb ook geproefd, en het smaakte ook wel als bier. Onwijs bitter, maar het moet ook een bitter zijn natuurlijk.
Ik heb nu 55 flesjes staan, dus ik hoop wel dat het uiteindelijk te drinken is.....:+))
Zelfs als het helemaal niets wordt heb ik al veel geleerd van deze exercitie, en zal het volgende keer anders lopen.
Ik ga in ieder geval in een fles gisten, en gebruik dit witte vat alleen om te lageren evt.. Het kraantje is wel erg makkelijk samen met een hulpstuk om te bottelen. Hoef je niet aan te zuigen en zo...
Het stonk volgens mijn vrouw ontzettend naar bier in de keuken vanmorgen, dus ik hoop dat dat een goed teken is ;D

wim

Citaat van: wensen op 06-08-2004  10:40 uIk ga in ieder geval in een fles gisten, en gebruik dit witte vat alleen om te lageren evt.. Het kraantje is wel erg makkelijk samen met een hulpstuk om te bottelen. Hoef je niet aan te zuigen en zo...

Het vat sluit dus niet goed af. Nu is dit tijdens de hoofdgisting een minder groot probleem dan tijdens de lagering. Bij de hoofdgisting word en veel CO2 gevormd dat de o2 uit het vat duwt en zo een beschermlaag op het jongbier vormt. Bij de lagering wordt er minder CO2 gevormd en is de bescherming dus kleiner. sowieso heb je bij en fles minder headspace (ruimte voor het gistschuim op het jongbier) en is het risico dus groter dat het gebeuren door het waterslot heen borrelt. tenzij de fles natuurlijk echt aanzienlijk meer inhoud heeft dan de hoeveelheid bier.

Ik denk dat bijna iedereen hier gist in een vat en lagert in een fles. (of een ander vat natuurlijk. Je hebt ook goede gistvaten die tevens over een kraantje beschikken, maar je hebt ook betere hevels waar je gewoon even een simpele pompbeweging maakt en niet hoeft te zuigen.

Deze emmer die je nu hebt zou je kunnen gebruiken als ontsmettingsemmer, dus water, citroenzuur en sulfiet erin dan kun je er dingen in hangen en/of onder het kraantje afspoelen.

:degroeten:

Wim

Bas

Citaat van: wim op 08-08-2004  15:30 u... Ik denk dat bijna iedereen hier gist in een vat en lagert in een fles...

Nee hoor, ik gebruik zowel voor de primaire vergisting als voor de lagering flessen. Kun je stiekem gluren als het gist hard aan de slag is.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha wensen :proost:

Ik vergist ook niet in een vat hoor! Wel geprobeerd, maar door die afdichtingsproblemen ben ik toch snel weer overgestapt op een mandfles. Werkt prima tot zo'n 40 liter. Dan wordt tillen wel een hele zware klus! Voor een vat ook trouwens.

Edwin

wensen

Ik zit vanavond een eigen biertje te testen.
De schuimkraag is al mooi, het bier is 90 % helder, en de smaak is bitter
met een wat zurige nasmaak.
De smaak zal ongetwijfeld nog ontwikkelen, het is pas 2 weken geleden gebrouwen, en zit nu een dag of 5 onder de kroonkurk.
Ik heb dus nauwelijks gelagerd. Dit was dus mijn eerste kennismaking, en ik ben sowieso trots op het resultaat....
bijna 3 kratten met eigenbrouw bitter...
Feestje geven maar dan over een paar weken...

wensen

Nu staat het bier al enige tijd in de kelder...
Om de andere dag test ik er een.
Nu begint er steeds meer koolzuur opgenomen te worden in het bier.
Het blijft dus in het glas een beetje bubbelen.
Geduld is dus een schone zaak bij dat biermaken...
Ik neem er nog een... een bitter is lekker als het buiten warm is.

Sepovinho

Dag collega brouwers...
Ik ben een beginnende hobbybrouwer. Dus veel vragen en nog meer te leren. Maar ik ben blijkbaar niet de enige met een plastic gistvaten dat niet goed blijken te sluiten. Ik heb een reeks van zo'n vierkanten plastic vaten met rode deksel en tapkraantje onderaan. Die zagen mij er best wel goed uit. Wat ik dacht dat het meeste problemen zou geven (het kraantje onderaan) is het niet. Het is het deksel en meer bepaald de witte rubberen afsluitring die onvoldoende is en niet echt past. Na een aantal experimenten blijkt dit de naam gistvat niet waardig. De winkel zegt dat ze het probleem denken te kennen, maar daar stopt de communicatie :(. Ik zat nu te denken aan zelf een betere afdichtingsring te maken en hierover had ik graag jullie commentaar en/of opmerkingen. Welnu, als ik een siliconenkit koop bij de doe-het-zelf zaak en hiermee een dikke ring maak met het deksel van mijn gistvat als mal, kan ik dan zo geen afdichting ring zelf maken? Ik zou het deksel eerst inwrijven met detergent zodanig dat de siliconen niet plakken. Moet volgens mij lukken. Wat ik niet weet is of deze siliconen geschikt zijn voor gistingsactiviteiten. Het zou me verwonderen moest 1 van jullie dit experiment niet al gedaan hebben.
Zoals gezegd, alle suggesties welkom
Sepovinho...

TeVeHa

Ik zou het niet doen, het goedkoopst alternatief is een plastic vergistingsemmer van een 13 euro, als je geluk hebt sluit ie af, béter maar iets duurder is een plasticvat bij Brouwland 30 euro, nog béter is nog duurder natuurlijk. Mvg

Snelbier

Sommige goedkope gistvaten kun je luchtdicht krijgen door gietbramen voorzichtig glad te maken.
Als dat niet lukt: neem je verlies en neem afstand van dat gistvat.  Een tube kit kost al meer dan het vat..
Betere vaten (Speidel is mijn favoriet) besparen je véél ergernis en centjes.
Lekke vat wordt bottelvat of moutopslag, altijd makkelijk en niets aan verloren.
Ik snap best dat je de kosten wilt drukken, maar je snijdt jezelf in de vingers met deze reparaties..
Brouw gelukkig,  Snelbier.

Sepovinho

Bedankt voor de reacties.

In al mijn fustraties had ik al een Speidel gistvat besteld en moet toegeven dat dit een veeeel betere kwaliteit is. Die is dus dicht.
Spijtig dat ik deze info niet vroeger had. Ik zit nu met een reeks (zogezegde) gistvaten die ik als dure emmer kan gebruiken. Dat doet me natuurlijk 2 keer nadenken ivm andere aangeboden producten.
Ik hoop maar dat andere beginner-brouwers deze info meenemen en zich niet laten beetnemen.

Dus, nogmaals bedankt voor de info !!!
Sepovinho

André de Laat

Citaat van: Sepovinho op 16-04-2020  15:18 uDag collega brouwers...
Ik ben een beginnende hobbybrouwer. Dus veel vragen en nog meer te leren. Maar ik ben blijkbaar niet de enige met een plastic gistvaten dat niet goed blijken te sluiten. Ik heb een reeks van zo'n vierkanten plastic vaten met rode deksel en tapkraantje onderaan. Die zagen mij er best wel goed uit. Wat ik dacht dat het meeste problemen zou geven (het kraantje onderaan) is het niet. Het is het deksel en meer bepaald de witte rubberen afsluitring die onvoldoende is en niet echt past. Na een aantal experimenten blijkt dit de naam gistvat niet waardig. De winkel zegt dat ze het probleem denken te kennen, maar daar stopt de communicatie :(. Ik zat nu te denken aan zelf een betere afdichtingsring te maken en hierover had ik graag jullie commentaar en/of opmerkingen. Welnu, als ik een siliconenkit koop bij de doe-het-zelf zaak en hiermee een dikke ring maak met het deksel van mijn gistvat als mal, kan ik dan zo geen afdichting ring zelf maken? Ik zou het deksel eerst inwrijven met detergent zodanig dat de siliconen niet plakken. Moet volgens mij lukken. Wat ik niet weet is of deze siliconen geschikt zijn voor gistingsactiviteiten. Het zou me verwonderen moest 1 van jullie dit experiment niet al gedaan hebben.
Zoals gezegd, alle suggesties welkom
Sepovinho...

Heb je zoiets? https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/flessen-vaten-houten-tonnen/plastiek-vaten/gistingsvaten/d/drankvat-kunststof-hoekig-deksel-kraan-60-l

Sepovinho

Dag André,

Ja, ik gebruik nu een Speidel, het is wel de 20 L versie. Ik moet toegeven dat dit van een andere en betere orde is dan de serie "kunststof gistingsvat rechthoekig" die ik initieel had besteld. (ik zie nu dat er geen foto meer beschikbaar is op de site).
De 20 L Speidel versie was om te proberen en dit paste bij mijn hoeveelheid bier. Ik wilde uiteraard eerst eens proberen en weer geen reeks bestellen die niet dicht waren. Heb jij goede ervaringen met deze serie?

Een ander ding dat me enorm stoort is dat, na de winkel gecontacteerd te hebben, ze zeggen dat ze waarschijnlijk het probleem kennen. Daarna stoppen ze communicatie...

thx
Sepovinho

André de Laat

Citaat van: Sepovinho op 17-04-2020  11:03 uDag André,

Ja, ik gebruik nu een Speidel, het is wel de 20 L versie. Ik moet toegeven dat dit van een andere en betere orde is dan de serie "kunststof gistingsvat rechthoekig" die ik initieel had besteld. (ik zie nu dat er geen foto meer beschikbaar is op de site).
De 20 L Speidel versie was om te proberen en dit paste bij mijn hoeveelheid bier. Ik wilde uiteraard eerst eens proberen en weer geen reeks bestellen die niet dicht waren. Heb jij goede ervaringen met deze serie?

Een ander ding dat me enorm stoort is dat, na de winkel gecontacteerd te hebben, ze zeggen dat ze waarschijnlijk het probleem kennen. Daarna stoppen ze communicatie...

thx
Sepovinho

Eerlijk gezegd heb ik nooit over problemen met die gistvaten gelezen. Ik vind het verder niet erg netjes dat de communicatie stopt. Ik had ze uit het assortiment gehaald. Misschien (hopelijk) zijn er hier mensen die je verder kunnen helpen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.