Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geordie bitter / waterslot werkt niet / afsluiten gistvat  (gelezen 9853 keer)

Offline wensen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
Geordie bitter / waterslot werkt niet / afsluiten gistvat
« Gepost op: 05-08-2004 18:58 u »
Ik heb voor het eerst met een kitje een poging gewaagd.
Het kitje heb ik hier nog nooit gezien, was geordie bitter.
Laten gisten in een kunststof gistingsvat met waterslot (met het bekende rode dopje) en dat heb ik totaal niet zien borrelen.
Ik meet nu een sg van 1005 ongeveer, en dat zou het ook moeten worden volgens de gebruiksaanwijzing
maar ik heb geen bubbeltje gezien.
Vanavond ga ik het bottelen, maar ik zal eerst maar proeven of het iets geworden is lijkt mij. Iemand ook al zoiets gehad ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:geordie bitter
« Reactie #1 Gepost op: 06-08-2004 09:02 u »
Ha Wensen,

Waarschijnlijk sloot je vat niet goed af, waardoor er koolzuur langs een andere weg dan door het waterslot kon ontsnappen. Heb je wel een schuimlaag op je bier gezien tijdens de vergisting of heb je geroken dat er een vergisting plaatsvond? Wat was de dichtheid voordat je met de gisting begon?

Groeten,

A3

Offline wensen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 06-08-2004 10:40 u »
Nou, veel schuim heb ik niet gezien, maar volgens mij gistte het wel. inderdaad heb ik het bekende beginners plastic witte vat, wat niet echt afsluit.
Gisteravond heb ik gebotteld, na eerst een suikeroplossing toegevoegd te hebben, en er leek activiteit te zijn in het vat.
Ik heb ook geproefd, en het smaakte ook wel als bier. Onwijs bitter, maar het moet ook een bitter zijn natuurlijk.
Ik heb nu 55 flesjes staan, dus ik hoop wel dat het uiteindelijk te drinken is.....:+))
Zelfs als het helemaal niets wordt heb ik al veel geleerd van deze exercitie, en zal het volgende keer anders lopen.
Ik ga in ieder geval in een fles gisten, en gebruik dit witte vat alleen om te lageren evt.. Het kraantje is wel erg makkelijk samen met een hulpstuk om te bottelen. Hoef je niet aan te zuigen en zo...
Het stonk volgens mijn vrouw ontzettend naar bier in de keuken vanmorgen, dus ik hoop dat dat een goed teken is ;D

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2004 15:30 u »
Ik ga in ieder geval in een fles gisten, en gebruik dit witte vat alleen om te lageren evt.. Het kraantje is wel erg makkelijk samen met een hulpstuk om te bottelen. Hoef je niet aan te zuigen en zo...

Het vat sluit dus niet goed af. Nu is dit tijdens de hoofdgisting een minder groot probleem dan tijdens de lagering. Bij de hoofdgisting word en veel CO2 gevormd dat de o2 uit het vat duwt en zo een beschermlaag op het jongbier vormt. Bij de lagering wordt er minder CO2 gevormd en is de bescherming dus kleiner. sowieso heb je bij en fles minder headspace (ruimte voor het gistschuim op het jongbier) en is het risico dus groter dat het gebeuren door het waterslot heen borrelt. tenzij de fles natuurlijk echt aanzienlijk meer inhoud heeft dan de hoeveelheid bier.

Ik denk dat bijna iedereen hier gist in een vat en lagert in een fles. (of een ander vat natuurlijk. Je hebt ook goede gistvaten die tevens over een kraantje beschikken, maar je hebt ook betere hevels waar je gewoon even een simpele pompbeweging maakt en niet hoeft te zuigen.

Deze emmer die je nu hebt zou je kunnen gebruiken als ontsmettingsemmer, dus water, citroenzuur en sulfiet erin dan kun je er dingen in hangen en/of onder het kraantje afspoelen.

:degroeten:

Wim

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 09-08-2004 10:37 u »
... Ik denk dat bijna iedereen hier gist in een vat en lagert in een fles...

Nee hoor, ik gebruik zowel voor de primaire vergisting als voor de lagering flessen. Kun je stiekem gluren als het gist hard aan de slag is.

Grt, Bas H.

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2004 09:03 u »
Ha wensen :proost:

Ik vergist ook niet in een vat hoor! Wel geprobeerd, maar door die afdichtingsproblemen ben ik toch snel weer overgestapt op een mandfles. Werkt prima tot zo'n 40 liter. Dan wordt tillen wel een hele zware klus! Voor een vat ook trouwens.

Edwin

Offline wensen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-08-2004 23:40 u »
Ik zit vanavond een eigen biertje te testen.
De schuimkraag is al mooi, het bier is 90 % helder, en de smaak is bitter
met een wat zurige nasmaak.
De smaak zal ongetwijfeld nog ontwikkelen, het is pas 2 weken geleden gebrouwen, en zit nu een dag of 5 onder de kroonkurk.
Ik heb dus nauwelijks gelagerd. Dit was dus mijn eerste kennismaking, en ik ben sowieso trots op het resultaat....
bijna 3 kratten met eigenbrouw bitter...
Feestje geven maar dan over een paar weken...

Offline wensen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2004 17:42 u »
Nu staat het bier al enige tijd in de kelder...
Om de andere dag test ik er een.
Nu begint er steeds meer koolzuur opgenomen te worden in het bier.
Het blijft dus in het glas een beetje bubbelen.
Geduld is dus een schone zaak bij dat biermaken...
Ik neem er nog een... een bitter is lekker als het buiten warm is.