Periodiek systeem der biertypen

Gestart door dennis, 18-12-2009 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 28-12-2009  16:49 uKolsch is een hybride gist.
Of misschien is dat wel een onzin-kreet.
Robin?
Ik ben geen Robin, maar hij ongeveer hetzelfde zeggen.
Kolsch-gist is S. cerevisiae, dus bovengist. Dat'ie goed bij lage temperatuur goed "functioneert" doet daar niets aan af. Een ondergister (S. Pastorianus) wordt bij hoge temperatuur ook niet zomaar een bovengister.


Hopmans


RobinB

Ik had het niet beter kunnen zeggen Geert ;)

Albertus


De feestdagen zijn ideaal om achter de computer te hangen.
Het "Periodiek Systeem der Bierstijlen" is af.
Hier kun je een pdf downloaden die, als het goed is, ook in groot formaat is af te drukken.

Bert

Plaatje:




j3r03nq

Heb je niet per ongeluk de ondergistende met de bovengistende verward?

Albertus

Citaat van: Sonoride op 02-01-2010  15:02 uHeb je niet per ongeluk de ondergistende met de bovengistende verward?

Stom, stom, ik ga een verbeterde versie plaatsen. :verbergen:

[edit] Een en ander is verbeterd [/edit]


Bert


Oscar

Citaat van: Albertus op 02-01-2010  14:55 uHet "Periodiek Systeem der Bierstijlen" is af.

 :groots: :groots: :groots: Geweldig !!!  :groots: Een mooie aanvulling op de Biertypengids

RoodeLeeuwVenlo

Misschien een beetje een 'op de letter' opmerking, maar waarom kies je bij bovengisters voor 'Bokbier' en bij ondergistend voor 'Bock'?
Waarom deze spelling?
Louis

Hopmans

Bokbier is Nederlands, dus kan een hooggister zijn.
Bock is Duits.
Tot de nieuwe spelling geloof ik.
Nu is het bij ons ook bock meen ik?
Lekkere prutsers die achter het groene boekje zitten....


Herman

Mooi hoor. Nu moet Jacques nog even per stijl een klikbare link maken naar het betreffende onderdeel in Rebie en bewezen recepten.

Jacques

Citaat van: Herman op 02-01-2010  22:58 uNu moet Jacques nog even per stijl een klikbare link maken naar het betreffende onderdeel in Rebie en bewezen recepten.

Dat lijkt mij meer iets voor Bert.
Een link naar Rebie is voldoende.

Oscar

Citaat van: Herman op 02-01-2010  22:58 uNu moet Jacques nog even per stijl een klikbare link maken naar het betreffende onderdeel in Rebie en bewezen recepten.

Dit is forumtechnisch niet mogelijk denk ik..en wellicht dat Bert hier en daar nog wel wat verbeteringen zal maken.

Albertus

Citaat van: Oscar op 02-01-2010  23:21 uDit is forumtechnisch niet mogelijk denk ik..en wellicht dat Bert hier en daar nog wel wat verbeteringen zal maken.

Inderdaad, ik heb even overwogen bij elk bier een omschrijving en recept te plaatsen. Maar dit overzicht is toch echt meer bedoeld als decoratie dan als een soort biertypengids. Er is genoeg in dit forum te vinden voor het serieuze werk.

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 02-01-2010  23:26 uik heb even overwogen bij elk bier een omschrijving en recept te plaatsen.

Dit is niet te doen, tenzij je een boek wilt schrijven over biertypen en bijbehorende bewezen recepten. :)

Oscar

In welk programma heb je dit gemaakt?

Albertus

Citaat van: Oscar op 02-01-2010  23:30 uDit is niet te doen, tenzij je een boek wilt schrijven over biertypen en bijbehorende bewezen recepten. :)

Inderdaad, zo'n boek is er al. ;D En een herdruk zou welkom zijn. ;D

Bert

de sleutel

Bert, op welk boek doel je?

Hans

Albertus

Citaat van: de sleutel op 02-01-2010  23:52 uBert, op welk boek doel je?

De Biertypengids van Derek Walsh, helaas alleen nog antiquarisch te verkrijgen.

Bert

dennis

Bert, ik vind hem prachtig geworden!

Albertus

Citaat van: Oscar op 02-01-2010  23:32 uIn welk programma heb je dit gemaakt?

Excel

Bert

Adrie

Ha Bert,

Heel mooi, maar ik heb toch wel een paar opmerkingen:

Ik zou bij een reeks de lichte bieren bovenaan zetten en naar beneden toe oplopende begin SG's hanteren (bijvoorbeeld eerst
blonde, dan sterke blonde)
Wat doet een BPA tussen saison en sterke saison? En wat doet de (Nederlandse?) bok daaronder. Waarom staat die bok niet bij de bock?
Waarom staan de bitters niet naast de pale ales?
American Lager zou ik in de rij ernaast zetten en Oktoberfest onder Märzen. Oktoberfest is immers veel meer verwant met (bijna identiek aan) Märzen en heeft veel minder met Dortmunder te maken. Misschien samenvoegen?
Rauchbier is een rare eend in de bijt. Als je Rauchmärzen bedoelt hoort hij bij de Märzen/Oktoberfest (sowieso bij de ondergisters en niet bij de hybride bieren).

Albertus

Citaat van: Adrie op 03-01-2010  12:41 uHeel mooi, maar ik heb toch wel een paar opmerkingen:

Niet te serieus naar kijken. Het overzicht is een plaatje, daarom ook de keuze voor een oplopend EBC in plaats van SG of alc%. Het is een decoratie en hoogstens bedoeld om een discussie over biertypen los te maken (en dat is dus kennelijk gelukt ;D). Voor het serieuze werk hebben we andere bronnen.

Bert

Albertus

Een aantal opmerkingen van Adrie heb ik overgenomen. De pdf is aan aangepast.

Citaat van: Adrie op 03-01-2010  12:41 uIk zou bij een reeks de lichte bieren bovenaan zetten en naar beneden toe oplopende begin SG's hanteren (bijvoorbeeld eerst
blonde, dan sterke blonde)
Vanwege het decoratieve effect heb ik gekozen voor bierkleur.

CiteerWat doet een BPA tussen saison en sterke saison?
Heb ik omgedraaid, dit kon zonder het kleurverloop te verstoren.

CiteerEn wat doet de (Nederlandse?) bok daaronder. Waarom staat die bok niet bij de bock?
Die bok staat daar als bovengistende bok. Zelfs Belgen hebben ooit wel eens een bok gebrouwen.

CiteerWaarom staan de bitters niet naast de pale ales?
Terechte vraag, heb ik omgedraaid.

CiteerAmerican Lager zou ik in de rij ernaast zetten en Oktoberfest onder Märzen. Oktoberfest is immers veel meer verwant met (bijna identiek aan) Märzen en heeft veel minder met Dortmunder te maken. Misschien samenvoegen?
Gewijzigd.

CiteerRauchbier is een rare eend in de bijt. Als je Rauchmärzen bedoelt hoort hij bij de Märzen/Oktoberfest (sowieso bij de ondergisters en niet bij de hybride bieren).
Rauchbier is een vreemde eend in de bijt, daarom staat hij bij overige bieren.

Bert


Edgar

Respect voor het hier getoonde inzicht in de relaties tussen verschillende biertypen. Hoewel ik graag volgens type brouw, blijft er in mijn hoofd maar weinig hangen van deze verhoudingen. Zo'n poster aan de muur zou best aardig zijn. Heel misschien zou het mogelijk zijn Albert, om dit overzicht op te maken in posterprint-vriendelijke opmaak, zodat we het zelf zouden kunnen laten afdrukken bij een of andere copyshop/posterprintzaak of posterprinten.nl (geen idee of dat bestaat maar het zal vast wel)?

Adrie

Citaat van: Albertus op 03-01-2010  13:26 uEen aantal opmerkingen van Adrie heb ik overgenomen. De pdf is aan aangepast.

Hardstikke mooi. Ik ben met je eens dat er een paar arbitraire elementen in zitten, maar dat krijg je er nu eenmaal niet uit. Bieren laten zich niet gemakkelijk in typen persen en typen niet in een periodiek systeem. Gelukkig maar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.