Periodiek systeem der biertypen

Gestart door dennis, 18-12-2009 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


JWVG

Citaat van: Albertus op 26-12-2009  09:38 uDie uitdaging wil ik wel aangaan. Aan de opzet/indeling verander ik niets, maar wel natuurlijk een aantal "Amerikanen" vervangen door "Europeanen".

Veel succes! Maar de charme van Belgische bieren is natuurlijk wel dat ze maar zeer gebrekkig in een type vallen.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: TreinJan op 26-12-2009  10:12 uLees dit:
http://zythophile.wordpress.com/2009/12/19/the-beeriodic-table-beautifully-executed-fatally-flawed/

Bedankt voor de link Jan!

CiteerI'm not sure a "beeriodic table" is even possible, since beer styles are more like a Venn diagram – maybe a multi-dimensional Venn diagram. They overlap with each other, they merge into each other, they link up across "beerspace" in strange ways.

Een artikel naar mijn hart. Biertypen zijn niet strak te onderscheiden, ze overlappen elkaar. Het is maar net waar de indeler de grens legt. En die grens is altijd discutabel. Consensus over biertypen, pfoe, dat is nog een heel lang eind te gaan...

JWVG

..... wat niet wegneemt dat het echt een fantastisch ding is dat ik zeker uit ga printen en prominent ophangen  :groots:. Soms (ik zou bijna zeggen: vaak) is een goed idee te verkiezen boven de rommelige werkelijkheid.

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: TreinJan op 26-12-2009  10:12 uLees dit:
http://zythophile.wordpress.com/2009/12/19/the-beeriodic-table-beautifully-executed-fatally-flawed/

Leuk stukje. Het geeft maar weer eens aan dat je het onderwerp van deze draad niet serieus moet nemen.
Voor mij blijft het, al of niet "vertaald" naar Europese maatstaven, een stuk decoratie in je brouwruimte dat een mooie aanleiding zal vormen om met niet-brouwers over biertypen te praten.
Er zijn te veel parameters (bierkleur, alcohol, boven/ondergisters, wel/niet zuur, moutsoort) om in een twee-dimensionaal model te vangen.

Bert

Jacques

Citaat van: JWVG op 26-12-2009  10:31 uSoms (ik zou bijna zeggen: vaak) is een goed idee te verkiezen boven de rommelige werkelijkheid.

En vanwege het idee laten we heel wat biertypen weg... Er zijn veel meer biertypen te onderscheiden dan dat er elementen zijn.

Geef mij maar een rommelige werkelijkheid, dat heb ik veel liever dan een strakke indeling. En dat geldt op nagenoeg ieder gebied!

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 26-12-2009  10:39 uEn vanwege het idee laten we heel wat biertypen weg... Er zijn veel meer biertypen te onderscheiden dan dat er elementen zijn.

Maak eens een lijstje? Meer dan 100 ?

Hopbier

Maarten

Citaat van: Drents Hopbier op 26-12-2009  10:53 uMaak eens een lijstje? Meer dan 100?

Hopbier

Ik vroeg het me ook al af. Het zijn er best veel, Jacques!

Jacques

Citaat van: Maarten op 26-12-2009  11:07 uIk vroeg het me ook al af. Het zijn er best veel, Jacques!

Het is maar net op welk detailniveau je onderscheid maakt. Kijk maar eens naar een indeling van Duitse bieren gemaakt door een Duitser. Zeer subtiele verschillen in stijl worden gezien als verschillende biertypen. En onderscheiden wij bijvoorbeeld niet Nederlands bockbier ten opzichte van Duits bockbier. En dan weer ondergistend en bovengistend. Nederlands tarwebock is weer wat anders dan een Duitse Weizenbock. Zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan.

Hopmans

Ik mis sowieso de:

-Sterke blond
-Amerikaanse blonde ale
-Nederlandse bokbier
-Hollands oud bruin
-Amsterdamse stout
-Haarlems Gruitbier
-Gerstebier
-Zoetbier

Kortom ik haat die hokjes.
Ze belemmeren de Nederlandse biercultuur.
Het is zelfs al lastig om niet in die hokjes te denken.



RobinB

Ach jongens, neem toch niet alles zo serieus...
Als iemand het toch leuk vind is dat toch ook goed?
???

Oscar

....en we zijn weer terug bij de eeuwige biertypen discussie  :dansen: Het blijft een leuk idee en dan vooral om de niet bierkenners of de beginnende brouwers er op te wijzen ( :D) dat er veel meer is dan pils, dubbels, trippels en blondes. Dus in die zin voor hun weer een verrijking.

Gezien het aantal biertpen kun je wellicht per land zo'n "Beiriodiek stelsel" maken. Dan heb je een aantal mooie overzichten en ook meteen duidelijk welke stijl uit welk land komt.  :brouwen:

Hopmans

Citeer....en we zijn weer terug bij de eeuwige biertypen discussie
Ik dank God op mijn blote knieën dat ik eindelijk van dit gezeik af ben.
Ik mag niet meer meedoen met wedstrijden, dus ik hoef niet meer in hokjes te denken.
Mijn geest is bevrijd.
YYYEEEEEEHHHAAAAAAAHHHHHHH !!!!!!!
 :dansen: :elifant: :hoera:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 26-12-2009  19:13 uIk mag niet meer meedoen met wedstrijden, dus ik hoef niet meer in hokjes te denken.
Mijn geest is bevrijd.

En daar had je dat voor nodig... :weetniet: Je zit nu nog met een "groter struikelblok". Je moet denken in de richting van de consument... :nut:  ;)  :biersmile: :brouwen:

Hopmans

Dat zit wel goed.
Ik ga brouwen zoals ik denk hoe het hoort.
Als ik concessies moet doen, dan kap ik ermee.
Ik brouw mijn bier zoals iedere hobbybrouwer dat doet: uit natuurlijke grondstoffen.
Het zal niet het goedkoopste potje worden, maar het is wel pure ambacht.
Het is simpelweg het enige wat je kan doen op zo'n schaal; Je stinkende best doen.
Je hebt gewoon geen andere keus als newbee.
Nu nog hopen dat de installatie doet wat ik wil.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 26-12-2009  19:37 uNu nog hopen dat de installatie doet wat ik wil.

Hoop ik ook voor je, maar houd er rekening mee dat dat in eerste instantie niet helemaal zo is..

Albertus


Kladje voor de indeling. Schoppen maar!

Bert



MM

Ik vind het een mooi concept Albertus. Ik vraag me alleen af waarom je een kopje 'Bitters' hebt en daaronder alleen maar Engelse en Amerikaanse Pale ales hebt staan en de Engelse Bitters onder het kopje 'Ales'.

Ik heb het idee dat Engelse Bitters en Pale ales vergelijkbare bieren zijn.

Albertus

Citaat van: MM op 27-12-2009  16:06 uIk vind het een mooi concept Albertus. Ik vraag me alleen af waarom je een kopje 'Bitters' hebt en daaronder alleen maar Engelse en Amerikaanse Pale ales hebt staan en de Engelse Bitters onder het kopje 'Ales'.

Ik heb het idee dat Engelse Bitters en Pale ales vergelijkbare bieren zijn.

Foutje, er zijn koppen verwisseld. Gelukkig meer een kladje.

Bert

MM

Citaat van: Albertus op 27-12-2009  16:16 uFoutje, er zijn koppen verwisseld. Gelukkig meer een kladje.

Bert

Zolang het resultaat maar mooi wordt.

RoodeLeeuwVenlo

Kölsch bij ondergistend?
Louis

Hopmans

Geen bovengistende bok?

*EDIT*
Ik zie 'm.

Goed bezig!
 :duimop:

Albertus

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 28-12-2009  15:04 uKölsch bij ondergistend?
Louis

Foutje :verbergen:

Bert

Hopmans

Citaat van: Albertus op 28-12-2009  15:46 uFoutje :verbergen:
Niet helemaal.
Kolsch is een hybride gist.
Of misschien is dat wel een onzin-kreet.
Robin?


Albertus

Citaat van: Hopmans op 28-12-2009  16:49 uNiet helemaal.
Kolsch is een hybride gist.
Of misschien is dat wel een onzin-kreet.
Robin?

Dat klopt. Kölsch moet dan ook in het "Periodiek Systeem der Biertypen" bij Alt in de buurt staan.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.