Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nederlander in Roemenie  (gelezen 6537 keer)

Offline Sibiu

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ro
Nederlander in Roemenie
« Gepost op: 12-12-2009 23:01 u »
Hallo allemaal
Even voorstellen ik woon al enige tijd in RoemeniŽ (sibiu)
In het verleden heb ik al enige keren zelf bier gebrouwen en en heb deze hobby weer opgepakt,
Het is hier zeer moeilijk om de benodigde spullen te krijgen zoals mout,hop en gist gelukkig heb ik via via de kans gekregen
om 100 Kg pilsmout 3 ebc te kopen (Becks bier) alleen de hop willen zij mij niet leveren maar gelukkig heeft mijn zoon mij enige soorten kunnen toesturen.
De gist die ik gebruik is van Westmalle triple en van augustijn bier die ik afgelopen zomer heb meegenomen uit Nederland.
Het leidingwater hier is bagger veel chloor en roest dus haal ik altijd mijn water op in de bergen waar je bronnen heb met heel zacht water.
Bierbrouwen hier in roemenie is niet populair wel het maken van wijn en tsjoeika ook wel genoemd palinka 60% alc
Na mij eerst brouwsel hier een tripel via de huis thuin en keuken methoden 30 ltr kreeg ik veel intresse van buren die mijn biertje wel eens wilde proeven en zij waren zeer tevreden over het resultaat ik zelf ook body kon beter maar voor de rest super
Ik ben van plan om een herms installatie te gaan maken en pluis dan ook helemaal dit forum af om te kijken wat ik nodig heb
De rvs pannen 40ltr heb ik al , gamellen kennen ze niet bierfusten wel maar die verkopen ze niet graag aan particulieren.
Het is dus hier erg behelpen maar ik heb er vertrouwen in dat dit allemaal wel goed komt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Nederlander in Roemenie
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2009 23:08 u »
Zo te lezen is het wat roeien met de riemen die je hebt.

Maar als je al Westmalle gist hebt dan moet het mogelijk zijn om lekker bier te maken. Bijvoorbeeld een mooi blond bier.

Teelt Roemenie geen eigen hop? Anders zou je op zoek kunnen gaan naar hopboeren in de regio.

Op het forum staat erg veel informatie, doe er je voordeel mee.

Succes met brouwen in Roemenie.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2009 23:08 u »
Leuk dat je verslag doet van jouw brouwpogingen in Roemenie.

Hou ons vooral op de hoogte.

Ik ken mensen die zo af en toe transporten naar Roemenie regelen (met name lokale bouwprojecten in de zomer). Misschien kan er wel eens iets meegestuurd worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2009 23:29 u »
Welkom hier op het forum!

Zo te lezen moet je inventief zien om in roemeniŽ zelf bier te brouwen, maar als je al contact hebt met een brouwerij, zou ik dat contact wel aanhouden. En zoals je leest is er via dit forum veel te regelen. Het is eigenlijk het beste bierbrouwers netwerk van het Nederlands sprekend deel van de wereld  :)  Doe er inderdaad je voordeel mee... :brouwen:

En promoot het zelf bierbrouwen in RoemeniŽ... dan heb je wat meer draag kracht voor het bestellen van ingrediŽnten.  :biersmile:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2010 16:31 u »
Levert Brouwland niet in RoemeniŽ? Of is dit een tť dure optie (transport)?  :weetniet:

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2010 17:03 u »
Welkom welkom! Wel fijn om goed spul te kunnen maken in een land waar het niet te krijgen is  :biersmile: Maar kun je inderdaad per post niet zaken bestellen, zoals bijv. gistzakjes of hop. Erg licht en dus vast niet duur. Of doet de douane erg moeilijk over zulke zaken?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2010 17:08 u »
Welkom!

Hopelijk heb je wat aan het forum, en hopelijk kun je je ingredienten daar verkrijgen! Volgens mij wordt er wel hop geteeld in Roemenie!

Offline Sibiu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2010 17:19 u »
Ik laat mijn spullen vervoeren via Atlassib uit Amsterdam dit is een busonderneming die alles voor mij meeneemt a Ä 1 per kg en gelukkig heb ik een zoon die voor mij naar Brouwland gaat en vandaaruit dit naar Amsterdam brengt zodat het dan binnen 4 dagen bij mij in Sibiu is maar misschien kan ik beter contact opnemen met Brouwland om het direct naar Atlassib in amsterdam te sturen.
Nieuwtje ik heb gisteren zo mijn iwaki MD30-R 220 pomp bezorgt gekregen mijn eerste aankoop voor een herms installatie kosten Ä 25 via een vriend van mijn zoon hij gebruike deze als aqariumpomp.

Offline wiwi

• Super lid
  • Land: be
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2010 18:00 u »
IngrediŽnten regelen is op die manier nog een uitdaging op zich, schitterend! De voldoening van een goed bier wordt zo alleen maar groter.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2010 19:03 u »
Sibiu, nu zie ik op de site van Brouwland (doorklikken op verdelers) dat er ůůk een verdeler zit in RoemeniŽ:

BRICO IDEEA SRL

16, Ghe. Petrascu ST
031598 Bucharest
Telefoon: +40 745 349 791
Fax: +40 21 324 45 20
E-mail adres: vanzari@fabrica-de-bere.ro
webpagina: http://www.fabrica-de-bere.ro

Als ik me niet vergis ong. 275 kilometer van Sibiu. Doe er je ding mee!  8)

Offline Sibiu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2010 19:29 u »
Dank je wel menno maar heb je de prijs gezien wat het hier in RoemeniŽ kost 4.1 ron=Ä 1 en heb hem zojuist gebeld maar hij kan mij nu niets leveren heeft totaal niets op voorraad is alleen een agent die alles in Duitsland besteld maar toch bedankt voor jou tip.  :groots:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2010 20:15 u »
Mijn Roemeens is wat roestig. Ik had anders graag vůůr het posten je de volledige info willen verstrekken...  ;D

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #12 Gepost op: 21-01-2010 21:28 u »
Hallo "Sibiu", welkom op het forum.
Woon je in of bij de stad? Prachtige stad hť.
Zelf heb ik kennisen in Agnita bij jou in de buurt en in Brasov. Ik ga er regelmatig heen. Overigens is het Roemeense bier niet zo slecht. Dat je zelf gaat brouwen betekent dus dat je wat specialer bier wilt gaan maken?

Mooi land en fijne mensen daar, ze wensen je gezondheid door reeds bij het ontbijt een glas rakiu of palinka van 60% te schenken. Dat doodt de verkeerde bacteriŽn die je 's nachts oploopt!

Wie weet, komen we elkaar misschien nog wel eens tegen.

Anton

Offline Sibiu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 21-01-2010 21:39 u »
Hoi Anton
Leuk om te horen dat jij ook wel eens in Roemenie komt mocht je er weer komen hierbij nodig ik jou uit om mijn biertje te proeven die ik hier probeer te maken

Offline Sibiu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 21-01-2010 21:42 u »
Ja en ik woon in Sibiu vlak bij de MC.Donald als je Sibiu komt binnen rijden vanaf Sebes

Offline Anton

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 21-01-2010 21:54 u »
Hoi Anton
Leuk om te horen dat jij ook wel eens in Roemenie komt mocht je er weer komen hierbij nodig ik jou uit om mijn biertje te proeven die ik hier probeer te maken
Bedankt voor de uitnodiging.
Dan breng ik er wat van mij mee. :proost2:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2010 09:44 u »
Sibiu Bună ziua, bun venit, bun venit şi, chiar dacă sunteţi Ón Belgia.  :proost:

( Сибиу Здравствуйте, добро пожаловать, добро пожаловать, и даже если вы находитесь в Бельгии )

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2010 13:14 u »
Anton:
Ik sprak over je zoektocht naar brouwspul in romenie met mijn  broer, gezien hij en vrienden regelmatig roemenie bezoeken.
Het advies wat hij gaf kijk eens op www.roemenie.nl en www.Nederland.ro ,hier kan je meer Nederlanders in RoemeniŽ vinden.
Succes met de b(r)ouw!

Offline Anton

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2010 19:05 u »
Anton:
Ik sprak over je zoektocht naar brouwspul in romenie met mijn  broer, gezien hij en vrienden regelmatig roemenie bezoeken.
Het advies wat hij gaf kijk eens op www.roemenie.nl en www.Nederland.ro ,hier kan je meer Nederlanders in RoemeniŽ vinden.
Succes met de b(r)ouw!

Aldo;
Ik denk dat je berichtje voor Sibiu bedoeld is, toch?

Anton

Offline Anton

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2010 19:18 u »
Sibiu Bună ziua, bun venit, bun venit şi, chiar dacă sunteţi Ón Belgia.  :proost:

( Сибиу Здравствуйте, добро пожаловать, добро пожаловать, и даже если вы находитесь в Бельгии )

Ronnie,
Howel ik geen Roemeens spreek begrijp ik het een en ander wat er staat.
Iets van Sibiu is een mooie stad en welkom, welkom....
Tussen de haakjes staat ongeveer hetzelfde wat ik kan lezen omdat ik vaak in Rusland en Bulgarije gewerkt heb.
Maar dit cyrillische schrift ben ik nog nooit in RoemeniŽ tegen gekomen.
Wat is de reden van jouw geschrijf als ik vragen mag?

Groet,
Anton

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2010 20:35 u »
Aldo;
Ik denk dat je berichtje voor Sibiu bedoeld is, toch?

Anton

Alweer een  oooooops :verbergen:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2010 21:34 u »
..Tussen de haakjes staat ongeveer hetzelfde wat ik kan lezen omdat ik vaak in Rusland en Bulgarije gewerkt heb...Maar dit cyrillische schrift ben ik nog nooit in RoemeniŽ tegen gekomen.Wat is de reden van jouw geschrijf als ik vragen mag?

Hihi, ik wilde hem es begroeten in de taal van ginder. En in 't russisch voor het geval ie de Romaanse taal van RoemeniŽ nog niet zou kennen. Maar inderdaad, in het huidige RoemeniŽ is geen cyrillisch schrift. Dat oostelijk stukje is nu een andere republiek, niet?

Je hebt ook nog in Rusland gewerkt? -leuk, ik ook, toen het nog Sovjet Unie was, in de tijd van de Glasnost onder Gorbie, welbepaald in mei 1986, de kernramp van Tsjernobyl was net gebeurd. Ik ben stralend huiswaarts gekomen..

Ondertussen zullen ze daar al beter bier hebben denk ik? Het enige deftige dat ik toen kon krijgen was Beck's bier uit de Berioska.
Jongens waren dat tijden. Heb daar nog dagelijks kaviaar gegeten als konfituur! (de goede dikke blauwe, ossetrina of zoiets). En ruilhandel: een stang sigaretten voor 2 zeer grote blikken kaviaar (hotelverpakking).. uit de binnenzak van de maitre d'hotel..

Heb af en toe es schrikgehad ook: de KGB die me in de gaten had..

Toen ik daar een poos verbleef zei ik tegen mijn collega: dat land houdt het geen 10 jaar meer uit... hewel...het heeft geen 5 jaar meer geduurd... 

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #22 Gepost op: 22-01-2010 21:37 u »
Tsja, ik begrijp er ook niks van, Roemeens is een taal die lijkt op Italiaans (Oud Romeins) en heeft niets te maken met het Cyrillisch schrift.

Offline Anton

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 22-01-2010 22:10 u »
MoldaviŽ is tegenwoordig een op zich zelf staand land, maar of men daar het cyrillische schrift heeft weet ik niet.
In Rusland , ten minste in St. Petersburg is Baltyka heel goed te drinken. Ik was er op montage tussen 2001 en 2007 ook in o.a. Moskou, Gatschina en nog wat kleinere steden.
Eten in restaurants is erg duur, een simpele piza kost b.v. 50 euro. Ik heb er altijd prettig gewerkt, vriendelijke mensen als je hen, en zij jou een beetje kennen.

Tags: