Reinigen tapinstallatie

Gestart door Jacques, 06-12-2009 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik tegenwoordig een heuse tapinstallatie. Daarin sta ik niet alleen. Meerdere van ons hebben een dergelijke installatie in huis. Martin gaat er zelfs bierfestivals mee af ter promotie van zijn bier.

Tot nu toe spoelde ik na gebruik alleen de de leidingen goed door met water. Nu ik recent geconfronteerd ben met een Brett infectie wil ik hier kritisch naar kijken. Alleen water reinigt niet, dat weten we allemaal wel.  ;D

Op tapclean.nl zag ik deze reinigingsmiddelen.
Het is duidelijk als je een reinigingsmiddel wilt gebruiken dat het beste een reinigingsmiddel kunt gebruiken op zuurstofbasis. Maar die sponsjes worden die ook gebruikt en hoe brengen jullie die in de leidingen. Gebruik je grotere sponsjes dan de doorsnede van de leiding?



Ik dacht dat we hier ook een lid hebben die ook bierwacht is. Misschien dat die ons goede tips kan geven.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 06-12-2009  21:13 u

Weet je zeker dat het sponsjes zijn?

Hopbier

Liemingbrouwer

Na het tappen doe ik het zo; ik vul een klein vaatje met oxonia, de bierleiding aan het vat verwijder ik en daar steek ik zo'n sponsje in.
Eigenlijk heb ik geen ronde maar buisvormige sponsjes, maar dat maakt niet uit, de sponsjes zijn iets groter als de binnendiameter.
Bierleiding op het vat met oxonia en druk erop en tappen maar tot het sponsje in de emmer valt, dan stop ik en steek het sponsje terug in de bierleiding en opnieuw...
Na drie of vier keer doorsturen van het sponsje laat ik door sluiten van de beide kranen de druk en dus ook de oxonia in de leidingen staan, het vat kan nu afgekoppeld worden.  De leidingen blijven zo staan tot de volgende tapbeurt.
Altijd propere leidingen...

Jacques

Citaat van: Liemingbrouwer op 06-12-2009  21:48 uNa het tappen doe ik het zo; ik vul een klein vaatje met oxonia, de bierleiding aan het vat verwijder ik en daar steek ik zo'n sponsje in.
Eigenlijk heb ik geen ronde maar buisvormige sponsjes, maar dat maakt niet uit, de sponsjes zijn iets groter als de binnendiameter.
Bierleiding op het vat met oxonia en druk erop en tappen maar tot het sponsje in de emmer valt, dan stop ik en steek het sponsje terug in de bierleiding en opnieuw...
Na drie of vier keer doorsturen van het sponsje laat ik door sluiten van de beide kranen de druk en dus ook de oxonia in de leidingen staan, het vat kan nu afgekoppeld worden.  De leidingen blijven zo staan tot de volgende tapbeurt.
Altijd propere leidingen...

Hoi Marc,

Bedankt voor het delen van de door jou gevolgde procedure.
Oxonia is vrij zuur. Ben je niet bang dat de leidingen in de koeler aangetast worden?

Wild Chocolate

Hoi Jacques,

Ik had ook al even rond zitten kijken met dezelfde vraag als jij. Ik kwam deze draad tegen: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12024.0.html

Dit lijkt mij wel een mooie manier, omdat ik dan geen leeg vaatje en koolzuurgas nodig heb om mijn tap door te spoelen.

Groet,

Remco

Jacques

Hé, die draad heb ik gemist.
Ik heb nog even gezocht maar zo te zien niet de goede zoekwoorden gebruikt (reinigen in plaats van schoonmaken).

Zo te merken worden de balletjes zonder hulpmiddelen in de leidingen geduwd. Heeft iemand wel eens last gehad van een verstopping?

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-12-2009  23:15 uHeeft iemand wel eens last gehad van een verstopping?

Ik heb dergelijke balletjes nog nooit gebruikt...

Henielma

Ik heb die reinigingsballetjes wel gekocht bij Candirect. Maar nog niet gebruikt. Ik twijfel of ze door de Soda keg aansluitingen gaan zonder (deels) te blijven hangen in die ventielen.

Heeft iemand dat wel eens gedaan met Cornelius vaatjes?

Jacques

Ik zag deze

adapter. (Klik op de afbeelding voor meer info.)

Heeft iemand daarmee ervaring?

Liemingbrouwer

Citaat van: Jacques op 06-12-2009  22:45 uHoi Marc,

Bedankt voor het delen van de door jou gevolgde procedure.
Oxonia is vrij zuur. Ben je niet bang dat de leidingen in de koeler aangetast worden?

Ik gebruik hier voor 0.2% oxonia.
Thuis heb ik een bak staan met 0.5% oxonia en daar liggen bij mij, alle voor het ogenblik niet gebruikte inox (rvs) onderdelen die ik gebruik in de brouwerij, soms meerdere maanden, alle delen komen schitterend uit dit bad.
Nu dacht ik toch dat leidingen in een bierkoeler ook van inox zijn dus denk ik dat dit geen probleem geeft.

Als een balletje moest blijven zitten moet je er altijd voor zorgen dat je de "flow" kunt omdraaien, en dat je desnoods wat meer druk kunt opzetten.
Bvb; je duwt het balletje erdoor met 1.5 bar van de CO2 fles, het komt vast te zitten dan zet je aan de kraankant leidingwater (gewoonlijk 2.5 - 3 bar).  Je haalt natuurlijk de koppeling uit het vat zodat de vloeistof langs hier weg kan stromen.
 

jeroentjecross

Ik heb gewoon een keer een kannetje purexol besteld. Gewoon mengen en in een fust doen. koolzuur druk op het vat en dan door je leidingen sturen. Half uurtje laten weken en dan doorspoelen met water. Zo reinig ik mijn leidingen na 2 of 3 feestjes. Voor het hardnekkige vuil een oranje balletje van de juiste diameter door de leiding heen jagen en dan worden ze goed schoon.
http://taptomat.nl/shop/bierleidingen-reinigen.html

Verder spoel ik mijn leidingen gewoon met kraanwater. Na een avondje feesten de leidingen goed met water spoelen en voor gebruik nog een keer goed doorspoelen.


Oja, als een oranje balletje vast komt te zitten. De bierslang gewoon op de uitgang van je CO2 reduceer ventiel zetten en de druk op 3 bar dan komt dat balletje er echt wel uit  ;).

Nog een puntje. Als je slangen echt vuil zijn moet je niet aan schoonmaken beginnen maar gewoon nieuwe slangen monteren. Als je een keer nieuwe slangen nodig hebt kan je me mailen. Ik heb nog een nieuwe rol bierslang liggen.

jacob

Ik heb een campingdompelpompje dat ik in een emmer met chemipro oxi hang. Het slangetje rechtstreeks aan de tapkraan en dan de andere kant gewoon los in de emmer. (ik heb wel een extra nippel voor op de snelkoppeling gemaakt) Dan laat ik hem rondpompen ongeveer 15 minuten. Daarna spoelen met heet water op dezelfde manier.

Herman

Slim bedacht Jacob, zo reinig ik mijn tegenstroomkoeler overigens ook. Ik had er alleen nog niet aan gedacht dit ik voor de tap te gebruiken.

Biertje1985

Ik heb schimmel in mijn transferslang(en), en ook met een caustic oplossing krijg ik het er niet uit, ik heb de slangen lang niet gebruikt. iemand opties?

Dund

Doorspoelen met sponsballetjes.

Ik heb dit apparaat al meer dan 15 jaar werkt perfect! Balletjes erin, reinigingstablet en heen en weer spoelen. Super schone tap.

http://taptomat.nl/shop/handleidingen/bier-o-spoel.pdf

Biertje1985

Thanks, maar ik gebruik de slang niet als tap maar om bier zuurstofvrij van de fermentasaurus naar fust te transferren eerst vul ik het fust met schoon water om vervolgens dit met CO2 eruit te persen, daarna zet ik onder druk hier bier over. Bij Neipa stijl bieren voorkom ik daarmee iedere vorm van zuurstofinslag. toch maar even balletjes kopen en dan een en of andere constructie verzinnen om slangen te spoelen bijvoorbeeld met twee kegs of dergelijk. Slangen reinigen is bij het brouwen altijd een doorn in mijn oog want de siliconen slangen van de brouwinstallatie krijg ik ook nooit mooi schoon na bijvoorbeeld een stout blijven ze licht bruin wat voor mij een indicatie is dat de slang toch niet schoon genoeg is.

Dund

Ik gooi mijn silicone slangen tegenwoordig in de enzybrew ik moet zeggen dat ik dan echt super schone slangen heb. Maar balletje erbij is wel beter denk ik.

Sander00

Citaat van: jacob op 09-12-2009  20:50 uIk heb een campingdompelpompje dat ik in een emmer met chemipro oxi hang. Het slangetje rechtstreeks aan de tapkraan en dan de andere kant gewoon los in de emmer. (ik heb wel een extra nippel voor op de snelkoppeling gemaakt) Dan laat ik hem rondpompen ongeveer 15 minuten. Daarna spoelen met heet water op dezelfde manier.

Dit werkt inderdaad prima. Je zal nog verbaast staan hoeveel debiet een simpele (goedkope) dompelpomp heeft (geschikt voor caravan o.i.d). Dus met andere woorden wel de leidingen even goed vastzetten.  8). Uit eigen ervaring.

Gr,
Sander

hansHalberstadt

Ik gebruik die pompjes ook voor spoelen na het maischen en voor pompen van spoelwater. Maar ook prima om mee te reinigen. Het is het reinigingsmiddel in combinatie met temperatuur en stroming die het werk doet. Stroming zorgt voor een veel snellere reiniging dan stilstaande vloeistof.

BrouwMout.nl

Citaat van: Jacques op 06-12-2009  23:15 uHeeft iemand wel eens last gehad van een verstopping?

Jazeker, de eerste en dus meteen laatste keer dat ik een sponsje gebruikte.
Tegewoordig stop ik de PE bierslang in het gat van een gardena koppeling, dat past precies.
Kraan open en spoelen maar.
Een paar keer per jaar reinig ik met een fustje desana max.

Kranen demonteer ik en gaan in de vaatwasser. Vantevoren reinig ik even het luchtgaatje met een tandenstoker.

Jacques

Voor het reinigen van de tap en leidingen gebruik ik tegenwoordig Enzybrew 10.
Daarna goed naspoelen.

Overigens gebruik ik mijn tapinstallatie niet zo heel vaak. Zo vaak geef ik niet een feestje...  :)

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 19-09-2019  14:42 uOverigens gebruik ik mijn tapinstallatie niet zo heel vaak. Zo vaak geef ik niet een feestje...  :)
Ook als ik geen feestjes geef, tap ik.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 19-09-2019  17:19 uOok als ik geen feestjes geef, tap ik.

Zo heel veel drink ik niet en ik drink graag gevarieerd. Vandaar dat veruit het meeste bier dat ik brouw in flesjes gaat.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.