Hop met de Gijt (tripel hop)

Gestart door VEMP, 01-12-2009 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Zondag wil ik weer gaan brouwen, een probeersel.
Omdat als ik de verliezen opvoer in het recept de mout niet mee stijgt, heb ik het aantal te brouwen liters opgehoogd. Het water wat ik nu gebruik zit nu ongeveer op wat ik nodig heb. Kan ik dit zo toepassen of zie ik iets over het hoofd?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHop met de Gijt (tripel hop)
Brouwdatum6-12-2009
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters13
Gewenst begin SG1070 (7,7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21.75 liter
Maischdikte3.25 l/kilo
Maischwater13,0 liter
Spoelwater8,8 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid78 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC90,0 %3605 gram3 EBC
Pale alemout10,0 %401 gram6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger8,5 %20 gram90 min.31 EBU
Amarillo11,0 %13 gram90 min.27 EBU
Taurus (Hallertau Taurus )17,0 %7 gram90 min.21 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter0 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
OpmerkingenOpgekweekte gist uit St Feuillien Saison

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3,2 l/kg
262°C60 minuten3,2 l/kg
372°C20 minuten3,2 l/kg
478°C1 minuten3,2 l/kg


Gerb

 Volgens mij gaat dat wel goed met deze hoeveelheden water. Wordt het nu een IPA of een Saison? Bij een IPA verwacht ik meer late hopgiften. De Amarillo zou ik sowieso niet 90 minuten meekoken.  En de moutstort is voor beide biertypen niet standaard te noemen.

Hopmans


VEMP

Tja, een stijl is prima. Maar ik experimenteer graag.  :biersmile: Ja, de hopgiften moet ik nog even vastleggen.

Ja, die is er al, maar nu een andere. Ik wil kijken wat het beste resultaat is.

Helaas zondag niet brouwen, de spullen van Brouwland worden deze week niet geleverd bij de verdeler hoor ik net :echtboos:

De-Geert

Misschien kan je even vertellen wat je wilt bereiken met dit bier. Het is op z'n minst twijfelachtig of je iets van die hoppen terug"ziet" als je ze allemaal 90 minuten meekookt.

VEMP

Nee, inderdaad, had ik moeten vermelden. Ik ga zo verspreid toevoegen. Ik wil een hoppig bier krijgen, maar ik wil daarnaast ook testen wat er gebeurd met meerdere soorten hoop naast elkaar. Misschien brouw ik dit bier meer als experiment dan met een gericht doel.

RobinB

Citaat van: Hopmans op 02-12-2009  07:12 uJe had toch al een bier met de naam Hop met de Gijt?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13416.0.html

 :weetniet:

Hahaha, dat dacht ik ook! :D
andere naam een idee? (hoeft ook niet)

Ik deel de zorgen van geert, wat ha je nu doen?
Ik zie geen spreiding vd hoppen?

Edgar

Ik denk dat je niet veel wijzer gaat worden van het experiment, VEMP. Het is wel grappig dat je het een experiment zonder doel noemt, want volgens mij is het idee van een experiment, in tegenstelling tot hoe het in de volksmond wordt gebruikt (ratjetoe geen idee waar ik mee bezig ben ;)), wel degelijk dat het een doel heeft.

De hoppen zal je er niet van leren kennen want de Amarillo zal overheersen. Als 't een India Pale Ale moet worden (je noemt het tenslotte zo, misschien moet Oscar een optie 'geen stijl' opnemen in BrouwVisie?) zou 'k de mouten omdraaien, of 100% pale nemen.

Ik zeg niet dat het een beroerd bier zal worden trouwens, in tegendeel! Wel nogal zwaar, en nogal ver doorgistend met zo'n enorme bitterheid (hoewel die gaat verminderen als je met de hoppen gaat spreiden).

VEMP

Dank je voor de reacties. Mijn probleem is dat mijn sterke kant niet ligt in de theorie. Ik lees veel op dit forum, maar daardoor wordt het soms allemaal onduidelijker. Dat ligt aan mij. Ik leer meer van de praktijk, doen. Maar jullie hebben gelijk.
Ik heb mijn recept aangepast, de moutstort is ongeveer hetzelfde als de vorige Hop met de Gijt.

Wat ik wil weten met dit brouwsel:
- Wat gebeurd er als je 3 soorten hop gebruikt?
- Lukt het me een giststarter te maken van het gistdepot uit een fles St Feuillien?
Daarnaast wil ik een lekker bitter bier voor het voorjaar maken.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHop met de Gijt (tripel hop)
Brouwdatum6-12-2009
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters13
Gewenst begin SG1070 (7,7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21.80 liter
Maischdikte3.25 l/kilo
Maischwater13,1 liter
Spoelwater8,8 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur15 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid69 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC30,0 %1211 gram3 EBC
Pale alemout70,0 %2827 gram6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger8,5 %10 gram90 min.16 EBU
Amarillo11,0 %5 gram90 min.10 EBU
Taurus (Hallertau Taurus )17,0 %7 gram90 min.21 EBU
Amarillo11,0 %5 gram30 min.7 EBU
Amarillo11,0 %5 gram10 min.3 EBU
Challenger8,5 %10 gram30 min.11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter0 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
OpmerkingenOpgekweekte gist uit St Feullien Saison

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3,2 l/kg
262°C60 minuten3,2 l/kg
372°C20 minuten3,2 l/kg
478°C1 minuten3,2 l/kg


Gerb

CiteerWat gebeurd er als je 3 soorten hop gebruikt?

Dit is denk ik wel een hele moeilijke vraag.  Elke hopsoort heeft zijn eigen smaak. Combineren van meerdere soorten kan in sommige gevallen perfect werken. Om eerlijk te zijn ben ik er ook nog steeds niet achter. Het makkelijkst is om aan het begin van het koken een bitterhop te gebruiken (Target, Northern Brewer, Magnum) en aan het einde van het koken een aromahopsoort (Saaz, Tettnanger, Fuggles). Of je kunt bij de kloonrecepten kijken wat anderen voor combinaties gebruiken. Voor een Belgisch bier pak je de hopstort van de Chouffe of Westmalle. Voor een Duits bier, de hopstort van een Alt of pils.

Hoe dit bier uit gaat pakken zal een verassing worden. De Amarillo zal een behoorlijk citris-hoppige smaak geven. De andere hoppen verdwijnen in de menigte ben ik bang. Die zullen niet meer te onderscheiden zijn.

RobinB

Citaat van: Gerb op 03-12-2009  08:49 uDe Amarillo zal een behoorlijk citris-hoppige smaak geven. De andere hoppen verdwijnen in de menigte ben ik bang. Die zullen niet meer te onderscheiden zijn.

Eens met gerben en de overigen. In deze hopping zal de amarillo in het aroma overheersen.
Zoals al aangegeven is het beter een hop te leren herkennen dmv 1 hop als bitter en aroma giften. En dan het liefst met een wat neutrale, hop-accentuerende gist (bv US05).

Nu wordt het een symphonie van
1) een mogelijk esterige/fruitige gist (wel te verwachten van een saisongist toch?)
2) een samenspel van hoppen, waarbij de taurus zijn klassieke bitter-rol speelt, Amarillo zijn klassieke aroma-rol en de Challenger zit er wat tussen.

Kan zeker een geschikt bier opleveren, maar je vraag zal er niet echt mee worden beantwoord. (vraag 2 wel, maar dat gaat vast goed ;) )
Zo zal de vraag met 3 andere hoppen een compleet ander antwoord geven.

VEMP

Bedankt. Ik zal er nog even over nadenken.  :biersmile:

Hopmans

Ik zag dat je dit bier dronk in de topic "Wat drink je nu?".
Is het een lekker bier geworden?


VEMP

Het was de eerste Hop met de Gijt met alleen Amarillo en die is echt lekker geworden! Hij vindt gretig aftrek bij vrienden. Ik ga 3 januari brouwen, ditmaal bovenstaand recept, maar dan wel het dubbelen.

VEMP

Gisteren wilde ik 20 liter gaan brouwen. Maar doordat ik veel verlies heb, heb ik het recept op 25 liter gezet. Dat had gevolgen voor mijn pan, die helemaal vol kwam te zitten en ik 2 liter spoelwater achterwegen heb gelaten. Nu ben ik dan in plaats van op 1070 op 1080 uitgekomen. Een paar liter laat ik vergisten met St Feuillien gist (volgens mij zat de hoofdvergisting er vanacht al op, een grote starter heb ik toegevoegd) en de ander met Safale US-05.

VEMP

Het bier gist nog steeds, er blijven af en toe bellen komen. Zondag staat hij dan 3 weken te gisten. Dat heb ik niet eerder meegemaakt. Klopt dit wel?

bjgodefr

Waarschijnlijk is het bier uitgegist en is de activiteit van het waterslot te verklaren door koolzuur die ontsnapt uit het jongbier. Dit kan zich voordoen doordat de plaats waar de gistingsfles staat lichtjes opwarmt ('t is nu dan ook iets warmer dan 3 weken terug).

Maar doe vandaag een SG meting, enkele dagen later nog eens en je weet het zeker!

VEMP

Ok, dank je wel. Wat me opviel was dat er nog veel schuim en bellen op het bier staat.

bjgodefr

Ik heb mijn laatste bier (tripel, begin SG 1085) ook met de S05 vergist. Doordat ik op reis ging zat het 3-4 weken in de (hoofd)gistingsfles.
Toen ik terug kwam van reis stond er ook nog een schuimlaag op het bier! Dit verwonderde me ook, heb toen overgeheveld naar een lagerfles en het schuim kwam niet terug. Nog een week later heb ik gebotteld met een eind SG van 1014.

VEMP

Ok, dank je wel. Dan ga ik meten, wat meten is weten!

****net gemeten, 1025. Hmm......kan hij dan toch uitgegist zijn? Hoe komt het dan hij zo hoog eindigt? Ik zal het nu even een paar dagen koud gaan zetten.

MM

Citaat van: VEMP op 21-01-2010  15:22 uOk, dank je wel. Dan ga ik meten, wat meten is weten!

****net gemeten, 1025. Hmm......kan hij dan toch uitgegist zijn? Hoe komt het dan hij zo hoog eindigt? Ik zal het nu even een paar dagen koud gaan zetten.

Als je bier 1080 was kan het best uitgegist kunnen zijn, maar ik zou nog even wachten met het koud zetten van je bier. Heb je het bier al geheveld? Dat wil de vergisting weer wat meer ingang zetten.

Hopmans

Citaat van: VEMP op 21-01-2010  15:22 u****net gemeten, 1025. Hmm......kan hij dan toch uitgegist zijn? Hoe komt het dan hij zo hoog eindigt? Ik zal het nu even een paar dagen koud gaan zetten.

Dit snap ik niet.
Met koud zetten zal het bier stoppen met gisten, terwijl je hoopt op nog een paar puntjes.
Nog even laten staan lijkt me beter.


VEMP

Nou, het is al 2 keer 1025 geweest, met een paar dagen ertussen. Dus ik dacht, uitgegist. Maar ik ga een weekendje weg, zal hem gewoon op 15 graden laten staat in de huiskamer.

Helaas kan ik hem niet hevelen, in mijn andere flessen zit wijn.....

Hopmans

Ok, dat verandert de zaak.


VEMP

Gisteren gebotteld met 1025. Ben benieuwd. Had het bier in de kelder gezet, maar daar was het maar 12 graden, lijkt me niet genoeg voor nagisting. Nu maar in de huiskamer gezet, maar ben bang voor explosieve flessen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.