Gebruik van BIO ETHANOL

Gestart door kleine Minstreel, 30-11-2009 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleine Minstreel

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Bio Ethanol als schoonmaak / desinfectie middel. Dit product is nu te koop bij onze Chinese lees ACTION winkels als brandstof voor sfeer haarden en branders. Ik heb een fles gekocht en gebruikt om mijn gistingsvat schoon te maken en dit ging geweldig. Misschien zit er wel iets  raars in als denaturalisator wat schadelijk is voor de smaak van het bier. ??? 
Het voordeel tov spiritus is dat het product gewoon als ethanol ruikt en niet die penetrante spiritus lucht.

Cor

De-Geert

Als je het als desinfectiemiddel wilt gebruiken kan je het beste even verdunnen tot ongeveer 70% ethanol.

Ik neem aan dat er iets in zit dat het ondrinkbaar maakt, of het is superduur. In het eerste geval kan je het beste even naspoelen met water. Geldt ook voor spiritus.

Eduard

Hier in het hooge Noorden wordt ook ethanol verkocht bij de doe-het-zelfzaken. Deze ethanol heeft niet die kenmerkende geur van Nederlandse spiritus, maar hij is wel ondrinkbaar gemaakt door er braakmiddel aan toe te voegen.

Overigens hebben de ruige alcoholisten daar ook een oplossing voor gevonden. Men neme een ongesneden brood, kappe de kop en staart eraf, en giete de ethanol op de kop. Uit de staart druipt het ethanol, terwijl het brood het braakmiddel opneemt. Tja, geef mij maar bier...

Oscar

Citaat van: Eduard op 30-11-2009  17:19 uOverigens hebben de ruige alcoholisten daar ook een oplossing voor gevonden. Men neme een ongesneden brood, kappe de kop en staart eraf, en giete de ethanol op de kop. Uit de staart druipt het ethanol, terwijl het brood het braakmiddel opneemt.

Wel weer geniaal bedacht van die alcohlisten. Nog net genoeg hersencellen om een filtermethode te bedenken... ;D ;D

Eduard

Ja, totdat de dag kwam dat Biltema, de doehetzelfzaak waar het in dit geval om draait, een partij flessen kreeg die met methanol waren gevuld. Het komt tenslotte ergens uit de houtindustrie, waar iemand een verkeerde kraan had opengedraaid. Alcoholist dood, nog een alcoholist dood (uiteindelijk 4 slachtoffers), en de familie maar proberen om Biltema aan te klagen omdat ze iets anders verkochten dan wat er op de fles staat. Dat er ook nog een vette waarschuwing op staat dat het niet voor inwendig gebruik is, tja...


wilko

Citaat van: kleine Minstreel op 30-11-2009  16:06 uHeeft er iemand ervaring met het gebruik van Bio Ethanol als schoonmaak / desinfectie middel. Dit product is nu te koop bij onze Chineese lees ACTION winkels als brandstof voor sfeer haarden en branders. Ik heb een fles gekocht en gebruikt om mijn gistingsvat schoon te maken en dit ging geweldig. Misschien zit er wel iets  raars in als denaturalisator wat schadelijk is voor de smaak van het bier. ??? 
Het voordeel tov spiritus is dat het product gewoon als ethanol ruikt en niet die penetrante spiritus lucht.

Cor


Misschien zit er propanon (aceton) doorheen als denatureer-middel.  Spiritus ketonatus zoals dat spul heet ruikt echt aangenaam, al helemaal vergeleken met de bekende blauwe spiritus.  Daar zit een stink stofje doorheen, ik meen dat ik me herinner dat die zooi piridine heet (of zoiets).

Wilko

MO

Pyridine (met een y) is inderdaad een heel vies heterocycle.

William

Heel slecht voor de mannelijke potentie en vermogen tot reproductie :o

PietO

Citaat van: wilko op 30-11-2009  23:51 uMisschien zit er propanon (aceton) doorheen als denatureer-middel.  Spiritus ketonatus zoals dat spul heet ruikt echt aangenaam, al helemaal vergeleken met de bekende blauwe spiritus.  Daar zit een stink stofje doorheen, ik meen dat ik me herinner dat die zooi piridine heet (of zoiets).

Wilko


Ik heb ook bij ACTION Bio-Ethanol aangeschaft en nagegaan via de producent wat hierin zit (zie ook de EU-norm: CAS-nummer 64-17-5)

- meer dan 95% ethanol (ethyl-alcohol)
- 1,8% 1,2-ethaandiol

Dus 30% demi-water toevoegen. Het volledige veiligheidsinformatieblad kan ik posten indien gewenst.







hansHalberstadt

Citaat van: PietO op 12-04-2010  11:59 uIk heb ook bij ACTION Bio-Ethanol aangeschaft en nagegaan via de producent wat hierin zit (zie ook de EU-norm: CAS-nummer 64-17-5)

- meer dan 95% ethanol (ethyl-alcohol)
- 1,8% 1,2-ethaandiol

Dus 30% demi-water toevoegen. Het volledige veiligheidsinformatieblad kan ik posten indien gewenst.
Ethaandiol heeft een kookpunt vn 197 ºC  en kun je door destilleren dus makkelijk verwijderen denk ik. Dat zou betekenen dat je er drinkbare alcohol van zou kunnen maken door 1 of 2x te destilleren. Zit er niet ook nog methanol in?
Voor desinfectietoepassingen zou ik het liefst eerst een keer destilleren, zodat er geen restanten koelvloeistof achterblijven.
HansH.

goom

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2011  12:21 uEthaandiol heeft een kookpunt vn 197 ºC  en kun je door destilleren dus makkelijk verwijderen denk ik. Dat zou betekenen dat je er drinkbare alcohol van zou kunnen maken door 1 of 2x te destilleren. Zit er niet ook nog methanol in?
Voor desinfectietoepassingen zou ik het liefst eerst een keer destilleren, zodat er geen restanten koelvloeistof achterblijven.
HansH.
Als er zich een azeotropisch mengsel ontstaat dan is destilleren geen optie.
Je zult dan extra fysisch chemische bewerkingen moeten doen.

PietO

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2011  12:21 uEthaandiol heeft een kookpunt vn 197 ºC  en kun je door destilleren dus makkelijk verwijderen denk ik. Dat zou betekenen dat je er drinkbare alcohol van zou kunnen maken door 1 of 2x te destilleren. Zit er niet ook nog methanol in?
Voor desinfectietoepassingen zou ik het liefst eerst een keer destilleren, zodat er geen restanten koelvloeistof achterblijven.
HansH.

Ik gebruik het als desinfectiemiddel, toegepast door op een doekje b.v. 50 ml te gieten. Er blijft er inderdaad dan 1,8% van ml achter, zeg 1  ml!!  Hier huiver ik nog van; aanrecht / handen oke, maar gistvat wordt nagespoeld / gestoomd.




Jacques

Citaat van: PietO op 09-03-2011  15:49 uIk gebruik het als desinfectiemiddel, toegepast door op een doekje b.v. 50 ml te gieten. Er blijft er inderdaad dan 1,8% van ml achter, zeg 1  ml!!  Hier huiver ik nog van; aanrecht / handen oke, maar gistvat wordt nagespoeld / gestoomd.

Van die 50 ml blijft maar een klein gedeelte achter op de wand van je vat. En vervolgens verdampt daar weer een groot gedeelte van. Verder krijg je een flinke verdunning als je het vat vult met wort. We praten denk ik over een concentratie ver achter de komma. Mijn inschatting is dat je weinig risico loopt qua gezondheid. Maar misschien dat iemand anders met verstand van de toxiciteit van 1,2-ethaandiol er iets meer over kan zeggen.

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 09-03-2011  12:58 uAls er zich een azeotropisch mengsel ontstaat dan is destilleren geen optie.
Je zult dan extra fysisch chemische bewerkingen moeten doen.
Juist door het grote verschil in kookpunt krijg je juist geen azeotropisch mengsel. (=zelfde samenselling van damp en vloeistof)
Nu wil ik niemand aanraden om het destilaat te gaan drinken, maar als je van de rommel afkomt door te destileren dan heb je in ieder geval geen antivries in je gedesinfecteerde spullen.
HansH.

EBC

Ik begrijp dus echt niet dat iemand om een paar centen te besparen met rommel gaat werken...


hansm

Citaat van: EBC op 11-03-2011  11:46 uIk begrijp dus echt niet dat iemand om een paar centen te besparen met rommel gaat werken...

Helemaal mee eens!

SeekingBeer

Die twee links van Eduard hierboven zijn zeer komisch om te lezen, het is automatisch vertaald vh Noors in het Nederlands.
Tenminste dat suggereert de Noorse Google 'oversetter'.

Ik weet niets van de Noorse taal maar het lijkt erop alsof het eerst in het Engels en dan naar het Nederlands gaat, bijv als het gaat om een in beslag genomen partij krijg je:

CiteerVanmorgen vroeg kreeg de politie melding dat de laatste monsters uit die partij ook methanol bevatten. Het is in beslag genomen het hele feest.

Dat klinkt toch veel als een vertaling van 'The whole party has been confiscated'.

kleine Minstreel

Citaat van: EBC op 11-03-2011  11:46 uIk begrijp dus echt niet dat iemand om een paar centen te besparen met rommel gaat werken...

Ja dat 90% van alle desinfectie wereldwijd met rommel gebeurd is dan wel verwondelijk. De motivatie van prijs is wat mij betreft geeneens de eerste maar beschikbaarheid,gemak en effectiviteit.
Elk desinfectiemiddel is per definities toxisch anders zou het niet werken. Wat is de chemisch samenstelling van STAR SAN doodt die de beestjes met een lach of zo. het inademen van de  SO2dampen van sufiet/citroenzuur oplossing is meer toxisch dan wat dan ook. Azijnzuurdamp geeft zelfs in zeer lage concentraties een directe beschadiging van de longblaasjes. We zien dus dat ook onze hobby vereist dat we voorzorgsmaatregelen nemen en veilig werken.
Daarnaast zal elke brouwer zijn of haar voorkeuren hebben en weten hoe deze zo veilig mogelijk toe te passen.
Wat een discussie trouwens. Bio-ethanol bevat 1,8 % Glycol een hogere alcohol. Bij vergisten ontstaan soms wel meer dan 2% foezeloliën dus hogere alcoholen waaronder ongetwijfeld ook wel wat glycol.
Als men en GasChromatografisch scheiding maakt van boven istend bier heeft met wel 1000 componenten.
En dan zijn de brouwers soms euphorisch over de smaakervaring.

Cor
 Hobby Brouwerij De Kleine Minstreel

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 11-03-2011  11:46 uIk begrijp dus echt niet dat iemand om een paar centen te besparen met rommel gaat werken...
Ik denk dat het probleem meer gaat over verkrijgbaarheid. Waar kan de amateur brouwer alcohol kopen speciaal voor sterilisatie doeleinden?
HansH

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 14-03-2011  20:56 uIk denk dat het probleem meer gaat over verkrijgbaarheid. Waar kan de amateur brouwer alcohol kopen speciaal voor sterilisatie doeleinden?
HansH

Brouwland, maar dat is prijzig.

AllPax, die kost minder dan de helft.

Oscar

Citaat van: EBC op 14-03-2011  21:07 uAllPax, die kost minder dan de helft.

Maar je moet de fles kopen zonder spruitkop en dan een plantenspuit bij de Blokker kopen... Die sproeiers van Allpax hebben een iets te korte aanzuigslangetje toch?

EBC

Citaat van: Oscar op 14-03-2011  22:21 uMaar je moet de fles kopen zonder spruitkop en dan een plantenspuit bij de Blokker kopen... Die sproeiers van Allpax hebben een iets te korte aanzuigslangetje toch?

Bijna..., bij Brouwland moet je de sproeikop apart kopen en het slangetje is te kort.

Bij Allpax krijg je de sproeikop er gratis bij (bij twee flessen)

Ronnie

Al dat gezeur over die ethanol.
Als jullie de jaarlijkse trip naar het zuiden doen, spring dan in NoordFrankrijk bij een apotheek binnen en koop je voor €  3,5 a 4 een liter alcohol van 90 vol%.
Is voor medisch gebruik en het is ginder bij wet verboden de alcohol voor medisch gebruik te dénaturaliseren. simpel toch.

Ik kan u verzekeren dat het goed (en lekker) spul is.
Als ze vragen waarvoor het moet dienen: pour désinfecter mon outillage de brasserie. Dat werkt.

In grote apotheken in grotere centra willen ze vaak Max 0.25 l leveren. Ga langs een D-route in een dorpje naar de apotheek en wees zo verstandig die 2de liter bij de volgende apotheek te kopen.  ;D
Verkrijgbaar in fles van 0,25 l met spuitkopje en in 1 liter met kindveilige schroefdop.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.