Hopoogst 2010

Gestart door EBC, 27-11-2009 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Sinterklaas is al in het land, dus we kunnen ook alvast over het volgende hopseizoen beginnen.  :D

Vandaag bracht de post drie nieuwe vrienden voor in het hopveld. Mijn dubbele gaan eruit en maken plaats voor meer variatie.


Oscar

Zo je bent er snel bij... Ik lees North down en Matthon?  :weetniet:  En die andere kan ik niet lezen...

De-Geert

Fuggle.

Ik hoop in 2010 ook te kunnen oogsten van mijn Centennial. (met dank aan EBC.  :duimop:) Maar dat duurt nog ff.


EBC

Mathon, dat is een Goldings type,
Northdown, dat is een aromatischer Challenger,
Fuggle, dat weten we wel.

j3r03nq

Ik heb op tijdens de hobbybrouwdag deze gekregen.


Het is saphir, maar ik weet eigenlijk niet hoe nu verder  :verbergen:

EBC

Citaat van: Sonoride op 28-11-2009  11:43 u...maar ik weet eigenlijk niet hoe nu verder  :verbergen:

Allereerst naar buiten die plant. Het is geen kamerplant die de hele winter op 20 ºC wil staan.

En dan gewoon nu ingraven op de plaats waar je haar hebben wilt. De grond losmaken, compost erdoor mengen, wat meststoffen...

En nadenken over hoe je de plant de hoogte in gaat leiden. Of dat je haar gewoon over een schutting laat groeien. Maar daarvoor heb je nog wel tijd, het is nog geen april.

VEMP

Een oude schommel kan dienen voor als "klimrek", heb je meteen nog plek voor bonen.

j3r03nq

Ik heb een pergola van 2.5 bij 4 meter waar nou een druif overheen groeit.
Die moet wijken voor de saphir. Hij gaat wel in een pot met zo'n 120 liter grond.

Maar kan hij inderdaad nu gewoon naar buiten? Zo vlak voordat de vorst intreed?
Die pot gaat zeker weten bevriezen van de winter. Is dat geen probleem  :weetniet:

Anton

Hopvrienden,

Mijn plantage is uitgebreid tot 12 planten.
11 hiervan zijn stekjes van deze zomer en een plant is een tweejarige. Met dank aan EBC, Adrie en Albertus.
Ze zijn allemaal lekker aangeslagen en ik moet nu de wortelstelsels gedeeltelijk afsteken.
Er komen dus veel stekjes vrij, voor wie maar wil. De rassen vermeld ik te zijner tijd nog wel op het forum.
Mijn vraag is nu; wie weet wanneer ik het beste de rhizomen af kan steken?  :weetniet:

Anton

VEMP

Citaat van: Anton op 28-11-2009  17:15 uHopvrienden,

Mijn plantage is uitgebreid tot 12 planten.
11 hiervan zijn stekjes van deze zomer en een plant is een tweejarige. Met dank aan EBC, Adrie en Albertus.
Ze zijn allemaal lekker aangeslagen en ik moet nu de wortelstelsels gedeeltelijk afsteken.
Er komen dus veel stekjes vrij, voor wie maar wil. De rassen vermeld ik te zijner tijd nog wel op het forum.
Mijn vraag is nu; wie weet wanneer ik het beste de rhizomen af kan steken?  :weetniet:

Anton


Leuk, ik heb wel interesse in stekjes!

EBC

Citaat van: Sonoride op 28-11-2009  15:45 uMaar kan hij inderdaad nu gewoon naar buiten? Zo vlak voordat de vorst intreed?
Die pot gaat zeker weten bevriezen van de winter. Is dat geen probleem  :weetniet:

Ingraven die pot.

EBC

Citaat van: Anton op 28-11-2009  17:15 u...Mijn vraag is nu; wie weet wanneer ik het beste de rhizomen af kan steken?  :weetniet:

De plant gaat in het voorjaar pas weer groeien. Je kan dan zo in maart de rhizomen afsteken. Maak van de plant een vierkant van ongeveer 25x25 cm. De rhizomen kunnen dan meteen door een ander weer worden geplant.

EBC

Citaat van: VEMP op 28-11-2009  17:46 uLeuk, ik heb wel interesse in stekjes!

Ik heb een volwassen Hallertau Mittelfruh en een volwassen Centennial voor je. Twee planten voor slechts 10 euro. Daarmee heb je volgend jaar gelijk een flinke oogst.

Gerb

Vorig jaar 3 stekken van jou (EBC) gekregen. Nu zijn deze niet heel erg gegroeid in de afgelopen maanden. En ik heb ze ook verplaatst door een verhuizing. De planten waren ongeveer 30 cm. Gaat dit nog wat worden? Ik heb er al worteldoek overheen gelegd.

wiwi

Mijn aanwinst van vorig seizoen, H. Traditian, Challenger en Saaz en van EBC kreeg ik Centennial, Amos Early Bird en Perle waarvoor nogmaals dank  :proost2:. Alle plantjes hebben het uitstekend gedaan zijn zeer goed geworteld, als het weer wat meezit verwacht ik volgend jaar een aardige oogst.
Als het goed is bezorgt EBC mij volgend jaar een Tettnanger en ik word pas écht vrolijk als iemand mij een Cascade wil bezorgen. Uiteraard stel ik de stekken van mijn plantjes ook ter beschikking tot eenieder die er interesse in heeft.

Anton

Citaat van: wiwi op 28-11-2009  19:24 u...... ik word pas écht vrolijk als iemand mij een Cascade wil bezorgen.

Voor Cascade staan EBC en Wiwi bovenaan mijn lijst, daar hadden we het immers al over gehad dacht ik.  :)

wiwi


EBC

 :groots: Dank u.

Tuurlijk, die Tettnanger komt eraan.

VEMP

Citaat van: EBC op 28-11-2009  18:22 uIk heb een volwassen Hallertau Mittelfruh en een volwassen Centennial voor je. Twee planten voor slechts 10 euro. Daarmee heb je volgend jaar gelijk een flinke oogst.

Super! Ik stuur je een PB.

Heeft er iemand een stekje van Amarillo voor mij in de aanbieding?

EBC

Amarillo is niet verkrijgbaar. Deze soort is gepatenteerd en wordt slechts Amerika geteeld. Tenzij iemand een illegale stek heeft verkregen...

RobinB

Dus iedereen die nog op vakantie naar de staat Washington gaat, weet wat hem/haar te doen staat!

EBC

Citaat van: RobinB op 29-11-2009  13:50 uDus iedereen die nog op vakantie naar de staat Washington gaat, weet wat hem/haar te doen staat!

Ik zal mijn best doen...

RobinB

Haha!
Dat maakt je wel meteen onstervelijk!

Maar serieus, ze zullen wel geen bordjes VGXP01 bij de velden zetten, dus hoe wil je ze herkennen?
En als je bij de douane gesnapt wordt...

Zou mooi zijn, maar om er forummers voor op te offeren gaat ook wel ver! ;D

Maarten

Ha mede-apen hobbytelers, ik heb begrepen dat de eerste vorst eraan komt. Heeft iedereen zijn hop al afgedekt? (ik niet, dat ga ik zo even doen)

Edgar

Knappe jongen die de hop kapotkrijgt.

EBC: Hier staan ze!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.