Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Teveel bottelsuiker?  (gelezen 7367 keer)

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Teveel bottelsuiker?
« Gepost op: 25-11-2009 21:24 u »
Wellicht heb ik van een aantal goede ingrediënten toch nog een slecht bier gemaakt?

Na het brouwen en voor het in gebruik nemen van een nieuwe gistingsfles ben ik vergeten het totale volume van het brouwsel te bepalen. Ik ben uitgegaan van 10 liter en heb voor het bottelen 8 gram per liter in gekookt en afgekoeld water toegevoegd. Uiteindelijk heb ik slechts zes liter gebotteld...

Wat heeft dit voor gevolgen voor het uiteindelijke resultaat? Gaat nu de gisting op fles langer door tot de inhoud niet meer in het flesje past of hou ik er een mierzoet bier aan over?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: teveel bottelsuiker?
« Reactie #1 Gepost op: 25-11-2009 21:26 u »
Mijn gevoel zegt dat er geen nood aan de man is, alleen een stevige koolzuurontwikkeling.
Duvelachtig zeg maar.

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2009 21:45 u »
Voorzichtig openen dus... ergens in december.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2009 22:04 u »
Yep.
 ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2009 19:03 u »
13g/L is wel écht veel, evt kans op gushing...

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2009 19:49 u »
Bijna gegarandeerde gusher zelfs, denk ik. Als je vergisting niet helemaal lekker verliep: plofkans.

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26-11-2009 21:13 u »
Zojuist eentje opengemaakt, bescheiden plopje, wel behoorlijk veel koolzuur, smaakt prima. Misschien moet ik ze niet te oud laten worden... geen probleem.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2009 21:17 u »
Hoe lang geleden is hij gebotteld?

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2009 21:21 u »
vorige week woensdag...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-11-2009 21:33 u »
En wat is de gebruikte gist, hoe lang gelagerd, wat is het recept, is dat al gepost, wat was het eind SG en wat had je verwacht?
:)

Mocht het verkeerd beginnen te gaan, kan je nog altijd een déflateur maken zoals hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13608.msg183478.html#msg183478
;D

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 26-11-2009 21:49 u »
Wyeast 1084 irish ale, 7/11 gebrouwen, 18/11 gebotteld. niet apart gelagerd (tweede brouwsel, nog geen temperatuurcontrole en zo). Recept voor 10 liter was 2175 gr pilsmout, 200 gram cara crystal 120 en 125 choco 800 ontbitterd, 9 gram northern brewer pellets 11,5% 90 minuten meegekookt en 9 gram Challenger bloemen 5,8% 15 minuten. maischchema 45 minuten op 68 en 15 op 74.... met 8 liter water begonnen en circa 6 liter gespoeld. eind sg 1020, ik had gegokt op 1015, vraag niet waarom.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-11-2009 21:54 u »
Geen begin SG gemeten?

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2009 21:58 u »
jawel, 1065, iets te hoog voor een brown porter las ik ergens

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-11-2009 22:07 u »
1020 is wel ongeveer wat het model van geert voorspelt, dus dat zou goed kunnen zitten :)
8g/L is overigens sowieso te veel voor een porter...

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 26-11-2009 22:20 u »
mijn eerste brouwsel was een tripel, die ging prima met 8 gram bottelsuiker, ik dacht dat dat wel een goede standaard was. Het recept is afgeleid van een aantal recepten die ik op internet heb gevonden. nergens staat trouwens de hoeveelheid bottelsuiker, is kennelijk wel van belang, hoe bereken je de goede hoeveelheid?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-11-2009 22:32 u »
Toch een lage vergistingsgraad voor de gist. Oppassen dus, zeer regelmatig één opentrekken en koud zetten als het teveel wordt. En dan snel opdrinken.

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 26-11-2009 22:58 u »
De hele verzameling staat koud. Regelmatig eentje opentrekken is een goed idee! Bedankt voor de reacties.

Volgend brouwsel zal een dubbel worden.

Hoe kom ik er achter wat de juiste hoeveelheid bottelsuiker is?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 26-11-2009 22:59 u »
Wat heeft dit voor gevolgen voor het uiteindelijke resultaat? Gaat nu de gisting op fles langer door tot de inhoud niet meer in het flesje past of hou ik er een mierzoet bier aan over?

De gisting gaat gewoon door. Doordat de flesjes gesloten zijn blijft alles in de fles. Als je na de hergisting op de fles de dop verwijderd komt het bier met grote snelheid uit de fles.

13g/L is wel écht veel, evt kans op gushing...

Geen echte gusher maar wel een flinke overschuimer. Om dit zo veel mogelijk te beperken doe je er goed aan het flesje dat je wilt openen flink te koelen. Hierdoor kan het bier meer koolzuur bevatten en is de druk in de fles een stuk minder.

vorige week woensdag...

Dan is de hergisting waarschijnlijk nog niet helemaal afgerond. Na een paar weken zal de koolzuurdruk hoger zijn.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
Re: Teveel bottelsuiker?
« Reactie #18 Gepost op: 26-11-2009 23:22 u »
Gisten de bovengisters in de koelkast dan wel gewoon door?
Of stoppen ze dan met vergisten? Je houd wel een zoetig biertje over maar geen overmaat aan koolzuur lijkt mij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 26-11-2009 23:32 u »
Gisten de bovengisters in de koelkast dan wel gewoon door?
Of stoppen ze dan met vergisten? Je houd wel een zoetig biertje over maar geen overmaat aan koolzuur lijkt mij.

Ik heb het er over het wegzetten van een flessen nadat de hergisting op fles is beëindigd. Dan is het bier oververzadigd met koolzuur.
Het voor lange tijd bewaren voordat alle suikers vergist zijn is niet handig omdat je dan wel erg veel ruimte in je koelkast in beslag neemt.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-11-2009 23:42 u »
Ik heb het er over het wegzetten van een flessen nadat de hergisting op fles is beëindigd. Dan is het bier oververzadigd met koolzuur.
Het voor lange tijd bewaren voordat alle suikers vergist zijn is niet handig omdat je dan wel erg veel ruimte in je koelkast in beslag neemt.

Was ook meer een algemene vraag. Je zou dus je vergisting koelkast op kunnen offeren om de zaak onder controle te houden.
En dan moet ie natuurlijk wel snel weer leeg  :proost2:  :lekkerbier:  samenvol

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 27-11-2009 07:45 u »
Was ook meer een algemene vraag. Je zou dus je vergisting koelkast op kunnen offeren om de zaak onder controle te houden.
En dan moet ie natuurlijk wel snel weer leeg  :proost2:  :lekkerbier:  samenvol

Dat kan maar dan moet je de koelkast wel heel koud zetten. Mijn ervaring is dat ook bij lagere temperaturen (14 tot 10 ºC) er toch nog steeds suiker wordt omgezet in koolzuur.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-11-2009 09:19 u »
Ik heb hergistingsproblematiek wel eens op deze wijze voorkomen.
Een deel van mijn bieren stond binnen (kamertemp) en een deel buiten in de schuur (feb-mar).

Op een gegeven moment kwam ik erachter dat de versie binnen vrolijk verder was gegaan in de fles en redelijk gushte. Die van buiten waren OK.
Toen heb ik die van buiten in de gistkoelkast op 5 ºC (met bovengister) gezet tot ze op waren. Geen verdere problemen mee gehad! :)