Bewaren van gist 2

Gestart door Flessengeluk, 24-11-2009 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flessengeluk

Gegroet Brouwers,

Ik heb de oude draad "bewaren van gist" doorgelezen, maar ik blijf met de volgende vraag zitten.

Heeft er iemand ervaring met het invriezen en opnieuw gebruiken van haast volle Spa-flessen gistslurry?

Ik bedoel zonder toevoeging van glycerol en dergelijke, ik hou daar namelijk niet van.
Ik hou aan ieder brouwsel een volle Spa-fles slurry over, jammer om dat weg te gooien (zolang hij niet zuur is...). Vroeger brouwde ik kleiner, en gebruikte ik zo'n Wyeast smackpack-activator om mijn 20 of 30 liter wort rechtstreeks te enten. Maar daar zitten slechts 10 miljard gistcellen in, en het duurde dan telkens een eeuwigheid voordat de gisting goed op gang kwam. Wegens een overvloed aan slurry over-ent ik nu (voeg te grote hoeveelheid gistslurry of ruim bemeten giststarter toe), en ook nog bij een te hoge temperatuur (geleerd van enkele forumleden), en ik heb daar mooie, soms razend hevige vergistingen mee (nog steeds Westmalle-gist), die nooit stilvallen, behalve bij sg 1004 en 1008, wat voor mij oké is (hou van droge biersoorten).

Doei, Jean

Adrie

Als je gist zo invriest, gaat het dood. In de gistcellen ontstaan ijskristallen en die prikken de celwanden door. Dit voorkom je door glycerol toe te voegen. Niet zomaar invriezen dus. Je kunt de gistslurry best een tijdje gewoon in de koelkast bewaren. Als dat langer duurt dan twee weken, is het verstandig om voor gebruik eerst een giststarter te maken en deze goed te beluchten en gistvoeding toe te voegen.

Edgar

Hoe krijg je trouwens een Spa fles vól slurry? Als dat bezinkt zal er toch niet veel meer dan een 10 centimeter overblijven, of wel?

Er worden trouwens wel, tegen alle wijze lessen in, alternatieve bevriesmethoden gebruikt door sommigen. Bevriezen in suikerwater en dergelijke heb ik al gehoord.

Ik zou het sowieso niet aanraden om een volledige starter in te vriezen omdat ófwel moet je er teveel glycerol bij smijten om het goed te houden (zo veel wil je niet in je bier) ófwel gaat er zo veel gist dood, dat je waarschijnlijk een héél goede vergisting zult hebben (dooie gist is gistvoeding) maar wel met gistige bijsmaakjes.

Op 0° onder kraanwater kan je je (bezonken, afgegoten) starter best een paar weken bewaren, maar langer dan een maand zou ik niet gaan.

RobinB

Citaat van: Flessengeluk op 24-11-2009  13:36 uHeeft er iemand ervaring met het invriezen en opnieuw gebruiken van haast volle Spa-flessen gistslurry?
Ik bedoel zonder toevoeging van glycerol en dergelijke,

Niet in die hoeveelheden, maar ik heb wel vaker 50 ml slurry zo ingevroren en na een ruime periode (1-2j?) weer gebruikt.

Het is gelukkig niet zo dramatisch als Adrie schetst. Er gaan ongetwijveld veel dood, maar zeker niet allemaal.
De gist is daarna echter wel dermate aangedaan/gedecimeerd in aantal dat een opkweeksessie toch noodzakelijk is.

Citeerik hou daar namelijk niet van.

Wat is er mis met glycerine overigens? Kan je kleinere hoeveelheden invriezen met hetzelfde resultaat. Ik weet niet hoe groot jouw vriezer is, maar ik vind dat wel fijn! :)

Citaat van: Edgar op 24-11-2009  14:15 uEr worden trouwens wel, tegen alle wijze lessen in, alternatieve bevriesmethoden gebruikt door sommigen.

Tegenwoordig doe ik alleen nog kleinere cupjes mét glycerol.

Oscar

Citaat van: RobinB op 24-11-2009  14:17 uTegenwoordig doe ik alleen nog kleinere cupjes mét glycerol.

Me 2 . Dat is DE methode  :)

Edgar

Citaat van: Oscar op 24-11-2009  16:33 uMe 2 . Dat is DE methode  :)

Volgens mij is een cryobank DE methode.

Flessengeluk

Beste gistinvriezers,
Bedankt voor jullie antwoorden, er zijn bij mij enkele lichtjes gaan branden.
Ten eerste, dat dode gist gistvoeding is. Zou dát dan de verklaring zijn voor 3 razende vergistingen achter elkaar? De helft of meer van de gist die ik toevoeg, is misschien dood? Beluchten doe ik niet (eens schudden wél), gistzouten toevoegen ook al niet. Gisteren heb ik de gistoogst van 26 oktober jl. uit de koelkast gehaald, op kamertemperatuur laten komen, waardoor er in de fles een hoge druk ontstond, en zo tegen 23.00 uur met 250 cc daarvan ongeveer 35 liter wort (volgens het West-Vleteren-6-recept van BuBs) geënt (geen giststarter gemaakt, dus). Deze morgen was er weer een razende vergisting aan de gang. Jullie kennen dat wel: het waterslot kleppert de hele dag, en de hele benedenverdieping ruikt vreemd. Ik heb al schrik voor morgen: Westmalle-gist stinkt hier doorgaans de tweede en derde dag van de hoofdgisting naar rotte eieren, braaksel of een mengeling daarvan.
Ten tweede, van het vorige brouwsel van 50-60 liter heb ik inderdaad een Spa-fles vol slurry overgehouden, misschien wel meer, want als de fles vol is spoel ik de overblijvende gist door de gootsteen. Als die slurry dan bezonken is, kan er inderdaad een paar centimeter wort bovendrijven, of zelfs in het midden van de fles zitten. Slurry betekent voor mij dat je bijna vaste worstjes uit een plastic fles kan drukken.
Ik heb begrepen dat dode gistcellen de smaak van het bier niet ten goede komen, nochtans belooft mijn vorige brouwsel (dat echt veel te veel gist heeft gekregen, nl. een halve liter slurry voor ongeveer 60 liter wort) lekker te gaan smaken. Voorlopig pas ik de koelkastbewaarmethode dan maar toe. Bewaart de gist echt maar 2 weken in de koelkast?

Als er nog ervaringen zijn, hoor ik ze graag! Dank, Jean

Jacques

Citaat van: Edgar op 24-11-2009  16:40 uVolgens mij is een cryobank DE methode.

Iets te duur voor mij, cupjes met wat glycerol is heel wat goedkoper. Kijk eens op e-bay, zoeken naar "cryo vial" of "cryo tube".
Ik heb nu een klein bakje gekocht met aan 4 kanten clips. Daarin bewaar ik nu mijn cupjes in de vriezer. Slingeren ze niet overal rond en krijg ik geen aanslag van ijskristallen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 24-11-2009  22:17 uSlingeren ze niet overal rond en krijg ik geen aanslag van ijskristallen.

Een klein huzaren salade bakje werk ook goed... :duimop:

Huub Krekels

Kan iemand eens uitleggen hoe dat nou gaat met glycerol. :weetniet:

Oscar

Citaat van: Huub Krekels op 25-11-2009  01:26 uKan iemand eens uitleggen hoe dat nou gaat met glycerol

Een klein cupje (± 2-3 ml) met een klein beetje gist vullen, aanvullen met glycerol (Kun je kopen bij de apotheek), ff schudde, en dan in de vriezer. Eigenlijk heel simpel..

Huub Krekels

Daarna de gist weer opkweken met moutextract enz.? Geeft glycerol geen bijsmaakje?  :gistsmile:

Hopmans

Citaat van: Huub Krekels op 25-11-2009  01:35 uDaarna de gist weer opkweken met moutextract enz.? Geeft glycerol geen bijsmaakje?  :gistsmile:

Effe kijken: Een cupje gist met glycerol....
Wat zit daar in? Een druppeltje?
Zou je dat proeven in 20 liter bier?
Wat denken we nu zelf Huub?

 :)

Oscar

Citaat van: Huub Krekels op 25-11-2009  01:35 uDaarna de gist weer opkweken met moutextract enz.? Geeft glycerol geen bijsmaakje?  :gistsmile:

Juist daarna ontdooien en met moutextract opkweken. Tijdens dit okweken ga je natuurlijk een keertje afgieten en weer aanvullen met verse wort... dan ben je je glycerol wel kwijt, dus dit proef je zeker niet terug in je bier.

Henielma

Citaat van: Huub Krekels op 25-11-2009  01:26 uKan iemand eens uitleggen hoe dat nou gaat met glycerol. :weetniet:

Verdun één deel glycerol (1,26 gr/ml) met twee delen water. Voor vier spuitjes bijvoorbeeld 12,6 gr glycerol en 20 gr kokend water. Deze hoeveelheden afwegen in een kopje en Daarna afkoelen. Om het te bewaren deel van de giststarter in te vriezen hoef je nu alleen maar 1 deel ( 6 ml opzuigen in 10 ml spuitje) van het glycerol/water mengsel te mengen met 1 deel actieve giststarter ( 6 ml opzuigen) en dit in een schoon en steriel gemaakt gistbuisje, goed afsluitbaar flesje of potje te doen en vervolgens in te vriezen. Je kunt kleine afsluitbare 10 à 15 ml buisjes kopen.
Een heel goede ervaring is om het mengsel op te zuigen in kleine spuitjes van 10 ml, deze zijn altijd steriel verpakt zodat je ze zo kunt gebruiken: het tuitje van de spuit hou je even in de gasvlam en dan dichtknijpen met een tangetje.
Wanneer de spuitjes in de vriezer liggen neem ze er dan ieder kwartier of half uur uit om alles goed door te schudden zodat de zwaardere glycerine niet uitzakt. Na twee uur is de hele oplossing gestold. Wanneer er in verhouding teveel glycerine inzit raakt het spul nooit ingevroren omdat glycerine een zeer laag vriespunt heeft.

Op deze manier doe ik het invriezen wel eens. Zo bewaar je wat meer gist als een klein cupje.

Maar meestal bewaar ik gist door een flesje van mijn eigen bier met die gist in de kelder te bewaren en als ik die gist nodig heb kweek ik die gewoon uit het flesje op. Naar mijn ervaring start dit veel sneller op dan de gist die ingevroren is geweest.

Liemingbrouwer

Herman,
Je geeft hier een mooie en duidelijke uitleg, maar dan op het einde geeft je eigenlijk de simpelste oplossing, hierover heb ik een vraagje:
Hoe oud mag "uw bewaard flesje" zijn denk je??
En vrees je niet op den duur voor mutatie van die gist??

Henielma

Hoe lang je de gist in een flesje met het bier kan bewaren hangt af van een aantal factoren:
1) Is het koel bewaard? Bijvoorbeeld 6 .. 16 ºC in een kelder of koelkast.
2) Alcohol percentage van het bier. Hoe hoger hoe meer de gist lijdt.
3) Per gist zal het ook wel verschillen.

Maar een koel bewaard bier met zo'n 8% alcohol dat is best een jaar te bewaren. Eigenlijk is dit vergelijkbaar met opkweken uit commerciële flesjes. Het liefst niet ouder dan een half jaar of nog jonger.

En bang voor mutaties ben ik niet zo. Volgens mij gaat dat niet zo snel. Brouwerijen doen er ook vele brouwsels mee. Maar goed na een aantal jaren is het niet verkeerd om weer eens een zakje Wyeast te kopen.
Maar bijvoorbeeld mijn witbiergist Belgium wit (3944) heb ik voor het laatst gekocht in december 2007 en deze gist heb ik al 5 maal opgekweekt uit een eigen flesje. Twee van deze brouwsels hebben een prijs gewonnen (Historisch dropbier op ONK en witbier op OBBK) dus zo slecht gaat dat niet.

Hopmans

Citaat van: Oscar op 25-11-2009  08:07 uTijdens dit okweken ga je natuurlijk een keertje afgieten en weer aanvullen met verse wort..
We gaan helemaal niets afgieten.
Er zijn twee kampen: De afgieters, en de niet-afgieters.


Adrie

Citaat van: Hopmans op 25-11-2009  09:24 uWe gaan helemaal niets afgieten.
Er zijn twee kampen: De afgieters, en de niet-afgieters.

Misschien mis ik iets, maar waarom zou je niet afgieten?

j3r03nq

Citaat van: Henielma op 25-11-2009  09:22 uEn bang voor mutaties ben ik niet zo. Volgens mij gaat dat niet zo snel. Brouwerijen doen er ook vele brouwsels mee. Maar goed na een aantal jaren is het niet verkeerd om weer eens een zakje Wyeast te kopen.
Maar bijvoorbeeld mijn witbiergist Belgium wit (3944) heb ik voor het laatst gekocht in december 2007 en deze gist heb ik al 5 maal opgekweekt uit een eigen flesje. Twee van deze brouwsels hebben een prijs gewonnen (Historisch dropbier op ONK en witbier op OBBK) dus zo slecht gaat dat niet.

Dat lees ik graag, als je op deze manier in de prijzen valt dan is het zeker de moeite waard om een paar flesje apart te houden.

Maar over die mutaties, hoe kwalijk is dat?
Gaat het dan over een net iets andere smaak of een niet drinkbaar bier?
Waar komt mijn zakje T58 eigenlijk vandaan? Is dat steeds van de originele stam?  :weetniet:

Dat raakt toch een keer op denk ik dan  :clownsmile:

weed

Gist produceert zelf ook glycerol waarom zou je het kwijt willen?
Wel giet ik af om mijn starter compact te houden.

PietO

Citaat van: Jacques op 24-11-2009  22:17 uIets te duur voor mij, cupjes met wat glycerol is heel wat goedkoper. Kijk eens op e-bay, zoeken naar "cryo vial" of "cryo tube".

Graag laat ik iedereen zijn keuze maken hoe gist in te vriezen, maar een Cryo-vial met ringetjes en cryo-vloeistof gevuld (ook te koop bij Brouwland) kost 2-3 euro. Daarmee kan je 25 keer opkweken dus 10 cent per opkweek!! Is dat duur?? Je spaart gedoe met spuiten, glycerol, enz., daarvoor echter eenmalig uitstrijken in een petri-schaal voor 25x gebruik.  De vloeistof zit kan-en-klaar in het buisje, en je neemt een pareltje eruit. Na twee dagen in 2 ml wort heb je weer 100 miljoen cellen. Succes verzekerd (zie andere draad op dit forum).

De-Geert

Hey Piet!
Mede dankzij jouw enthousiaste verhaal op het OBBK heb ik nu ook zo'n cryo-set. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Inderdaad geen gedoe met glycerol etc.


Hopmans

Nu gedoe met cryo.
 ;D

weed

Citaat van: PietO op 25-11-2009  17:23 uGraag laat ik iedereen zijn keuze maken hoe gist in te vriezen, maar een Cryo-vial met ringetjes en cryo-vloeistof gevuld (ook te koop bij Brouwland) kost 2-3 euro. Daarmee kan je 25 keer opkweken dus 10 cent per opkweek!! Is dat duur?? Je spaart gedoe met spuiten, glycerol, enz., daarvoor echter eenmalig uitstrijken in een petri-schaal voor 25x gebruik.  De vloeistof zit kan-en-klaar in het buisje, en je neemt een pareltje eruit. Na twee dagen in 2 ml wort heb je weer 100 miljoen cellen. Succes verzekerd (zie andere draad op dit forum).


setje met petri schaal kost 33 euro.

Ik heb 25 reageerbuisjes van 5 ml gevuld en mijn flesje glycerol is voor een derde leeg.
Flesje glycerol koste 2,61 (bij de apotheek bleek het nog goedkoper) dat is nog geen 4 cent per keer.
De reageerbuisjes heb ik gekregen maar zullen bij aankoop niet veel kosten bovendien kan je ze herbruiken.

De prijs maakt niet het verschil maar eerder de voorkeur of wat je makkelijk vind.
Invriezen zal voor velen de voorkeur hebben omdat men daaraan gewend is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.