De filterplaat van Oscar

Gestart door Gerb, 23-11-2009 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.



Citaat van: Oscar op 23-11-2009  17:03 uHier mijn nieuwe filterje :







Er zit nog ietsje speling tussen het filter en de pan, maar hopbellen vallen daar niet tussen.

Je kunt een slang over de lengte insnijden en die om het filter heen vouwen. Dan ben je van die spleet af en eventuele eiwit -en kafdeeltjes.

Hopmans

Hoe zit het met galvanische werking?
Het lijkt me een RVS filter, maar je pan is van aluminium.


RobinB

Goed punt!  :denken:
Verder wel een mooie filterplaat!

Oscar

Citaat van: Hopmans op 23-11-2009  20:05 uHet lijkt me een RVS filter, maar je pan is van aluminium.

deze pan (Met kraantje) is van RVS

Citaat van: Gerb op 23-11-2009  19:41 uJe kunt een slang over de lengte insnijden en die om het filter heen vouwen. Dan ben je van die spleet af en eventuele eiwit -en kafdeeltjes.

Siliconenslang ?

RobinB

Citaat van: Oscar op 23-11-2009  20:13 uSiliconenslang ?

What else?  ;)

Kleine_Schriek

Ik vind het een prachtige plaat, een waar "plaatje" ha ha.

bjgodefr

Erg mooi!
Zet je je hevelfilter nu bij het oud vuil? En in welke opstelling ga je deze filterplaats gebruiken?

Oscar

Citaat van: bjgodefr op 24-11-2009  13:11 uErg mooi!
Zet je je hevelfilter nu bij het oud vuil?

Nee, voorlopig nog niet

Citaat van: bjgodefr op 24-11-2009  13:11 uEn in welke opstelling ga je deze filterplaats gebruiken?

Voorlopig alleen nog voor de hopfiltering, maar wellicht in de toekomst ook voor het maischen... :)

RobinB

Citaat van: Oscar op 24-11-2009  13:17 uVoorlopig alleen nog voor de hopfiltering, maar wellicht in de toekomst ook voor het maischen... :)

Hoe dan?
Heb je een kraantje in je ketel onder het filterniveau?

bazje

Citaat van: Oscar op 23-11-2009  20:13 udeze pan (Met kraantje) is van RVS

 ;)

Oscar gaat van zijn alluminium af!
en de daarbij behorende galvanische gevaren....

Oscar

Citaat van: bazje op 24-11-2009  15:08 uOscar gaat van zijn alluminium af!
en de daarbij behorende galvanische gevaren....

 :neenee:  Ik maisch nog in mijn alu pan.... >:D

Herman

Enne Oscar, kun je wat vertellen over waar je hem vandaan hebt en wat hij kost en zo?

Oscar

Citaat van: Herman op 24-11-2009  22:57 uEnne Oscar, kun je wat vertellen over waar je hem vandaan hebt en wat hij kost en zo?

DP.. :)   :groots: Is niet op bestelling te krijgen...

Oscar

Citaat van: RobinB op 24-11-2009  14:29 uHeb je een kraantje in je ketel onder het filterniveau?

Yep... :)

Dick

Citaat van: Oscar op 24-11-2009  13:17 uVoorlopig alleen nog voor de hopfiltering, maar wellicht in de toekomst ook voor het maischen... :)

Wat houd je nu tegen?

Oscar

Nog even een slangetje regelen voor de zijkanten.. en nog een "opzet" stukje voor filteren van pellets...

Maar eigenlijk voor het maischen gewoon eens proberen....

Huub Krekels

Oscar is dat de filterplaat die Backheyde ook in zijn Herms gemonteerd heeft?  >:D

Oscar

Backheyde... wie is dat ook al weer... :denken:  tijdje niets van gehoord...

Geen idee, zou zo maar kunnen. Het materiaal is vrij standaard geloof ik...

Huub Krekels

Backheyde is je medekeurmeester met die prachtige Herms in Blerick bij Venlo. Ben je nog met Gelfling geweest. :proost:

Oscar

Oh... die haha... al die nicknames ook... :nut:  

Oscar

Ik heb gisteren dus met deze filterplaat ook gemaischt maar het filteren ging dus niet  :weetniet: Dit kan of komen door de hoeveelheid tarwe (schijnt nogal eens problemen te geven) of doordat ik tijdens het maischen wel gewoon door de pan roer.

Iemand een idee wat het meest waarschijnlijke is? Over 3 weken ga ik mijn rookporter maken en wil ik weten of dit nog een poging waard is op deze manier of omdat het een "kansloze" poging zal worden en ik na het maischen weer het filter uit de pan moet plukken.

De gaatjes in het filter hebben een diameter van 2 mm.

 :degroeten:

toon van den broek

Bij mijn weten gebruiken veel meer mensen deze filterplaten. Als je bij je volgende brouwsel problemen verwacht kan je altijd wat kaf/zemelen toevoegen. Ben benieuwd want ik heb ook zo"n plaat... maar nog niet in gebruik geweest.
Groeten, Toon.

RobinB

Eh...
Oscar, is dit niet dezelfde filterplaat waarmee DP steeds filterproblemen had?
Idee toen was: te grote gaatjes...

Laat het dus maar bij gebruik als een hopfilter! ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 06-12-2009  21:59 uOscar, is dit niet dezelfde filterplaat waarmee DP steeds filterproblemen had?

Nee, want die gaatjes waren groter dan 2 mm... (Ik geloof 5 mm?) Hij heeft toen zelf een nieuw filtertje geregeld en voor mij meteen ook een.

Hopmans

Ik denk (weet wel zeker) dat het probleem ligt in het feit dat de filterkuip hetzelfde is als de maischpan in deze opstelling.
Door het maischen (roeren etc.) worden de gaatjes keurig netjes dicht geplamuurt.
Daarna wil je gaan filteren, en dat lukt natuurlijk niet.

Het is niet voor niets dan de filterkuip los staat van een maischketel bij grote brouwerijen.





 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.