Hoe filter je?

Gestart door Adrie, 09-07-2004 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe filter je het wort na hetmaischen?

Met emmers met gaas
5 (14.3%)
Met een wortverzamelpijp/hevelfilter
19 (54.3%)
Met een rvs (inox) geperforeerde plaat
11 (31.4%)

Totaal aantal stemmen: 31

Adrie

Er zijn grofweg drie methoden om het wort te filteren na het maischen.
1. Met twee emmers. Uit de eerste emmer is de bodem gesneden. Deze emmer wordt in een tweede geschoven met fijn gaas ertussen. De emmer met bodem heeft een uitstroomopening (evt. een kraan) met een slang.
2. Een wortverzamelpijp oftewel hevelfilter is een koperen constructie waarin sleuven zijn gezaagd. Hiermee hevel je het wort uit de maischketel
3. Een dubbele bodem, waarvan de bovenste geperforeerd is.

Hopmans

Hoi Adrie,

Ik filter met een curverbox van 35Ltr met in de bodem allemaal gaatjes van 1mm om de 5mm.
Was wel een klusje  :laugh:
Het was midden in de winter, dus er waren nog geen koelboxen te koop.
Net toevallig zag ik later dezelfde op de internetsite van thuisbrouwerij "Het roze varken".
Alleen ontbrak daar het kraantje.

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ik gebruik de wortverzamelpijp... De prijs van deze filter is best hoog: 35 a 40 euro, maar met wat koperen leidinkjes echt verbazingwekkend makkelijk zelf te fabriceren. Ook door mensen die twee linker handen hebben ;).

Groetjes Caspar

PS Hey Hoppie, zeker een leuke site van "het roze varken", ik heb de uitdraai van hun brouwproces nog steeds thuis liggen :)... Al ben ik via dit forum en hand outs van het Bierbrouwgilde in Amersfoort bijv. wel anders tegen verschillende factoren aan gaan kijken.

Hopmans

Hey Caspar,

Als je denkt dat het Roze varken iets afwijkend te werk gaat t.o.v. de materie op dit forum,
dan heb je deze gasten nog niet gezien ha ha  :laugh:

http://home.deds.nl/%7Eillegaalbiertje/

Ik doe 3 keer zo lang over een biertje brouwen als hun. Alhoewel het maisproces van hun ook beschreven is in een boekje van jan van Schaik (Ik schrijf niet alles over  :)  ).

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Hey Hoppie, ja ik ken deze site wel... ik wilde eigenlijk nog een foto van mijn buik inzenden :D (maar ja... toch sport ik maar dwangmatig iedere week om het een beetje in bedwang te houden, in plaats van open en bloot te gaan ;) hahaha).

Maar goed, voordat we te veel afwijken van de thread... ondanks hun back-to-basic technieken gebruiken ze wel een hevelfilter :biersmile:. ik ga ff afsluiten!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.