Eerste brouwsel: mislukt?

Gestart door beats, 22-11-2009 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beats

Hallo iedereen,

Vandaag men eerste brouwsel gemaakt, uitgaande van een Indiana Pale Ale pakket van Brewferm. Het aanwezige maischschema (41°C/20 min, 66°C/90 min, 78°C) had ik omgezet naar 52°C/10 min, 62°C/45 min, 72°C/20 min. Na 20 min op 72°C deed ik een jodiumtest welke negatief was (alle suiker weg), dus werd er gestopt en naar 78°C gegaan. Na het koken bepaalde ik mijn dichtheid, dewelke slechts 1.030 was (in plaats van 1.068 welke op het pakket wordt vermeld). Waar ben ik de mist in gegaan? En nog belangrijker, kan ik dit nog corrigeren? Het spul zit nu een uurtje in het gistingsvat...

MO

Corrigeren wordt lastig, je zou eventueel wat suiker toe kunnen voegen.

Hoeveel liter wort had je na hopkoken? Hoeveel kg mout heb je gebruikt?

beats

Bijkomende gegevens:

mout: 5 kg
beslagwater: 18 liter
spoelwater: 10 liter

voor koken: 20 liter
na koken: 15 liter

Corrigeren hoeft natuurlijk niet per se, liever weet ik wat ik fout deed, met oog op verdere brouwsels  :)

Adrie

Citaat van: beats op 22-11-2009  21:09 uNa het koken bepaalde ik mijn dichtheid, dewelke slechts 1.030 was

Was dat de dichtheid van het wort bij 100 graden of bij 20 graden?

Kleine_Schriek

Citaat van: beats op 22-11-2009  21:09 uHallo iedereen,

Vandaag men eerste brouwsel gemaakt, uitgaande van een Indiana Pale Ale pakket van Brewferm. Het aanwezige maischschema (41°C/20 min, 66°C/90 min, 78°C) had ik omgezet naar 52°C/10 min, 62°C/45 min, 72°C/20 min. Na 20 min op 72°C deed ik een jodiumtest welke negatief was (alle suiker weg), dus werd er gestopt en naar 78°C gegaan. Na het koken bepaalde ik mijn dichtheid, dewelke slechts 1.030 was (in plaats van 1.068 welke op het pakket wordt vermeld). Waar ben ik de mist in gegaan? En nog belangrijker, kan ik dit nog corrigeren? Het spul zit nu een uurtje in het gistingsvat...

Je kunt altijd corrigeren met gewone suiker. Je kunt dat nu al toevoegen of morgen, dat heeft geen haast. Je gist kan al aan de slag met de suiker die er al in je wort zit. Om de hoeveel te berekenen moet je weten hoeveel liter je in je vat hebt. In mijn brouwboek staat het volgende: SG 1070 heeft bij 10 liter 1704 gram suiker en 1030 heeft 755 gram (1068 staat er net niet in natuurlijk maar kun je vast wel op internet vinden). Om te corrigeren zou je dan dus 1704-755 gram suiker moeten toevoegen.

Ons 1e brouwsel had 1,5 kilo suiker nodig om te corrigeren  :pan:, dit hebben we dan ook Suikerbier genoemd. Smaakte grappig genoeg naar Appelcider en totaal niet naar bier.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je een ander maischschema hebt aangehouden. Je kunt wel alle zetmeel omgezet hebben, maar of het ook vergistbare suikers zijn geworden....
Ik vermoed dat het bij het spoelen fout is gegaan. Dus de meeste suiker is in je pan achtergebleven, zeg maar in je brintapap. Maar geen nood, een 1e brouwsel hoort veel leermomenten te geven  :proost2:

beats

Hoe vermijd ik dat dan? Heb alles volgens het boekje gedaan, spoelwater op 80°C, filter niet droog, niet te snel, ...

MO

Nogmaals de vraag van Adrie: bij welke temperatuur heb je de dichtheid gemeten.

beats

Heb het laten afkoelen tot +/-30°C, toen werd ik te ongeduldig om nog langer te wachten. Ondertussen is het afgekoeld en gestegen tot 1.041...

Ben eens benieuwd wat het wordt, ik wacht nu vol spanning tot de gist in actie schiet...

Kleine_Schriek

Weet je zeker dat het SG 1030 bij 20 graden was? Zo ja, was het ook een recept voor 15 liter bier? Ik zie net op internet dat het voor 20 liter is, dus dan zou je SG juist nog hoger dan 1068 uitgekomen moeten zijn.

Wat noem jij langzaam spoelen? Hoeveel minuten was je kwijt?

Wij waren met ons 1e bier in 15 minuten klaar voor 30 liter wort, we hadden een lek in ons hevelfilter en er was geen houden aan toen.

Edgar

Opmerkelijk verhaal; geen zetmeel meer en toch de helft van de suikers pleite. Vergistbaar of niet, je moet ze wel in het SG aantreffen. Misschien iets heel erg misgegaan bij het filteren (kanaalvorming). Heb je de bostel nog? Als die flink zoet is weet je waar het aan lag.

beats

Het was misschien niet echt duidelijk, voor het koken had ik 1030, we zijn gestopt met spoelen na 20 liter nadat ik die 1030 had gemeten, achteraf is er ook nog maar 3 liter uitgekomen (hebben we niet gebruikt, gemeten wel, was 1000 of zo, bruin water dus)
Na het koken (5 liter weggedampt) meette ik na afkoelen 1040.

We zijn toch bena een uur aan het filteren geweest, heel klein straaltje...

Heb geproefd ja, smaakte niet zoet meer...

MO

Heel vreemd dit. Kun je eens een foto maken van je dichtheidsmeter? Gebruik je netjes zoiets:


beats

Jeps, gebruikte die meter. Maakte gebruik van het startpakket superior van Brewferm, verkregen bij Brouwland. Deze zat daar bij.

Edgar

Ze moeten toch ergens naar toe zijn gegaan. Wat is je eigen vermoeden? Ik betwijfel of we 't hier gaan kunnen bedenken.

beats

Goh, persoonlijk denk ik combinatie van misschien iets te grof geschroot? (bijgevoegde molen is niet alles...) en ja, misschien toch iets foutgelopen met de filtering?
Intussen geeft het brouwsel nog geen kick, gist zit er nu dikke twee uur in... Hoop dat'k straks het hele goedje niet door de plee moet kappen...  :)

Edgar

Citaat van: beats op 22-11-2009  21:56 uIntussen geeft het brouwsel nog geen kick, gist zit er nu dikke twee uur in... Hoop dat'k straks het hele goedje niet door de plee moet kappen...  :)

Hahaha les 1 voor de beginnende brouwer... Geduld!!! :brouwen: :proost2:

Geen nood. Het zal vast en zeker komen. Goeie kans trouwens dat je deksel lekt, dus straks niks ziet gebeuren maar toch vergisting hebt.

Henielma

Waren er nog hele korrels in het schrootsel? Dan kan je een laag rendement krijgen want dan kan het water niet bij het zetmeel. En geen zetmeel dan geen suikers.

Edgar

Citaat van: Henielma op 22-11-2009  22:30 uWaren er nog hele korrels in het schrootsel? Dan kan je een laag rendement krijgen want dan kan het water niet bij het zetmeel. En geen zetmeel dan geen suikers.

Toch zou ik dan nog verkleuring verwachten bij de jodiumtest... Toch zeker na een klein beetje roeren van het mengsen. Of heb je misschien alleen de vloeistof bekeken beats? Zo ja dan denk ik dat we het misschien hebben gevonden.

beats

Nee, had geroerd en zowel de vloeistof bekeken als de bostel, beiden waren negatief.
Bij het schroten waren de meeste korrels wel gekraakt, misschien volgende keer iets fijner?

Wanneer moet die gisting trouwens in gang schieten? Doet nog steeds niets... (het vat is dicht, net getest)

beats

Hier ben ik weer...  Vandaag tweede brouwsel gemaakt, dus opnieuw pakket IPA van Brewferm. Ditmaal fijner geschroot en maischschema van fabrikant netjes gevolgd...
Dus 5 kg mout, 18 liter water, 20 min op 41, 90 min op 66°C. Gefilterd (zeer traag, duurde 1.5 uur), start koken 23 liter, einde koken 16 liter. gemeten dichtheid bij 20°C is 1051. Al iets beter dus, maar nog lang niet wat de fabrikant voorschrijft, nl 1068 op 20 liter.

Wat kan ik nog beter doen? Want dit resultaat is nog altijd niet echt wat het moet zijn...

William

Je zou zowat de hydrometer de schuld geven. Los eens 150 gram suiker per liter op. Dit zou een sg van ongeveer 1060 moeten geven.

Of stopt Brewferm inert vulmiddel in z'n mout?

MM

Citaat van: beats op 23-11-2009  21:00 uhier ben ik weer...  vandaag tweede brouwsel gemaakt, dus opnieuw pakket IPA van Brewferm. Ditmaal fijner geschroot en maischschema van fabrikant netjes gevolgd...
dus 5 kg mout, 18 liter water, 20 min op 41, 90 min op 66°C. Gefilterd (zeer traag, duurde 1.5 uur), start koken 23 liter, einde koken 16 liter. gemeten dichtheid bij 20°C is 1051. Al iets beter dus, maar nog lang niet wat de fabrikant voorschrijft, nl 1068 op 20 liter.

Wat kan ik nog beter doen? Want dit resultaat is nog altijd niet echt wat het moet zijn...

Bij een volgend brouwsel kan je zelf wat extra pilsmout of pale ale mout toevoegen. Ik heb zelf ook nooit de dichtheid gehaald die op die pakken stond. Die pakken gaan uit van iemand die een hoog brouwzaalrendement (de hoeveelheid suiker die je uit je mout haalt gedeeld door de maximale hoeveelheid suiker van het mout) heeft en dat hebben de meeste beginnende brouwers (nog) niet.

William

Die 5 kg mout in 16 liter zou bij een efficientie van 70% een sg van 1068 moeten leveren. Een sg van 1051 is slechts 53%. Wel heel erg weinig.

ed

Kan het niet zijn dat de mout oud is?  :weetniet:

Ik weet niet ofdat dit effect heeft op het begin Sg. Heeft iemand een idee?

Ed

Edgar

We hebben deze mysteries al vaak zien passeren. Het is iets dat steevast gebeurt bij mensen met weinig ervaring, en het advies is in het algemeen: brouw eens samen met iemand met wat meer ervaring of probeer het gewoon nog een keer. Er is vaak niet achter te komen wat de oorzaak is. En het zijn geen aanhoudende problemen.

Kortom het zal zeker goedkomen in volgende brouwsels, zeker met de opmerkingen die al in dit topic zijn gevallen. Je weet nu precies waar je op moet letten.

Ik roep dan meestal ook iets over de thermometer. Ben je zeker dat die ok is beats? Oude mout is het waarschijnlijk niet. Die maischt nog best :)

Henielma

Thermometer inderdaad of mogelijk te weinig geroerd waardoor op op de plek van de thermometer de temperatuur wel juist is maar de rest van het beslag niet. Bij mijn eerste mout brouwsel was het probleem dat ik niet of veel te weinig van onder naar boven roerde. Onderin zat een koek die niet mengde met de rest.

beats

Inderdaad, in alle geval genoeg tips om het nog eens te proberen. Over een week of drie zoek ik opnieuw te brouwen, ditmaal met een recept in plaats van zo'n kit, iets tripelachtig of zo. In alle geval ga ik een extra thermometer voorzien en nog beter en constanter proberen roeren, we zien wel wat er van komt :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.