Even voorstellen, Jasper V.

Gestart door jasperv, 21-11-2009 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasperv

Beste Bierbrouwers,

Leuke website! Ik ben zelf kort geleden begonnen met het brouwen van bier met de brouwblikken van Muntons, Coopers en Brewferm. Ik zocht naar wat meer informatie op internet en kwam al snel op deze handige chat forum uit...
Ik zal beginnen met me even voor te stellen. Ik ben dus Jasper, ik ben 26 jaar en woon in Leiden. Sinds ongeveer een jaar is bij mij de belangstelling voor bijzondere bieren gewekt. Afgelopen 30 oktober ben ik naar mijn eerste bierfestival geweest. Dit was in Bodegraven bij brouwerij de Molen. Ik viel dus gelijk met mijn neus in de boter. Wat een geweldige bieren werden daar getapt door o.a. de Deense brouwers van Mikkeler, Närke uit Zweden en natuurlijk de brouwers van Emelisse en van brouwerij de Molen zelf. Mijn interesse ligt vooral in de IPA's, Stouts en Porters, de wat bittere bieren dus, maar een goede abdij- of trapistenbier vind ik natuurlijk ook heerlijk.

Eerder deze maand heb ik van mijn vrienden voor mijn verjaardag een brouwpakket van het Brouwparadijs gekregen met daarin o.a. twee emmers. Een paar dagen later ben ik meteen begonnen met brouwen. De Midland Mild Ale van Muntons heb ik eerst gebrouwen. De 23 liter bier die je hieruit maakt heb ik 4 dagen laten gisten in de brouwemmer (op zo'n 20 graden), daarna via het kraantje in de tweede emmer overgeheveld, zodat alle drap in de eerste emmer blijft liggen. Na extra suiker te hebben toegevoegd voor de gisting op de fles heb ik het bier gebotteld. Drie dagen heeft dit bier op kamer temperatuur gestaan en daarna in een donkere kelder gezet om zo'n drie weken te rusten. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen stel ik hier alvast mijn eerste vraag: Het bier staat nu ruim een week in de kelder te rusten. Is het aan te raden om al een flesje te openen om er achter te komen of het al wat is?

Ondertussen staat nu een tweede bier te gisten in de gistemmer: De donkere abdijbier van Brewferm (9l.). Deze zou ik volgens de gebruiksaanwijzing 10 dagen moeten laten gisten. Dit is de zesde dag en het borrelen is gister al gestopt. De eerste vijf dagen is het borrelen wel erg hard gegaan. Zal de gisting nu voltooid zijn of kan het het bier beter nog een paar dagen in de emmer laten voordat ik het bottel? 

Als ik mijn bier geproefd heb zal ik het zeker op het forum vermelden.. Ik ben erg benieuwd of het een beetje goed gaat smaken..

Verder heb ik ook een leuk etiket gemaakt voor mijn eerste bier. Deze zal ik in de juiste thread toevoegen. Het enige wat ik jammer vind is dat mijn hydrometer niet de juiste kantiteiten weergeeft. Bij bier van 5% alc. geeft deze bijvoorbeeld 1% aan. Het hydrometer zat bij het brouwpakket, maar kan ik dus niet van op aan. Het alcoholpercentage dat ik op het etiket vermeld is dus puur een gok...Hebben meer mensen dit probleem? Of heb ik gewoon een hydrometer die het niet goed doet?

ps: ik heb geprobeerd een foto van mijzelf toe te voegen, maar ik weet niet of dit gelukt is..

ik hoop dat mensen me tips kunnen geven!

Gerb

Hoi Jasper, welkom hier, er is hier genoeg informatie te vinden.

Wat is een kantiteit? Een hydrometer is bedoeld om voor en na de vergisting de dichtheid te meten. Met het verschil tussen beide kan je berekenen hoeveel alcohol je hebt gemaakt. Probeer eens wat brouwsoftware te downloaden (BrouwHulp, BrouwVisie, promash) om deze berekening en vele andere handige tools te gebruiken.

Edgar

Citaat van: jasperv op 21-11-2009  21:37 uNa extra suiker te hebben toegevoegd voor de gisting op de fles heb ik het bier gebotteld. Drie dagen heeft dit bier op kamer temperatuur gestaan en daarna in een donkere kelder gezet om zo'n drie weken te rusten. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen stel ik hier alvast mijn eerste vraag: Het bier staat nu ruim een week in de kelder te rusten. Is het aan te raden om al een flesje te openen om er achter te komen of het al wat is?

Hoi Jasper. Ik kom nog wel eens in Leiden dus als je geluk hebt ( :P ) proef je nog eens mijn Zorgenloos 2 waar ik zojuist over zat te stoefen.

Even over de vraag hierboven: De meestgestelde beginnersvraag die ik dan maar vriendelijk zal beantwoorden in plaats van (ook al gebeurd) af te blaffen met "Zoekfunctie!". :verbergen:

Haal het bier maar weer uit de kelder en zet het in plaats van 3 dagen, 3 weken op kemertemperatuur. Dan trek je er één open om te zien hoe het ermee staat, en is het ok, dan naar de kelder. Tip: doe het boven de gootsteen want op één of andere manier is dit typisch iets dat in het begin wel eens misgaat. Om dezelfde reden: probeer elke 4 dagen een flesje om zeker te zijn dat de carbonatie niet uit de hand loopt. Als je nog geen hydrometer hebt gebruikt voor en na de vergisting: helemáál oppassen! Als je er nog geen hebt: koop zo'n ding als je hier niet wilt worden achtervolgd door mensen die hetzelfde roepen.

En dan natuurlijk heel veel plezier hier!

[edit]Gerb was me al voor maar we laten het maar staan voor het effect :)

jasperv

Sorry..kwantiteit bedoelde ik natuurlijk...Bedankt voor je snelle reactie! ik heb het programma'tje van BrouwVisie gedownload..erg handig inderdaad...Ik heb alleen niet de dichtheid van mijn brouwsel voor de gisting gemeten..Kan ik er dan nu niet meer achterkomen wat het alcoholpercentage straks is? Voortaan zal ik de dichtheid zeker ook voor de gisting meten. Mijn hydrometer geeft ook streepjes voor het alcoholpercentage aan naast de streepjes voor de dichtheid. zo lijkt een dichtheid van 1040 ongeveer gelijk te staan aan 5% alc. Dit klopt dan zeker niet?

Oscar

Welkom jasper ! In Leiden zitten nog veel meer hobbybrouwers volgens mij. Je zou eens kunnen gaan kijken bij 't Wort Wat en leuke vereniging van allemaal bierbrouwers... :brouwen:

jasperv

Citaat van: Edgar op 21-11-2009  21:59 uHoi Jasper. Ik kom nog wel eens in Leiden dus als je geluk hebt ( :P ) proef je nog eens mijn Zorgenloos 2 waar ik zojuist over zat te stoefen.

Even over de vraag hierboven: De meestgestelde beginnersvraag die ik dan maar vriendelijk zal beantwoorden in plaats van (ook al gebeurd) af te blaffen met "Zoekfunctie!". :verbergen:

Haal het bier maar weer uit de kelder en zet het in plaats van 3 dagen, 3 weken op kemertemperatuur. Dan trek je er één open om te zien hoe het ermee staat, en is het ok, dan naar de kelder. Tip: doe het boven de gootsteen want op één of andere manier is dit typisch iets dat in het begin wel eens misgaat. Om dezelfde reden: probeer elke 4 dagen een flesje om zeker te zijn dat de carbonatie niet uit de hand loopt. Als je nog geen hydrometer hebt gebruikt voor en na de vergisting: helemáál oppassen! Als je er nog geen hebt: koop zo'n ding als je hier niet wilt worden achtervolgd door mensen die hetzelfde roepen.

En dan natuurlijk heel veel plezier hier!

[edit]Gerb was me al voor maar we laten het maar staan voor het effect :)

Hartstikke bedankt voor je reactie Edgar! Ik heb de aanwijzingen die ik bij het Muntons blik kreeg gevolgd en die raadden me aan het bier 2 dagen op kamertemperatuur te laten staan en dan in een kelder te laten rusten voor 2 weken. Die 2 dagen is toch puur voor de vergisting op de fles? Of duurt die vergisting langer? Hmm..misschien moet ik je tip maar volgen. Zelf heb ik er niet zoveel verstand van... Het heeft nog geen zin er al eentje te proeven denk je? :lekkerbier: Ze hebben nu 3 dagen op kamertemperatuur gestaan en 6 dagen in de kelder..maar misschien is 9 dagen wel erg kort voor een goede smaak..In de kelder is het trouwens een graad of 16 / 17 en in ieder geval donker..

Edgar

Je moet altijd zelf vaststellen of je hergisting ok is. Brouwen doe je zelf, de handleiding is maar een handleiding en wij weten het veel beter, haha. En dat is echt waar.

Zoek er maar eens op los, 2 dagen is te kort, en temperatuur speelt een cruciale rol in de duur. 2 dagen op 35° is misschien genoeg trouwens, maar daar gaan we even niet van uit en dat willen we ook niet. Heb je de brouwcursus op de site trouwens al bekeken? Dat is een héél goede basis, en ook de verzameltopics die MO heeft samengesteld zijn goud waard.

Je kunt verwachten dat je bier na een week of 6 rijpen op z'n piek is, dan vrij lang stabiel blijft en afhankelijk van je brouwvaardigheden na een paar maanden tot zelfs 2 jaar minder begint te worden. Dus: even geduld oefenen en laten rijpen is de moeite waard, maar overdrijf het zeker niet. Bier drink je (bijna altijd) vers.

Sjakie

Gisten op de klok gaat nu eenmaal niet.
De ene keer gaat het gisten en hergisten op fles sneller of langzamer als de andere.
Het is inderdaad slim om het gewoon op kamertemperatuur te laten staan en om de paar dagen na een week beginnen te proeven.
Je zult wel merken dat hoe zwaarder het bier (meer alcohol) hoe langer de hergisting in de meeste gevallen duurt.
Dat gsiten is nog een wetenschap op zich. Heb in ieder geval geen haast. Anders kun je nog wel eens een paar bommen maken.
En wat de producent op de verpakking zegt is slechts een richtlijn.

Maar bovenal.
Veel brouwplezier gewenst.

korek

Van uit mijn wijsheid, voor wat die waard is, zou ik inderdaad het bier weer op kamertemp. laten komen, flink zwenken met de fles, zodat het jongbier wat verzadigd koolzuur verliest en verder rustig afwachten en dit een paar keer herhalen.
En natuurlijk welkom hier!

jasperv

Citaat van: Edgar op 21-11-2009  22:27 uJe moet altijd zelf vaststellen of je hergisting ok is. Brouwen doe je zelf, de handleiding is maar een handleiding en wij weten het veel beter, haha. En dat is echt waar.

Zoek er maar eens op los, 2 dagen is te kort, en temperatuur speelt een cruciale rol in de duur. 2 dagen op 35° is misschien genoeg trouwens, maar daar gaan we even niet van uit en dat willen we ook niet. Heb je de brouwcursus op de site trouwens al bekeken? Dat is een héél goede basis, en ook de verzameltopics die MO heeft samengesteld zijn goud waard.

Je kunt verwachten dat je bier na een week of 6 rijpen op z'n piek is, dan vrij lang stabiel blijft en afhankelijk van je brouwvaardigheden na een paar maanden tot zelfs 2 jaar minder begint te worden. Dus: even geduld oefenen en laten rijpen is de moeite waard, maar overdrijf het zeker niet. Bier drink je (bijna altijd) vers.

Vandaag heb ik toch maar eens een flesje van mijn midland mild ale, die ik met een Muntons moutextractblik heb gemaakt, geopend en geproefd. Het bier heeft 3 dagen op kamertemperatuur in de fles gegist en daarna heb ik het een week in de kelder weggezet op zo'n 16/17 graden. Het flesje opende aardig mooi, er stond enige druk op, maar wel wat minder als ik van gewone flesjes bier uit de supermarkt gewend ben. Met het inschenken vormde zich een mooie grote schuimkraag. Kortom het zag er allemaal mooi uit, maar de smaak en geur was net een slechte lambiek... erg zuur dus... niet te drinken. Ik heb zonet de dichtheid gemeten en deze komt uit op 1010. Ik weet echter niet wat de dichtheid was voor de gisting. Kan iemand mij vertellen of deze dichtheid goed is of niet? Ik snap dat ik het bier nog wel een paar weken moet laten rusten, maar de zure smaak en geur... betekent dit dat de gisting nog niet voltooid is? Kortom, gaat het nog goed komen met mijn bier of is het  op een of andere manier verpest?  

dennis

Eerst natuurlijk welkom!

Dan maar over je brouw- en proefervaring.  Ik heb ook ooit een blikbrouwsel gemaakt maar wil het daar eigenlijk niet meer over hebben.  Niet te haggelen!  Ook niet als je van zure bieren houdt.  Het schijnt wel lekkere bieren op te kunnen leveren maar mij lukt het beter met volmout brouwsels.
Het kan natuurlijk wezen dat er 1 fout flesje tussen zat die niet goed schoon was, maar ik wens je nu alvast meer succes met je 2de brouwsel!

jasperv

Citaat van: dennis op 22-11-2009  18:37 uEerst natuurlijk welkom!

Dan maar over je brouw- en proefervaring.  Ik heb ook ooit een blikbrouwsel gemaakt maar wil het daar eigenlijk niet meer over hebben.  Niet te haggelen!  Ook niet als je van zure bieren houdt.  Het schijnt wel lekkere bieren op te kunnen leveren maar mij lukt het beter met volmout brouwsels.
Het kan natuurlijk wezen dat er 1 fout flesje tussen zat die niet goed schoon was, maar ik wens je nu alvast meer succes met je 2de brouwsel!

Bedankt voor je reactie Dennis!
Echt helemaal zelf bier brouwen wordt misschien de volgende stap. Voorlopig houdt ik t nog even bij die blikken, lastig zat zo blijkt maar hieruit... Ik denk dat ik de flesjes gewoon nog een paar weken moet laten staan. Hopelijk wordt t dan wel wat, maar een sg van 1010? Is dat positief?

dennis

Een einddichtheid van 1010 kan, het is niet per se positief of negatief.  En het kan inderdaad wezen dat de smaak iets beter wordt als je geduldig bent en het bier nog wat tijd gunt.  (maar als jij het over geuze smaken hebt die in het niet vallen dan vrees ik het ergste)

Dan nog even over het SG.  Het eind SG is afhankelijk van:
 - hoeveelheid vergistbare suikers
 - verhouding van de vergistbare en niet vergistbare suikers
 - eigenschappen en prestaties van de gist
 - omstandigheden per brouwsel zoals bijvoorbeeld temperatuur schommelingen
En hoe je het hebt gemeten.  Zaten er misschien nog een paar koolzuur belletjes aan je hydrometer?  Deed je de meting bij 20 ºC?  
Als er geen bellen meer uit het waterslot komen dan heb je de einddichtheid bereikt en dat zal bij jou 1010 geweest zijn.

jasperv

Citaat van: dennis op 22-11-2009  19:14 uEen einddichtheid van 1010 kan, het is niet per se positief of negatief.  En het kan inderdaad wezen dat de smaak iets beter wordt als je geduldig bent en het bier nog wat tijd gunt.  (maar als jij het over geuze smaken hebt die in het niet vallen dan vrees ik het ergste)


Wederom bedankt voor de info!  Misschien moet ik nog maar eenflesje open maken en kijken of deze hetzelfde resultaat oplevert... Maar ja..ik kan ook nog gewoon een weekje wachten. Misschien dat dat wat oplevert. Zal wel zonde zijn drie kraten door de plee te moeten spoelen... mijn tweede bier ga ik vanavond nog bottelen. Ik blijf t proberen...

RobinB

Hoi Jasper, welkom hier!
Als je bier zuur is, is de kans groot dat er ergens in je proces een (bacteriele) besmetting is opgetreden. Dat noemen we een "infectie" van je bier en is zoals je proeft niet gewenst.

De wijze raad in dezen luidt:
Zeer schoon werken met gesteriliseerde spullen. Vooral na het koelen is dit van groot belang.

Adrie

Nog een tip: alles direct na gebruik goed schoonmaken met water en afwasmiddel, afdrogen met een schone theedoek en droog opbergen. Op deze wijze hebben bacteriën geen kans om zich ergens te nestelen en zich te vermenigvuldigen. Dan direct voor gebruik, zoals Robin al aangeeft, ontsmetten met bijvoorbeeld spiritus en afspoelen met schoon kraanwater.

Jacques

Hierboven worden goede adviezen gegeven. Schoon werken is de sleutel tot goed bier.
Een kleine kanttekening is wel op zijn plaats. Desinfecteren is alleen nodig voor de spullen die na het koken en afkoelen in aanraking komen met het wort. Een brouwketel hoeft dus niet gedesinfecteerd te worden net zo min als bijvoorbeeld een schrootmolen. Maar het is wel goed deze schoon te maken al is het alleen al om kleine grijze beestjes met een staartje niet uit te nodigen te genieten van een restantje moutmeel.

jasperv

Citaat van: Jacques op 23-11-2009  20:09 uHierboven worden goede adviezen gegeven. Schoon werken is de sleutel tot goed bier.
Een kleine kanttekening is wel op zijn plaats. Desinfecteren is alleen nodig voor de spullen die na het koken en afkoelen in aanraking komen met het wort. Een brouwketel hoeft dus niet gedesinfecteerd te worden net zo min als bijvoorbeeld een schrootmolen. Maar het is wel goed deze schoon te maken al is het alleen al om kleine grijze beestjes met een staartje niet uit te nodigen te genieten van een restantje moutmeel.

Ik heb mijn drie kratten midland mild ale inmiddels door de gootsteen gespoeld... Het bier bleef erg zuur en ik vermoed dat het gist over datum was (het blik bierextract van Brewferm was een paar maanden over datum en ik heb het bijgeleverde gist gebruikt). Ik lees op dit forum over Wyeast wat het bier een stuk lekkerder kan maken dan het gist dat bij de Brewferm blikken geleverd wordt (maak ik uit de discussies op dit forum op). Nu heb ik een paar van deze gist liquid zakjes gekocht en wil ik er eentje gebruiken om een Ierse ale mee te maken (ook zo'n blik bierextract). Ik vroeg me echter af hoe ik dit gist moet gebruiken bij die bierextractblikken... Kan ik het gist gewoon activeren en als het zakje bol staat na een paar uur het gist bij het bierextract vermengd met water gooien? Of moet ik echt zo'n gist starter maken en dit een paar dagen laten gisten? Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van dit gist met bierextracten?

Oscar

Citaat van: jasperv op 29-11-2009  15:41 uIk vroeg me echter af hoe ik dit gist moet gebruiken bij die bierextractblikken.. Kan ik het gist gewoon activeren en als het zakje bol staat na een paar uur het gist bij het bierextract vermengd met water gooien? Of moet ik echt zo'n gist starter maken en dit een paar dagen laten gisten?

Ligt aan de hoeveelheid bier dat je wilt maken. Voor 10 liter kun je gewoon een propagater (1 zakje, 25 miljoen cellen) gebruiken en als ie bol staat toevoegen. Voor grotere volumes een starter maken.
Ga er niet zomaar vanuit dat het zakje na 3 uur bol staat... dan zou je wel eens teleurgesteld kunnen worden. Als je een starter gaat maken kun je het beste een week tot 10 dagen van te voren beginnen. Zo heb je altijd voldoende tijd om voldoende gist op te kweken.

jasperv

Citaat van: Oscar op 29-11-2009  15:48 uLigt aan de hoeveelheid bier dat je wilt maken. Voor 10 liter kun je gewoon een propagater (1 zakje, 25 miljoen cellen) gebruiken en als ie bol staat toevoegen. Voor grotere volumes een starter maken.
Ga er niet zomaar vanuit dat het zakje na 3 uur bol staat...dan zou je wel eens teleurgesteld kunnen worden. Als je een starter gaat maken kun je het beste een week tot 10 dagen van te voren beginnen. Zo heb je altijd voldoende tijd om voldoende gist op te kweken.

Bedankt voor je reactie Oscar,
De Ierse Ale die ik wil maken is een hoeveelheid van 23 liter... Ik zou misschien ook 2 zakjes van dat Wyeast kunnen gebruiken. Dat zijn dan wel 2 verschillende gisten. Misschien niet zo verstandig? Zo'n starter maken... kan ik dat gewoon in een frisdrank fles doen?

Oscar

Gewoon ff een starter maken met moutextract (100 g/liter = ± 1040). Kan in een petfles, mits deze schoon is.
Niet 2 verschillende zakjes gebruiken!

RobinB

Citaat van: jasperv op 29-11-2009  15:41 uhet bier bleef erg zuur en ik vermoed dat het gist over datum was

Dat lijkt me niet de waarschijnlijke oorzaak.
Ik heb wel vaker met korrelgisten gebrouwen die over de datum waren en dat geeft vaak geen enkel probleem.
Het zal dus eerder ergens in de rest van je proces zitten óf het was een eenmalige (ongemerkte) fout.

In het eerste geval zal de Wyeast ook een zuur bier geven, in het tweede geval misschien niet (incl de tips van hierboven).
Om het eerste geval uit te sluiten is het misschien verstandiger (in ieder geval goedkoper) eerst nog weer een bier met een korrelgist te vergisten?

Maarten

Citaat van: Jacques op 23-11-2009  20:09 uHierboven worden goede adviezen gegeven. Schoon werken is de sleutel tot goed bier.
Een kleine kanttekening is wel op zijn plaats. Desinfecteren is alleen nodig voor de spullen die na het koken en afkoelen in aanraking komen met het wort.

Deze adviezen dekken een groot deel van de lading. 1 aspect wordt vergeten: alles wat ongezien in je wort/bier dwarrelt of valt. Vanaf koken moet je je wort/bier zo goed mogelijk afgedekt of gesloten bewaren. Dan kan er niks in vallen of waaien. Als je dan zelf ook geen vingers erin steekt, en met gedesinfecteerde materialen werkt, zal je niet zo snel een infectie krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.