Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG monitoren met weegschaal  (gelezen 6048 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
SG monitoren met weegschaal
« Gepost op: 16-08-2010 19:49 u »
Beste Brouwers,

Zojuist zat ik op marktplaats te kijken en hier kwam ik een weegschaal tegen en ik bedacht me dat een dergelijke weegschaal misschien een makkelijke tool kan zijn om het SG tijdens de vergisting te monitoren (misschien zelfs te loggen). Ik ben geen natuurkundige dus ik kan er helemaal naast zitten met mijn volgende uitleg. Maar ik ga het toch proberen.

Een liter water heeft een SG van 1000 (dus 1000 gram voor 1 liter water), het wort is zwaarder b.v. 1050 (gram per liter). Als je 25 liter wort hebt gemaakt komt dit dan neer op 26,25 kg aan wort. Als het SG daalt, daalt ook het gewicht van dit jongbier. Per SG punt daalt dit bier dan met 25 gram. Voor de Nerds onder ons zou je met deze wetenschap misschien wel heel eenvoudig de SG daling van je vergisting kunnen volgen, zeker als je een computer deze gegevens met een bepaalde tijdsinterval laat opslaan.

Nu snap ik ook wel dat hier wat haken en ogen aan zitten. Bij aanvang van de vergisting zul je nog steeds het SG op de originele manier moeten meten om een goed uitgangspunt te hebben. Maar volgens mij kun je op deze manier wel een goed inzicht krijgen in het verloop van je vergisting.

Nouja, dit was dus mijn hersenspinsel, het lijkt me leuk om te horen wat jullie van een dergelijk idee vinden.

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: SG monitoren met weegschaal
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2010 20:46 u »
Ken je de wet van behoud van massa? Als ik je verhaal zo lees niet. De enige massa die je verliest is die van het ontsnappende CO2 gas.  Maar dat loopt zo'n vaart niet.

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2010 20:50 u »
Ken je de wet van behoud van massa? Als ik je verhaal zo lees niet. De enige massa die je verliest is die van het ontsnappende CO2 gas.  Maar dat loopt zo'n vaart niet.

Nee, helaas. Ik ben hier totaal niet bekend mee. Mijn verhaal slaat dus als een tang op een varken. Beschouw deze draad dan maar als niet geschreven.

gr. Ko

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2010 20:51 u »

Nee, helaas. Ik ben hier totaal niet bekend mee. Mijn verhaal slaat dus als een tang op een varken. Beschouw deze draad dan maar als niet geschreven.

gr. Ko

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2010 20:53 u »
Zet maar eens een kaars op onder een luchtdichte stolp.
Als de kaars begint te "verbranden" neemt het gewicht in de stolp niet af.
Pak wel een grote stolp anders is de pret zo over.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2010 21:07 u »
Wel een creatief idee, maar je moet wel een beetje in de scheikunde duiken om dit te doen.

Voor zover ik weet splitst de suiker in alcohol en CO2 in ongeveer evengrote gewichtsdelen.
Maar er zijn meerdere suikers die vergisten en er ontstaan een klein beetje hogere alcoholen etc.

Je zou dan eens rustig de scheikundige formules uit moeten schrijven...  :denken:

Maar als het waar is van die ongeveer evengrote gewichtsdelen dan is na zeg 50 gram CO2 gewichtsverlies er ook ongeveer 50 gram alcohol gevormd.

Ik heb geen idee of dit waar is, je moet nu eenmaal eerst eens rustig in de achterliggende scheikunde duiken...  :lessmile:

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-08-2010 22:03 u »
En er verdampt nog wat water en andere verliezen.
Het zal een hele formule worden.

Op ebay verkopen ze voor minder als deze weegschaal een refractometer en de formules zitten al in de meeste brouwsoftware.

Ik wil niet negatief zijn, maar deze manier is wel een beetje ver gezocht.
Het zou in theorie echter moeten werken.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 16-08-2010 22:15 u »
Op zich een elegante methode - je hangt het gistvat aan een urnster op en je volgt het gewicht. De grootste bottleneck is misschien het nauwkeurig bepalen van het gewicht. Een weegschaal die 25 kg of meer kan wegen zou dan per sg-punt op 25 gram nauwkeurig moeten kunnen wegen.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-08-2010 22:19 u »
Nou ja ik moet wel de nodige slagen om de arm houden want scheikunde mag dan wel een leuk vak zijn met bijv hun molair volume van gas, maar als er met alle suikers ongeveer evenveel alcohol als CO2 ontstaat is de formule niet zo moeilijk:

Gewichtsverlies = Alcohol gevormd (qua gewicht dan).

Maar ja, om dat dan netjes weer in je brouwsoftware te embedden is heel wat anders.

An sich is het een goed idee, je moet alleen een goede weegschaal hebben en weten wat je doet.

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2010 22:21 u »
Voor iemand die ook bellen kan tellen moet dit natuurlijk appeltje eitje zijn.  ;)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2010 22:25 u »
1 mol suiker (glucose) = 180 gram levert 2 mol alcohol (92 gram) en 2 mol CO2 (88 gram) dus ongeveer gelijke gewichten alcohol en CO2. Nog een beetje rekening houden met de temperatuursafhankelijke oplosbaarheid van CO2 maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad.

De gaswet is hier niet echt van belang.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 16-08-2010 22:26 u »
Voor iemand die ook bellen kan tellen moet dit natuurlijk appeltje eitje zijn.  ;)

Dat is inderdaad wel eventjes iets anders, hoewel, ook relatief recht-toe-recht-aan rekenwerk.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-08-2010 22:35 u »
Nee hoor, bellen tellen is exact hetzelfde als gewichtsverandering meten want, nog zo'n eenvoudige formule:

Cumulatief bellen gewicht = Gewichts verlies = Alcohol winst.

Blij om te zien dat de verhouding ongeveer 92 op 88 is. Willem bedankt!

(Is glucose dan C6O3H6? Ik heb geen idee...)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #13 Gepost op: 16-08-2010 22:54 u »
C6H12O6 -> 2CO2 + 2C2H5OH

Bij bellen tellen moet je rekening houden met het drukverschil over het waterslot en het volume van de kopruimte. Toch wel iets lastiger.

groet,
William  ;)

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-08-2010 23:03 u »
Zie je wel, de gaswet heb je altijd nodig...  :D

Offline Ko

• Senior lid
    • CEAUX-Brew
« Reactie #15 Gepost op: 17-08-2010 09:32 u »
Zet maar eens een kaars op onder een luchtdichte stolp.
Als de kaars begint te "verbranden" neemt het gewicht in de stolp niet af.
Pak wel een grote stolp anders is de pret zo over.

Nu is mij toch iets niet duidelijk. In het geval van die luchtdichte stolp snap ik wel dat het gewicht niet afneemt omdat alles onder de stolp blijft hangen. Dit zou ook het geval zijn als je zou gaan vergisten onder een luchtdichte stolp: alles blijft onder de stolp hangen. Maar omdat je vergist ontsnapt er toch gas waardoor het gewicht af zal nemen?

Gr. Ko

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #16 Gepost op: 17-08-2010 10:15 u »
Klopt, dat is de CO2 waar William het over heeft.

Offline Bas G

• Vol lid
  • De Zandheuvel
« Reactie #17 Gepost op: 17-08-2010 11:00 u »
Je zult echter ook rekening moeten houden met de hoeveelheid CO2 die in oplossing aanwezig blijft, wat weer afhankelijk is van de temperatuur en in mindere mate ook van de samenstelling van je wort...  :nut:
Niet aan beginnen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 17-08-2010 11:28 u »
Leuke methode, maar je moet niet alleen het gewicht nauwkeurig bepalen, maar ook het volume. Dichtheid is immers gewicht gedeeld door volume. Het volume verandert ook gedurende de vergisting, omdat er wat water en alcohol verdampt en omdat de gevormde alcohol een ander volume inneemt dan de geconsumeerde suiker. Ook de temperatuur moet je meenemen. Als de begintemperatuur 20 graden was en aan het eind is ie 10, dan moet je daarvoor corrigeren.

Ergo: een simpele SG meting of refractometermeting is handiger.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #19 Gepost op: 17-08-2010 18:09 u »
Bovenstaande geldt als je de dichtheid wilt weten. Maar als je wilt weten hoever de vergisting gevorderd is hoef je het volume op elk moment niet te kennen, alleen maar het gewicht.

Je weet hoeveel suiker er in zit (bv. Brix) dus je weet ook hoeveel massa er aan CO2 kan ontwijken als alles vergist is (vergistingsgraad 100%). Hierbij wordt dan we specifiek aangenomen dat er geen andere verliezen zijn door verdamping (en deze lijken me in eerste instantie niet zo groot)

Offline zigurana

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 18-08-2010 13:54 u »
Hoe krijg je een digitale weegschaal zo ver dattie meerdere dagen non-stop weegt?
Ik heb meestal al problemen om verschillende hoppen bij elkaar af te wegen:

1-zet bakje op weegschaal, tarreren
2-weeg x hop1 af
3-zoek hop2 in de vriezer {weegschaal schakelt uit}
4-weeg ho... (zucht)
5-goto 1

En verder alle andere argumenten die genoemd zijn, natuurlijk

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #21 Gepost op: 18-08-2010 18:30 u »
Hoe krijg je een digitale weegschaal zo ver dattie meerdere dagen non-stop weegt?

Ga analoog ;D

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 18-08-2010 22:20 u »
Daar heeft Adrie wel een goed punt: Er verdampt ook water en alcohol (en tja de neus zegt ook wel eens dat er van die fruitige smaken verdampen).

Als bier is uitgegist is het welbekend dat er vrijwel geen enkele waterslot activiteit te bespeuren is, dus is waterverlies min of meer verwaarloosbaar, maar tijdens zo'n wilde vergisting kan er best veel water en alcohol meegaan.
Ja daar had ik niet aan gedacht, dus misschien is het toch ietsje moeilijker dan:

Gewichtsverlies = alcohol winst (in gewicht dan en niet volume procenten of zo).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 21-08-2010 09:38 u »
SG meten met een weegschaal kan zeer nauwkeurig, mits je weegschaal voldoende resolutie heeft.
Met ''SG'' wordt vrijwel altijd bedoeld ''schijnbaar SG'' en dat is gelijk aan de verhouding van het gewicht van een volume wort of bier en het zelfde volume zuiver water. Beiden moeten gemeten worden bij dezelfde temperatuur, bv 20grc.
Ik gebruik deze methode zelf vrij veel omdat ik beschik over een weegschaaltje van 0-120gram met een resolutie van 10mg. Je zou bv een glazen knikker met een volume van ca 25ml kunnen nemen en die aan een dun nylon draadje lijmen. Je neemt bv 50ml water van 20grC in een lichtgewicht plastic bekertje  en weegt dat exact, (stel 55,00g). Nu dompel je de knikker onder en meet weer, (stel 80.20g)
Nu droog je de knikker goed af en neemt ca 50 ml van de te meten vloeistof in een bekertje (stel 57.05g) je dompelt de knikker weer onder (zorg dat hij niet de bodem raakt) en weegt weer (stel 84.23g)
het SG is dan (84.23-57.05)/(80.20-55.00)=1078.6
HansH     

Tags: