Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verzuring Mout  (gelezen 4839 keer)

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
Verzuring Mout
« Gepost op: 06-07-2004 09:23 u »
Balen, balen en nog eens balen.
Mijn bier van de gezamenlijke brouwdag van ons gilde, is ontzettend zuur (vraag in andere tread behandeld).
Nu hebben we gisteravond gildecontactavond gehad, en het bleek dat meerdere medebrouwers hetzelfde probleem hadden (gelukkig was ik het niet alleen).

Het is wel een hele opluchting als je samen met anderen kan achterhalen wat er fout gegaan was.

Na alles grondig geproefd en geanalyseerd te hebben kwamen we tot de conclusie dat het aan de mout moest liggen.
We hebben nog van deze mout (van de Bavaria brouwerij) liggen en gaan deze controleren op kevertjes.

Waarschijnlijk zullen we deze niet vinden, maar wat kan het dan nog zijn? Iemand gehoord over het verzuren van mout? Hoe kun je dit vooraf controleren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re:Verzuring Mout
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2004 09:59 u »
Hoi Gelfling, alias Ron :proost:

Was het mout geschroot voordat jullie het ontvingen? Ik neem tenminste aan dat jullie brouwpakketjes hebben gekregen. Geschroot mout verzuurt namelijk redelijk snel.
Ik weet ook niet hoe oud de mout was, maar volgens mij wordt mout niet zuur van ouderdom...

Edwin

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2004 10:04 u »
Nee, ik heb ter plekke geschroot. De mout was 2-3 weken vooraf opgehaald bij de Bavaria.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2004 11:34 u »
Tja :proost:

Dan weet ik het eigenlijk ook niet. Goeie vraag!

Edwin

SiriS

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2004 12:16 u »
Hoi Ron,

Wat was het vochtpercentage van de mout, of anders het Ds, die je bij Bavaria hebt gekocht?

Groet, SisiS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2004 13:46 u »
Zuur bier door zure mout? Dat is toch niet heel waarschijnlijk, zeker niet als het mout zo vers van Bavaria kwam. Welke gist hebben jullie gebruikt? Is er echt heel goed schoongemaakt, vooral het gistvat? Is het melkzuur, azijnzuur of een ander zuur?
gr
MO

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #6 Gepost op: 06-07-2004 14:24 u »
SiriS: Je kan maar 2 soorten krijgen bij Bavaria. De pilsmout en de mout voor moreeke.
Het Ds kan ik niet aflezen, want het zijn witte zakken.

Mo: Gist: normale korrelgist deze keer. Alles is echt heel goed schoongemaakt (zoals ik al zei van de 20 mensen hebben er 5 waar we van weten dit probleem). Het is geen melkzuur.
Ik heb zoiets nog nooit geproefd, dus ik weet niet waar ik dit zuurtje moet plaatsen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 06-07-2004 22:28 u »
Hoi Ron,

Mout kan wel degelijk verzuren. In Duitsland laat men zelfs bewust mout verzuren om zo aan het Reinheitsgebot te kunnen voldoen en toch de pH van een brouwsel te verlagen.
Zelf heb ik in al die jaren dat ik brouw nog nooit meegemaakt dat mout bij mij verzuurde. Ik denk dat het verzuren al bij de mouterij heeft plaatsgevonden. Is er binnen jullie club nog wat van de mout zodat je kunt proeven dat de mout een afwijkende zure smaak heeft?

:degroeten: Jacques

SiriS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 07-07-2004 09:43 u »
Ron,

Als het vocht percentage van de mout te hoog is kan bij een temperatuur van rond de 20 grC al verzuring optreden binnen 2 dagen. Er leven genoeg melkzuur bacterien op de gerstkorrel. Voor het bier heb je gebruik gemaakt van een 'gewone' korrelgist. Welk merk en type korrelgist heb je gebruikt. Is de gist in de koelkast bewaard, en waar heb je deze gekocht?

Groet, SiriS

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #9 Gepost op: 07-07-2004 10:03 u »
Jaques: we hebben nog van die mout, en die gaan we controleren, ook op kevertjes en dergelijke.

SiriS: De korrelgist is van Brewferm (klein zakje 7 gram geloof ik). Koel bewaard en deed het vrij normaal.

Ik hoop dat ik er in ieder geval achter kom welk soort zuur dat het is. Als we de chouffe klonen langs elkaar zetten, neem ik ook wel een paar flesjes van dit bier mee. Wellicht dat anderen eens een ophelderend oog hierop kunnen werpen.

Tags: