Witte kandij versus kristalsuiker

Gestart door Hopmans, 18-11-2009 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maran van Brakel

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  12:44 uEn nog belangrijker: waarom zouden brouwerijen als Westmalle dure kandij gebruiken ipv goedkope kristalsuiker als er geen verschil in smaak is? 🤔

Ik gok dat ze wellicht bruine kandij gebruiken, en dat de onzuiverheden een extra iets aan de smaak kunnen toevoegen?
(geen idee hoor, maar misschien heeft bruine kandij een meer stroop-achtige smaak?)

Misschien ook wel gewoon voor de kleur  :)

Serge VL

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  12:44 uEn nog belangrijker: waarom zouden brouwerijen als Westmalle dure kandij gebruiken ipv goedkope kristalsuiker als er geen verschil in smaak is? 🤔

Ik denk dat we even een stapje terug moeten zetten in ons denk patroon, en eerst eens bekijken wat bij de toeleveringsbedrijven onder de naam witte of lichte kandij wordt verkocht en wat de brouwers ter wereld (dus niet alleen in Nederland) allemaal verstaat onder lichte of witte kandijsuiker?

Wat is de definitie is van kandij?  Want die is niet 100% sluitend, de ene producent vertrekt van zuivere biet suiker en de andere producent van ruwe rietsuiker (vb Candico)
Vb de Candimic Licht welke geproduceerd op basis van gedeeltelijk geïnverteerde kandijstroop, zegt de brouwer/verkoper daar niet ook lichte kandijsiroop tegen?
Of vb de lichte kandijcassonade van Candico die wordt ook verkocht onder de noemer  "Candy Powder Pale, Kandijcassonade Blond, Cassonade de candi Blonde" zegt de brouwer/verkoper daar niet ook lichte kandijsuiker tegen?

http://www.maisonrorive.be/pics/514276.pdf
https://www.castlemalting.com/CastleMaltingSugar.asp?P=105&Language=Dutchl

Witte kandij gemaakt van 100% geraffineerde bietsuiker dat is gewoon suiker dat is wel duidelijk.

EBC

Citaat van: BrouwMark op 04-09-2019  13:57 uAls dat zo is (en ik geloof het meteen) dan is kandijsiroop dus in water opgeloste kristalsuiker... !

Niet noodzakelijk. Suikerfabrieken verwerken bieten. Die worden opgelost en gekookt. Zo ontstaat een zoete siroop, die na drogen kristalsuiker kan worden. Maar je kan er ook gelijk kandij van maken. Hoe dan ook, volgens mij is die oorspronkelijke siroop gelijk voor kristalsuiker en kandij.

De documenten van de warenwet spreken over allerlei maximum en minimum percentages van stoffen die in de suiker mogen zitten. Het verschil daarin tussen kristalsuiker en kandij is dermate klein, dat ik me niet kan voorstellen dat het smaakverschil geeft.

Bestaat er overigens ook suikerrietkandij?

BrouwMark

Toch gek dat ze voor 460 ml candi syrup simplicity (blank) (ingrediënten: bietsuiker, water) dan € 6,90 durven vragen en het nog verkopen ook.

Op de verpakking staat ppg 1.032, wat volgens mij betekent dat je er een gallon van SG 1.032 mee kunt maken. Dat komt dan neer op (32x2,5=) 80 gram suiker per liter = (x3,79) 303,2 gram suiker. Een kiloprijs voor de suiker van € 22,76   ???

Serge VL

Citaat van: EBC op 04-09-2019  16:04 uBestaat er overigens ook suikerrietkandij?
Ja volgens mij wel, Candico vertrekt steeds van ruwe rietsuiker.
https://www.vilt.be/Rijk_verleden_van_Antwerpse_kandijsuiker_bekroond
https://www.test-aankoop.be/gezond/voeding/gezonde-voeding/dossier/suiker-en-andere-zoetstoffen

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 04-09-2019  16:12 uToch gek dat ze voor 460 ml candi syrup simplicity (blank) (ingrediënten: bietsuiker, water) dan € 6,90 durven vragen en het nog verkopen ook.

Op de verpakking staat ppg 1.032, wat volgens mij betekent dat je er een gallon van SG 1.032 mee kunt maken. Dat komt dan neer op (32x2,5=) 80 gram suiker per liter = (x3,79) 303,2 gram suiker. Een kiloprijs voor de suiker van € 22,76   ???

De meeste vloeibare kandijsiropen van Candi Syrup geven kleur aan je bier. Dat is de belangrijkste reden om ze te gebruiken. De hele lichtgekleurde versie kun je inderdaad het beste links laten liggen.

De kleur komt overigens door het karameliseren van de suikers en niet door melasse zoals bij de Nederlandse bruine kandijsuiker. Daar zit een behoorlijk smaakverschil in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.