Witte kandij versus kristalsuiker

Gestart door Hopmans, 18-11-2009 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans


Jacques

Citaat van: MM op 23-04-2011  17:15 uIk geloof ook, dat het de kristalgrootte is die een andere beleving geeft. Mijn bedoeling was de opmerking van Jacques, iets te verfijnen.

Nu we toch aan het fijnsnijden zijn.
Bij fijne suiker is de suiker eerder opgelost. Bij grove kristallen duurt dat wat langer. De smaak is echter hetzelfde. De intensiteit niet.

erikgroothuis

Citaat van: MO op 18-11-2009  21:43 uAnti-klontermiddel zit alleen in poedersuiker. Misschien kan je daar wel geniaal bier mee maken!
Poedersuiker bevat zetmeel....
Dat willen we dus per se niet....

Oscar

Citaat van: erikgroothuis op 24-04-2011  08:41 uPoedersuiker bevat zetmeel......
Dat willen we dus per se niet....

Als je dat tijdens het maischen toevoegd, wordt dat wel omgezet....

RobinB

Tja, ijzersmaak door kristalsuiker ipv kandijsuiker, die ervaring deel ik niet. Heb em ook nog nooit van een ander eerder gehoord, noch is er een fysieke basis voor het ontstaan ervan?

Lijkt me weer typisch een bron van zo'n ongefundeerde mythe die z'n eigen leven gaat leiden. Dat zou ook jammer zijn...

Het Alfazuurmannetje

Ja maar als zoals zo vaak op het etiket vermeld staat van zorgvuldig geselecteerde ingrediënten en ambachtelijkheid en zo en in het rijtje staat gewoon kristalsuiker opgesomd in plaats van witte kandij dan klinkt dat een stuk minder artisanaal ook al maakt 't geen fuck uit 'tis een gevoelskwestie weetje :biersmile:

weed

Citaat van: Zatlap op 24-04-2011  20:39 uJa maar als zoals zo vaak op het etiket vermeld staat van zorgvuldig geselecteerde ingrediënten en ambachtelijkheid en zo en in het rijtje staat gewoon kristalsuiker opgesomd in plaats van witte kandij dan klinkt dat een stuk minder artisanaal ook al maakt 't geen fuck uit 'tis een gevoelskwestie weetje :biersmile:

off topic.

Rietsuiker klinkt lekker artisanaal.
Als je de ogen sluit zie je de mannen met het kapmes aan het werk wat kan je nog meer wensen?

MM

Citaat van: weed op 25-04-2011  11:01 uoff topic.

Rietsuiker klinkt lekker artisanaal.
Als je de ogen sluit zie je de mannen met het kapmes aan het werk wat kan je nog meer wensen?

Rietsuiker is ook niet 100% geraffineerd en zal dus nog iets meer smaak afgeven dan kristalsuiker en witte kandij.

edensan

Citaat van: MM op 23-04-2011  11:33 uHier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je een brokje kandijsuiker in je mond neemt of hetzelfde gewicht in kristalsuiker, krijg je toch twee keer een andere smaakbeleving. Ik heb zelf de ervaring gehad, met normale en extra fijne kristalsuiker.

Maar ik ben het wel met je eens, dat het voor het brouwen van bier geen smaakverschil zou moeten geven.

Dit komt omdat je met kristalsuiker een groter oppervlak hebt.
Leg alle korrel(tje)s van het zelfde gewicht van beide suikers maar is achter elkaar ik denk dat de rij met kristalsuiker langer wordt
Een andere optie zou zijn beide soorten malen tot poeder en dat proeven.. dan zou je ook proeven dat er een 3e een zelfde smaak heeft nl POEDERSUIKER! (bedoel ik geen decoratie suiker want daar zit zetmeel door)

Wat ik nog niet hier ben tegengekomen en wat een zeer smaakvolle suiker is is palmsuiker
jumbo gula djawa
Als je over smaak hebt, deze suiker heeft een bruine kandijachtige volle smaak.

gr Edwin

Davester

Ik heb ooit ergens gelezen dat de kandijsuiker in Belgie zuiverder is dan de in Nederland verkrijgbare.
Wie weet daar meer over te vertellen?

hansHalberstadt

Als gewone suiker niet zuiver zo zuiver is als kandij, wat is dan de onzuiverheid die er in zit naast de sucrose?

Traploper



Citaat van: edensan op 28-12-2015  08:28 uWat ik nog niet hier ben tegengekomen en wat een zeer smaakvolle suiker is is palmsuiker
jumbo gula djawa

gr Edwin

In een wat grotere toko is er een hele verscheidenheid aan exotische suikers, zoals ook piloncillo of jaggery. Erg interessant. Jaggery gaf een rijke smaak aan mijn Barleywine.

Jacques

Citaat van: Davester op 02-09-2019  23:56 uIk heb ooit ergens gelezen dat de kandijsuiker in Belgie zuiverder is dan de in Nederland verkrijgbare.
Wie weet daar meer over te vertellen?

Er zijn meerdere soorten kandijsuiker. Witte kandijsuiker is niets anders dan een hele grote klont kristalsuiker.

Bruine kandijsuiker ontleent zijn kleur aan verontreinigingen (melasse).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  21:55 uWitte kandijsuiker is niets anders dan een hele grote klont kristalsuiker.

Dat dacht ik ook, maar vaak wordt beweert dat de smaak van die grote klont toch anders is dan van gewone suiker. De vraag is of dat niet gewoon komt door de vorm. Als je gewone suiker in de koffiemolen vermaalt tot poedersuiker dan smaakt het ook weer anders. (heb ik gedaan)
Dus om het echt te weten zou je  een zelfde sterkte oplossing moeten maken van kandijsuiker en gewone suiker en dan de smaak vergelijken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-09-2019  22:04 uDat dacht ik ook, maar vaak wordt beweert dat de smaak van die grote klont toch anders is dan van gewone suiker. De vraag is of dat niet gewoon komt door de vorm. Als je gewone suiker in de koffiemolen vermaalt tot poedersuiker dan smaakt het ook weer anders. (heb ik gedaan)
Dus om het echt te weten zou je  een zelfde sterkte oplossing moeten maken van kandijsuiker en gewone suiker en dan de smaak vergelijken.

Alleen de grootte van de kristallen is anders.
In je mond kan dat een smaakverschil geven doordat de fijn gemalen suiker sneller oplost.

Chemisch gezien is er geen enkel verschil.

Davester

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  21:55 uEr zijn meerdere soorten kandijsuiker. Witte kandijsuiker is niets anders dan een hele grote klont kristalsuiker.

Bruine kandijsuiker ontleent zijn kleur aan verontreinigingen (melasse).

Ah ja, dan gaan we gewoon kristalsuiker gebruiken, dan voegt kandijsuiker niets extra toe.
Is de basterdsuiker in België dan van oorsprong zuiverder?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  22:19 uAlleen de grootte van de kristallen is anders.
In je mond kan dat een smaakverschil geven doordat de fijn gemalen suiker sneller oplost.

Chemisch gezien is er geen enkel verschil.
Precies dat was ook mijn gedachte. dus kun je net zo goed kristalsuiker nemen ipv kandijsuiker.
gewone suiker lost ook nog sneller op.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 03-09-2019  22:19 uAlleen de grootte van de kristallen is anders.
In je mond kan dat een smaakverschil geven doordat de fijn gemalen suiker sneller oplost.

Chemisch gezien is er geen enkel verschil.

Voor hen die daar nog over twijfelen google even Beet-Sugar Handbook By Mosen Asadi met het zoekwoord candy, en alles staat netjes uitgelegd.
https://books.google.be/books?id=ssltAbEO4kkC&pg=PA57&lpg=PA57&dq=inversion+of+sucrose+in+alkaline&source=bl&ots=ricCKr3gXq&sig=oxWTd9RE3ZSPodJaDj1Pzvmdo4Y&hl=en&sa=X&ei=ziIbT6zZNKPg2AW--9ztCw&redir_esc=y#v=onepage&q=candy&f=false

BrouwMark

Blijft de vraag: als je blanke kandijsiroop koopt, is er dan eerst kandij gemaakt en daarna opgelost, of is het opgeloste kristalsuiker?

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 04-09-2019  11:55 uBlijft de vraag: als je blanke kandijsiroop koopt, is er dan eerst kandij gemaakt en daarna opgelost, of is het opgeloste kristalsuiker?
En nog belangrijker: waarom zouden brouwerijen als Westmalle dure kandij gebruiken ipv goedkope kristalsuiker als er geen verschil in smaak is? 🤔

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  12:44 uEn nog belangrijker: waarom zouden brouwerijen als Westmalle dure kandij gebruiken ipv goedkope kristalsuiker als er geen verschil in smaak is? 🤔

Als ze het inkopen als siroop, is de vraag of ze eigenlijk wel kandij gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  12:44 uEn nog belangrijker: waarom zouden brouwerijen als Westmalle dure kandij gebruiken ipv goedkope kristalsuiker als er geen verschil in smaak is? 🤔
Ja dat is de vraag. Maar wat is het antwoord.

EBC

Citaat van: BrouwMark op 04-09-2019  11:55 uBlijft de vraag: als je blanke kandijsiroop koopt, is er dan eerst kandij gemaakt en daarna opgelost, of is het opgeloste kristalsuiker?

Is nooit in vaste vorm geweest. Het is het restant van de geconcentreerde suikeroplossing waaruit kandij wordt gemaakt.

BrouwMark

Citaat van: EBC op 04-09-2019  13:54 uIs nooit in vaste vorm geweest. Het is het restant van de geconcentreerde suikeroplossing waaruit kandij wordt gemaakt.

Als dat zo is (en ik geloof het meteen) dan is kandijsiroop dus in water opgeloste kristalsuiker... !

Davester

Citaat van: hansHalberstadt op 04-09-2019  13:46 uJa dat is de vraag. Maar wat is het antwoord.
;D ;D

Misschien eens keuringsdienst van waarde op afsturen :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.