Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Calciumchloride  (gelezen 8294 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Calciumchloride
« Gepost op: 08-06-2015 19:41 u »
Dag allemaal,

Over het gebruik van calciumchloride heb ik op het forum al wat gelezen maar vind heel weinig nuttigs. Zelf heb ik deze: http://www.boomlab.nl/calciumchloride-2-hydraat-zz/itm/43408. Een zeer zuivere variant dus.

Vraag die ik eigenlijk nergens beantwoord zie is, hoeveel moet je nou eigenlijk  toevoegen? Waarvan is het afhankelijk, bij welk bier doe je hoeveel, etc.

Hopelijk kunnen we een interessant gesprekje beginnen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Calciumchloride
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2015 19:58 u »
Ik gebruik twee regels bij het gebruik van calciumchloride of calciumsulfaat

1: Ten eerste doseer ik dusdanig calciumchloride of calciumsulfaat dat de calciumconcentratie in het brouwwater >80 ppm (gebruik hier brouwsoftware voor). Bij deze gehaltes heb je goede enzymactiviteit tijdens het maischen (amylase) en doorgaans ook goede uitvlokking van de gist tijdens de navergisting.

2: Of ik de chloridevorm of de sulfaatvorm van het cacliumzout gebruik hangt af van de gewenste sulfaat/chloride verhouding af. Voor accentueren van bitterheid in bieren moet deze ruim groter zijn dan één, voor zoetere bieren veel kleiner dan één. Hiervoor moet je dus kijken naar de beschrijving van het biertype.

Om één ander te kunnen berekenen moet je de zoutsamenstelling van het brouwwater kennen. Dit is op te vragen bij de waterleverancier maar staat voor jouw woonplaats misschien ook al wel in de brouwsoftware.

BrouwHulp heeft in ieder geval een mooie waterbehandelingsmodule waarin de sommetjes voor je gedaan worden.

Je hoeft trouwens niet de meest zuivere CaCl2 pro analyse te hebben. Hij moet vooral voedselveilig zijn. Een zuiverheid van 99% is ruim voldoende. Hou er met CaCl2.2H20 er rekening mee dat er water in het zout zit. Hiervoor moet je mogelijk corrigeren als de software dat niet doet.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2015 20:07 u »
Op jouw vraag is gern simpel antwoord. De hoeveelheid calcium chloride is afhankelijk van je brouwwater en het bier dat je wilt brouwen (biertype of wanneer je de smaak wil verfijnen). Er zijn ook brouwers die van mening zijn dat het niet eens nodig is.
Toen ik begon zat ik met een vergelijkbare vraag alleen toen over melkzuur. Kwam er achter dat BrouwHulp (en BrouwVisie) dit mooi voor je uit kunnen rekenen. Kwestie van je waterprofiel opzoeken/vragen bij je watermaatschappij, invoeren in BrouwHulp en op de maischtab zit een knop waterbehandeling. Hier kan je precies uit laten rekenen hoeveel melkzuur, cacl2, caso4 etc... Moet toevoegen om tot een bepaalde watersamenstelling kan komen.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2015 22:56 u »
Hier kan je precies uit laten rekenen hoeveel melkzuur, cacl2, caso4 etc... Moet toevoegen om tot een bepaalde watersamenstelling kan komen.

Zouten toevoegen om op een bepaalde watersamenstelling te komen is een gedeelte van het verhaal.

Je kunt los van het willen bereiken van een klassiek brouwwater ook brouwzouten gebruiken om de smaak van je bier te beïnvloeden. Calciumchloride voor een voller en wat zoeter bier. Calciumsulfaat voor een droger en bitterder bier. Met andere woorden met je brouwzouten kun je stuk het karakter van je bier sturen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2015 20:41 u »
Ik heb al eens op een ander draadje geschreven dat Gordon Strong een redelijk simpele methode heeft om brouwzouten toe te voegen:

- 1/4 theelepel fosforzuur in de maisch
- voor moutige bieren: 1 theelepel calciumchloride in de maisch
- voor hoppige bieren: 1 theelepel calciumsulfaat in de maisch
- voor moutige EN hoppige bieren: halve theelepel calciumchloride plus halve theelepel calciumsulfaat in de maisch
- donker geroosterde moutbieren (stout, porter): zoals moutige bieren; donkere granen NIET aan de maisch toevoegen maar cold steepen en tijdens of na de kook toevoegen. Zo zijn er geen problemen met calciumcarbonaat.

Maar deze methode is eigenlijk enkel bruikbaar wanneer men water zonder zouten gebruikt (bv omgekeerde osmose).

Ondertussen ben ik van deze methode afgestapt en gebruik speciale software om de toevoeging van brouwzouten te berekenen, met name Bru'nwater.  Daarvoor heeft men de analyse van het te gebruiken water hebben, inclusief de al aanwezige brouwzouten, de pH, en de alkaliteit (waar men in België speciaal om moet vragen bij de watermaatschappij).

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-08-2015 20:47 u »
Ben inmiddels achter mijn watersamenstelling.
Chloride 48 mg/l
Sulfaat 4
Calcium 36
Hardheid 6,1 duits

Nu heb ik begrepen dat je voor lichtere bieren zoals een blond het beste met je chloride onder de 50 kunt blijven. Adviseren jullie in dit geval om geen calciumchloride toe te voegen?
Wellicht raden jullie een ander brouwzout aan? Wellicht voor extra calcium?

Alvast bedankt.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 06-08-2015 22:45 u »
Je zou eigenlijk ook moeten weten wat de alcaliteit van jouw water is. Kijk eens naar caco3 of hco3 in het waterrapport.

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-08-2015 07:46 u »
De restalkaliteit heb ik volgens mij goed berekend op 109 mg/l. Onderstaand wat uit het rapport, CaCO3 staat er niet tussen, maar komt in BrouwHulp op 138. HCO3 is 118.

Zuurstof       mg/l         10.8            
Troebeling       FTE         0.27            
Zuurgraad (pH)       pH         7.99   
Verzadigingsindex             -0.01
Totaal Anorganisch Koolstof berekend    mg C/l   24   
Corrosie-index                0.71

Koolstofdioxide       mg/l      2.3   
Koolstofdioxide agressief    mg/l      <1   
Waterstofcarbonaat       mg/l      118   

Chloride *          mg/l      48   
Sulfaat             mg SO4 / l   4   
Natrium (Na), na aanzuren    mg/l      26.8   
Kalium (K), na aanzuren    mg/l      1.70   
Silicaat    mg Si / l            7.66   

Calcium (Ca), na aanzuren    mg/l      36.3
Magnesium (Mg), na aanzuren    mg/l      4.58
Totale Hardheid       mmol/l      1.09
Totale Hardheid       °D      6.1

Is dit voldoende info?

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-08-2015 17:16 u »
Iemand met antwoord op mijn eerdere vraag?

"Nu heb ik begrepen dat je voor lichtere bieren zoals een blond het beste met je chloride onder de 50 kunt blijven. Adviseren jullie in dit geval om geen calciumchloride toe te voegen?
Wellicht raden jullie een ander brouwzout aan? Wellicht voor extra calcium?"

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19-08-2015 17:56 u »
Iemand met antwoord op mijn eerdere vraag?

"Nu heb ik begrepen dat je voor lichtere bieren zoals een blond het beste met je chloride onder de 50 kunt blijven. Adviseren jullie in dit geval om geen calciumchloride toe te voegen?
Wellicht raden jullie een ander brouwzout aan? Wellicht voor extra calcium?"

Ik heb de gegevens even in de spreadsheet Bru'nWater geplugd. Daaruit blijkt ivm jouw water dat het natriumgehalte wat te hoog is. Bru'nWater raadt dan aan om 10% RO water toe te voegen. Voor de rest zegt-ie dat voor een gebalanceerd blond  Ca rond de 50 ppm moet zitten, Cl rond 60, en SO4 rond 75. Indien je moutiger of hoppiger wil veranderen die waarden wat. Dus vooral wat calciumsulfaat toevoegen, misschien een beetje calciumchloride, en de pH licht verlagen. Best watersoftware gebruiken.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 19-08-2015 19:14 u »
Mooi watertje Pim, zou er niet al te veel aan doen, als je meer Calcium wilt, voorzichtig met het Sulfaat. Altijd naar het doel kijken.  Lekker weinig Sulfaat in je water is prima voor een Helles of mooi rond (Boheems) Pilsner, in die laatste kun je dan werkelijk handen vol nobelhoppen in kwijt zonder dat het onaangenaam wordt. Bij de 80 ppm die ik hier heb wordt het krasserig en vervelend.

Ook wordt er vaak geroepen dat je aan IPA's (veel) sulfaat moet toevoegen, is mooi voor de bitterheid. Kan wel zijn, maar tegelijkertijd is Sulfaat wel negatief voor het hoparoma (onderzoek Van Havig, helaas niet on-line beschikbaar) en dat is nu juist zo'n belangrijk aspect van een IPA.

In een (A)PA oid met Amerikaanse en sommige Engelse hoppen kun je best wat meer Sulfaat hebben hoor, die zijn daar wat minder gevoelig voor. Voor een Belgisch Blond maakt het al helemaal weinig uit omdat die relatief zoet zijn. Geen wetten van Meden en Perzen dus,

Edit: Overigens heeft gist wel Zwavel nodig om te groeien, 10 mg/l Sulfaat is hiervoor voldoende, hoeveel daarvan al uit de mout komt weet ik niet.

Ingo

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-08-2015 09:47 u »
Dank voor de reacties, daar heb ik wel wat aan  :). Ik zal me ook even een keer verdiepen in dat Bru'nWater.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20-08-2015 09:50 u »
Ook wordt er vaak geroepen dat je aan IPA's (veel) sulfaat moet toevoegen, is mooi voor de bitterheid. Kan wel zijn, maar tegelijkertijd is Sulfaat wel negatief voor het hoparoma (onderzoek Van Havig, helaas niet on-line beschikbaar) en dat is nu juist zo'n belangrijk aspect van een IPA.

Ben wel benieuwd om daar wat meer over te weten. 1 vd dingen die worden gespeculeerd ivm Heady Topper, 1 vd meest geprezen IPA's, is dat er wel eens relatief veel calciumchloride in zou kunnen zitten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #13 Gepost op: 20-08-2015 11:39 u »

Offline Amateurke

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-08-2015 12:36 u »
Spijtig dat we de studie niet kunnen inkijken... Ik had graag meer cijfers gezien...

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20-08-2015 12:37 u »
http://www.mbaa.com/publications/tq/tqPastIssues/2010/Abstracts/TQ-47-2-0623-01.htm

laatste zin van de samenvatting.

Ingo

Ja, dat had ik al gevonden. Maar is dat de enige basis van jouw stelling?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #16 Gepost op: 20-08-2015 13:20 u »
Maar is dat de enige basis van jouw stelling?

Neen, zelf proberen, voeg een beetje CaSO4 (oplossing) toe aan een hoppig bier dat met weinig sulfaat gebrouwen is. Proef en vergelijk.

Ingo

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 20-08-2015 16:02 u »
Edit: Overigens heeft gist wel Zwavel nodig om te groeien, 10 mg/l Sulfaat is hiervoor voldoende, hoeveel daarvan al uit de mout komt weet ik niet.

Wat heeft de gist nodig: organisch of anorganisch zwavel?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #18 Gepost op: 20-08-2015 16:57 u »
Als ik het goed heb begrepen kan het met alleen anorganisch toe maar heeft daarnaast een aantal andere stoffen nodig om het op te kunnen nemen (glucose, citraat, fosfaat, L-glutamine)

http://pac.iupac.org/publications/pac/pdf/1963/pdf/0704x0655.pdf

Ingo

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 21-08-2015 10:25 u »
Ivm calciumsulfaat: nog eens een paar dingen gecheckt. Het is inderdaad zo dat calciumsulfaat niet de "hopbelevenis" versterkt, zoals dat artikel stelt. Maar het heeft wel een impact  op de perceptie van bitterheid en droogheid van het bier.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 17-12-2015 20:57 u »
Per ongeluk een beetje uitgeschoten met de calcium chloride. 50 gram gebruikt op 50 liter tripel, mangrove Jack M44.
Volgens de literatuur van triple-W zou Calcium de volgende effecten hebben:

pH instelling
betere enzymwerking
slaat overbodige stikstof neer
bevordert klaring van het bier
voorkomt gushing
remt isomerisatie
overmatig gebruik resulteert in dun bier

Wat ik nu waarneem, 1 week na bottelen:
het bier is nu al helder, veel sneller dan normaal, bij het bottelen al heel helder.
Hoewel ik ca 50 EBU bereken is het bier niet overdreven bitter
het is relatief zoet
Amaak is goed hoppig-zoet

Chloride geeft zoet bier, dus dat zou ook kloppen.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #21 Gepost op: 28-12-2015 20:24 u »
........
 Hou er met CaCl2.2H20 er rekening mee dat er water in het zout zit. Hiervoor moet je mogelijk corrigeren als de software dat niet doet.

Ik gebruik CaCL2.2H2O, heeft iemand een idee hoe ik de hoeveelheid corrigeer of dien ik in BrouwHulp iets aan te passen??

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #22 Gepost op: 28-12-2015 20:29 u »
Ik gebruik CaCL2.2H2O, heeft iemand een idee hoe ik de hoeveelheid corrigeer of dien ik in BrouwHulp iets aan te passen??

Eerst omzetten naar molecuul gewichten:

1 mol CaCl2 weegt 110 gram
1 mol CaCl2.2H20 weegt 110+36=146 gram

Indien het aantal grammen CaCl2 is gegeven en je hebt CaCl2.2H20 in een potje zitten dan het aantal grammen CaCl2 maal 146 gedeeld door 110 -> aantal grammen benodigde CaCl2.2H2O.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #23 Gepost op: 28-12-2015 20:33 u »
Bedankt voor de snelle reactie William, dit was precies wat ik zocht  :biersmile:

Tags: