Eerst gebouwen bier

Gestart door Nelis Bar, 05-07-2004 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nelis Bar

Hallo allemaal

Gisteren heb ik mijn alle eerste gebrouwen bier geproefd.
En het leek zeer veel op bier  :D.
Maar wat me op viel is dat het bier vrij zoet is.
Naar mij idee beetje te zoet, de sg was voor de gistig 1055 en was nu 1010.
Wat is hier aan te doen?

Ik heb gelijk naar de hoofdgisting gebotteld.
Zou dit het probleem kunnen zijn.

Ik zou het graag van jullie het één en het ander horen.


Jacques

Hoi Nelis,

Je hebt een goede vergistingsgraad behaald (81,8 %) en normaal gesproken heb je dan geen zoet bier.

Voordat er een goed antwoord gegeven kan worden heb ik een paar vragen.

Hoelang heb je gelagerd?
Heb je het bier steeds onder waterslot vergist?
Was het waterslot stilgevallen?
Heb je het bier geproefd voor de hergisting (dus met weinig koolzuur)?

Nelis Bar

Hallo jacbier

Ik heb gelijk naar de hoofdgisting gebotteld, dus niet gelagerd :-[.
De vergisting is zeer goed gegaan moet ik zeggen een week lang.
En is niet stil gevallen.
En het bier is altijd onder het waterslot geweest.
Ik heb het jong bier niet geproefd voor de hoofdgisting.

Jacques

Hoi Nelis,

Ik blijf nog even doorvragen.

Wanneer heb je het bier gebotteld?
Heb je het vlak voor het bottelen geproefd?
Heb je het nog na het bottelen geproefd?
Hoe heb je bepaald dat de vergisting was afgelopen (met andere woorden hoelang werkte het waterslot niet meer)?

Waar ik een beetje bang voor ben is dat het bier nog niet helemaal uitvergist is (alhoewel je daar gezien de hoge vergistingsgraad wel niet zo veel kans op hebt).

Als je het bier geproefd hebt direct na de hoofdgisting kan het wat zoeter overkomen omdat je dan weinig koolzuur hebt. Het koolzuur maakt het bier frisser waardoor het minder zoet overkomt.

:degroeten: Jacques

Nelis Bar

Hallo jacbier

Ik ga morgen, aangezien op mijn werk ben nu en zo naar huis ga.
Dus morgen neem ik alle gegeven mee en zet het hier neer.
Dan krijg je alle gegevens dus ingredienten maischschema alles dus.

Alvast bedankt voor de moeite dit waardeer ik echt. :groots:

MO

Heb je tarwemout of tarwevlokken en of Saaz hop gebruikt? Dat heeft bij mij wel eens een zoetig bier gegeven bij een SG van 1008

Nelis Bar

Hallo Allemaal

Ingrediënten voor 8,5 liter bier
Brouwdatum 25-04-2004
Biertype licht smalbier

Ingrediënten
Pilsmout                                    1.750 gram
Tarwevlokken                             750 gram
Havervlokken                              125 gram
Hallertauer hopbloemen gedroogd 45 gram (laaste 15 minuten 5% mee koken.
Sinaasappelschil (geraspt)             14 gram
Koriander                                    4 gram
Citroenzuur                                 3 gram

Maischwater 7 liter
Spoelwater    7 liter

Maischschema
temp 53 63 72 78
Tijd   25 60 10 3

Kooktijd van het wort 60 minuten

SG waarden voor de hoofdgisting 1055 SG
SG waarden voor het bortelen     1011 SG

Brouwlogboek

1. 24-04-2004 giststarter gemaakt.
2. Brouwdatum 25-04-2004
3. 02-05-2004 bottelen + 45 gram suiker door het jong bier.
4. De flesjes zijn 14 dagen bij een temp van 27 graden weggezet.
5. 16-05-2004 zijn de flesjes naar de kruipruimte gegaan.
    Tempratuur van 15 graden en pikdonker.
6. 04-07-2004 Bier geproefd smaakt goed maar iets te zoet.

Ik hoop dat jullie nu genoeg weten.
Want meer kan ik jullie niet melden ;D

MO

1. de navergisting is nog niet helemaal ten einde. Reken hier 6 weken voor. Misschien trekt het zoetje nog wat bij
2. het kan een tarwezoetje zijn, ik ervaar bier gebrouwen met tarwe vaak als zoetig

Is het echt storend?

Nelis Bar

Hallo MO

Nee het is niet echt storend maar ik vind een bitere bier wat lekkerder.
Maar als ik nog een maandje wacht met het op drinken zal dan het zoetige smaakje wat minder worden??
Of in vervolg wat mee hop toevoegen help dat?

MO

Als het aan de hergisting ligt (nog geen volle schuimkraag, nog niet heel veel koolzuur), dan zal het zoetje over een maandje bij een gezonde navergisting weg zijn.

Mocht het dit niet zijn, dan kun je inderdaad meer hop gebruiken. OF geen tarwemout. Of beide.

Nelis Bar

Hallo MO

Ik zag dat je 6 weken wacht met de hoofdgisting is dat niet wat lang ???
Ik heb gehoord als het waterslot geen beweging meer heb, dat dan de hoofdgisting is afgelopen en ik dus kon gaan bottelen.
Want hier is het waterslot na ongeveer een week wel rustig.
Dus ik moet langer wachten :-\
En wat betref het lageren moet dat of kan het ook zonder.
En wat is hier het voordeel of nadeel van??

Adrie

Ha Nelis,

Er zijn verschillende redenen waarom je zou moeten lageren:

1. Je hevelt het bier af van de dikke gistkoek en hopharsen van de hoofdgisting om vervelende bijsmaakjes te voorkomen (dode gistcellen, scherpe bitterheid);
2. Verschillende vluchtige stoffen die nog in het bier zitten kunnen ontsnappen, zodat je bier beter gaat smaken;
3. De gistcellen zakken uit, zodat je bier helder wordt en je niet teveel gist in je flessen krijgt.

Voor de lagering moet je ongeveer twee tot drie weken uittrekken. Sommige zwaardere bieren kun je nog langer laten lageren voor het beste resultaat.

Groeten,

A3

P.S. MO wacht niet zes weken met de hoofdgisting. Hij bedoelt de tijd die hij uittrekt voor de hergisting op fles. Soms duurt het inderdaad vrij lang voordat de gistcellen de suiker die je toevoegt bij het bottelen verbruikt hebben.

MO

Kijk, A3 weet wat ik bedoel. Het is me wat. Nog een kleine toevoeging: vergistingen vallen ook wel eens stil, zie oa de pogingen hier op het forum om Brigand en Chouffe na te brouwen. Je kunt inderdaad gaan bottelen als het waterslot minder dan 1 blub per minuut geeft op de voorwaarde dat je verwachte eind SG is bereikt.

Nelis Bar

Hallo allemaal

Zozie je maar weer, weer wat geleerd. ;)
Maar wie ben ik als ik geen vragen meer heb ::)

Maar dat lageren moet dat ook op 25 / 27 graden gebeuren?
Of moet dat juist zo koud mogelijk.

Graag zou ik dit ook weten dan doe ik dat ook invervolg.

Adrie

Beste Niels,

Lageren kan voor bovengistende bieren het best wat koeler, zo'n 15 graden. Iets hogere temperaturen zijn geen ramp, maar 25/27 graden is te hoog. Ik lager mijn bieren altijd zoveel mogelijk op zo'n 15 graden. Maar het is ook afhankelijk van de gistsoort. Bij ondergistende bieren moet je rond het vriespunt lageren. Officieel tenminste. Een graad of 10 werkt echter ook, maar hoger moet je niet zitten.

Groeten,

A3

Jacques

Citaat van: Nelis Bar op 06-07-2004  21:55 uNee het is niet echt storend maar ik vind een bitere bier wat lekkerder.
Maar als ik nog een maandje wacht met het op drinken zal dan het zoetige smaakje wat minder worden??

Het recept dat jij gebrouwen hebt is een witbierrecept. Eén van de kenmerken van witbier is het gebruik van weinig hop. Hierdoor staat tegenover de zoetigheid van de restsuikers weinig bitterheid.

Als je houdt van een bier met een stevige bitterheid kun je beter andere bieren gaan brouwen zoals tripel of Duvel als je een blond bier wilt of een porter / stout als je van donker droog bier houdt.

:degroeten: Jacques

Jacques

Hoi Nelis,

Ik heb net jouw receptgegevens nog even in ProMash (= software voor hobbybrouwers) geklopt.

Naar aanleiding daarvan heb ik nog even een vraagje over jouw hopgifte.
Het gebruik van 45 gram Hallertauer hopbloemen met een alfazuurpercentage van 5 % op 8,5 liter bier met een begin SG van 1055 is namelijk zeer heftig te noemen. Als deze hop aan het begin van het koken gegeven wordt zou je volgens ProMash een bitterheid krijgen van meer dan 50 EBU. Dat is heel bitter en je proeft bij een dergelijk overkill aan bitterstof weinig zoet meer. In zoverre is het recept dat je gebruikt hebt sterkt afwijkend voor een witbier.

Ik vermoed dat je alle hop de laatste 15 minuten hebt mee laten koken. Klopt dat, of hebt 5% van de 45 gram = 2,25 gram de laatste 15 minuten laten meekoken?

:degroeten: Jacques

Nelis Bar

Hallo Jacbier

Inderdaad, ik heb de laaste 15 minuten +/- 2.25 gram mee laten koken.
Maar de maischschema is niet helemaal goed gegaan denk ik want ik ben wel eens iets over de aangenome tempratuur geweest.
Soms wel 2á3 graden hoger zou dit de oorzaker kunnen zijn?
Maar het bier is wel te drinken, dus ik gooi het niet door de spoelbak :D.
En ik drink eigelijk altijd alfa misschien moet ik even wennen aan deze smaak.
Ik zou denk ik wat meer moeten proefen van andere bier soorten, dat zou wel erg zijn:proost:

Jacques

Hoi Nelis,

Even een paar graden te hoog tijdens het maischen is geen probleem. Dat blijkt ook uit de door jou gehaalde vergistingsgraad.

Dat jij het bier zoet vindt verbaast mij toch wel gezien het feit dat het bier goed is uitvergist en je erg veel hop gebruikt hebt. Ik begin haast te vermoeden dat de kuidenrij en zoals Martin al opmerkte het gebruik van tarwe bij jou die zoetige indruk geven.
Wat vinden anderen (je vrouw, schoonvader, buurman e.d) van jouw bier. Vinden ze het ook te zoet?

Als je zelf gaat bierbrouwen is het wel handig zo veel mogelijk verschillende bieren te hebben gedronken zodat je weet wat er allemaal te koop is en wat voor soort smaken je hebt in bier. Het drinken van zo veel mogelijk verschillende bieren is voor sommigen van ons een levenswerk geworden.  :D

:degroeten: Jacques

Nelis Bar

Hallo Jacbier

Ik ben tot nu de enige die dit bier geproefd heeft.
Maar ik ben over een paar dagen jarig en dan zal ik de bier drinkers even dit bier laten proefen, kijken wat hun er van vinden.

Maja ik heb niet veel flesjes van dit bier of dat wel zo slim is om dan alles weg te geven :'(

Jacques

Hoi Nelis,

Alles weggeven lijkt mij niet nodig. Je kunt een glas rond laten gaan en horen wat de mening is. Zo nodig kun je een fles verdelen over meerder glazen. Leg even uit wat de bedoeling is en je krijgt gegarandeerd feedback.

Laat het ons ook even weten.  ;)

:degroeten: Jacques

Nelis Bar

Hallo allemaal

Ik heb gisteren het eerste biertje nog een geproefd.
En nu heb ik het bier op 8 graden gedronken.
Aangezien me ouders gisteren ook thuis zijn gekomen van de vakantie.
Hebben we dus even het bier weer geproefd.
En dat beviel ons best :D
En de schuimkraag was ook veel beter, ik denk nu dus dat ik te vroeg was met proefen.

Mvg
Nelis Bar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.