Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste eigen brouwsel!  (gelezen 1233 keer)

Offline beats

• Vol lid
  • Land: be
Eerste eigen brouwsel!
« Gepost op: 29-11-2009 17:28 u »
Na een aantal keer experimenteren met Brewferm kitjes wil ik nu eens een eigen recept brouwen...
Bedoeling is een lichtbruin-rood bier (berekend op 34 EBC) van ong. 8%, niet te bitter (30 IBU), dit is mijn receptvoorstel, ik zou zeggen, alle commentaar is meer dan welkom!

Voor 20 liter, berekend SG 1072 (rendement van 60% gerekend, gezien mijn gebrek aan ervaring...)

1 kg BrewfermAmber 50
650 g CaraAmber 60
4.85 kg pilsmout
1 kg Brewferm tarwevlokken (wil een ietwat amberachtig tarwebier bereiken) (30 min koken voor gebruik)

52°C -10'
62°C -30'
72°C -30'

Hop: Challenger (zowel aromahop als bitterhop, juiste hoeveelheid nog te berekenen naar gelang kookwater)
op 10 min van einde koken: 10 gr zoete curacoaschillen
Gist: Wyeast 1388 BELGIAN STRONG ALE

Suggesties voor verbetering?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Eerste eigen brouwsel!
« Reactie #1 Gepost op: 29-11-2009 17:52 u »
1 kilo ambermout lijkt me wat veel op 20 liter. Ik zou dat reduceren tot maximaal 250 gram.

De tarwevlokken hoef je niet te koken, dat is alleen maar heel veel kliederwerk. Gewoon meemaischen.

Maak van de maischrust op 62 ºC 60 minuten.

1388 is geen gemakkelijke gist. Hij is lekker, maar zal rond de 1040 stoppen en dan heel langzaam verder gaan. Dat is niet leuk voor een eerste bier.
Ik zou de 3944 nemen, die gist gemakkelijker uit en past goed met tarwe.

Offline Bjøkne

• Junior lid
  • **
  • Land: no
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2009 18:05 u »
10 gr zoete curacoaschillen
Suggesties voor verbetering?

Gedroogd? Zou ik niet doen (geen zin-geld weggooien). Rasp de schil van een sinaasappel zonder het wit mee te raspen. Je kunt ook met een scherp mes flinterdunne plakjes van de schil snijden. Maar geen wit gebruiken.

Offline beats

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2009 18:12 u »
1388 is geen gemakkelijke gist. Hij is lekker, maar zal rond de 1040 stoppen en dan heel langzaam verder gaan. Dat is niet leuk voor een eerste bier.

Wat bedoel je daar juist mee? Hoe lang zou mijn hoofdgisting dan duren?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2009 18:20 u »
Wat bedoel je daar juist mee? Hoe lang zou mijn hoofdgisting dan duren?

Dat hangt er van af, hoe goed je alles gedaan hebt. Het kan meevallen en dan is het in twee weken klaar. Maar als je pech hebt sleept het een week of 4. Of het gaat helemaal niet meer verder. Of hij lijkt klaar, maar gaat dan in de fles toch nog door, met spuiters tot gevolg.

Ik vind het gewoon geen gemakkelijke gist voor een eerste bier. Ik zou gaan voor meer kans op succes.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #5 Gepost op: 29-11-2009 18:50 u »
Geinig recept  :duimop: Mooi stijl-loos, in letterlijke zin. Ik ben het met Jasper (EBC) eens. Zoveel amber is niet zo'n goed idee, en die gistsuggestie is ook al een goed idee.

:degroeten: JW.

Tags: