Plastic hevel... welke?

Gestart door Joran, 16-11-2009 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Nu hebben wij al een plastic hevel. Het gaat hier om de standaard hevel van Brouwland/Brouwmarkt. Deze moet je aanzuigen met je mond. We hebben hier ook zo'n afvulpijpje bij. Nu heb ik de plastic hevel een beetje gesloopt omdat ik dacht dat de droesem kop een dop was. Dus die functie heeft ie inmiddels niet meer :)

Nu zag ik dat ze er ook zijn met een soort pomp in de hevel, dat scheelt wel een hoop geklooi. Plus dat ik dat aanzuigen ook niet zo heel fris vind. Welke is een goede en kunnen we gebruiken met het afvulpijpje die we al hebben?

Kleine_Schriek

Wij zijn overgestapt op gewoon enkel een slang omdat je dan geen aanzuigende verbindingen kunt hebben. Maar ja, dat zuigen aan die slang vinden wij juist 1 van de leukste dingen ;-)

RobinB

Ik gebruik die automatische heven ook tot redelijke tevredenheid.
Het probleem hiermee is dat hij aan het einde van het hevelen (laatste litertjes) lucht aanzuigt (in-line beluchting  :clownsmile: ), das wel jammer.

Maar die flesjes drink ik dan weer het eerst, dus is dr ook niks aan de hand :)
Bottelpijpje is no problemo!

Albertus


Brouwland heeft tegenwoordig ook een RVS hevel uit een stuk (zoek onder nummer 018.004.2)
Losse droesemkop die er gemakkelijk af kan.
Het ding is behoorlijk lang (75cm), maar je kunt hem afzagen waarbij je uitgaat van de "diepste" toepassing.
Ik heb hem gekocht omdat RVS goed te reinigen en te ontsmetten is, het één stuk buis is en omdat deze hevel kookbestendig is.


Bert

Edgar

Ik vond die automatische hevel lastig te reinigen (vooral de zwarte plastic tjoepkes onderaan: dat schijnt nu verwijderbaar te zijn) en het helder plastic vergaat langzaam. Maar hij is niet duur en werkt. Er is nu ook een kleiner modelletje dat iets goedkoper is.

Citaat van: Albertus op 16-11-2009  09:33 uBrouwland heeft tegenwoordig ook een RVS hevel uit een stuk (zoek onder nummer 018.004.2)
Losse droesemkop die er gemakkelijk af kan.

Mooi. Die moeten we hebben. Uitkoken of afvlammen en klaar.

Kleine_Schriek

Tjemig, dat RVS ding is inderdaad prachtig en dat voor 11 euro! Lijkt me geen keus.

Hopmans

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-11-2009  10:45 uTjemig, dat RVS ding is inderdaad prachtig en dat voor 11 euro! Lijkt me geen keus.
Is inderdaad geen geld.

Met mijn CCT hevel ik trouwens helemaal niet meer.


Joran

Thanks voor alle antwoorden. Als man ben ik natuurlijk erg geinteresseerd in RVS :)

Hoe bottel je dan Hopmans? Daar is de hevel voor.

Hopmans

Citaat van: Joran op 16-11-2009  12:38 uHoe bottel je dan Hopmans? Daar is de hevel voor.
Dat gaat door de zwaartekracht.
Onderin de CCT zit een kogelkraan, en alle vloeistof staat daar bovenop.
Je hoeft dus niets meer aan te zuigen.
Het enige wat ik gebruik is een slangetje met bottelhulp.


RobinB

Citaat van: Albertus op 16-11-2009  09:33 uBrouwland heeft tegenwoordig ook een RVS hevel uit een stuk (zoek onder nummer 018.004.2)
Losse droesemkop die er gemakkelijk af kan.

Die heb ik ook! Ideaal voor hevelen bij heter wort, dat vinden de plasic hevels niet tof.
Hij was voor mij slechts €2,95 door een foutje op de website van Brouwmarkt! ;D

VEMP

Ik heb de hevel waarbij je moet "pompen" en niet aanzuigen. Werkt goed, behalve de droesemfilter werkt niet naar behoren. Misschien kaasdoek erover heen?

Wild Chocolate

Citaat van: VEMP op 16-11-2009  14:47 uIk heb de hevel waarbij je moet "pompen" en niet aanzuigen. Werkt goed, behalve de droesemfilter werkt niet naar behoren. Misschien kaasdoek erover heen?

Die had ik ook. Heb hem tijdens mijn eerste brouwsessie om zeep geholpen door te heet wort te hevelen :-(

Nu hevel ik mijn wort met siliconenslangen, die ik aanzuig met een stukje koperbuis wat ik erin steek. Als de slang dan volzit knik ik die dubbel en verwijder ik het aanzuigpijpje.

Voor het vullen van mijn flesjes gebruik ik het bottelhulpje van Brouwland. Deze laat ik onder de kraan eerst vollopen met water. Het dopje onderaan zit dan dicht, dus het water loopt er niet zomaar uit. Als het slangetje in mijn bier hangt, houd ik het bottelhulpje in een steelpan totdat er bier uitkomt.

Groet,

Remco

JWVG

Ik heb de plastic pompversie van Brouwland, en die bevalt al heel lang heel goed. Wel koop ik om de zoveel tijd (eens per jaar misschien) een nieuwe omdat er teveel krasjes in komen, en dan ben ik bang voor infecties. Heet hevelen is inderdaad een heel slecht idee.... Die anti-droesemkop werkt prima bij mij.

Als ze zo'n ding in rvs zouden hebben (dus met pomp) zou ik hem meteen kopen. Dat zuigen lijkt me niets....

 :degroeten: JW.

Davester

Ik heb een kraantje onderaan het gistvat. Heb dus geen hevel nodig maar is het handig om die er toch tussen te zetten ivm het droesemfilter, of zijn er andere tips?

joerivang

Citaat van: Davester op 17-04-2019  10:58 uik heb een kraantje onderaan het gistvat. Heb dus geen hevel nodig maar is het handig om die er toch tussen te zetten ivm het droesemfilter, of zijn er andere tips?

Dit is een topic uit 2009. Het kraantje zit bij de meeste plastic vergistvaten toch al op een hoogte van 5/10 liter. Neem je die dan niet mee?

Davester

Citaat van: joerivang op 17-04-2019  13:15 uDit is een topic uit 2009. Het kraantje zit bij de meeste plastic vergistvaten toch al op een hoogte van 5/10 liter. Neem je die dan niet mee?

Hij zit vrij laag maar zit uiteraard geen filter op. Hoe dan droesem te filteren?
Kaasdoek een idee?

joerivang

Citaat van: Davester op 17-04-2019  18:24 uHij zit vrij laag maar zit uiteraard geen filter op. Hoe dan droesem te filteren?
Kaasdoek een idee?

Dat kan, je wil echter zo min mogelijk zuurstofinslag voor je gaat bottelen vanwege oxidatie. Dus mocht je het met een kaasdoek of andere filter doen, let daar op. Wij gebruiken sinds het begin al een hevel met droesemkop en laten ook gemiddeld op een batch van 40 liter zo'n liter of 1,5 L achter in het gistvat om niet teveel bezinksel mee te nemen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.