Rooksignaal

Gestart door Gerb, 15-11-2009 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik wil een rookbier maken en hiervoor heb ik zelf pilsmout gerookt. Mijn werkmethode is als volgt geweest: Ik heb de mout licht vochtig gemaakt. In een blik heb ik een aantal briketten aangestoken en gewacht tot deze wit waren geworden. Daarna heb ik er beukenhout met een klein beetje eikenhout opgegooid. De vochtige mout heb ik hier boven gehangen op ongeveer 40 cm hoogte. Hiervoor had ik een bak gemaakt met in de bodem een stuk horregaas. Ik heb ongeveer een uur gerookt. De mout ruikt nu heel rokerig. Ik laat de mout nog een aantal weken uitwasemen en ben dan van plan om er een rookbier mee te maken. Ik wil persé geen rookporter maken, omdat ik de laatste tijd wel heel vaak porters aan het maken ben en ik niet altijd een 'gebrand' bier wil hebben. Daarom heb ik zelf een recept in elkaar gezet.

Het bier moet niet fruitig of hoppig worden en moet een mooie moutige ondergrond hebben. Ik wil hiervoor de European Ale gist gebruiken, die geeft een moutige smaak, maar gist niet heel ver door (67-71%). Daarom wil ik het maischschema wat droger aanhouden. Omdat ik de rookmout veel heftiger vind ruiken dan de rookmout van Brouwland, voeg ik ook nog pilsmout toe.

asis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Rooksignaal
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : O Overige bieren           
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1051
Brouwzaalrendement-- : 63 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 28.5 liter
Spoelwater---------- : 9.5 liter
Maischwater--------- : 19 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 14.1 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 22 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0045% 1926 g Rookmout                          4    EBC   
0030% 1284 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0025% 1070 g Munchenermout 15 EBC        16   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---21 g  6 %az  075 min P Styrian Golding               

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 1338 European Ale                   
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- :  24 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
40m/63°C Maischdikte is: 4.43 L/kg
30m/72°C Maischdikte is: 4.43 L/kg

RobinB

Ziet er goed uit, wel een enorme rage de laatste tijd, die rookbieren! :)

Kleine_Schriek

Ziet er goed uit, ik heb er wel geen verstand van, maar ja ;-) Tja, rookbier smaakt nu eenmaal lekker  :beersmiley:

Maarten

Citaat van: RobinB op 15-11-2009  21:18 uZiet er goed uit, wel een enorme rage de laatste tijd, die rookbieren! :)

Dat laatste valt mij ook op. Rages zijn niet altijd slecht, deze wat mij betreft 1 van de betere.

Maar het ziet er lekker uit!

MO

Ben benieuwd hoe deze gist het zal doen in dit bier. Bij welke temperatuur ga je of heb je de hoofdvergisting uitgevoerd?

Gerb

Ik wil dit bier bij 18°C gaan vergisten. Als ik zo kijk naar de aanbevolen bierstijlen die met deze gist gemaakt kunnen worden, krijg ik de indruk deze gist niet echt een fruitig karakter geeft.

Leeghwater

Ik ben niet zo'n roker (in het echt wel, maar ik heb toch liever een gewoon biertje met een peuk).
Heb op het bockbier festival een rookbock gedronken, en na een paar slokken heb ik hem zo weg gedonderd. Bah wat was dat vies zeg...
Smaakte een beetje alsof me peuk in het glas had gelegen...
Maar ja ieder zijn ding. Vind het wel leuk om te zien dat het zo'n hype is vandaag de dag.

Proost!

Gerb

Vandaag dit bier gebrouwen. Ik heb donkere tarwemout aan de stort toegevoegd. Ik miste voor mijn gevoel een andere smaak naast de rook. Ik heb met de European Ale geprobeerd om meer moutigheid in de smaak te krijgen, maar dit leek me toch niet genoeg. De donkere tarwemout zal iets van granigheid of iets notigheid toevoegen. Ik heb nog gedacht aan rogge toe te voegen, maar dat is voor een volgend project.

50%   2600 g Rookmout                          4    EBC   
34%   1768 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
11%    572 g Munchenermout 15 EBC         16   EBC   
5%     260 g Tarwemout donker                  31   EBC   

Uiteindelijk heb ik de European Ale gist niet toegevoegd, ik vond hem niet actief genoeg en twijfel aan de hoeveelheid/vitaliteit van de gist. Ik heb nu de US05 toegevoegd.

Vreemd genoeg had ik echt heel veel van die dikke muk bovenop (Uberteich) na het maischen. Bij het filteren werd het bier nauwelijks helder. Na 5 liter weer terug opgebracht te hebben, werd het wel iets helderder, maar niet zoals ik gewend ben. Ik kan me niet voorstellen dat het aan het roken ligt.

William

Die dikker meuk lijkt me vooral eiwit. Eiwitten zijn nogal gevoelig voor allerlei chemische reacties met reducerende componenten die je via de rook in de mout hebt geintroduceerd. Hierdoor zullen de eiwitten denk ik sneller onoplosbaar worden. Het vlokken van het eiwit lijkt dan al te beginnen bij het miaschen in plaats van bij het koken. In mijn rookbier zag ik dat ook: veel meer grijze prut op de maisch na het spoelen en ook heel snel een zeer helder bier in de mandfles. Meer troebeling bij het spoelen was me niet opgevallen.

Gerb

Ik zag inderdaad ook bij het koken dat er al heel snel een helder wort ontstond door een hele snelle uitvlokking. Het bier was prachtig helder. Het wort had een behoorlijke urinelucht, maar dat trekt nog wel weg denk ik?  ;D

William

Citaat van: Gerb op 22-11-2009  11:14 uHet wordt had een behoorlijke urinelucht, maar dat trekt nog wel weg denk ik?  ;D

Heb je gerookt met kattenbakvulling of heeft de kat z'n behoefte over het hout gedaan? ;D Aan de geur van het wort is mij toen niets opgevallen.

Gerb

Haha, nee, ik denk dat het de azijnzurige lucht was. Althans dat hoop ik.

Gerb

Ik heb gisteren dit bier bij 1014 geheveld naar de lagerfles. De geur was mild rokerig en de smaak was rokerig. Dit leek echt op de beukengeur van het hout waarmee ik gerookt heb. De geur van de US-05 was erg aanwezig. Ik denk dat een andere gist beter bij dit soort bier past. Eerst maar eens proeven als die klaar is.

TVERSCH

Citaat van: Gerb op 30-11-2009  19:44 uDe geur van de US-05 was erg aanwezig. 
Wat is de geur van US-05 ?
 Naar mijn smaakbeleving produceert deze gist de minste bijsmaken/geuren van wat ik tot nu toe heb gebruikt.

 ???

Gerb

Ja, hoe omschrijf je deze geur? Een wat scherpe, gistkoek geur, weinig fruitigheid, deeggachtig? Best moeilijk te omschrijven. Misschien zoals een doorsnee IPA ruikt. Dat is nog wel de beste omschrijving.

MO

Ik vind de Us05 zeker geen neutrale gist. Fruitig is hij niet. Hij ondersteunt Amerikaanse hoppen heel mooi. Hij bekrachtigt ook moutigheid van een bier. Gistkoek en deegachtig vind ik ook een erg accurate beschrijving.

Gerb

Ik denk ook niet dat dit de beste gist is voor een rookbier. Een ondergist zal een heel ander bier opleveren, maar levert weer extra moeite op met koele vergisting. Ik ga bij mijn volgende rookbier eens een Engelse gist proberen. Bij niet te hoge temperaturen natuurlijk (18 graden ongeveer). Of de European ale als ik binnenkort nog eens een poging doe.

Gerb

Zoals ik al eerder meldde zie ik bij dit bier veel meer eiwitvlokking. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het roken. Nu het bier al zeker 1,5 week geleden overgeheveld is, staat er nog steeds een PUR-achtige schuimlaag van 2 cm op het bier. Het zakt niet in. De dichtheid is in de tussentijd 4 punten gedaald. Ik laat het bier nog even staan.

Adrie

Citaat van: MO op 04-12-2009  22:08 uIk vind de Us05 zeker geen neutrale gist.

Dat komt ook omdat jij altijd veel te warm vergist. Vergist hem maar eens bij 15 tot 17 graden. Dan komt ie heel dicht in de buurt van bijvoorbeeld de Wyeast 1007 German Ale.

MO

Dat geldt voor elke gist lolbroek. Lage temperatuur, strak gistprofiel, saai bier. Maar dat is mijn stokpaard.

Heb je nu gebrouwen met de US05 Gerb? Die blijft vaak op het bier liggen, ook als het allang al uitgegist is.

Jacques

Citaat van: MO op 05-12-2009  14:17 uDat geldt voor elke gist lolbroek. Lage temperatuur, strak gistprofiel, saai bier. Maar dat is mijn stokpaard.

Hier merk je een verschill van smaak. Sommigen van ons houden van wat meer ester in hun bier en anderen van wat minder. Daarom kun je ook niet zeggen dat wat warmer of kouder vergisten maar ook wat meer of minder gist beter is. Het is gewoon een kwestie van smaak.

JWVG

Citaat van: MO op 05-12-2009  14:17 uDat geldt voor elke gist lolbroek. Lage temperatuur, strak gistprofiel, saai bier.

Het lijkt me stug dat jij dat ooit proefondervindelijk hebt gemerkt  ;D. Ik ben het helemaal met Adrie eens. Deze gist heeft, bij normale temperaturen (normaal als in: normaal buiten de Muifelbrouwerij) inderdaad een heel strak karakter. Strakker dan andere gisten op die temperatuur. Jij selecteert vooral gisten die bij veel te hoge temperaturen het nog redelijk doen  :).

 :degroeten: JW.

Edgar

US-05 is, heeft MO ook zelf vast kunnen stellen bij mijn Zorgenloos 1, (voor MO) onherkenbaar indien rond 17-18 graden vergist. Ik heb het idee dat de gist op die temperatuur op z'n best is. Ook in ZL2 datzelfde beheerste profiel: hop en mout en niet veel anders, met zeer cleane alcohol. Deeg en gistkoek klinken mij toch niet als aanbevelingen in de oren. Wat hogere temperaturen betreft: ondanks de normstellende Rocheforts vind ik hogere alcoholen toch wel iets om te vermijden. In die zin is koeler wel degelijk vaak 'beter' dan warmer. Maar ok, da's ook een kwestie van (goede ;) ) smaak.

Adrie

Citaat van: MO op 05-12-2009  14:17 uDat geldt voor elke gist lolbroek.

Zeker niet, lolbroek. Maar dat kun jij niet weten, want jij vergist altijd te warm.

Gerb

Ik ben nu dit bier aan het bottelen. De dichtheid is gedaald tot 1011. De rokerigheid valt me erg mee. Het is meer een milde beukensnippersmaak. Het doet me een beetje denken aan de Duckstein bieren die volgens mij op beuken gelagerd worden. Het smaakt lang niet verkeerd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.