Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Abraham de Geweldige Quadrupel  (gelezen 32149 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Abraham de Geweldige Quadrupel
« Reactie #125 Gepost op: 02-09-2009 00:14 u »
Jongens, ik ben knetterzat, maar denk dat jullie gelijk hebben (zelfs Jasper!) Maar dat kan morgen, als ik weer nuchter ben, natuulijk weer helemaal anders zijn. Ik ben zelf ook benieuwd!

Heb jij hetzelfde gedronken als ik? Ik ben namelijk knetterlam.  :clownsmile:

Nergens last van :P. Wees maar blij dat ze de Hercules Double IPA niet hadden ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #126 Gepost op: 02-09-2009 08:14 u »
En toch foutloos typen.. :groots:

Ja, maar ik deed er wel 20 minuten over  :D.

Nergens last van :P. Wees maar blij dat ze de Hercules Double IPA niet hadden ;D

Haha, onze Bob! Volgende keer mag Martin rijden en jij drinken. Yeah right..... Niet in dit universum, denk ik.

Heb jij hetzelfde gedronken als ik? Ik ben namelijk knetterlam.  :clownsmile:

Tja, maar uiteindelijk hebben we Martin wel bij kunnen houden  samenvol. Dat is toch heel wat! En for the record: ik zat vanochtend om half 8 weer achter mijn computer op het werk!

Toch maar weer even on-topic:
Eerst brouwen met kraanwater, daarna bijstellen indien nodig. En waarschijnlijk doe je het dan niet. De afwijkingen die je eventueel proeft hebben eerder te maken met je brouwkunde dan met het water.  :weetbeter:

En Hoppie heeft gelijk. Denk je dat ze bij AB-Inbev met cara 120 of ontbitterde chocolademout brouwen? Nee hoor, ze gebruiken gewoon kleurstof.

Is Rochefort ook al van Inbev tegenwoordig?
Ik draai al wat langer mee, Jasper, en heb meerdere quadrupels gebrouwen met onbehandeld water. Je moet er niet vanuit gaan dat elk bier dat ik brouw mijn eerste is in die stijl. Daarom is het niet onlogisch dat ik het nu eens met behandeld water probeer. Maar ik ben het met jou en Hoppie eens dat het ook met de gebrande mout (ontbitterd of niet) te maken kan hebben. Misschien toch maar eens met karamel kleuren de volgende keer.

:degroeten: JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #127 Gepost op: 02-09-2009 16:13 u »
Knetterzat en/of lam van zes bieren? Nou ja! (Corry van de tap, ESB, Hopsinjoor, Sam Smith PA, een IPA en nog een IPA). Maar goed, ik voelde hem ook wel vanmorgen, pas om kwart voor acht op het werk overigens.

De Zuster heeft toch 0.5% chocolademout (ontbitterd), en is gelukkig niet zo gebrand. Bij Lochristi zonder carbonaten gebrouwen! En toch pittig van smaak overigens. De kleur is inderdaad veel meer donkerrood dan rood/bruin, hou maar op met die zwarte bieren, dat is helemaal niet nodig. De gemeten kleur is overigens wel 60.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #128 Gepost op: 02-09-2009 16:24 u »
Knetterzat en/of lam van zes bieren?
6 pints wel te verstaan (in mijn geval). En de laatste twee respectievelijk 6 en 7%  
Ik ben inderdaad blij dat ze die Hercules niet hadden.  :nut:

Citaat
Bij Lochristi zonder carbonaten gebrouwen!
Je bedoelt zonder toegevoegde carbonaten? Enig idee van de watersamenstelling die ze gebruiken? En hoe wordt de maisch-pH aangepast?
Ik ben wel benieuwd hoe dat daar werkt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #129 Gepost op: 03-09-2009 11:42 u »
De gemeten kleur is overigens wel 60.

Ha! Dat zijn interessante gegevens!
Ik had al in het bierkleur-forumstandaard (oid) - draadje gevraagd of er commercielen waren die daadwerkelijke metingen kunnen vergelijken met de berekeningen!

Heb je al van meerdere batches en verschillende bieren resultaten?
En hoe verhouden ze zich tot de berekeningen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #130 Gepost op: 03-09-2009 13:14 u »
Ik heb het recept nog niet doorgerekend, wil ik zeker nog doen. Ik zal dan BrouwHulp gebruiken, dat is nu eenmaal mijn software. Ik kan dat zowel voor de Broeder als de Zuster doen. De broeder is gemeten op 14, naar mijn ervaring zou ik hem kleur 11 geven, zo donkerblond vind ik hem niet.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #131 Gepost op: 04-01-2010 22:12 u »
Een proefnotitie van dit bier:
Abraham de Geweldige - kristal 9.7%

Niet zoveel schuim, cremekleurig. Kleur is donkerrood tot bruin.

Geur is rozijnen, gebrande mout en banaan.

Smaak is rozijnen, gebrande mout. De smaak is niet scherp. Rochefort gistprofiel

Mondgevoel: romig

Een prima en lekkere quadrupel, zonder de gebrande mout zou die waarschijnlijk nog lekkerder zijn. En de kleur is vrij donker, deze mag best wat lichter. Er mag wat meer koolzuur in volgens mij.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #132 Gepost op: 05-01-2010 07:01 u »
Ha Herman,

Dank je wel voor de proefnotitie. Ik ben het helemaal met je eens - die gebrande mout moet er uit!

:degroeten: JW.

Tags: