Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wie brouwt en maakt ook wijn?  (gelezen 11859 keer)

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Land: nl
  • Brasserie le Grillon
Wie brouwt en maakt ook wijn?
« Gepost op: 14-11-2009 07:32 u »
Ik brouw en ik maak wijn. Wie van de forumleden doet dit ook? Volgens mij heeft Jaques in het verleden ook wijn gemaakt (of doet dit nog steeds.) Van Henielma weet ik overigens dat hij ook wijn maakt/gemaakt heeft. :elifant:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
Re: Wie brouwt en maakt ook wijn?
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2009 08:23 u »
Ik ben ook begonnen met wijnmaken en daarna met bier.
De laatste wijn die ik heb opgezet was 4 weken terug en is 50 liter veelvrucht.
Ik heb alle vruchten die ik had in de vriezer gebruikt om wijn te maken.

Groet Jelle

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2009 09:08 u »
Ik  ben begonnen met wijn maken en ben pas later aan het bier gegaan. Tussendoor heb ik nog een paar keer wijn gemaakt toen ik een paar emmers pruimen van een collega kreeg. Daarna eigenlijk niet meer. Ik drink gewoon veel liever bier. Soms maak ik echter nog wel eens een fruitbier.

Online Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2009 09:43 u »
Idem dito als Adrie: eigenlijk met bier willen beginnen, maar had geen brouwkennis en materialen. Zelfs geen mout in amateurhoeveelheden. Farma Import (130 km)verkocht eind jaren 70 enkele blikken van Unican of zoiets. Één keer zoiets gebrouwen. Dat vond ik maar niks. Dan maar met wijn begonnen.
10 jaar verder begon er wat te veranderen en werden via de Gilde in Geel deftige cursussen gegeven.

Wijn is een sporadische hobby geworden:alleen als ik iets speciaals dat in de smaak gevallen is overvloedig in de natuur aantref, bijvoorbeeld sleedoorn pruimpjes. Ook al eens de overschot van wijndruiven die na machinaal oogsten blijven hangen is, in het zuiden dan.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2009 10:17 u »
De wijnen (voornamelijk pruimen en appel) die ik heb gemaakt werden daarna geconcentreerd tot 40-50% alcohol :pan: dus niet echt een wijnmaker. De aanleiding om deze wijn te maken was het overschot aan fruit bij mijn ouders.

Ik ben pas wel met mede begonnen maar hoewel anders dan bier, is dat ook geen wijn.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 14-11-2009 10:30 u »
Ik heb nu 1x een wijn en een mede gemaakt. Beide eerst gewoon om te zien of het wil.
Best leuk om te doen en vergt weinig "hands-on" tijd!
Duurt wel enorm lang voor ie klaar is...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-11-2009 10:37 u »
Mijn eerste ervaring met vergisten was het maken van vlierbessenwijn in de biologieles op school. Dat heeft volgens mij de basis gelegd voor de interesse in bierbrouwen. Later kwam ik een vriendin tegen die vruchtenwijn maakte en kreeg van haar (uit dezelfde winkel, nl. van Gelder in Amsterdam) zo'n blikset, en heb ik met haar materiaal een bier gemaakt. Toen was ik vertrokken.

Sleedoorns pluk ik wel (afgelopen weekend nog), maar die gaan in de gin voor "sloe gin".

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #7 Gepost op: 14-11-2009 11:11 u »
Mijn vrouw en ik hebben in de jaren '80 wijn gemaakt. Ook ben ik iets later gaan brouwen. Eerst blik en kort daarna echt. ;)
Inderdaad was wijn maken een lang durende geschiedenis en nadat in de 90er jaren een keer een 15 literfles sneuvelde in de woonkamer is het gewoon bij bier gebleven.

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #8 Gepost op: 14-11-2009 11:38 u »
Vorig jaar heb ik appelcider, appelwijn en rose gemaakt. Dit jaar alleen rose. Ik lust het allemaal niet, maar vind het leuk om te doen.

Online Ronnie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-11-2009 12:11 u »
Sleedoorns pluk ik wel (afgelopen weekend nog), maar die gaan in de gin voor "sloe gin".

Ook, maar in plaats van die gin is het dan stooksel van Sleepruimwijn..  ;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-11-2009 12:29 u »
Ik maak geen wijn omdat het mij te lang duurt.
Je bent maanden verder voordat alle koolzuur en gist eruit is.
Ik wil wel eens een wijn maken vanuit het oogpunt van de brouwer.
Gewoon in bierflesjes met gist-depot.

Ik hou de Kilju met limonade er wel in trouwens.
Misschien ooit eens een snelle Beaujolais nouveau.

:degroeten:

Offline Tommie

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-11-2009 12:33 u »
Sinds ongeveer '85 ben ik al bezig met wijn maken van allerlei fruit uit de tuin van men vader.
Dan een huis gekocht, verbouwd enz.. en gedurende 8 jaar niks meer van in huis gekomen :(
Sinds dit jaar ben ik terug bezig met wijn en nu ook gestart met bier natuurlijk :clownsmile: Een van de leuke dingen aan bier is dat het veel sneller gaat natuurlijk. Zo heb ik wijn gehad die pas klaar was voor te bottelen na twee jaar...en da's wel heel lang wachten :(

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #12 Gepost op: 14-11-2009 13:00 u »
Elke jaar maak ik wijn ( tuindruiven ) sinds 1970, maar ik vind het niet echt lekker. Om goede wijn te maken ( dus geen vruchtenwijn ) heb je verschillende wijndruiven ( geen druiven van de supermarkt ) rassen nodig en... het duurt zo lang voordat de wijn op dronk is. Ik destilleer mijn wijn tot  "grappa ".

Online Ronnie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-11-2009 17:44 u »
Je bent maanden verder voordat alle koolzuur en gist eruit is.
Ik wil wel eens een wijn maken vanuit het oogpunt van de brouwer.

Zo wordt het tegenwoordig ook gedaan, Hoppie: met een kloeke (grote kolonie) en goed beluchte starter, voldoende gistvoeding en snel vergisten. Duurtijd gisting moet zijn: 1 à 2 dagen + 1 dag per graad alcohol. Dus 14 dagen!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 14-11-2009 18:26 u »
Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met wijn maken. Op een gegeven moment heb ik besloten alleen nog maar wijn te maken van druiven.

Wijn maken in Nederland heeft de uitdaging om goed basismateriaal te krijgen. (Goede druiven).

Ik maak nog steeds 1 maal per jaar rode wijn van eigen druiven. Maar het grote nadeel is dat je heel langzaam leert. De leercyclus van wijnmaken totdat die op dronk is dat is minimaal 1 jaar. Bij bier is dat 1 tot 2 maanden. Bij wijn moet je de juiste rassen druiven hebben, bij bier kan je veel soorten mout kopen.

Ik kan hier een bier maken dat aanzienlijk beter is dan bier in de supermarkt. Bij wijn is dat net andersom. Het lukt me niet om een wijn te maken die vergelijkbaar is met een wijn van EUR 5 uit de supermarkt. Maar ik blijf het proberen. Tot dat lukt blijf ik bier maken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 14-11-2009 19:30 u »
Ik ben begonnen met bierbrouwen en ik dacht dat het daar bij zou blijven. Totdat ik in september dit jaat 19 kg appels kreeg van familie. Ik kon het niet laten en heb daar een cider van gemaakt, 5% alcohol, die heb ik van de week ook gebotteld. Het is veel saaier dan bierbrouwen, maar wel leuk voor de afwisseling.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #16 Gepost op: 14-11-2009 21:50 u »
Ik ben begonnen met bierbrouwen, maar heb dit jaar een 2e wijn gemaakt. Die laatste is door sneue omstandigheden niet meer onder ons... De 1e was overigens ook niet echt te drinken, het was net cassis met alcohol.

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #17 Gepost op: 14-11-2009 22:15 u »
Ik wil wel kaas gaan maken maar wijn maken trekt me niet echt vanwege het feit dat je toch graag vers lokaal fruit wil gebruiken en dat is maar een keer per jaar mogelijk.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #18 Gepost op: 14-11-2009 23:37 u »
Ik wil wel kaas gaan maken maar wijn maken trekt me niet echt vanwege het feit dat je toch graag vers lokaal fruit wil gebruiken en dat is maar een keer per jaar mogelijk.

Vers lokaal fruit is enkele maanden per jaar verkrijgbaar, je kunt dan meerdere wijnen maken. Bovendien duurt het toch een jaar voor je het kunt bottelen.

Wat ik nog wel eens doe is een pak appelsap in een fles met wijde hals gieten en een paar gram korrelgist erbij. Afdekken met een koffiefilter of een dot watten en op een kast in de keuken plaatsen. Na een paar dagen al kun je een troebele cider drinken. Er zijn er een paar hier in huis die het lekker vinden. Neem wel goudappeltje, daar zitten geen gistdodende stoffen in.

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #19 Gepost op: 15-11-2009 17:17 u »
Er staat achter me een kleine mandfles vol met bramenwijn van de oogst van dit jaar
(hadden zoveel bramen dat een gedeelte gewoon overrijp van de plant viel in plaats van geplukt werd)
Ook heb ik een heeeeeel klein beetje vlierbessenwijn gemaakt dit jaar, had vlierbes geplukt om bij de bramenwijn te doen (kleurbehoud) en had nog beetje over dus die maar apart vergist in een champagnefles.
Ook heb ik nog een paar flessen cider staan,die heb ik een jaartje geleden gemaakt, helaas van maar een ras appel.
Dit jaar geen cider maken, de appels zijn te goed ;-)
Zowel bier maken als wijn maken staan bij mij nog in de kinderschoenen.

Wel handig, deze braam heeft GEEN stekels maar WEL smaak

Tags: