De oxidatietest

Gestart door William, 13-11-2009 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Hopmans op 13-11-2009  20:27 uMetaal is ook weer zo'n onzin ding net als oxidatie.
Wie gaat er ook in hemelsnaam bier op z'n handpalm smeren om metaal te ruiken...

Wat is eigenlijk het idee van die handpalmtest? Men wrijft blijkbaar bier op de rug of palm van de hand, ruikt er aan en kan dan iets zeggen over mogelijke oxidatie van het bier

Wil men potentiele oxidatie in bier aantonen door het bier het ijzer in je bloed via de handpalm te laten oxideren? Hoe werkt dit of werkt dit niet? Zijn moutkauwers ook bierwrijvers? ;D

Anton

Wat het is weet ik niet, maar ik heb iets dergelijks ook gezien bij wijnmakers. Men wrijft wat wijn op de muis van de hand en ruikt er dan aan. Op mijn vraag 'wat ruik je dan?' vertelde men 'dan ruik je muis.....'
Scheen ook iets te maken te hebben met oxidatie.

Herman

De handpalmtest is met name bedoeld om te verifieren of geproefd ijzer ook daadwerkelijk aanwezig is. Het is m.i. echter geen 100% bewijs. Je ziet vaak dat bij zwaarder gehopte bieren de handpalmtest ook ijzer lijkt aan te geven, terwijl je dit in de smaak niet altijd op dezelfde wijze waarneemt.

Edgar

Citaat van: William op 13-11-2009  21:55 uWat is eigenlijk het idee van die handpalmtest? Men wrijft blijkbaar bier op de rug of palm van de hand, ruikt er aan en kan dan iets zeggen over mogelijke oxidatie van het bier

Wacht even. Het idee dat metaalsmaak enkel met oxidatie te maken heeft is een persoonlijk hersenspinsel van MO. Het idee van de 'handtest' is, dat als je twijfelt over een metaalsmaak aan bier, het smeren van een druppel bier op je hand die geur enorm versterkt. Niet iedereen kan het even goed proeven, en daar is dat handig, of zoals je wilt juist onhandig voor.

Volgens mij smaakt een bier naar metaal als er teveel metaal, bijvoorbeeld (en ik vermoed: meestal) ijzer in zit. Hopcomponenten en misschien de oxidatie daarvan hebben er vast invloed op, maar dat is niet het hele verhaal. Gooi eens wat ijzer in een lagerend bier en je weet waar het over gaat (niet over oxidatie).

Wat ik me goed kan voorstellen is dat het eventueel aanwezige ijzer snel oxideert (op de hand dus) en daardoor, als roest dus, beter te ruiken is. In die zin is er een link met oxidatie. Maar het is dus geen oxidatietest.

William

De test is dus bedoeld om ijzer in bier aan te tonen (schuimverbeteraar)? Zouden oxidatiegevoelige componenten zoals hop ook die metalige geur op de hand kunnen veroorzaken. Volgens mij roept MO dat een metalige smaak van een bier een voorbode is van oxidatie. Ik dacht dit te koppelen aan oxidatie van ijzer in ons bloed (via handpalm (geur) of smaak (via bloed in papillen)). Waarschijnlijk onzin.

William

Citaat van: Edgar op 13-11-2009  23:02 uHet idee dat metaalsmaak enkel met oxidatie te maken heeft is een persoonlijk hersenspinsel van MO.

Citaat van: William op 13-11-2009  23:02 uVolgens mij roept MO dat een metalige smaak van een bier een voorbode is van oxidatie.

Dit vraagt om een reactie


Edgar

MO bazelt. Ik zeg het je. :lessmile: Een persoonlijk geloof. Natuurlijk, als je bier teveel ijzer bevat en hij begint te oxideren, dan gaat 'ie naar roest ruiken. Maar dat gebeurt pas, als er teveel ijzer in zit. Niet elk bier dat begint te oxideren, gaat naar metaal ruiken of smaken.

MO

Ik vind inderdaad die handtest-die-ijzer-zou aantonen volstrekte nonsens. Mijn geloof, jullie geloof - bewijs is er verder niet hoor.

EBC

In mijn ervaring is heel veel van de metaalsmaak afkomstig uit het schuim op het bier. En dan vooral bier van het vat. Die metaalsmaak verdwijnt vrij snel, maar geeft wel die eerste indruk.

Met geoxideerd bier heeft het niks te maken, dat is iets heel anders. Met geoxideerd schuim, dat zou kunnen.

En inderdaad, de handpalmtest is slechts bedoeld om een metaalgeur te versterken en zo te kunnen herkennen. Ik weet het, want ik denk dat ik degene ben die de test in hobbybrouwend Nederland heeft ingevoerd.

Edgar

Citaat van: MO op 13-11-2009  23:44 uIk vind inderdaad die handtest-die-ijzer-zou aantonen volstrekte nonsens. Mijn geloof, jullie geloof - bewijs is er verder niet hoor.

Een dooddoener. Voor wie wél gevoelig is voor deze smaak, is het uiterst irritant en het is dan ook een regelrechte brouwfout. Als je storend metaal ruikt of proeft in het bier, geeft die handtest een duidelijke bevestiging daarvan. Je kunt ermee onderscheid maken tussen een vluchtig soort metaligheid die in zéér veel bieren (inderdaad) uit het schuim lijkt te komen, en een duidelijke overdaad aan metaal in het bier, door welke oorzaak dan ook (schuimbevorderaars, ijzer in het water (door roest uit leidingen of anderszins), te hard geschrobde ketels, verkeerd gebruik van materialen, verzin het maar). Het is net zoiets als diacetyl, de één proeft het veel sneller dan de ander (en is dus ook beter in staat om het nut van dat testje te beoordelen), maar daarmee is het nog geen 'geloof'.

Hier beweert MO het ook en ik zou nogmaals willen zeggen, gooi eens een hand spijkers in een lagerend bier en laat het een paar maanden staan. Ik heb iets dergelijks ooit zelf gedaan trouwens, door een koudhopzak te verzwaren met iets dat rvs leek, maar het niet was. Het bier was ondrinkbaar metalig, terwijl dat in de zusterfles (knikkers gebruikt) perfect normaal smaakte. Volstrekt niets te maken met oxidatie, behalve wellicht op de eerder aangehaalde manier, dat ijzer wellicht ook in bier oxideert en daardoor meer geur ontwikkelt.

Er zijn dus 2 soorten metaligheid. De een komt zeer vaak voor, is zeer licht en heeft vermoedelijk iets te zien met hoe metaalionen zich in schuim gedragen, de ander is een besmetting van het bier met een overdaad aan metaal of metalen. Om onderscheid te maken tussen de 2, als je dat zou willen, bijvoorbeeld om aan een minder metaalgevoelige uit te leggen wat je proeft/ruikt, is de handtest handig. Niks met geloof te maken.

EBC

Als ik meen metaal te herkennen, dan geeft de handpalmtest het bewijs ervoor. Simpel als dat.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om de test bij ieder bier te doen, om te kijken of er metaalsmaal in zit.
Geloof? Nee, eerder zwarte magie.  :merlin:

En nu maar hopen dat zinksuppletie geen metaalsmaak tot gevolg heeft...  :P

MO

 Niet alleen oxidatie kan een gewaarwording geven van metaal, ook bepaalde donkere moutsoorten kunnen een metaalachtige geur en smaak geven, inclusief "ijzer-bewijs" met de malle handtest. Bijvoorbeeld sommige alten hebben hier in lichte mate last van.

Mijn vrienden EBC en Edgar stappen er makkelijk overheen, maar er is een tijd geweest dat in meer dan 50% van de Belgische bieren metaal/ijzer werd waargenomen. Er zullen best een paar bieren worden gebrouwen met een ijzerzout als schuimstabilisator, maar zoveel zullen het niet zijn. Oxidatie komt echter mijns inziens veelvuldiger voor, vandaar mijn aversie tegen het automatisme om maar even te roepen dat de concentratie ijzer te hoog in bier a, b, c is.

De meeste bieren worden gebrouwen en vergist in RVS (Inox). Die geven niet genoeg metaal ionen af om een echte ijzer smaak te geven.

RobinB

Met de handrugtest kan je inderdaad geen metaal(ion)concentraties meten.
Het versterkt wel de metaalgeur van een bier!

Wat daarvoor de oorzaak is moet kennelijk nog verder uitgezocht worden, maar bepaalde bieren (Belgisch)en brouwerijen (van Steenbergen bv) hebben er duideljk meer last van dan anderen

Edgar

Citaat van: MO op 14-11-2009  19:56 uNiet alleen oxidatie kan een gewaarwording geven van metaal, ook bepaalde donkere moutsoorten kunnen een metaal achtige geur en smaak geven, inclusief "ijzer-bewijs" met de malle handtest. bijvoorbeeld sommige alten hebben hier in lichte mate last van.

Mijn vrienden EBC en Edgar stappen er makkelijk overheen, maar er is een tijd geweest dat in meer dan 50% van de Belgische bieren metaal/ijzer werd waargenomen. Er zullen best een paar bieren worden gebrouwen met een ijzerzout als schuimstabilisator, maar zoveel zullen het niet zijn. Oxidatie komt echter mijns inziens veelvuldiger voor, vandaar mijn aversie tegen het automatisme om maar even te roepen dat de concentratie ijzer te hoog in bier a, b, c is.

De meeste bieren worden gebrouwen en vergist in RVS (Inox). Die geven niet genoeg metaal ionen af om een echte ijzer smaak te geven.

MO, je bedoelt het vast goed, maar je l**t als iemand die nog nooit last heeft gehad van metaal in bier, of het zelfs maar ooit geproefd lijkt te hebben. Zoals je hier ook aangeeft.

Citeerjammer dat jullie zoveel last hebben van die smaakafwijking. Ik prijs mijzelve gelukkig dat ik er nooit (NOOIT!) last van heb.

Dan kan ik me voorstellen dat je niet weet waar het over gaat. Er zijn bieren, veelal Belgisch, die een zodanig zware metaalsmaak hebben dat je, als je in staat bent het te proeven, maar één conclusie kunt trekken: er zit teveel metaal in. Dat het verschijnsel de laatste jaren is verminderd kan je wijten aan... grotere bewustwording van de brouwers, minder gebruik van ijzerzouten, verbetering van het Belgisch drinkwater (vlak dat niet uit), meer gebruik van ontijzeringsinstallaties, noem maar op. Dat er een link is tussen oxidatie en metaalsmaak (zoals ook Fix schijnt te beweren) is aannemelijk, maar niet in de mate waar het hier over gaat.

Metaalsmaak uit mouten: Ik denk dat ik alle mouten al heb geprobeerd, maar toch nog nooit een ijzerbier gebrouwen. Ook opvallend: Je proeft metaalsmaak (de zware variant) zelden van Nederlandse amateurbrouwers! Terwijl daar toch aanzienlijk geoxideerd zal worden, zo af en toe.

MO

Je citeert me niet echt fijn zo.

Ik heb ijzer waargenomen in hobbybieren die 100% zeker zonder ijzer zouten zijn gebrouwen, dat kun je ook lezen in de oude berichten van mijn hand. Vandaar dat ik een ijzerachtige geur of smaak met of zonder handtest alleen associeer met oxidatie en niet met het gebruik van ijzerzouten.

Ik heb in Belgische bieren, maar ook in sommige alt bieren, zeker metaal waargenomen.

Edgar

Citaat van: MO op 16-11-2009  11:44 uJe citeert me niet echt fijn zo.

Ik kan het niet anders lezen. Het gaat over het waarnemen van die smaak in andermans bieren, niet in eigen bieren.

Citaat van: MO op 16-11-2009  11:44 uIk heb ijzer waargenomen in hobbybieren die 100% zeker zonder ijzer zouten zijn gebrouwen, dat kun je ook lezen in de oude berichten van mijn hand. Vandaar dat ik een ijzerachtige geur of smaak met of zonder handtest alleen associeer met oxidatie en niet met het gebruik van ijzerzouten.

Ik denk dat ik niet nóg een keer de argumenten moet herhalen waarom het niet alleen ijzerzouten zijn, die redelijkerwijs tot metaalsmaak zouden kunnen leiden. Ik hoef maar de kraan een tijdje niet te gebruiken en er komt roestig water uit. In België is waterleidingbuis trouwens vaak van (roestend) ijzer. Amateurs hebben soms de neiging om hun ketels overdreven te schrobben, ook al zoiets. Ruik eens aan een net geschuurde ketel of veeg hem af met een doek. Puur metaal, of het nu inox is of niet. Ik noem maar iets. Enfin volgens mij zijn de argumenten wel gepasseerd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.