Hallo Jacques,
Misschien zijn de volgende uitkomsten die ik bereken met een rekenmodelletje in mathcad interessant:
eiwit eind SG einBrix berekend alcoholvol%
1% 1009 8.5 8.85%
1% 1008 8.5 9.26%
1% 1009 8.4 8.7%
2% 1009 8.5 7.97%
Conclusie:
-een fout van 1SG punt op het gemeten eind SG levert 0.4 vol% fout op.
-een fout van 0.1 Brix punt op het gemeten eindBrix levert 0.15 vol% fout op.
-een fout van 1% op het aangenomen eiwit percentage van het bier levert 0.9 vol% fout op.
Als je er vanuit gaat dat de tolerantie op de SG meting 1SG punt is en op de Brix meting 0.1 Brix, terwijl het eiwit percentage in je bier varieert tussen 0.5% en enkele procenten dan moet duidelijk zijn dat de combinatie van refractometing en SG meting een fout van enkele vol% op kan leveren tgv eiwit, terwijl de SG meting goed is voor een bijdrage aan de fout van ca 0.4%. De Brix meting levert vrijwel geen bijdrage aan de fout.
Een en ander is gevoelsmatig denk ik wel te begrijpen, als je aanneemt dat eiwit een verhoging van de gemeten Brix waarde oplevert en ook van de gemeten SG waarde, Als het eiwit percentage varieert dan varieert het gemeten SG en Brix dus ook, dus ontstaat er een fout.
Als je nauwkeurig wilt meten dan moet je dus weten wat je eiwitpercentage is. Daarom zit er in Promash ook een "Brix correctiefactor"
Promash gaat ervan uit dat je die eenmalig moet bepalen. Voor ons amateurs variëren de brouw omstandigheden waarschijnlijk veel meer dan bij professionele brouwerijen die elke dag hetzelfde bier maken. Daarom is de methode voor ons niet zo'n beste vrees ik.
groet,
Hans.