OPROEP aan de bezitters van een REFRACTOMETER

Gestart door Adrie, 03-07-2004 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

OPROEP aan de bezitters van een REFRACTOMETER.

Wellicht worden er nog vele bieren gekloond, dus ik wil de bezitters van een refractometer oproepen om als zij een commercieel bier proeven even een hydrometer en een refractometerbepaling te doen, zodat we een einddichtheid hebben en een begindichtheid kunnen berekenen. Zo kunnen we alvast een database-je opbouwen voor eventueel te klonen bieren. Ik heb er sinds kort ook 1 en ik zal dit uiteraard ook doen.

Groeten,

A3

Bas

Hoi Adrie,

Is het misschien nuttig om daar een aparte thread voor te beginnen? Dan kan iedereen die eens een commercieel bier na-meet zijn gegevens daar in vermelden, ook voor bieren die nu niet worden gekloond (maar misschien ooit wel eens).

Grt, Bas H.

Jacques

Goed idee Bas!

Bij deze dus uitgevoerd.

:degroeten: Jacques

gelfling

Geen probleem, maar gebruiken we daarvoor jouw spreadsheet?

Adrie

Dat is niet strikt nodig. Als je de dichtheid gemeten met de hydrometer vermeldt en de gemeten graden Brix met de refractometer, kan de originele begindichtheid berekend worden met Promash, mijn spreadsheet of welke andere dan ook. Het belangrijkst is dat de ruwe meetdata gemeld worden.

Groeten,

A3

gelfling

Moet je dan ook het originele bier wat laten staan, zodat het meeste koolzuur verdwenen is?
De koolzuurbelletjes hechten zich aan de hydrometer, en zorgen voor een hogere af te lezen dichtheid.

Adrie

Ja Gelfling, ik weet het: zonde van het bier. ;D Maar inderdaad voor een nauwkeurige meting is het het best om het bier te laten staan totdat de koolzuur verdwenen is en het bier is opgewarmd tot kamertemperatuur.

Groeten,

A3

MO

Daar heb je volgens mij niet het hele flesje voor nodig. Een monster op laten warmen en laten ontkoolzuren lijkt me afdoende. Er was toch maar een druppeltje nodig?
gr
MO

Adrie

Ha MO,

Voor een meting met een hydrometer heb je toch minstens 100 ml nodig, voor sommige zelfs 250. De rest kun je gewoon direct opdrinken. Voor de refractometermeting heb je inderdaad maar twee druppels nodig.

Groeten,

A3

MO

Met de kleine dichtheidsmeter (= hydrometer) van jou en mij redt je het met 80 ml. Laten we dus afspreken dat een monster van minstens 80-90 ml twee uur opwarmt naar kamertemperatuur onder af en toe schudden zodat we er zeker van zijn dat alle koolzuur uit het bier is verdwenen.
Ik hoop dat binnenkort de eerste getallen worden gepubliceerd. Ik heb geen refractometer dus ik kan geen bijdrage leveren.
gr
MO

Adrie

Heren van de meetdienst,

Ik had de Brigand al doorgemeten (zie thread Brigand). Hier nogmaals de resultaten:

Originele Brigand
Eind SG hydrometer: 1006
Refractometer gr. Brix na gisting: 7,6
Berekende begin SG: 1069

Groeten,

A3

Jacques

Citaat van: MO op 05-07-2004  09:46 uMet de kleine dichtheidsmeter (= hydrometer) van jou en mij redt je het met 80 ml. Laten we dus afspreken dat een monster van minstens 80-90 ml twee uur opwarmt naar kamertemperatuur onder af en toe schudden zodat we er zeker van zijn dat alle koolzuur uit het bier is verdwenen.

Mijn ervaring is dat de bepaling van het SG met de hydrometer heel precies komt om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te krijgen. Een kleine leesfout heeft grote gevolgen. Het gebruik van een nauwkeurige hydrometer met een lange steel waarop de af te lezen waarden zijn vermeld heeft dan ook mijn inziens de voorkeur. Daarbij moet je wel een monster van minstens 250 ml hebben  :'(
Laten we maar zeggen dat het voor de goede zaak is.  :D

:degroeten: Jacques

Bas

Hoi,

Ik heb net een flesje De Koninck gedeeltelijk opgeofferd voor een meting. Het betrof een 25 cl. flesje, gekocht bij de AH.

Eind SG met (precisie)hydrometer: 1011
Refractometer (°Brix): 6,3
Berekende begin SG: 1048
Alcohol %: 4,8

Grt, Bas H.


Adrie

Heren,

De Rochefort 6 heeft de volgende kenmerken:

Eind SG: 1008
Brix: 7,4
Berekende begin SG: 1064
Alcohol%: 7,4.

Groeten,

A3

wim

Dit is een mooie thread.

Zodra mijn spullen weer uitgepakt zijn, na grote verbouwing en geboorte zoon (al wil ik nog wel een bier brouwen voor zijn grote dag maar het is wel iets kort dag) doe ik mee.

Ik vraag me alleen af hoe overzichtelijk het is in de huidige vorm.
Er zijn nogal wat bieren en welicht ontstaan er zelfs verschilende metingen.
Zou een apart forumonderdeel onder "hobbybrouwen" niet iets handiger zijn?
En dan per bier een thread. Dan kun je bv ook meteen zien of wijziging van ingredienten oa iets uitmaakt en of er in de loop der tijd dingen veranderen. (Ik denk dan bv aan de wijziging van de Rochefort door andere mout)

Bovendien kan er uit de meting met een hydrometer en refractometer andere resultaten bereikt worden of zou er iets mis kunnen zijn met de ijking. Waardoor verschillende metingen per bier (en dus in een thread) erg handig kunnen zijn. Dan wordt dit forum gelijk een soort ijkinstument, als iemand er altijd dezelfde waarde "naast" zit weet hij gelijk hoe de aflezing bij te stellen.
Zit iemand er onregelmatig naast,maar wel altijd een andere waarde geeft ligt het wellicht weer aan de meetmethodes.

Maar goed 1 meting geeft natuurlijk een aardig beeld, en het zal erg meoilijk worden om als ik en Westvleteren opentrek daar een grote hoeveelheid (en dat is zelfs 80ml al:)) wegte moeten doen.

Trouwens nu ik toch over Westvleteren beging denk ik gelijk aan ouderdom. Ik houd van oude bieren en bewaar er wat. Misschien leuk om te zien of ouderdom invloed heeft, dus een idee om aan te geven wat de botteldatum en bij niet beschikbaar zijn daarvan de tht datum is.

:degroeten:

Wim

MO

Wim,
volgens mij kunnen ze het beste hier blijven staan. Het is maar een belangrijk getal (de einddichtheid), en zo super nauwkeurig wetenschappelijk precies hoeft het nu ook weer niet (zei d'n doktor). Het is maar een variabele tussen tientallen anderen in het kloonrecept.

Jacques

Citaat van: wim op 24-08-2004  03:20 uIk vraag me alleen af hoe overzichtelijk het is in de huidige vorm.
Er zijn nogal wat bieren en welicht ontstaan er zelfs verschilende metingen.
Zou een apart forumonderdeel onder "hobbybrouwen" niet iets handiger zijn?
En dan per bier een thread.

Hoi Wim,

Op zich is dit een goed voorstel.
Gezien de beperkt aantal metingen die tot nu toe hier gepubliceerd zijn bestaat er naar mijn idee nog niet zo veel noodzaak om er een apart forum onderdeel van het maken.
Bij te veel forums wordt het er ook niet overzichteljker op.

Het blijft lastig de zaak zodanig op te zetten dat alles voor iedereen makkelijk te vinden is. Gelukkig hebben we nog de zoekfunctie.

:degroeten: Jacques

Adrie

Gisteren een Rochefort 8 doorgemeten (uiterste verkoopdatum 4-12-2007).

eind SG: 1006
Brix: 8,0
Berekende start SG: 1073
Alcohol%: 8,9

Opmerkelijke cijfers vind ik zelf, want 1073 is niet bepaald 1080. Bovendien is 1006 als einddichtheid erg laag, zelfs lager dan die van de Rochefort 6 (1008). Ik heb de metingen zelfs twee keer gedaan en beide keren hetzelfde resultaat.

Bij een begindichtheid van 1080 zou de einddichtheid ongeveer 1014 moeten zijn om (inclusief hergisting op de fles) op een alcoholpercentage van 9,3 uit te komen. Zouden de broeders hun recept hebben gewijzigd? Meer suiker waardoor je op een lager eind SG uitkomt en dus een lager begin SG nodig hebt? In ieder geval vond ik het bier niet zo geweldig smaken: weinig body en weinig complexiteit. Wellicht komt dit door de ouderdom, aangezien de broeders een verschil tussen botteldatum en uiterste verkoopdatum van precies 5 jaar aanhouden was dit biertje al ruim anderhalf jaar oud.

Groeten,

A3

Edwin

HA3 :proost:

Misschien is het bier door gaan gisten in de fles en heb je dus meer alcohol en een wat schraler biertje, maar eigenlijk denk ik dat het recept is aangepast. Met de R10 weet ik het eigenlijk wel zekker. Dat bier is droger en minder complex geworden dan dat het vroeger was en eigenlijk denk ik bij de R8 hetzelfde.
Wel interessante uitkomsten trouwens!

Edwin.

MO

Een meting  van A3 voor de volledigheid:

Columbus

Eind SG: 1014
Brix: 8,6 °Brix
Begin SG: 1067 = 16,3 °Plato
Alcohol: 7,0 vol.%
Schijnbare vergistingsgraad: 78%

gelfling

Chimay tripple (peres trappistes) 8%

eind SG: 1009
Brix: 7,4
Berekende start SG: 1062
Alcohol%: 7,04

Ze hebben dus een procentje gesmokkeld??

Adrie

Hier dan de Westvleteren 12 (met pijn in het hart 100 ml afgestaan voor een meting):

Eind SG: 1014
Brix: 10,1
Berekend begin SG: 1083
Berekend begin plato: 19,91
Alcohol: 9,10 vol.%

Veel lager dus dan verwacht. Ik begin nu te twijfelen aan de metingen en zal mijn hydrometer en refractometer nog eens ijken. De 12 zou 10,2 vol.% alcohol moeten hebben. Of smokkelen ook deze monniken een procentje? De 12 in de naam suggereert een begindichheid van 1200, maar dat wordt bij lange na niet gehaald. De 12 zou eigenlijk herdoopt moeten worden naar 8. Maar wat is de 8 dan? Ook deze broeders zullen ondertussen diep in de suikerpot tasten...

Overigens wel een heel lekker bier, hoor. Drinkt meer als een wijn dan als een bier.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: gelfling op 09-09-2004  14:14 uChimay tripple (peres trappistes) 8%

eind SG: 1009
Brix: 7,4
Berekende start SG: 1062
Alcohol%: 7,04

Ze hebben dus een procentje gesmokkeld??

Uit de bieranalyses bij de proeverij van BN/De Stem die deze zomer zijn gepubliceerd blijkt een alcoholpercentage van 8,22, een begin SG van 1067 en een eind SG van 1007.

Groeten,

A3

J

Adrie,

i.v.m. de alcohol: in België, mag je wettelijk 0,5 graden boven of onder de opgegeven % zitten.

Die 12 bij Westvleteren slaat op de Belgische graden (gebruikt door de accijnzen). Dit is ongeveer een 28°P of rond de 1112 SG

J.

Adrie

Ha J.,

Bedankt voor de aanvullende informatie. 1083 is in ieder geval nog een stuk lager dan 1104. Het lijkt erop dat we massaal in het ootje worden genomen door de brouwers óf dat onze meet- en berekeningsmethoden niet deugen.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.