Recepten > Kloonbrouwsels

OPROEP aan de bezitters van een REFRACTOMETER

<< < (18/19) > >>

hansHalberstadt:
Een van de problemen waar nog data voor nodig is is het feit dat bij sommige bieren het verband tussen eind SG (hydro) en eindBrix (refracto) iets anders oplevert dan je volgens de standaard berekeningen zou verwachten. Daarvoor is zoveel mogelijk data nodig (begin SG, beginbrix en eind SG, eindbrix), liefst ook gemeten alcoholpercentage (via uitkoken of destileren) Belangrijk is dat je daarbij nauwkeurig meet (ontgassen om belletjes aan de hydrometer te voorkomen, filteren om vage aflezing bij refractometer te voorkomen) Verder is het ook nog van belang om het effect van giststarters uit te sluiten. (begin SG, begin Brix meten inclusief giststarter en evt effect dat de giststarter al gist en SG daarvan al gedaald is verrekenen)
HansH

Dieter:

--- Citaat van: MO op 05-07-2004  09:46 u ---Met de kleine dichtheidsmeter (= hydrometer) van jou en mij redt je het met 80 ml. Laten we dus afspreken dat een monster van minstens 80-90 ml twee uur opwarmt naar kamertemperatuur onder af en toe schudden zodat we er zeker van zijn dat alle koolzuur uit het bier is verdwenen.
Ik hoop dat binnenkort de eerste getallen worden gepubliceerd. Ik heb geen refractometer dus ik kan geen bijdrage leveren.
gr
MO

--- Einde van citaat ---
Laten opwarmen naar kamertemperatuur? Zo krijg je toch nooit de juiste metingen door?
Als jullie nou eens afspraken het juist te doen en te meten bij 20° ..?
Ook het afspreken van een vaste tijd om de koolzuur laten te verdwijnen is ook geen juiste oplossing(lijkt me ?) omdat er in 1 bier meer of minder zit dan in een ander soort bier toch?
Als je nou 1 of 2 minuten je bier in de blender doet, ontdoe je het bier meer van zijn koolzuur. En kan je denk ik juister te werk gaan.

dennisbier:
Oud topic. Wil er toch een recente meting van mij aan toevoegen.
Ik heb een brixmeter. Gemeten brix = 8°B  3 dagen geleden. Vandaag 7.8°B
Zou op zo'n 1011 SG uit moeten komen. Nagemeten met densimeter. 1012.
Klopt gewoon. Is een bier van bijna 8% alcohol. Zoveel scheelt het niet.  :weetniet:
Refractormeter ideaal om te gebruiken.

hansHalberstadt:
Een van de mooie dingen van de refractometer is dat zowel alcohol als suiker of eiwit een positieve bijdrage levert aan de gemeten brixwaarde. Omdat de omzetting van suiker naar alcohol normaal gesproken steeds op dezelfde manier gaat betekent dit dat er ongeveer de zelfde verhoudingen restsuiker/alcohol/eiwit zijn in het bier. Dit komt het er simpel gezegd op neer (als je niet tot de 2e decimaal achter de komma geïnteresseerd  bent) dat er dan een vaste verhouding ontstaat tussen eindbrix en beginbrix als alle vergistbare suiker is vergist. Dat kun je met het refractometer tooltje van mij mooi zien, bv:
bij 100% vgb suiker vergist (77% SVG):
10Brix->5.2 Brix verhouding=1.93
15 Brix->7.9 Brix verhouding=1.90
20 Brix->10.7 Brix verhouding=1.87

bij 90% vgb suiker vergist (70% SVG):
10Brix->5.6 Brix verhouding=1.79
15 Brix->8.5 Brix verhouding=1.76
20 Brix->11.6 Brix verhouding=1.72

Stel je hebt een bier van 7.8 Brix, en je gaat ervan uit dat het volgens het boekje is vergist dan kom je op ca 1.93 x 7.8=15.1 Brix en dat is SG=1059 met 6.0% alcohol.

als je ervan uitgaat dat je 70% SVG had dan kom je op 1.8 x 7.8=14 Brix, 5.1% alcohol
(maar dat is geen 8% zoals Dennisbier aangeeft ??? Dan zou je een nog veel hogere vergistingsgraad moeten hebben van 89%)
HansH

Ronnie:

--- Citaat van: dennisbier op 21-12-2013  22:18 u ---... Gemeten brix = 8°B  3 dagen geleden. Vandaag 7.8°B . Zou op zo'n 1011 SG uit moeten komen. Nagemeten met densimeter. 1012.
Klopt gewoon. Refractormeter ideaal om te gebruiken.
--- Einde van citaat ---

Dennis, waarschijnlijk heb je ook zulk een die tot "maar" 18 Brix gaat?
Die zijn zeer duidelijk afleesbaar in de lagere (einde vergisting) cijfers, over heel de schaal eigenlijk.
Heb er ook zo een gekocht, voor 26 €, verzending inclusief.
Fantastisch ding t.o.v. die SG refracto's die eigenlijk voor wijnmakers bedoeld zijn en dus veel te lange schaal...
Heb zulk een al aan velen geadviseerd, maar jammer genoeg luisteren sommigen niet goed en kopen ze dan toch zo 'n SG ding voor bieren tot 16 vol%!
Hebben ze eigenlijk niet nodig, want zelden wordt wort tot meer dan 18 brix uit beslag gemaakt.
Aangezien al wat hoger is uit suikers moet komen kan men dat via de berekeningen doen en tijdens gisting toevoegen.

ben er ook zeer tevreden over.  :groots:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie