Recepten > Kloonbrouwsels

OPROEP aan de bezitters van een REFRACTOMETER

<< < (2/19) > >>

gelfling:
Moet je dan ook het originele bier wat laten staan, zodat het meeste koolzuur verdwenen is?
De koolzuurbelletjes hechten zich aan de hydrometer, en zorgen voor een hogere af te lezen dichtheid.

Adrie:
Ja Gelfling, ik weet het: zonde van het bier. ;D Maar inderdaad voor een nauwkeurige meting is het het best om het bier te laten staan totdat de koolzuur verdwenen is en het bier is opgewarmd tot kamertemperatuur.

Groeten,

A3

MO:
Daar heb je volgens mij niet het hele flesje voor nodig. Een monster op laten warmen en laten ontkoolzuren lijkt me afdoende. Er was toch maar een druppeltje nodig?
gr
MO

Adrie:
Ha MO,

Voor een meting met een hydrometer heb je toch minstens 100 ml nodig, voor sommige zelfs 250. De rest kun je gewoon direct opdrinken. Voor de refractometermeting heb je inderdaad maar twee druppels nodig.

Groeten,

A3

MO:
Met de kleine dichtheidsmeter (= hydrometer) van jou en mij redt je het met 80 ml. Laten we dus afspreken dat een monster van minstens 80-90 ml twee uur opwarmt naar kamertemperatuur onder af en toe schudden zodat we er zeker van zijn dat alle koolzuur uit het bier is verdwenen.
Ik hoop dat binnenkort de eerste getallen worden gepubliceerd. Ik heb geen refractometer dus ik kan geen bijdrage leveren.
gr
MO

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie