Recepten > Kloonbrouwsels

OPROEP aan de bezitters van een REFRACTOMETER

<< < (3/19) > >>

Adrie:
Heren van de meetdienst,

Ik had de Brigand al doorgemeten (zie thread Brigand). Hier nogmaals de resultaten:

Originele Brigand
Eind SG hydrometer: 1006
Refractometer gr. Brix na gisting: 7,6
Berekende begin SG: 1069

Groeten,

A3

Jacques:

--- Citaat van: MO op 05-07-2004  09:46 u ---Met de kleine dichtheidsmeter (= hydrometer) van jou en mij redt je het met 80 ml. Laten we dus afspreken dat een monster van minstens 80-90 ml twee uur opwarmt naar kamertemperatuur onder af en toe schudden zodat we er zeker van zijn dat alle koolzuur uit het bier is verdwenen.
--- Einde van citaat ---

Mijn ervaring is dat de bepaling van het SG met de hydrometer heel precies komt om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te krijgen. Een kleine leesfout heeft grote gevolgen. Het gebruik van een nauwkeurige hydrometer met een lange steel waarop de af te lezen waarden zijn vermeld heeft dan ook mijn inziens de voorkeur. Daarbij moet je wel een monster van minstens 250 ml hebben  :'(
Laten we maar zeggen dat het voor de goede zaak is.  :D

:degroeten: Jacques

Bas:
Hoi,

Ik heb net een flesje De Koninck gedeeltelijk opgeofferd voor een meting. Het betrof een 25 cl. flesje, gekocht bij de AH.

Eind SG met (precisie)hydrometer: 1011
Refractometer (°Brix): 6,3
Berekende begin SG: 1048
Alcohol %: 4,8

Grt, Bas H.

Adrie:
Heren,

De Rochefort 6 heeft de volgende kenmerken:

Eind SG: 1008
Brix: 7,4
Berekende begin SG: 1064
Alcohol%: 7,4.

Groeten,

A3

wim:
Dit is een mooie thread.

Zodra mijn spullen weer uitgepakt zijn, na grote verbouwing en geboorte zoon (al wil ik nog wel een bier brouwen voor zijn grote dag maar het is wel iets kort dag) doe ik mee.

Ik vraag me alleen af hoe overzichtelijk het is in de huidige vorm.
Er zijn nogal wat bieren en welicht ontstaan er zelfs verschilende metingen.
Zou een apart forumonderdeel onder "hobbybrouwen" niet iets handiger zijn?
En dan per bier een thread. Dan kun je bv ook meteen zien of wijziging van ingredienten oa iets uitmaakt en of er in de loop der tijd dingen veranderen. (Ik denk dan bv aan de wijziging van de Rochefort door andere mout)

Bovendien kan er uit de meting met een hydrometer en refractometer andere resultaten bereikt worden of zou er iets mis kunnen zijn met de ijking. Waardoor verschillende metingen per bier (en dus in een thread) erg handig kunnen zijn. Dan wordt dit forum gelijk een soort ijkinstument, als iemand er altijd dezelfde waarde "naast" zit weet hij gelijk hoe de aflezing bij te stellen.
Zit iemand er onregelmatig naast,maar wel altijd een andere waarde geeft ligt het wellicht weer aan de meetmethodes.

Maar goed 1 meting geeft natuurlijk een aardig beeld, en het zal erg meoilijk worden om als ik en Westvleteren opentrek daar een grote hoeveelheid (en dat is zelfs 80ml al:)) wegte moeten doen.

Trouwens nu ik toch over Westvleteren beging denk ik gelijk aan ouderdom. Ik houd van oude bieren en bewaar er wat. Misschien leuk om te zien of ouderdom invloed heeft, dus een idee om aan te geven wat de botteldatum en bij niet beschikbaar zijn daarvan de tht datum is.

:degroeten:

Wim

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie