Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ouderwets Zoetbier

Gestart door Homme, 09-11-2009 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Homme

Een komend bierbrouwexperiment (zie de agenda) is het brouwen van een zoetbier uit dezelfde periode als het Hoogeveens Bitter.

Als recept denk ik hierbij aan:
Hoeveelheid bier: 20 liter
Mout:
60% tarwemout: 2394 gram (3 ebc)
40% pilsmout: 1596 gram (3 ebc)
resultaat kleur: 7 ebc

Water:
18 liter maischwater
10 (a 16) liter spoelwater

Maischen:
inmaischen met bloedwarm water (= 35 graden celsius), 10 minuten
aanvullen met zingend water (= 80 graden celsius)
1 a 2 uur maischen, na jodiumproef filteren met de stuikmand en spoelen.

Hop:
14 gram Hallertau Spalt Select (5,7% alfazuur)
Berekende bitterheid: 10 EBU
Begin SG 1045

Kooktijd 90 minuten
waarbij de hop na 15 minuten wordt toegevoegd. Bij start van het koken dient er ca. 25 liter wort in de koperen ketel te zitten.

Misschien kunnen we de hop vervangen door een overjarige?
Een ouderwets 17e en 18e eeuws zoetbier hoeft niet lang bewaard te kunnen worden, dus hoeft het bier niet zo bitter te zijn.
Het is de bedoeling om 21 november te brouwen en 21 december te drinken.

Hopmans

Mooi biertje.
Het is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als een witbier.

Ikzelf zou deze met verse hop doen.
Het is maar 10 EBU, en met verse hop heb je dan toch nog een lekker fris tikkelingetje.

Dit bier lijkt me ook wel lekker voor in de zomer.

Homme

Citaat van: Hopmans op 09-11-2009  21:56 uMooi biertje. Het is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als een witbier.
Ja, dank je. Behalve het maischschema dan.  Daarover is de oude literatuur heel duidelijk gelukkig.

Oké, verse hop in ieder geval.

Citaat van: Hopmans op 09-11-2009  21:56 uDit bier lijkt me ook wel lekker voor in de zomer.

Tja, dat is waar, en we gaan hem rond midwinter drinken...  :stom:
Over het mouten in de 17e eeuw weet ik minder dan over het brouwen vandaar dat ik de 'simpele' weg gekozen had.
 :denken:
Misschien toch een deel van de mout vervangen door een Münchener, met iets caramout? En dan als gist een Weihenstphaner gebruiken?
Ik weet niet of dit historisch correct is, maar dat zal toch niet veel uitmaken? En voor de smaak en sfeerbeleving beter passend, toch?

Hopmans

Wat op zich heel lekker is, is 5% munichmout en 5% cara-pils.
Dan wordt het bier lekker vol en zoet.

Weihenstphaner is wel een lastige gist.
Als de temperatuur per ongeluk te warm wordt, dan krijg je hele nare esters (anders als bij Belgische gist).
Weihenstphaner moet dus in een gecontroleerde koele ruimte beneden de 20 graden worden vergist.

CiteerEn voor de smaak en sfeerbeleving beter passend, toch?
Zeker weten.
 :biersmile:

Homme

Citaat van: Hopmans op 10-11-2009  12:26 uWat op zich heel lekker is, is 5% munichmout en 5% cara-pils. Dan wordt het bier lekker vol en zoet.
Daarom het recept aangepast voor de winter (hoeveelheden voor 25 liter!):
57% tarwemout (ebc 3) 3074 gram
1% chocolademout (ebc 900) 54 gram
10% caramunich (ebc 123) 539 gram
32% pilsmout (ebc 3) 1726 gram
Verwachte kleur: 44 EBC
Verwachte start SG 1048

Citaat van: Hopmans op 10-11-2009  12:26 uWeihenstphaner is wel een lastige gist.
Met dank voor de waarschuwing. Ik begrijp nu dat de meeste zwavel na verloop van tijd wel verdwijnt. Maar die tijd heb ik niet, dus daarom gebruik ik nu:
Fermentis Safbrew WB-06 in korrelgist, waarvan ik een starter van 1 liter heb gemaakt. Die staat al lekker op gang te komen.

Verder ga ik ons harde drinkwater middels omgekeerde osmose zo ongeveer aanpassen aan het "ouderwetse" regenwater, zoals dat eeuwen gelden ook gebruikt werd.

Het maischen blijft gelijk, want daar gaat het in dit geval om.

Eduard

Dat gaat een lekker "Dunkles Weißbier" worden, alleen dan wat zoeter vanwege de wat hoge caramunich-stort. Zeker de Duitsers maischen met een veelstappenplan, vooral bij weißbier. In dat opzicht lijkt het ook wel alsof dit zoetbier daar zijn oorsprong in heeft. Als je dit bier op 21 november brouwt is het waarschijnlijk al 2,5 - 3 weken later drinkbaar, zeker als je het van het vat schenkt en dus niet nog eens hoeft te vergisten op de fles. In dat geval komt er een week bijop, maar dat past nog steeds binnen je schema. Veel succes met dit brouwsel!

Homme

Citaat van: Eduard op 18-11-2009  18:14 uAls je dit bier op 21 november brouwt is het waarschijnlijk al 2,5 - 3 weken later drinkbaar, zeker als je het van het vat schenkt en dus niet nog eens hoeft te vergisten op de fles. In dat geval komt er een week bijop, maar dat past nog steeds binnen je schema. Veel succes met dit brouwsel!

Dank je.
Het wordt inderdaad van de tap geschonken. 20 liter onder koolzuurdruk, en 5 liter uit een houten vaatje met maar weinig druk. Dit laatste om de historische ervaring te completeren.

Vergelijkbare Topics (2)

13852

Gestart door Homme

Reacties: 3
Gelezen: 2179

43291

Reacties: 3
Gelezen: 877

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.