Wat is nu "Iets speciaals"?

Gestart door Hopmans, 09-11-2009 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

In de draad over de maximale prijs per flesje hoor je vaak:

                 "Ik heb het er wel voor over, maar dan moet het wel iets speciaals zijn".


Maar wat is nu dat speciale?

Heeft dat te maken met speciale ingredienten?
Of moet het bier simpelweg heel lekker zijn?
Doordrinkbaar? Uitnodigend?
Exotisch? Hopbommetje? etc...

Wat is jouw mening?



Oscar

Citaat van: Hopmans op 09-11-2009  13:59 uMaar wat is nu dat speciale?

Iets is speciaal, als je iets lekker vindt en dit niet dagelijks koopt of dat het wat moelijker verkrijgbaar is. Zo vinden mensen ieder jaar in oktober het bokbier weer "even" speciaal.

Joran

Ik vind, hoewel iedere slijter het heeft, een Rochefort 10 speciaal genoeg om er 2,50 voor te betalen. Wel één van de duurdere bieren bij mijn slijter.

Westvleteren is ook wel speciaal genoeg, maar niet voor 8 euro of 12 euro een flesje. Dan kan je het zowat beter zelf halen :-) Woensdag ga ik naar de Beer Temple, heb gelezen dat ze daar ook dure biertjes hebben. Vraag me af in hoeverre die speciaal zijn, en lekker?

Oscar

Citaat van: Joran op 09-11-2009  15:30 uWoensdag ga ik naar de Beer Temple, heb gelezen dat ze daar ook dure biertjes hebben. Vraag me af in hoeverre dat speciaal is.

Voor €17,- tot €22,- kun je dat bepalen. Neem dan maar een grote zak met geld mee... ;)

Joran

Hebben ze ook bieren die speciaal zijn maar voor een schappelijke prijs? :) Of moeten we toch maar naar In de Wildeman?

Oscar

Citaat van: Joran op 09-11-2009  15:42 uHebben ze ook bieren die speciaal zijn maar voor een schappelijke prijs?

Gelukkig wel... :) 

MaartenM

Tja, voor mij geld inderdaad dat hij lekker moet zijn (bv een Rochefort of een Old Speckeled Hen), of omdat het verder niet (of moeilijk) te krijgen is, (bv. de Engelse bieren bij Van Erp). Met name heeft het voor mij dus te maken met smaak en in 2e instantie verkrijgbaarheid.

Anton

Om wat meer geld uit te geven voor een bier moet hij behoorlijk lekker zijn. Dan is hij voor mij speciaal.

Caspar

Het zit tussen mijn oren hoor... maar ik geef alleen meer dan 2 euri uit voor een bier wanneer het meer dan 8% alcohol heeft en een smaakbom is (hoppig, moutig enz.). Voor een Bittertje of licht Ale'tje geef ik dat geld niet uit.

Adrie

Eerlijk gezegd ben ik niet bereid veel geld uit te geven voor een commercieel bier, tenzij het misschien zelden te krijgen is en ik weet dat het heel lekker is.

Verder vind ik eerlijk gezegd ruilbieren (meestal) speciaal. Speciaal genoeg om geen "speciale" bieren in de winkel te halen.

RobinB

Speciaal zijn voor mij in ieder geval bieren die moeilijk verkrijgbaar zijn. Als er dan ook nog lovend over geschreven wordt, kunnen ze specialer worden. ik word dan in ieder geval wel nieuwsgieriger.

Als ik ze geproefd heb, blijven alleen de bieren die echt lekker waren voor mij speciaal. Wat dat inhoud kan heel sterk variëren.

Maarten

Speciaal kan zijn:
Iets dat ik nog niet ken, maar goede verhalen over gehoord heb.
of
Iets waarvan ik weet dat ik er heel erg van kan genieten, omdat het mijn smaak is. Vaak is dat: goed in balans en met veel smaak.
of
een bier dat ik wil gebruiken als stijlreferentie (meestal omdat ik het dan ook wil brouwen, dus dan vind ik het ook al gauw lekker)

Jacques

Citaat van: Maarten op 11-11-2009  11:07 uSpeciaal kan zijn:
Iets dat ik nog niet ken, maar goede verhalen over gehoord heb.
of
Iets waarvan ik weet dat ik er heel erg van kan genieten, omdat het mijn smaak is. Vaak is dat: goed in balans en met veel smaak.
of
een bier dat ik wil gebruiken als stijlreferentie (meestal omdat ik het dan ook wil brouwen, dus dan vind ik het ook al gauw lekker)

Voor de gemiddelde consument is speciaal bier elk bier behalve pils.

Maar net als voor jou is voor mij een speciaalbier iets echt bijzonders.

MM

Citaat van: Maarten op 11-11-2009  11:07 uSpeciaal kan zijn:
een bier dat ik wil gebruiken als stijlreferentie (meestal omdat ik het dan ook wil brouwen, dus dan vind ik het ook al gauw lekker)

Dat geldt voor mij ook. Verder vind ik het leuk om "exotische" bieren te kopen en daar een keer echt te voor gaan zitten en genieten. Ik bedoel met exotisch smaken, die niet veel voorkomen op het Europese vaste land. Ik koop redelijk veel Engelse stijl, maar ook klassieke bieren vind ik interessant om te proeven.

Edgar

Eigenlijk is bier niet zo heel speciaal. Kunnen we dat heel speciale niet aan de wijnen overlaten? Bier is toch vrij gewoon en meestal vrij betaalbaar, en dat zou best ook zo blijven.

Die verkrampte pogingen om bier hééééééééééééééééél speciaal te maken houden meestal in dat het meer op wijn zou moeten gaan lijken (Malheur Brut, Deus, iets dat 'Cuvee' wordt genoemd of 'Vin de Ceréale'. Het 'speciale' aan bier is juist dat je ze overal (in de streek waar ze gebrouwen worden natuurlijk) voor weinig geld kunt kopen en drinken. Met een grote variatie en traditie natuurlijk.


Zoooo.... Knuppeltje... :D

Hopmans

Ik denk ook dat als je een heeeeeeel speciaal bier gaat maken, je eigenlijk geen bier meer hebt.
Nu heb je al recepten waarbij je je zelf af moet vragen: Drink ik nu bier, een bak koffie, of wijn?




RobinB

Citaat van: Edgar op 11-11-2009  21:35 uEigenlijk is bier niet zo heel speciaal. Kunnen we dat heel speciale niet aan de wijnen overlaten?

Tja, bij wijn is dat ook grotendeels opgeklopte lucht. Wat dat betreft kunnen brouwers nog veel van wijnmakers leren.
Tuurlijk heb je bij wijn wat meer terroir-effect en betere bewaarmogelijkheden, maar bieren zijn mijns inziens niet "minder speciaal". Op de bulk bieren na dan, maar hier geldt wederom voor wijnen hetzelfde. Een wijn van € 1,50 bij de Aldi is bv ook niet speciaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.