Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe brouw ik een sterke blonde  (gelezen 11401 keer)

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
Hoe brouw ik een sterke blonde
« Gepost op: 08-11-2009 16:33 u »
Op vraag in deze draad http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13658.160.html
Plaats ik dit hier...

Reeds vijf jaar probeer ik iets te brouwen dat op duvel gelijkt..Een sterke blonde dus. Het is natuurlijk heel moeilijk om een bier van, een Multi-miljoen euro sterk, bedrijf na te brouwen.  Dus ben ik al een 15 tal brouwsels verder.  Eerst werd de suikerhuishouding op punt gesteld...25% suiker is niet niks.
Dan werd de hop op punt gesteld; Belgische goldings en Saaz.  
Maar dan komt het; de gist, natuurlijk zit in een duvelflesje een bottelgist, maar soms levert die ook iets wat we kunnen gebruiken.
De "handeling" vanaf  brouwdag tot de dag dat het bier gedronken wordt is bij een duvelkloon ook heel belangrijk.
Tegenwoordig gebeurt een deel van de vergisting onder druk.
Elke keer wordt een test gedaan en één kleine parameter veranderd.

We beginnen met het recept:
Pils 3 EBC 75%
Suiker 0 EBC 25% (gestort na de felste vergisting als suikersiroop)
Totaal EBC 4

62° gedurende 30 min
68° gedurende 30 min
72° gedurende 22 min
78° gedurende  2 min

Goldings  50% 60 min
Saaz 50% 15 min

Kooktijd 60 min
Totale bitterheid 32 EBU

Gist opgekweekte 1388 tot 5 L.

Maar eerst moet ik vertellen hoe ik deze brouw, de sterke blonde wordt steeds met 120 L. in één keer gebrouwen.  Bij de eerste brouwsels werd vooral gezocht naar de juiste mout en hopsamenstelling.  Nu zijn we in de fase dat het op kleine details aankomt.
Niet zozeer de mout en hopsamenstelling of de brouwwijze maar vooral de “handling”, de behandelingswijze van het ganse proces zijn heel belangrijk.
Over het opkweken van een pakje Wyeast zijn al hele pagina’s volgeschreven, dus hier gaan we het niet zo veel over hebben.  Ik stort een “gezwollen” pakje in twee liter goeie overgehouden wort.  Goed beluchten en dan na goed opstarten nog eens drie liter toegevoegd.  Er werd wat gistvoedingscomplex toegevoegd.  De starter gaat dan in de koelkast bij 2°, op de avond voor de brouwdag hevel ik de starter af en giet er nog eens twee liter wort op.  Deze starter zal morgen geweldig aan het gisten zijn.
Het wort (sg 1040)wordt gekoeld tot zo’n 20° en de gist wordt gestort.  Er zal ongeveer drie liter toegevoegd worden.  Ik trek er de aandacht op dat de suiker na de hoofdgisting (felste gisting) gestort wordt met een even deel water waarin de suiker gekookt werd.  In mijn geval is dit 6500 gr suiker en 6.5 L. water!!! Je moet met deze hoeveelheid wel rekening houden bij uw waterhuishouding.  In het gistvat komt ongeveer 105 - 110 L. wort.
Het gistvat is een 200 L. groot drukvat, waarin voor de felle vergisting een waterslot is aangebracht.  
Brouwdag + 24 uur is de felste vergisting voorbij en stort ik de suikeroplossing.  Nu gaat het waterslot als een wildeman te keer gedurende ongeveer  24 uur.  Zes dagen na brouwen sluit ik het drukvat en stel de druk in op 1 bar.  Bij het laatste brouwsel was het sg dan 1006.  Het bier blijft bij ongeveer 20° staan.  Na 10 dagen is de gist afgetapt (meerdere keren) en drijf ik de druk op tot 2 bar.  Na nog eens twee, drie dagen hevel ik het bier in twee vaten van 50 L. en de rest in een vat van 30 L.  De twee vaten van 50 L. zullen het uiteindelijk bier worden.  Het restvat is om testjes mee te doen.  De vaten worden gesloten met de vatsluiting (volledig dicht dus). Deze vaten gaan nu de koelcel in bij 2°. Na één week daalt de temperatuur naar -1° het bier blijft nog vijf weken bij deze temperatuur in de koelcel.
Bottelen: enkele dagen voor de botteldag kweek ik uit een flesje de gist op, met de magneet roeder.  Deze wordt ook afgeheveld zodat er alleen dikke bij overblijft.  Het bier wordt koud gebotteld dus rond het vriespunt.  9 g suiker wordt als bottelsuiker gebruikt. Per 20 L. wort voeg ik 15 ml. gistslury toe (volgende keer gaat er een test gebeuren met 10 ml.)
De flessen gaan dan in de warme kamer bij 23° gedurende drie weken.  Nu koel ik in drie dagen terug naar 2° en blijft het bier nog drie weken in de koelcel bij 2°.  Hierna is het bier klaar en kunnen de bier-proef-tests gebeuren.  Dikwijls wordt een echte duvel gekocht wanneer het bier in de warme kamer staat. Dan is deze ongeveer even oud als de mijne.

Proeven die reeds gedaan zijn; diverse dryhoppingen, andere hoppen bij het brouwen, andere suikers (rietsuiker bijvoorbeeld), rijst, mais, andere gisten bij het bottelen.
Verder zoek ik altijd proevers die kunnen vergelijken of ik dichter bij het doel kom...
De beste test was een driehoekstest eerder dit jaar met drie vrienden... geen enkele van ons vieren kon met zekerheid de kloon eruit halen...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hoe brouw ik een sterke blonde.
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2009 17:55 u »
Ik kan alleen maar mijn respect voor je uitbrengen.
Wat een volharding om 15 keer steeds verder te perfectioneren.
Ik doe er mijn pet voor af.
 :groots:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2009 18:03 u »
Inderdaad respect voor jouw volhardendheid :duimop:. Je gebruikt dus zowel de Wyeast 1388 als de bottelgist.

Welke stap denk je dat het meest bepalend is geweest in het bereiken van het huidige resultaat of is het een optelsom van alle dingen zonder een echte "grote" stap?

Wat is het nut van het laatste deel van de hoofdvergisting en de navergisting onder verhoogde druk. Is dat om allerlei aromastoffen in combinatie met koolzuurgas goed opgelost te krijgen en te houden?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2009 18:30 u »
Schitterend verhaal Lieming!

:duimop:

Bereken je de bitterheid op het eindvolume of op het wortvolume? Dus vóór of na de 6,5 liter erbij?

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2009 19:32 u »
Ik kan alleen maar mijn respect voor je uitbrengen.
Wat een volharding om 15 keer steeds verder te perfectioneren.
Soms werd er per brouwsel drie tot vier experimenten uitgevoerd, dus kom je al ver boven de dertig gebrouwen test biertjes...
Je gebruikt dus zowel de Wyeast 1388 als de bottelgist.
De laatste "beste" sterke blonde was met de bottelgist uit een flesje duvel, maar de test toont aan dat de 1388 ook voor dit doel kan dienen; alleen is volgens mijn persoonlijke mening het bier meer witachtig zonder troebelheid (ik kan het niet beter omschrijven)
Welke stap denk je dat het meest bepalend is geweest in het bereiken van het huidige resultaat of is het een optelsom van alle dingen zonder een echte "grote" stap?
Het is eigenlijk een soort lijstje dat ik steeds aanvulde met nieuwe testen.  Een voorbeeldje: Dat de duvel heel licht van kleur moet zijn weet iedereen; eerst zoek je het in toevoegen van rijst, dan in speciale mouten, en eigenlijk is het simpel; je voegt 25% suiker toe die niks kleurt en je hebt een heel licht biertje.
Wat is het nut van het laatste deel van de hoofdvergisting en de navergisting onder verhoogde druk. Is dat om allerlei aromastoffen in combinatie met koolzuurgas goed opgelost te krijgen en te houden?
Wist je dat ze aan de moesel wijn maken waaruit niks meer ontsnapt??? De uitgestoten CO2 wordt terug onderaan ingebracht...
Als je een biertje aan het vergisten bent ontsnappen de lekkerste geuren uit uw gistvat...dit ben je kwijt. Ik wil een deeltje terug in of bij het biertje houden.
Ik ondervindt als ik onder druk vergist dat ik veel cleanere bieren brouw.  Maar er zit ook nog een ander idee achter, 120 L. bier geeft een  kolom van meer dan 1 m. hoogte; de druk onderaan zal dan 1 bar zijn, zet ik daar nu nog 2 bar bij dan zal de druk 3 bar zijn... dit geeft een veel betere neerslaan van negatieve stoffen en zwevende delen.  Natuurlijk zal de nog ontstane koolzuurgas niet kunnen ontsnappen en meer opgenomen worden door het bier. 
Nochtans brouw ik ook mijn kerstbier op deze manier (drukvergisten en druklageren) en dit bier heeft heel weinig CO2 in de fles.
Bereken je de bitterheid op het eindvolume of op het wortvolume? Dus vóór of na de 6,5 liter erbij?
Alle berekeningen gebeuren op het eindvolume, want anders als je iets veranderd is de inpact niet juist op het eindvolume. bvb het moet iets bitterder en je denkt 3 EBU, je berekend dit op het brouwvolume dan kom je op het einde maar op 2.8 of zoiets (niet uitgerekend en als voorbeeld)
Zo ook met het alcohol volume... ik wou exact 8.5% vol alc.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2009 19:37 u »
Ik ondervind als ik onder druk vergist dat ik veel cleanere bieren brouw.

Dit is een bekend feit: gist produceert onder koolzuurdruk minder esters. Die techniek wordt gebruikt om pils relatief warm/snel/clean te kunnen vergisten. Er bestaan zelfs speciale gisten voor.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2009 20:00 u »
Een mooie duidelijke omschrijving Lemmingbrouwer.  :duimop: Het is niet een bier om zomaar even te brouwen. Maar je recept en brouwwijze kan je goed uitleggen en klinken logisch.

Interessant dat onder druk vergisten. Dat brouwerijen daar mee werken was mij bekend dat maar dat hobbybrouwers ook met 1 tot 2 bar overdruk vergisten is nieuw voor mij.

Gebruik je een CCT hiervoor? Heb je hier een overdruk ventiel op gemaakt? Ik heb bij CCT's wel eens gezien dat ze geschikt zijn voor 0,1 .. 0,2 bar overdruk. Maar ik kan me voorstellen dat de constructie geschikt is voor meer druk.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2009 20:03 u »
Diep respect voor de volhardendheid. Al brandt bij mij wel de vraag: waarom de Duvel? Waarom wil je zo graag een zo gemakkelijk verkrijgbaar bier perfect nabrouwen? Als het trouwens zo'n perfecte kloon is, dan zou ik hem toch eens insturen naar een wedstrijd.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #8 Gepost op: 08-11-2009 21:19 u »
Ik kan alleen maar respect hebben voor een persoon, die de perfecte Duvel kloon wil maken.  :groots:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 08-11-2009 22:05 u »
Marc, bedankt voor het delen van deze informatie. Het wordt mij nu duidelijk waarom je Duvel mij gisteren zo uitstekend smaakte.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #10 Gepost op: 08-11-2009 23:18 u »
Gebruik je een CCT hiervoor? Heb je hier een overdruk ventiel op gemaakt? Ik heb bij CCT's wel eens gezien dat ze geschikt zijn voor 0,1 .. 0,2 bar overdruk. Maar ik kan me voorstellen dat de constructie geschikt is voor meer druk.
Het is een druk vergistingstank van 200L., gekocht in duitsland, Brouwland verkoopt ook wel zoiets. de max bedrijfsdruk is 10 bar.
Bij Brouwland nr:017.803.200 prijs 3273 euro en max druk 3.2 bar. Ik betaalde een tiende van de prijs (wel in occasie).
Alhoewel ik betwijfel dat je die druk kan bereiken met opbouw van CO2...ik heb al eens een bier van in het begin afgesloten maar dan stokt de vergisting, de gist kan dit precies niet aan.
Wel is er een ventiel aan zodat je er druk kan opzetten, dus ik zou hogere druk kunnen gebruiken door er gewoon CO2 druk op te zetten.
Toch denk ik dat algemeen niet meer als 2 - 3 bar gebruikt wordt bij overdruk lageren.
Al brandt bij mij wel de vraag: waarom de Duvel? Waarom wil je zo graag een zo gemakkelijk verkrijgbaar bier perfect nabrouwen? Als het trouwens zo'n perfecte kloon is, dan zou ik hem toch eens insturen naar een wedstrijd.
Waarom duvel??? ik weet het niet, ik wou en wil nog steeds een lekker blond biertje brouwen.
Ik hou wel van duvel.
Welk bier zou ik dan moeten klonen??? Westvleteren, een bier dat geen twee keer hetzelfde is als je het drinkt??
Juist de overvloedige beschikbaarheid en de onberispelijke kwaliteit, altijd even goed gebrouwen, maakt het tot het ideale kloonbier.
Een groot voordeel is ook de bekendheid door bijna iedereen.
De dag dat er 0.75 l. flessen aanvaard worden ben ik uw man om het bier in te sturen voor een wedstrijd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 08-11-2009 23:45 u »
De dag dat er 0.75 l. flessen aanvaard worden ben ik uw man om het bier in te sturen voor een wedstrijd.

Bij het VHF ?  ;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-11-2009 08:23 u »
Waarom duvel??? ik weet het niet, ik wou en wil nog steeds een lekker blond biertje brouwen.
Ik hou wel van duvel.
Welk bier zou ik dan moeten klonen??? Westvleteren, een bier dat geen twee keer hetzelfde is als je het drinkt??
Juist de overvloedige beschikbaarheid en de onberispelijke kwaliteit, altijd even goed gebrouwen, maakt het tot het ideale kloonbier.
Een groot voordeel is ook de bekendheid door bijna iedereen.
Mee eens.
Duvel is nog steeds HET Belgische bier, en heeft veel aanzien.
De populariteit is enorm.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #13 Gepost op: 09-11-2009 10:06 u »

Op het OBBK worden deze flessen zeker aanvaard (afgehaald bij Brouwland). Ik vermoed dat ook op het ONK deze flessen geaccepteerd worden, maar de inlever-adressen kunnen daar mogelijk elk jaar veranderen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #14 Gepost op: 09-11-2009 11:20 u »
Volgens mij zijn buitenlandse inzenders bij het ONK niet gebonden aan de euro-flesjes. Dus het inleveren van een 0,75 flessen zou geen probleem moeten zijn.

Offline Sietze K

• De Roerstok
  • Vol lid
  • De hazze en de slak hawwe op 'selde dei âldjier.
« Reactie #15 Gepost op: 09-11-2009 12:56 u »

Artk.13 L.A.B.O.
Om herkenbaarheid vanwege uiterlijke kenmerken te voorkomen, dient het bier te worden ingezonden in de 30 cl standaard "eurofles", afgesloten met een zilver- of goudkleurige kroonkurk. Dit geldt niet voor niet-Nederlandse inzendingen. Wanneer een inzending niet voldoet aan deze eis, is de inzending automatisch uitgesloten van deelname aan de wedstrijd, of worden er punten aftrek gegeven i.v.m. mogelijke persoonlijke kenmerken
Geen probleem dus.
 :degroeten:

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #16 Gepost op: 09-11-2009 19:34 u »
Dan gaan we eens een paar flessen insturen de volgende keer...

Martin, jij hebt het geproefd, is het de moeite om in te sturen???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 09-11-2009 20:54 u »

En als je ze nu voor een wedstrijd in DUVEL flesjes botteld... ;D

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #18 Gepost op: 09-11-2009 21:23 u »
En als je ze nu voor een wedstrijd in DUVEL flesjes botteld... ;D

En dan het Duvel-etiket erop laten zitten, kijken of ze verschil proeven.  :clownsmile:

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #19 Gepost op: 09-11-2009 21:46 u »
En als je ze nu voor een wedstrijd in DUVEL flesjes botteld...

Daar begin ik niet aan; en het zou wel eens kunnen dat het bier in kleine flesjes heel anders is...
En als ik dan speciaal om in kleine flesjes te kunnen bottelen moet experimenteren tot het goed is... neen dank u.

Bij ons wordt er nooit kleiner dan 0.75 gebotteld... hier wordt 't één en 't ander leeggedronken...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 09-11-2009 22:55 u »
Ja, natuurlijk! Insturen, zeker!

Offline Maarten

• Super lid
Re: Hoe brouw ik een sterke blonde
« Reactie #21 Gepost op: 11-11-2009 13:51 u »
Daar begin ik niet aan; en het zou wel eens kunnen dat het bier in kleine flesjes heel anders is...
En als ik dan speciaal om in kleine flesjes te kunnen bottelen moet experimenteren tot het goed is... neen dank u.

Bij ons wordt er nooit kleiner dan 0.75 gebotteld... hier wordt 't één en 't ander leeggedronken...

Wat een duidelijk verhaal! Leuk om te lezen, zeker nadat ik m op de hobbybrouwdag heb geproefd.

Je kan natuurlijk voor de uitzondering een paar Duvelflesjes bottelen, gewoon om te kijken of dat ook goed is. Of als je echt geen klein volume wilt, van die grote duvelflessen... Succes met het vervolg. Tenminste, is het denk je nog leuk om hiermee door te gaan, nu het gelukt is, of ga je nu een ander perfectionneren?

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #22 Gepost op: 11-11-2009 17:55 u »
Wat een duidelijk verhaal! Leuk om te lezen, zeker nadat ik m op de hobbybrouwdag heb geproefd.

Je kan natuurlijk voor de uitzondering een paar Duvelflesjes bottelen, gewoon om te kijken of dat ook goed is. Of als je echt geen klein volume wilt, van die grote duvelflessen... Succes met het vervolg. Tenminste, is het denk je nog leuk om hiermee door te gaan, nu het gelukt is, of ga je nu een ander perfectionneren?
Op de hobbybrouwdag was wel een ander biertje op de tap. En van de fles hebben we niks gedronken.  Ik dacht dat MO de enige was die een fles duvel heeft gekregen.

Deze duvel is nog lang niet geperfectionneerd, dus ik ga er nog lang mee door, en trouwens ik heb veel liefhebbers die deze duvel graag drinken dus de voorraad moet steeds aangevuld worden.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 12-11-2009 13:22 u »
Op de hobbybrouwdag was wel een ander biertje op de tap. En van de fles hebben we niks gedronken.  Ik dacht dat MO de enige was die een fles duvel heeft gekregen.

Deze duvel is nog lang niet geperfectionneerd, dus ik ga er nog lang mee door, en trouwens ik heb veel liefhebbers die deze duvel graag drinken dus de voorraad moet steeds aangevuld worden.

Oh jammer, ik dacht dat dat wel 1 van je pogingen zou zijn geweest...  Hoezo niet geperfectionneerd? Als je ze niet uit elkaar kan proeven is het toch klaar? Of moet ie lekkerder gaan worden dan de Duvel?

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #24 Gepost op: 12-11-2009 19:55 u »
Ergens anders op dit forum was er ook al een discussie: wat is een perfecte kloon??? Sommigen vinden als het raakpunten heeft dat de kloon al geslaagd is... Anderen zijn nooit tevreden; ik zal waarschijnlijk tot de tweede groep behoren...
Zelfs een driehoeksproeving met verschillende deelnemers kunnen mij niet overtuigen, ik proef soms nog een detail dat ik beter wil zien...
Vooral de hoeveelheid gist voor de hergisting wil ik drastisch verlagen, en je mag weten dat er nu al heel weinig bottelgist gebruikt wordt.
Wie weet vul ik in de toekomst ook nog af onder CO2...

Waar ik u wel in kan volgen is: als een bier goed is moet je het niet verder zoeken, daarom wordt steeds het laatste (beste) bier gebrouwen, en een deeltje dient om te experimenteren...

Tags: Duvel