Vandaag heb ik een bier gebrouwen. Zie
hier voor het recept.
Bij dit brouwsel ben ik als volgt te werk gegaan.
Het gekookt wort heb ik rondgepompt met mijn Iwaki pomp. Onder in de mijn brouwketel zit mijn rvs vlechtwerkfilter. Van daar uit loopt het wort door de koeler, door de pomp en vervolgens wordt het wort terug in mijn brouwketel gebracht met mijn oude hevelfilter die net boven het vloeistofniveau hang. Op deze manier kan krijg ik een snelle daling van de temperatuur van het gehele brouwsel. Verder filter ik zowel de hitte als koude trub uit.
Zodra het wort koud genoeg was ben ik deze gaan opvangen. Het opgevangen wort heb ik mijn cilinderconisch gistvat gegoten. In het vat zat al de slurry van mijn giststarter. Door het wort op de gist te gieten vermeng ik de gist met het wort.
Nadat alle wort in mijn vat zat heb ik via het kraantje aan de zijkant van mijn CCT een viertal flessen met een inhoud van 1 liter gevuld met ongeveer 800 ml wort met gist. Door mij wordt uitgegaan dat de inhoud van alle flessen eenzelfde samenstelling heeft.
Fles 1 en 2 staan nu in mijn koelkast waarin ook mijn CCT staat. De temperatuur is daar 17,5 ºC
Fles 3 staat in de woonkamer. Temperatuur 20 ºC.
Fles 4 staat op de zolder. Temperatuur 15,8 ºC.
Doel van het experiment is onderzoeken van de invloed van de vergistingstemperauur op de vergistingsgraad.
Het is mijn bedoeling de temperatuur in de koelkast op te laten lopen. Voordat ik dat doe zal ik fles 2 uit de koelkast halen en bij de andere fles op de zolder zetten.
Ik ben heel benieuwd of ik verschillen in vergistingsgraad ga ontdekken.
Het is denk ik niet verwonderlijk dat de meeste activitiet op dit moment te zien is bij fles 3 gevolgd door de flessen 1 en 2 (gelijk) en dat fles 4 het traagst is.