Gekruid of ongekruid

Gestart door Hopmans, 06-11-2009 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat vindt je lekkerder? : Gekruid of ongekruid blond bier.

Gekruid bier.
10 (52.6%)
Ongekruid bier.
9 (47.4%)

Totaal aantal stemmen: 19

Hopmans

Wat vindt je lekkerder? : Gekruid of ongekruid.

Indien gekruid, welke kruiden?



Sjakie

Ik mis een beetje soms wel soms niet.
Niet in alle bieren vind ik kruiden lekker. Maar in een witbier of blond bier bijvoorbeeld vind in koriander en of sniaasappel toch wel lekker.
Maar wel een klein beetje, 5 gram op 20 liter doet genoeg voor mij.

Is honing eigenlijk ook een kruid (nee natuurlijk niet maar voor de smaak bedoel ik dan. De suikers worden immers vergist.)?

Hopmans

Nee, Honing tel ik niet tot kruid.

Albertus


Wat ik mis is optie 3: allebei.
Ik wil graag Hopmans van dienst zijn door zijn enquĂȘtes in te vullen, maar hier kan ik helaas niets mee. Ik brouw en drink zowel gekruide als ongekruide bieren en ik vind beide lekker, het hangt gewoon van het type bier af.

Bert

Hopmans

Okidooks, ik snap het.

We gaan uit van een blond tot sterkblond bier.
Tripel mag ook.

Peiling is aangepast.

 :degroeten:

Anton

Dan is het ook voor mij duidelijk, bij sterkere bieren mag ik graag enige kruiden bespeuren.
Bij minder sterke hoeft het voor mij niet zo, afgezien bij weizen.

Edgar

Citaat van: Anton op 06-11-2009  17:43 uBij minder sterke hoeft het voor mij niet zo, afgezien bij weizen.

Maar daar zitten ze niet in, ook al ruikt het naar kruidnagel.

Ik vind het een moeilijke vraag. Ik ken zeer lekkere kruidenbieren, maar ook zeer lekkere ongekruide. 'lekkerder" is dus moeilijk te zeggen. Allebei aanklikken lukt niet.

Albertus

Met enige aarzeling heb ik nu "gekruid" ingevuld en daarbij met name denkend aan Belgische blonde bieren.
Ook binnen dit type kan ik mij voorstellen dat er bieren zijn die een, door de gist veroorzaakte, rijkdom aan smaken hebben waar je liever geen kruiden bij hebt.
Maar vooruit, in zijn algemeenheid houdtik wel van kruiden in een blond bier.

Bert

Oscar

Citaat van: Hopmans op 06-11-2009  17:15 uWat vindt je lekkerder? : Gekruid of ongekruid.

Indien gekruid, welke kruiden?

Een kabonaatje kruid ik meestal wel ff, simpel met wat paprika poeder en/of wat kerriepoeder.. :clownsmile:

Het is weer weeekend !!!

Hopmans

CiteerHet is weer weeekend !!!
Yeeeehhhhaaaaa!!!!!!
 ;D

OK, nu weer serieus.


Oscar

Kruiden passen mijn inziens maar in een paar bieren. De meeste bieren zijn zonder kruiden lekkerder. Maar een witbier, scotch ale, sommige tripels en enkele zware donkere bieren passen wel met kruiden. Maar over het algemeen liever zonder....

Henielma

Uitgaande van Belgische bieren vind ik dat deze zeker gekruid mogen zijn. Alhoewel de kruidigheid voor een (flink) deel ook uit de gist kan komen.

Gekozen voor gekruid.
Regelmatig gebruikte kruiden zijn:
Koriander,
Zoete gedroogde sinaasappelschil
Vlierbloesem.

RobinB

Ik neem aan dat dan bedoeld wordt: alle kruiden behalve hop?  :clownsmile:

Tsja ik ben nog van voor de "Belgisch blond bier" aanpassing en heb toen gestemd voor ongekruid. Ik ging er vanuit dat de vraag ging over de voorkeur voor bier in het algemeen.
Nu met de aanpassing zou ik kiezen voor gekruid, aangezien ik het bij die type's wel vind passen, al kunnen ze ook zonder.

Jacques

Ik ben nooit vies van kruiden in bier. Zeker in een lichtgekleurd biertje kunnen kruiden goed tot hun recht komen. Maar pas altijd op: kruiden mogen nooit de bovenhand hebben.

JWVG

Heerlijke onmogelijke vraag, ideaal voor discussies  :D

Ik zal Jacques' toorn wel weer over me heen krijgen, maar ik denk heel goed na voordat ik kruiden (behalve hop) in mijn bier gooi. Daar moet wel een erg goede reden voor zijn. Voor een witbier overweeg ik het zeker. Als ik een quadrupel brouw, zal ik ook koreander overwegen omdat ik Rochefort ontzettend lekker vind (al denk ik daar een beetje karwij in te proeven, maar misschien is dat het gist effect). Misschien een beetje verse citrusschil in een blond of tripel. Maar sinds ik weer ben gaan brouwen heb ik de kruidenpot nog niet 1 keer opengetrokken...

Jacques, de suikerpot trek ik wel regelmatig open, dus maak je niet teveel zorgen.

 :degroeten: JW.

Jacques

Tegenwoordig ben ook ik wat terughoudender met kruiden in bier.

Ik wil wel het volgende opmerken.
Degenen denken dat in bier geen kruiden horen hebben weinig historisch besef. In de middeleeuwen werden de bieren stevig gekruid. Door een bier aan te kruiden laat je oude tijden herleven. Maar omdat we tegenwoordig niet meer zo gewend zijn aan sterk gekruide dranken en spijzen is het verstandig dat zeer beperkt te doen.

JWVG

Citaat van: Jacques op 07-11-2009  09:17 uDegenen denken dat in bier geen kruiden horen hebben weinig historisch besef.

Nee hoor, dat weet ik donders goed, en ik denk dat iedereen op het forum dat wel weet. Het gaat er gewoon om wat ik zelf lekker vind, en dat is dan inderdaad flink wat minder en anders dan vroeger. Maar mij zul je niet horen zeggen dat iets niet hoort bij bier brouwen.

We vinden gewoon hetzelfde! Fijn, eensgezind op de zaterdagochtend  :duimop:

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.