Wyeast 1968 London ESB Ale - Ervaringen

Gestart door Albertus, 04-11-2009 15:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Na een aantal brouwsels met de London ESB heb ik een paar eigenaardigheden opgemerkt. Misschien zijn er onder de forumleden brouwers die vergelijkbare of juist andere eigenschappen bij deze gist hebben opgemerkt.
Het is een zeer flocculente gist, wat waarschijnlijk mede de oorzaak is van onderstaande verschijnselen.

Bij het maken van de starter valt meteen al op dat er klontjes ontstaan. In het wort op de magneetroerder lijkt het te "sneeuwen". Vergelijk het met de glazen bolletjes met een vloeistof en de Eiffeltoren er in: twee keer omkeren en het sneeuwt er in.
Door de vlokken, ter grootte van 3-5 mm, kun je prachtig de stroming in de erlenmeyer zien.

De ESB gist klontert in de erlenmeyer samen tot een stevige koek die zich niet of nauwelijks laat mengen met een restant wort. Het kost echt moeite om de gist er uit te schudden. Tegelijk hecht hij niet aan het glas zodat er grote brokken naar beneden glijden.

De gist gaat als een razende van start en gist direct ver door. Mijn ESB was in vijf dagen tijdens de hoofdgisting totaal uitvergist, in de mandfles ging er geen punt meer vanaf. Toch was 79 % SVG niet slecht (Wyeast geeft 67-71% aan).

Bij het terugwinnen van de slurry blijkt de gist te bestaan uit een soort brooddeeg. Een taaie koek die niet door een trechter te krijgen is en ook niet goed mengt met een restant bier. Hergebruik leidt wel tot bijna explosieve vergistingen, binnen een half uur volop activiteit.

Bert

Caspar

Albertus, werkelijk alle punten heb ik ook ervaren... je vergeet alleen nog te melden hoe lekker deze gist is, absoluut mijn favoriet van de Engelsen!

Ik heb overigens ook tot 2x toe een SVG van 80% gehad, ondanks dat de specs van Wyeast max 71% aangeven.

Maarten

Klinkt erg goed, dit! Moet ik maar eens in huis halen (zeker als ik serieus nadenk over ESB experimenten).

Levert ie ook snel heldere bieren op dan?

Oscar

Lijkt erg veel op mijn Twentse gist....

Adrie

De ervaringen van Bert heb ik ook. Het is een plakkert. In mijn twee bieren (een bitter met van 1046 en een Robust Porter van 1067) haalde hij een schijnbare vergistingsgraad van respectievelijk 72% en 73%.
En inderdaad: het smaakprofiel is schitterend. Dit is zeker ook mijn favoriete vloeibare Engelse gist.

Albertus

Citaat van: Maarten op 04-11-2009  16:06 uLevert ie ook snel heldere bieren op dan?

Helaas kan ik dat nog niet uit eigen ervaring melden, de bieren zitten nog in de lagering.
De omschrijving van Wyeast belooft "Brilliantly bright beers are easily achieved without any filtration".

Bert

Adrie

Bieren met deze gist worden inderdaad heel snel helder.

Edgar

Deze gast is iets minder enthousiast over de 1968. Maar dat komt omdat 'ie niet helemaal 100% weet waar 'ie mee bezig is.


(komt er van als je voor je 50e levensjaar Burberry sjaaltjes gaat dragen...?)


Hij klinkt trouwens als Agent Smith van The Matrix.


Hopmans


Citeerkomt er van als je voor je 50e levensjaar Burberry sjaaltjes gaat dragen...?

Hoor ik hier wat cynisme met een vleugje zelfspot?

Is dat een (Burberry) sjaaltje?



 :)


Edgar

Eh, Nee! (is  't sjaaltje van mijn vriendin...) Bovendien ben ik al lang de 50 gepasseerd :P

Hopmans

Mmm, ik geef je het voordeel van de twijfel.
 :biersmile:

De Geiteling

Een vraagje over de Wyeast 1968 London ESB Ale.

Ik ben op dit moment in mijn Grainfather een tripel aan het brouwen. Mijn collega brouwer heeft het Brouwmarktpakket opengemaakt en ik ben er vanuit gegaan dat de tripel gist in de koelkast stond. Nu is het zo dat de gist helaas niet meegeleverd is. Wat is verstandig om te doen. Wyeast 1968 London ESB Ale waarvan ik nog 2 pakjes heb toevoegen en kijken hoe dit uitpakt? Of is het een optie om tot dinsdag te wachten voor ik met de vergisting kan beginnen?



seed7

Doen, mooie sterke pale ale, waarom niet? De Engelsen zijn/waren ook niet vies van suiker, dus wat dat betreft ook geen "probleem". Misschien wat meer bitterhop nemen.

Ingo

De Geiteling

Top bedankt voor de info. Misschien kan ik nog hop toevoegen als koudhop?

Het recept is als volgt.

Fermentables
%    kg
   Fermentable    PPG    EBC    Usage
74%
   6.5
   Pilsmout
   37.43334
   3.1
   Mash
11%
   1
   Lichte tarwemout
   38.35762
   3.1
   Mash
11%
   1
   Kristalsuiker
   46.214
   -1.5
   Late Addition
3%
   0.25
   Abbey Malt
   34.6605
   44.8
   Mash

Hops
g
   Variety    Type    Usage    Time    AA    IBU
102gr Saaz Pellet Boil 60 min    3.8                            27.4
30 gr Saaz     Pellet Boil 30 min    3.1       5.1

Yeast
Amount    Unit    Name    Attenuation %
0
   packets
   Wyeast 1968 London ESB Ale

Extras
Amount    Unit    Name    Time    Usage
6 gr koriander
26 gr sinaasappelschil zoet

Mash Steps
Name    Temp °C
   Time min
Beta-amylaserust
   66
   30
Alfa-amylaserust
   70
   30
Uitmaischen
   78
   5

Fermentation Steps
Type    Temp °C
   Time days
Fermentation 1
   18
   10


Misschien is het nog een idee om Challenger of Saaz toe te voegen als koudhop?

 

De Geiteling

Zoals hierboven te zien is heb ik mijn tripel vergist met de Wyeast 1968 London ESB Ale.
Het begin SG was 1090 en moest teruglopen naar 1020 binnen 10 dagen op 21 graden. Omdat ik nu natuurlijk deze london gist gebruikt heb leek het mij verstandig om iets langer te wachten. Inmiddels heb ik het bier 21 dagen in de vergsiting en zit het sg op 1029. Afgelopen donderdag zat het op 1030.

Wat raden jullie aan? Gewoon nog een weekje wachten?

Jacques

Citaat van: De Geiteling op 15-12-2018  17:00 uZoals hierboven te zien is heb ik mijn tripel vergist met de Wyeast 1968 London ESB Ale.
Het begin SG was 1090 en moest teruglopen naar 1020 binnen 10 dagen op 21 graden. Omdat ik nu natuurlijk deze london gist gebruikt heb leek het mij verstandig om iets langer te wachten. Inmiddels heb ik het bier 21 dagen in de vergisting en zit het sg op 1029. Afgelopen donderdag zat het op 1030.

Wat raden jullie aan? Gewoon nog een weekje wachten?

Deze gist heeft een vrij lage vergistingsgraad. En ook een relatief lage alcoholtolerantie (9%).
Komende van 1090 heb je nu een vergistingsgraad van 65% en een alcolholgehalte van 8%.
Ik denk niet dat een week wachten veel helpt...

De Geiteling

Ik heb net nog weer gemeten en het sg is toch gezakt naar 1022. Ik heb er de vorige keer dom genoeg niet bijgezegd dat we 2 smackpacks tegevoegd hebben omdat deze al wat ouder waren. Ik neem aan dat jij bedoeld dat we nog langer moeten wachten dan een week of juist niet? Volgens mijn berekeningen zitten we nu op 9,5% alcohol en in de buurt van het eind sg.

Zoals je ziet hebben wij nog geen idee wat we aan het doen zijn als wij noodgedwongen moeten afwijken van het recept.  :weetniet: :weetniet:
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie. 

Jacques

Citaat van: De Geiteling op 19-12-2018  23:32 uIk heb net nog weer gemeten en het sg is toch gezakt naar 1022. Ik heb er de vorige keer dom genoeg niet bijgezegd dat we 2 smackpacks tegevoegd hebben omdat deze al wat ouder waren. Ik neem aan dat jij bedoeld dat we nog langer moeten wachten dan een week of juist niet? Volgens mijn berekeningen zitten we nu op 9,5% alcohol en in de buurt van het eind sg.

Zoals je ziet hebben wij nog geen idee wat we aan het doen zijn als wij noodgedwongen moeten afwijken van het recept.  :weetniet: :weetniet:
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

Dat het bier doorgegist is tot 1022 valt mij veel mee. Het feit dat je twee verpakkingen geënt hebt zal daar zeker aan hebben bijgedragven.

De Geiteling

Mijn plan is om te gaan overhevelen en dan 2 dagen coldcrashen om het bier mooi helder te maken. Daarna bottelen. Waar ik eigenlijk een beetje bang voor ben is dat het bier nog verder doorgist waardoor de doppen van de flessen afknallen. Maar dat zal aan jouw reacties te zien waarschijnlijk niet het geval zijn met deze gist toch?


Jacques

Citaat van: De Geiteling op 20-12-2018  19:00 uMijn plan is om te gaan overhevelen en dan 2 dagen coldcrashen om het bier mooi helder te maken. Daarna bottelen. Waar ik eigenlijk een beetje bang voor ben is dat het bier nog verder doorgist waardoor de doppen van de flessen afknallen. Maar dat zal aan jouw reacties te zien waarschijnlijk niet het geval zijn met deze gist toch?

Als het bier al is uitgegist voordat je overhevelt loop je het risico dat je bier oxideert.
Om dat risico te vermijden kun je beter niet overhevelen voor je gaat coldcrashen. Maar ik weet niet of je gistvat in je koelkast past...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.